Gun Portee

Bedford QL with 6 Pdr. AT Gun

1:35, Italeri No.6474 (2008)
A jármű története

A Bedford QL a legnagyobb számban használt 3 tonnás brit gyártású tehergépjármű, amit a II. világháborúban használt a szigetország hadereje. A hadügyminisztérium 1939-ben adta le rendelését a Vauxhall Motors vállalatnak egy univerzális, háromtonnás, négykerékmeghajtású tehergépkocsira, amelyet változatos felépítménnyel lehet szerelni. A kiváló járműből 1941-45 között 52245 db-ot készítettek; a világháborút követően is jól szerepeltek Koreában és a Közel-Keleten egyaránt. Végül a Bedford RL jelzésű modellje váltotta fel.

Számtalan felépítménye közül (teherszállító, híradós, műhelykocsi, stb.) kiemelkedik az M-1-es, 6pdr.(6 fontos) páncéltörő ágyúhoz tervezett, melyet „Gun-Portee”-nek neveztek el. A kimondottan sivatagi hadszíntérre tervezett változat a páncéltörő tüzérség gyors manőverezését és az ellenség megtévesztését szolgálta.

A makett

A makettet egy ’96-os Italeri katalógusban pillantottam meg, és azonnal megtetszett. Akkoriban még mereven ragaszkodtam az 1:72-es repülőkhöz/helikopterekhez; később sajnos beszerezhetetlen volt. Szerencsémre az Italeri (jó szokásához híven) 2008-ban újra kiadta a makettet új dobozban, új matricával és - láthatóan - 1970-es évekbeli minőségben… A munkát nagyban nehezítette, hogy nagyon kevés referenciafotót találtam a neten.

A jármű és az ágyú alkatrészei összesen nyolc kereten helyezkednek el. A makett - korához képest - elképesztően részletgazdag elemekből építhető meg, de sajnos az idő alaposan otthagyta nyomát a fröccsöntő szerszámokon. Minden alkatrész sorjás, egy részükön csúnya beszívódások éktelenkednek. Rengeteg a pontatlan, elcsúszott öntés, ez leginkább a lengéscsillapítokon okoz szinte javíthatatlan hibát.

Alváz

Az Italerinél nem sajnálták a sztirolt, az alvázhoz másfélszer többet használtak, mint kellett volna. Ennek köszönhetően majd három napomba tellett, mire végre hasonlítani kezdett az eredetire. A hűtőt nem érdemes felragasztani: egyrészt úgysem látszik, másrészt pedig én nem tudtam miatta felragasztani a kabint; egyszerűen felült rá. Végül az egész alvázat és a motort lefestettem (utóbbi szintén láthatatlanná vált, sajnos…)

Fülke

A fülke összeragasztás nem egyszerű feladat! Nagyon pontatlan, sok szárazpróba kellett, hogy elfogadható eredményt kapjak. A ragasztási felületek is kicsik helyenként, nagyon oda kellett figyelnem, hogy minden a megfelelő pozícióban rögzüljön (az ajtókat csak a végén ragasztottam; visszagondolva talán egyszerűbb azokat is beragasztani, így merevebb lesz a kasztni). Ahányszor csak ránéztem a doboztetőre, mindig felhajtva szerettem volna a szélvédőt ábrázolni; érdekes, de a maketten már csak lehajtva tetszett…

Felépítmény

Az én példányom platója enyhén deformálódott, pillanatragasztóval húztam helyre (először; mert aztán egyes részei hozzáférhetetlenné váltak a festéskor, így kénytelen voltam letörni). A már megszokott kilökőtüskenyomok tömítése és a sorják csiszolása következett, majd a padlóra rögzített csörlő készítettem el. Itt választani lehet kétfajta kábeldob között: az egyik üres, a másikra ráfröccsöntötték a drótkötelet. Én az előbbit választottam, amire madzagot ragasztottam (a kész maketten az ágyú miatt sajnos alig látszik). A kábel végén lévő horgot szintén tartalmazta a készlet.

