Láttam dolgokat...

Lockheed SR-71A Blackbird

1:72, Academy/Italeri No.12509/145
Pintér György - Múzeumi krimik Ennek az SR-71A-nak a története megmozgatta a fantáziám.
Mivel a Blackbird-ről sok információ található a neten ezt kihagyom.
De úgy gondoltam,magáról a (6)17974-es oldalszámú gépről írok pár sort.(Hátha valakit érdekel.)

Ez a repülőgép 1966 végén emelkedett először a levegőbe.Nem sokat kellett várnia az első harci bevetésére sem.1968. március 13-án már meg is érkezett Okinawa szigetére,Kadena AFB-re.
Az első három SR-71 közül másodikként érkezett a vietnami háborúba az A-12esek leváltására.
A Blackbird-re átragadt a "Habu" becenév,amit még az A-12 kapott a helyi lakosoktól.A Habu (Hah-boo) egy délkelet Ázsiában őshonos vipera faj.Valószínű,hogy a gép furcsa formája emlékeztette rá őket.A nevet az amerikai katonák is átvették a szlengbe és a vietnami bevetéseket is Habu mission-nek nevezték el.
'Hősünk' ugyan második volt érkezési sorrendben,de a bevetések számát tekintve első lett.Innen származik a neve is:"Ichi Ban" ami japán nyelven annyit jelent,hogy első számú/legjobb.Ezért festették fel a vezérsíkokra a piros egyest egy fehér kígyóval körülölelve,hogy a támaszpontjára visszatérve (Bale AFB)mindenki tudja,ki volt a "Number one".A piros egyest később több Blackbird is viselte a függőleges vezérsíkokon,de az Ichi Ban nevet mindvégig ez a gép birtokolta.
Minden harci bevetés után fel lett festve egy kis fehér kígyó is a felderítő tiszt kabinjának baloldala mögött.
1968.július 26-án Vietnam felett egy SA-2 rakétát indítottak ellene,ami messze a repülő hasa alatt száguldott el,viszont a felderítőkamerák szépen lefotózták az egészet...
A végzet is Kadena-ból felszállva (ki tudja hová?) érte utol,1989.április 21-én.3000m magasságban a baloldali hajtómű a csapágyazás megszorulása miatt széthullott.A pilóta elmondása szerint megpróbálta volna a kényszerleszállást egy működő hajtóművel is,de a szétrepülő alkatrészek tönkretették a jobboldal hidraulika vezetékeit is,így csak a gép elhagyása maradt számukra egyetlen lehetőségként.
Miután megadták pontos helyzetüket katapultáltak a Fülöp-szigetek partjaitól nem messze.A mentőcsapatok megérkezése előtt helyi halászok már ki is "pecázták" a személyzetet a Dél-kínai tengerből,mint ahogy a gép darabjai is ki lettek emelve a tengerből később.
Ezzel együtt véget ért egy 18 éves balesetmentes időszak az SR-71 történetében(a leghosszabb az USAF gépei közül),és ez a repülő lett az utolsó elvesztett Blackbird is.


És akkor nézzük a maketteket.
Elvileg ez a két gyártó a 'legjobb' választás.
A Revell/Monogram készlete lehet még alternatíva.
Minden fényképen jobb oldalra tettem az Italeri alkatrészeit.

Törzs:
Ami elsőre látszik,az Italeri kitje rövidebb mint az Academy.
A szakirodalom szerint az SR-71A méretei:
Fesztáv: 16,94 m,hosszúság (pitot nélkül): 32,74 m.
Ez 1:72-ben 23,52cm és 45,47cm.
A fesztáv mindkettőnél 23cm.
Az Academy 44,9cm hosszú.Az Italerinél nagyobb a baj:43,5cm a hossz.
Utóbbinál rajzokkal összehasonlítva 1cm hiányzik az orr részről.
(A formája is inkább az A-12re hasonlít.)A farokrész is 1 cm-el rövidebb.Ennek a pontatlanságnak a hajtóművek gondolái estek áldozatul.
Sajnos nem csak rövidebbek de keskenyebbek is mint kellene.
Ez talán annak köszönhető,hogy a makett alapja az YF-12A,amit még 1985-ben adott ki az Italeri.(De lehet a Testors-é volt az ősmakett.)
Bár az Academy kitje sem mai darab,csak 1 évvel fiatalabb.
A panelvonalak az Academy-nél vésettek de a háromszög formájú minták hiányoznak a szárnyakról.Nem vagyok nagy karcolgató ezeket kihagytam.
Az Italeri pozitív panelvonalas és mintha pontosabb rajzolatú lenne.
A csillagnavigációs műszer és kamerák helyét is átlátszó műanyagból kapjuk ez utóbbinál.
Itt lehet kicsit tuningolni,bár a mérethibából kifolyólag a has alatt található négy kameraablak helyzete nem pontos,javítani kell.

Pilótafülke:
Itt az Italeri a jobb.Domború kialakítású műszerfalat és oldalpaneleket kapunk.
Az Academy megoldotta matricákkal a teljesen sima felületekre.
Az olasz makett nagy előnye,hogy az oktatóváltozat is elkészíthető belőle.Ezt 1:72-ben csak ebben a készletben találjuk meg.
A katapultülések nem az igaziak,de itt is az Italeri sikerült jobban.
Ha zárt kabintetővel építünk szinte mindegy,mert nem sok fog látszani a pilótafülkéből.
A fülketető átlátszó alkatrészeinél már más a helyzet.Itt inkább az Academy a jobb.

Futóművek:
Az orrfutó aknája mindkét makettnél túl sekély.A főfutóké elfogadható.
Az Italeri kicsit részletesebb kidolgozású mindkettőnél.
A futószárak kialakításánál szintén az olasz makett a nyerő.

Hajtóművek:
Bár az Italeri alakhibás de a kiömlők GSF-jei szebbek lettek mint a konkurenciánál.A pótbeömlők is pontosabbnak tűnnek megszámolva őket...
A hajtóműbelsők viszont az Academy-nél szebbek.
A beömlőkúpoknál is ez utóbbi gyártóé a szebb.Beépítésüknél ne felejtsük el,hogy a hegyük iránya enyhén eltér a törzs vonalától.
Pár fokkal lefelé és befelé állnak.
Állítólag azért mert a törzsről leváló légáramlat így akadálymentesen jut a szívócsatornába.

Drone:
A D-21 robotgépet szintén megtaláljuk az Italeri dobozában,de az SR-71A/B soha nem hordozta.
Erre csak a Blackbird-ből átépített M-21 volt képes.Viszont a matricákat is adják hozzá,
így ha a félig titán festésű gépet építjük meg,akkor rátehetjük.
Így repülőnk máris MD-21 lesz.(Üdvözlet a CIA-nek...)

Matricák:
Ha SR-71A amit építenétek,akkor az Academy a jó vétel.A 2013-ban újradobozolt makettben 12(!) géphez van matrica,stencilekkel együtt.
Ráadásul a Cartograf nyomtatta őket,így nem a merev "akademis" matricákat kapjuk.
Az Italeri 4 géphez ad matricát.2 SR-71A,1 SR-71B és 1 M(D)-21 közül választhatunk.Szintén Cartograf nyomtatás.

Összefoglalva:
Alakra a koreai cég makettje a jobb.A részletek területén az olaszok jobban dolgoztak.
És ami nem mellékes:3 különböző változat is megépíthető az Italeri-ből.
Árban nagyjából egyformák (6000Ft).
Én a két makettből fogom összerakni Ichi Ban-t.
Remélem aki még nem épített Blackbird-öt annak tudtam kicsit segíteni a választásban.
Több makettezős oldalon olvastam,hogy az Academy makettje a Hasegawa átvétele.Ez valószínű,hogy igaz.De legalább átdolgozták az öntőszerszámokat.(Vésett panelvonalak.)
Ráadásul a japán gyártó készletének árából mindkét bemutatott makett megvehető.Egyszerre...

És akkor az építés:
Rendhagyó módon a gép lelkének számító hajtóművek építésével kezdtem.
A kiömlőket a két gyártó alkatrészeinek összecsiszolásával építettem,
kívülről a Koreai,belülről az Olasz cég alkatrésze a szebb.
A lángterelők az Academy-nél áttörtek,így ezeket használtam fel.
Mögéjük egy kiszuperált 1:48-as Tomcat turbinalapátjait ragasztottam.
Nem sok látszik belőle,de legalább a gép törzsébe nem lehet belátni.
Ezen a ponton a mélységgel mindkettőnél gondok vannak,mindkettő rövidebb mint kellene,de én nem toldottam hozzá.

Következett a pilótafülke.Az Italeri maketthez volt egy Eduard kiegészítőm,így ezt raktam össze.Teljes egészében fémből kell megépíteni.Csak minimális munkát igényelt,hogy beférjen a koreai makettbe.Az üléseket az olasz cég kitjéből fogom beépíteni.
Ezek feljavításához is kapunk kis maratást a csehektől.

Amíg ezek száradtak a futóműveket és a futóaknák ajtajait tuningoltam a rézmaratásokkal.Az orrfutó aknáját is újraépíthetjük maratásból,javítva a gyártási hibát.Csak a futómű előtti tartályokat pótoltam két műanyag félhengerből.

A törzsön kivágtam a felderítőkamerák ablakait,mert az Academy ezeknek csak a helyét jelöli.A lyukakba az Italeri átlátszó alkatrészeit tettem Clear Smoke festékkel sötétítve.Mögéjük kameraimitációkat ragasztottam.
Fogalmam sincs hogy néznek ki,csak az orrban lévőről találtam fotót.Ezt nagyjából leutánoztam maradék műanyagokból.Szerencsére szinte semmi nem látszik belőlük a sötétített üvegek mögött,de én legalább tudom,hogy van ott valami.
A légi utántöltő mélyedésében a csatlakozónyílást fúróval kicsit kimélyítettem,mert itt csak egy sima fal van.
Kifúrtam a csillagnavigációs műszer helyét is,és ide is az olaszok átlátszó műanyagját ragasztottam.

(És itt következett egy szó szerinti törés a makett életében.
A kislányom leamortizálta véletlenül.Ezen a ponton le is tettem a makettről.De újra gondoltam az egészet.Ez a gép mégis csak kell nekem!
Így ~2 év kihagyás és új alkatrészek beszerzése után ismét nekiláttam.
Szerencsére az orr rész egyben maradt a pilótafülkével együtt.
Csak le kellett vágnom és hozzáragasztani az új alkatrészekhez.)

A lementett és kiegyengetett réz alkatrészek is újra a helyükre kerültek a futóműveken.Így már csak a festésre várnak.
A futóműaknákat,futószárakat és a főfutók felnijeit fémes (titán) színre kell festeni.Az orrfutók felnijei viszont nekem feketének tűnnek.
Érdekesség,hogy a főfutók gumijai piszkosfehér színűek.Valamint,hogy az aknájukban vagy egy hővédő gyűrű amibe behúzás után kerülnek.Ezek színe piros de nagyon koszosak.Ezt az alkatrészt az Academy kihagyta.
Habu
Habu
Az eredeti "Ichi Ban" SR-71A
Az eredeti "Ichi Ban" SR-71A
Alsó törzsfelek
Alsó törzsfelek
Felső törzsfelek
Felső törzsfelek
Öntőkeretek
Öntőkeretek
Italeri Drone
Italeri Drone
Kabintetők
Kabintetők
Matricák
Matricák
Hajtómű még darabokban
Hajtómű még darabokban
Hajtómű összeépítve
Hajtómű összeépítve
Orrfutó akna
Orrfutó akna
Pilótafülke beépítve
Pilótafülke beépítve
Jobb oldal
Jobb oldal
Bal oldal
Bal oldal
Kamerák
Kamerák
'Réz'letezés
2013.11.11.
Utolsó módosítás: 2015.11.01.
Szabó László (medor), Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
att2
2013.11.13. 13:12:40
Szia Medor! Az elmúlt hetek során nagyon szép munkákat láthattunk tőled, kiváncsian várom a folytatást, ez az egyik kedvenc tipus! Jó munkát hozzá!
medor
2013.11.13. 19:05:13
Szia Att2!
Mindig örülök ha valaki ilyen fiatalon is makettezik.Próbálom a fiammal is megszerettetni a makettezést de nem sok sikerrel.(Bezzeg a számítógépezés az megy...)
Sajnos most elakadtam a munkával,mert ez nem egy hi-tech makett és elfelejtettem,hogy az előző gépemnél elfogyott a tömítőpaszta.Már megrendeltem,talán holnap meg is jön.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció