Pintér György - Múzeumi krimik
Régi vicc:
Orosz sebész a műtőasztalnál, odaszól az asszisztensnek: Alkogol! - Megissza.
Újra szól: Törlés! - Nővérke töröl.
Újból a doki: Alkogol! - Aztán megragadja a szikét és elordítja magát: Hurrá!
Na, ez a hülye vicc jutott eszembe, amikor olvastam Grohovszkij másik elmeszösszenetéről a "Kukaracsa", azaz "Csótány" fedőnevű repülő(?)gép tragikomikus történetét egy orosz oldalon.
Grohovszkij számtalan ötlettel örvendeztette meg a Vörös Légierő szakembereit a harmincas évek Szovjetuniójában. Voltak közöttük olyanok, amelyek kiállták a gyakorlat próbáját és volt néhány, ami maradt az elmélet síkján, vagy a fantáziák között.
Ez utóbbi csoportba tartozott a G-39-es "Csótány" is. (Így jár, aki egy repülni nem tudó rovarról nevez el repülőgépet! Na nem?) A terv egyszerű volt, mint egy faék. Függőlegesen felszállunk egy, a pilótafülke alá szerelt tolómotorral hajtott szivarral és mint egy hatalmas nyílhegy, nekirontunk az ellenséges repülőgépnek és ízzé-porrá zúzzuk csupán azzal, hogy nekiütközünk. Főleg, ha az orrba szerelt acélrúddal betalál. Esetleg a szárnyak belépőélére szerelt éles pengékkel el is vagdoshatjuk a merevítő huzalokat, legyenek azok repülőgépen vagy léggömbön. Na? Hogy is írta Szophoklész? "Sok van, mi csodálatos – de az embernél nincs csodálatosabb." Lehet, hogy tévedett a nagy öreg?
Persze arra is felkészültünk, ha az ellenség esetleg megpróbálna védekezni. A gép "szélvédőjét" golyóálló üvegből kívánta megalkotni a lángeszű feltaláló. Na? Milyen egy ilyen?
Na, most tudjuk: "Egy bolond százat csinál". Így valóban elkészült a gép. Egy M-11-es motor kellett volna, hogy a célig segítse a hőst, aki lerohanja, amúgy lovasroham jelleggel a gonosz imperialistákat, fehéreket, vagy akit éppen aktuális ellenségnek jelöl "Ártunk és Ormányunk". Maga a gép a farok nélküli konstrukciók viszonylag kis családját bővítette (volna). (Volt köztük olyan, ami repült is. Lásd: Kalinyin K-12.) Igény lett volna rá.
A kor híres berepülő pilótája, Cskalov személyesen kísérte figyelemmel épülését. Amikor aztán a szerelők azt mondták, "Gatov!" azaz "Kész!" már ott állt, hogy hadd repülhessen egy kört. Motor indul, gép kifut, aztán fut és még fut is egy kicsit. Cskalov nyomja neki. A szerkentyű azonban csökönyösen ragaszkodik a földhöz. Hiába! A fizika nem hazudik. Ha nincs elég tolóerő, a gép nem repül. Márpedig az M-11 motor teljesítménye ehhez a szerkezethez és felhasználási módhoz meglehetősen karcsú volt. Üzemanyag fogytáig tartott a kísérlet. Cskalov kiszállt. Talán meg is rugdosta a csökönyös szerkezetet és kimondta: "Igazam lett: egy csótány nem repül!"
Így ment az egész a kukába.
Makettileg valamerre létezik egy 1:144-es méretarányú változata. Lehet, hogy lesz 1:72-ben is? Meglátjuk!
A címről:
A "taran" kifejezés az ellenséges repülőgép a saját repülőgéppel történő szándékos ütközéssel való megsemmisítése, egyfajta légi roham, ami végződhetett akár a tarant végrehajtó repülőgép és a pilóta pusztulásával is.
kép: https://karopka.ru/community/user/17732/?MODEL=412365