Löveg

Miután „kész” voltam a teherautóval, nekiálltam az ágyú szerelésének. Minősége dettó, mint a Bedford-é, sikerült alaposan szétszedniük a tervezőknek (akár örömmakett is lehetett anno…). Célszerű a lábait ragasztani, én mozgathatóra hagytam őket és valahogy kitörtek a helyükről (pedig nem játszottam vele...).

Ponyvák

A ponyvák papír zsebkendőből készültek. A megfelelő méretet kivágtam és ráhelyeztem (amennyire tudtam) a végleges helyére. Ezután óvatosan egy alaposan bevizezett puha ecsettel teljesen átáztattam a zsebkendőt, majd hagytam a helyén kiszáradni. A platón levő ponyvát még nedvesen kötöztem oda a kerethez. Miután megszáradt, egy világos homokszínű keverékkel festettem.

Aprólékok

A kézifegyvereket, a pótkereket, a lőszeresládákat, magukat a lövedékeket, valamint a hátsó kerék mögé rögzített üzemanyagkannákat a készlet tartalmazza. Ezeken kívül Italeri üzemanyagkannák, Academy és Tamiya málhák kerültek a járműre.

Festés

A jármű alapszínéül a Humbrol 186-ot választottam (a foltozás H30-al készült), míg az ágyúé H 250 + egy kevés fehér és rózsaszín. Nem akartam, hogy egyazon árnyalatban pompázzanak, féltem, hogy túlságosan „egybeolvadnak”. Aztán jött a pofára esés: külön-külön jól mutattak, ám együtt iszonyúan elütöttek egymástól! Gondoltam rá, hogy átfestem az ágyút, de inkább egy többrétegű filterezéssel próbáltam „összébb hozni” őket. Ehhez Buff, sárga, világosszürke és világos barna festéket használtam. A megfelelő száradási idő betartása miatt ez a munka négy napig húzódott. Ez idő alatt lefestettem a kiegészítőket. Miután megvoltam a filterezéssel, elkezdtem átmosni a felületeket. Ehhez Burnt Sienna és Ivory Black művészolajokat használtam, egyszerre mindig csak kis területen. Jó félórás száradás után fülpiszkálóval visszatöröltem a felesleget. Hogy minél inkább a használtság látszatát keltsem, az ágyúnál sűrűbb keverékkel dolgoztam.

Koptatás, szárazecsetelés

Ezek után koptattam a járművet. Ezt Revell Anthrazit-al végeztem "háromnullás" ecset és szivacsdarabkák segítségével. Igyekeztem olyan helyeken végezni, ahol a jármű haladása és a személyzet mozgása nagy valószínűséggel rongálja a festéket. Ilyenkor mindig frászban vagyok és megpróbálok referenciákból dolgozni, de a Bedfordról (különösen ezzel a felépítménnyel) mindössze néhány képet találtam és azok is csak kevéssé használhatóak. Kénytelen voltam „hasamra csapva” koptatni… Úgy vélem, ezúttal sikerült a ló innenső oldalán maradnom, mind a lövegnél, mind a járműnél. Szárazecsetelést visszafogottan alkalmaztam; csak az ágyún, a ponyván, a kerekek futófelületén és a felszerelési tárgyakon. Nem vagyok nagy híve ennek a technikának, jóformán csak akkor alkalmazom, ha elkerülhetetlen. Mivel a kulacsok, üzemanyagkannák és a lőszeres doboz alapból túl sötétek, ezért ezeknél ki kellett emelnem a részleteket. Az ágyúnál meg csak azért alkalmaztam, hogy kiemeljem az használtságát.

Lassan elkészül

Ezután jött a számomra legidegörlőbb munka, a pótkerék, a fellépők és a felületnövelő alátétek felkötözése. Nem tudom, ki hogy van vele, de én rendkívül ügyetlen vagyok az ilyesmiben; szinte vért izzadtam mire ezt a néhány darabot fellógattam. Felkerültek a festett kiegészítők is; ezek rögzítésére pillanatragasztót használtam.

Visszafogottan poroltam, majd visszaragasztottam az előzőleg letört platót és végre teljes egészében szemrevételezhettem a kész makettet.

Összegzés

Melós makett, de megéri szenvedni vele!
Látkép
Látkép
Jobb oldal
Jobb oldal
Eleje
Eleje
Balról
Balról
Kellett kicsit tömíteni :)
Kellett kicsit töm…
Alváz építés közben
Alváz építés kö…
Szárazpróba
Szárazpróba
Félhátulról
Félhátulról
A többször letört visszapillantó csúnya rögzítése
A többször letört…
Ponyva, ágyú, kopások
Ponyva, ágyú, kop…
Plató felülről
Plató felülről
Plató részlet 1.
Plató részlet 1
Plató részlet 2.
Plató részlet 2
Plató részlet 3.
Plató részlet 3
Plató részlet 4.
Plató részlet 4
Löveg
Löveg
Löveg
Löveg
Tárolódobozok és az  üzemanyagtank
Tárolódobozok és…
Hátsó kerék
Hátsó kerék
És az első
És az els
Fülke
Fülke
Leponyvázott szélvédő
Leponyvázott szélv…
Előről
Előről
Löveg szemből
Löveg szemből
Félelmetes:)
Félelmetes
2010.04.07.
Utolsó módosítás: 2010.04.21.
Károly Bálint (CrazyCharlie), Kaposvár
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szamuráj
2010.04.08. 18:35:44
Szia Bálint!
Öröm volt olvasni a cikket, ez a kedvenc brit teherautóm és nagyon tetszik, ahogy megépítetted. Tervezem saját építéssel megalkotni sztirolból, és egyéb lim-lomból. Mekkora pontosan a kerék mérete?
Üdvözlettel:
Szamuráj
CrazyCharlie
2010.04.22. 10:34:19
Köszönöm!
szittyah
2010.04.22. 10:40:09
üdv
nagyon látványos, öröm volt a képeket nézegetni!
(félig laikus szemmel) egy dolog nem tetszett annyira, a platón lévő gépfegyver és annak fa burkolata... illetve nem tudom, az üléseket nem akarod kicsit jobban "elhasználni"?
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.04.22. 11:15:38
Szia Nagyon tetszik nagyon igényes munka,1 kis észrevétel ha megengeded,
Ott ahol felteszik az ágyút kicsit karcolódik a plató, vagy lehet hogy én nem vettem észre és ott van,
Még 1 cer teszik igényes és szép munka, Üdv Tigris6
CrazyCharlie
2010.04.22. 12:20:45
Köszönöm!

szittyah: a géppuska fa részein kísérleteztem az erezet megjelenítésével, de sehogy sem akart sikerülni...majd legközelebb :) Az üléseken próbáltam félfényes lakkal imitálni a kifényesedést; így sikerült.

magyarzoli1@vipmail.hu

A plató "végét" ezért koptattam; magán a a platót azért nem koptattam agyon, mert úgy gondolom, nem húzták végig az egészen az ágyútalpat. Persze lehet, hogy tévedek :)
tankos_srac
2010.04.22. 12:41:46
Szia! Nekem határozottan tetszik a munkád! Az, hogy a járgány és a löveg színe elüt szerintem határozottan előnyös, bár nem tudom, hogy a színek "hitelesek"-e, de nekem bejön. Egyetlen észrevértelem a plató megkomponálásával kapcsolatos: gyanítom ez nem a tüzelési helyzet - bátran javíts ki, ha tévedek - így a lőszer és a hüvelyek ilyen formán történő elhelyezése indokolatlannak tűnik. Ha tévedek akkor bocs!

További jó makettezést:
ts
Juhasz.Adam
2010.04.22. 16:50:21
Nagyon szép lett, nagyon tettszetős lett a kicsike!
Ehhez csak gratulálni tudok, csak így tovább.

Üdv: Ádám
ATTIS
2010.04.22. 19:22:03
szia szépen sikerült néhány éve én is meg építettem. szóval klassz lett. gratu
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.04.22. 21:20:26
Szia, Jó pár évig voltam a sereg tagja.és azt tapasztaltam hogy akatonák nagyon kényelmesek. és a munka könnyebb végét fogják meg, no meg amit fognak az nem a sajátjuk,
csak enyi üdv Tigris6
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.04.23. 08:20:27
Szia De nagyon jó amit csináltál és nagyon tetszik
CrazyCharlie
2010.04.23. 11:27:53
Köszönöm mindenkinek!

tankos_srac:

De, annak szántam :)
Egy kisebb, de hasonló járművőn tüzelési helyzetben van az ágyú. Igaz, menetiránynak háttal. Én is úgy szerettem volna feltenni, de a plató hátulján levő két tárolódoboz miatt nem tudtam...mindenesetre mindkét irányba helyeztek ütközőket a lövegtalpnak.

magyarzoli1@vipmail.hu

Igazad lehet, legközelebb odafigyelek erre is :)
qiez
2010.04.23. 11:28:14
Szia!
Nagyon jól sikerült a makett. Ülések: évekkel ezelőtt az egyik honi makett újság címlapján Forintos Kálmán profi makettező munkája volt látható, egy a második világháborúban használt BMW oldalkocsis moci. Nagyon jól sikerült imitálnia, ahogy az ülések használódtak. A cikke szerint ezt úgy érte el, hogy amikor kész volt az egész makett porolásával, egyszerűen beletúrt a hajába, és az ujjbegyével kicsit megdörzsölte az ülőfelületeket. Ennek köszönhetően úgy nézett ki, mintha csak most szálltak volna le a motorról. Szerintem ez a Te makettodat is még ütősebbé tenné.
Tiv
2010.04.23. 14:39:01
Szia!
Nekem is nagyon tetszik a járgány, gratulálok hozzá!
Tiv
mate5200
2010.04.23. 18:41:46
nagyon jo lett csak gratulálni tudok:)
mate5200
2010.04.23. 18:41:51
nagyon jo lett csak gratulálni tudok:)
wittman44
2010.04.23. 20:34:28
Csudajól sikerült, nagyon szép Mestermunka, le a kalappal elötted.
Bobi25
2010.04.24. 20:34:48
Szia!
Gratulálni szeretnék a makettedhez, nagyon jól sikerült!!!
Remélem az enyém is lesz legalább ilyen!!
Igen, most kezdtem el Én is összerakni, ugyan így az Italeritől!!
És most vettem Nálad is észre a kerekeknél a hibát, a francba is hogy nem bírták rendesen kiönteni!!! A rohadt életbe a kerekeknél a mintázat nem stimmel, egyszerűen nem lehet úgy összeragasztani, hogy stimmeljen a mintázat, elcsúsznak!!! Most ragasztottam Őket össze és most elszomorodtam!! Hát meg ez a rengeteg hiba az alvázon, tényleg kell tömíteni, úgy ahogy Nálad :), a kaszni részeket most már meg sem merem nézni!!!! :) És tényleg szenvedés lesz!!!
Szia!
CrazyCharlie
2010.04.26. 20:27:19
Köszönöm!

quiez: Köszi a tippet, ki fogom próbálni.

Bobi 25: Igen, de megéri összeépíteni! :)
Bobi25
2010.04.29. 18:39:21
Szia!
Én nem is azt mondtam, hogy nem éri meg, hanem hogy nehéz lesz, ennyi hibával!!!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció