H.M.S. Victory

H.M.S. Victory

1:146, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik Bár a gimnáziumi évek alatt maketteztem, az érettségi után, ahogy egyetemre kerültem, sajnos valahogy elhagytam e hobbimat. A makettezés világába 8 év kihagyás után a Revell HMS Victory készletével tértem vissza. A makett építése 13 hónapig tartott…

A készletet igen szép felületi kidolgozás jellemzi (a fedélzet deszkaillesztései, a hajó oldalpalánkozása és rézlemezes borításának utánzása remekül néz ki), noha sok a sorja, és a vitorlarudakon itt-ott beszívódások is vannak. Kapunk a készlethez barna és fekete cérnát, papírzászlókat és vákuumhúzott műanyag vitorlákat.
Az útmutatót követve, bár attól itt-ott eltérve végeztem az építést. Sok bosszúságot megspórolunk, ha minden lépést átgondolunk a készítés előtt. Például nem érdemes az árbócokat a vitorlarudakkal együtt felragasztani a fedélzetre, mert utána jóval nehezebb a kötélzet elkészítése. A dobozban lévő útmutató építési sorrendjében van is egy hiba: a 9-es és 10-es lépés felcserélve látható, a Revell honlapjáról letölthető építési útmutatóban ezt már kijavították, sőt a törzs jellegzetes sárga-fekete sávos festéséhez egy jól használható rajzot is mellékelnek.

A ragasztás során talán egyetlen durva hiba akadt: a tatfedélzet illeszkedése (a már összeragasztott törzsfelek közé) pocsék. Szike mindenképp kell a megoldáshoz, mivel a tat-elem szélesebb, mint a törzs szélessége.

Szinte minden alkatrészt még a helyére ragasztás előtt lefestettem. Az összeragasztás után szerintem képtelenség lett volna minden festést szépen megoldani… A törzsfelek sárga-fekete sávos festését is még azok összeillesztése előtt végeztem el. Fontos: a színek sávozása nem esik egybe az odalpalánk sávos futásával, ezért a festés megkezdése előtt javasolt alaposan tanulmányozni a hajótörzset (a neten rengeteg fotót találhatunk az eredeti hajóról).
A festéssel kapcsolatos másik kihívás, hogy a Revell által javasolt sárga festék, a „Lufthansa yellow” (Revell száma: 310) nagyon távol áll az igazi (legalábbis a ma látható) hajó sárgájától. Én barnával (Model Master - military brown) tompítottam a sárga vad, élénk színét. Szemmértékkel kevertem, cseppről cseppre, míg úgy gondoltam, hogy jó nem lesz. Utólag azt mondom, elbírt volna még egy kis barnát… már mindegy. :)

A kötélzettel kapcsolatban az alábbiakat tanácsolom. Ha nincs két hosszúszárú csipeszünk, bele se fogjunk a munkába! Hihetünk az építési útmutatónak, a fekete színű fix kötélzettel javasolt kezdeni, „belülről kifelé” és felfelé haladva. A barna „mozgó kötélzettel” hasonlóan célszerű eljárni. A mellékelt fekete műanyag kötéllétra-szerűség roppant vastag és minden élethűséget nélkülöz. Ezeket rögvest kidobtam a kukába… Helyettük fekete cérnából először függöleges szálakat kötöztem fel, és ezekre merőlegesen előre méretre vágott cérnaszálakat ragasztottam fel egymással párhuzamosan pillanatragasztóval. Ez a megoldás rettentően idegörlő, hetekig tartott, viszont az eredmény önmagáért beszél!

A fix kötélzet elkészülte után helyükre ragasztottam a vitorlarudakat, melyekre előzetesen papírzsebkendőből készült vitorlát rögzítettem, ugyanis a készlethez tartozó vákuumvitorlák életszerűtlen, merev kinézetük miatt szintén a kukában végezték. A vitorlákat alak- és mérethűség szerint papírzsepiből kívágtam, alulról felcsavartam, és azonos távközökkel a vitorlarudakra kötöztem cérnával. A hajómakettek kötélzetének cérnából való elkészítése kapcsán sokszor vitatott probléma, hogy a súlyánál fogva természetesen belógó igazi kötelet cérnával utánozni nehéz. Sokan a pillanatragasztóval történő átitatást javasolják a dolog orvosolására. Én másképp jártam el: enyhén bevizezett szappan felszínén húztam végig a cérnát felkötözés előtt. Ettől kicsit merevebbé válik, alakítható, utánozza a természetes belógást és plusszban még a cérna csúnya „szöszös” jellege is eltüntethető így!

A Revell HMS Victory szerintem nem javasolt kezdőknek, és ha ezt tudom előre, hajómakettes pályafutásom nem ezzel a készlettel kezdem… Azonban a szép felületi kidolgozottságnak, a részletgazdagságnak köszönhetően, és ha van türelmünk például a kötézettel, illetve kötéllétrával bíbelődni, nagyon szép, élethű hajómakettet állíthatunk össze, mely, mondjuk a nappaliban egy polcon elhelyezve vonzani fogja barátaink, vendégeink tekintetét!
ágyúfedélzet
ágyúfedélzet
kötéllétra építés közben
kötéllétra építés közben
csónakok
csónakok
félkész
félkész
szemből
szemből
oldalról-hátulról
oldalról-hátulról
ágyucsövek
ágyucsövek
kormánykerék, ágyúk
kormánykerék, ágyúk
csonakok a fedélzeten
csonakok a fedélzeten
a vízből ilyen lehet
a vízből ilyen lehet
2008.04.10.
napoleon
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vass17
2008.06.03. 14:53:47
Szia!
Nekem nagyon tetszik:) Átérzem a helyzetedet, nekem is ez az első hajómakettem és már 1,5 éve csinálgatom (mostanság nincs rá időm), de nyáron remélem sikerül befejezni:D Minden elismerésem, szépen kijavítottad az ősrégi Revell kit-nek a hibáit és sok hasznos tanáccsal láttad el a magamfajtákat.
Az lenne még a kérdésem, hogy hány réteggel festetted le a hajó alját??? (én nem tudok dönteni, mert egy réteggel nem fed elégól, de ez a kopottság sztem realisztikusabbá teszi:S Ha ráfestek még egyet, akkor biztos, hogy tökéletesen fog fedni, de olyan lesz, mint ha most gyártották volna)...
A másik kérdésem, hogy a hátsó részt hogy festetted?? Szárazecsetelés vagy maszkolás? Már nagyjából megvan az a rész is, de soha nem vagyok megelégedve, egyszer az ablakokba festek bele sárgával, egyszer a kék ablakszínnel festek ki, máskor a feketeébe megyek át, szóval nem egyszerű:D
Előre is köszi a választ, és mégegyszer grat. hozzá:)
vass17
lucky
2008.06.03. 16:31:58
Szia!
Bocs a belevaú, de mások talán használni tudják a hszt-t:). Azért, mert amit már felraktál vétek lenne leszedni.Nem baj, majd a köv hajónál.Én nem mernék vitorlásba vágni úgyhogy respect.Talán egyszer befejezem apám félbe hagyott Endeavour-ját.

A csarnak kötélzetnek( az árbocokat függőlegesen merevítő kötelek) vastagabbnak kéne lennie mint a hágószálnak( a "kötéllétra").
Egyébként is sztem a kötelek egymáshoz képest így aránylak: a főárboc az 1, az előárboc 0,8, a tatárboc 0,5. Ez nagyjából fölfelé is így van.A mozgó kötélzet kb 0,5-ről indul.A főtarcs kötél a legvastagabb.Ez az főárboc első tereb alól indul, a vége az orrárboc végéhez van bekötve.Menet közben elhalad az előárboc mellett.
A vitorlák lehet,h szorosabban voltak felkötve az igazin.Bár ezt már ki tudja...
A főárboc sudárszárát mintha kicist túlhúztad volna...A tatárbocét szintén.
Hogy ennyi rossz után valami jót is mondjak az a sárga sztem nem rossz.A csónakok + a többi is tetszik.
üdv
lucky
Essex
2008.06.03. 17:06:10
Ha lucky belevau, akkor Essex is belevau... :-))) Kizárólag jobbító szándékkal, hogy a következő még klasszabb legyen!

Bár a vitorlások nem a fő témaköröm, de azért egy-két alapszabály felrémlik bennem. Elnézést ha nem a megfelelő szakszavakat használom, de a szakkönyvet kb. húsz évvel ezelőtt olvastam, most itt a munkahelyen meg nincs időm utánanézni.

1) A csarnak kötelek bekötési pontjai nem jók a modellen, hol az indulási, hol a végpontja nem jó, hol egyik sem. Ezek a kötelek párhuzamosan futnak, nálad eléggé össze-vissza. Néhol mintha a Revell is hibázna, az egyes árbócszárak hossza nem jó, itt-ott talán emiatt nem is jönne jól ki. Ha már a neten lévő fotókat emlegetted, érdemes összevetni ezekkel. (A mostani múzeumi állapot annyiban nem teljesen autentikus, hogy ezek a kötelek eléggé meg vannak ereszkedve, nem feszesek, legalábbis 2006-ban ez volt a helyzet.)

2) Ha a vitorlák föl vanak tekerve, akkor a felső két vitorlarúd nem ebben a felső pozicióban van! Ez az "üzemi" állapotnak felel meg, de ha fel van tekerve a vitorla, akkor a vitorlarudakat leengedik kb. addig a pontig, ahol a két árbócszár egymáshoz van rögzítve. Ebből a szempontból a mostani állapot pont tökéletes, érdemes a fotókat megnézni. (Csak a fővitorlák rúdja maradt a helyén a vitorlák feltekerésekor.)

Amúgy tehettél volna föl a kész modellről is oldalsó nagytotált...

Üdv
Essex
vass17
2008.06.03. 19:48:19
A hozzászólásaitok után úgy látom nekem is kell egy kicsit tanulmányozni az eredeti Victory-t, mielőtt folytatom. Mindenesetre az észrevételeitek ellenére én kedvet kaptam az építéséhez, mert sztem ez a darad (ismerve a kit minőségét és méretarányát) igencsak részletesen ki van dolgozva.
Essex
2008.06.03. 20:28:58
Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy amúgy tetszik a modell! :-))) Sajnos ez a méretarány a vitorlásokhoz már elég kicsi, a kötélzet valóságos rémálom... Nekem is van dobozban egy United States meg egy Bounty, de hogy mikor fogok nekiállni, nem tudom még?

vass17: mi az, hogy az "észrevételek ellenére" kedvet kaptál? :-))) Nem azért írtam a megjegyzésemet, hogy bárkinek is elvegye a kedvét, hanem hogy a jövőben erre is figyeljetek. Amit írtam, az egy építés előtt/alatt álló modell esetén azt jelenti, hogy ha ezekre figyelsz, semmivel sem lesz több és nehezebb munkád, viszont élethűbb a végeredmény.
vass17
2008.06.03. 22:20:16
Essex: bocsi rosszul fejeztem ki magam. Szóval csak azt akartam tudatni a készítővel, hogy a kritikák ellenére (mint tudjuk ezek építő jellegűek) első hajómakettnek nagyon jó (sokmindent megváltoztatott a Revell utasításokhoz képest azért, hogy élethűbb legyen, és minden elismerésem:)))DDD
napoleon
2008.06.04. 10:29:06
Kedves Vass17!
Köszönöm a hozzászólást, gratulációt. Véleményem szerint nem szégyen bevallani, ha valaki kezdő, és még ügyetlen: mikor ezt a makettet elkezdtem építeni, még nem volt szórópisztolyom... (sajnos) saját fejem után menve építettem, nem végeztem sok háttérkutatást, ami a makettezés technikáját illeti, csak sok fotót töltöttem le az igazi Victory-ról. Amit látsz a képeken, minden ecsettel lett festve, a makettinfo weboldalra csak akkor bukkantam, mikor már majdnem készen voltam. Még szerencse, hogy menet közben készítettem pár fotót az építés alatt... :)
A válaszaim a kérdéseidre: szóval, hogy hány réteggel festettem? festékszorópisztoly nélkül...?:) A tat is pici ecsetek használatával készült, először az egész felületet feketére festettem, majd sárgával a korlátokat, végül ezüst színnel az ablakokat. (szerintem kék helyett sokkal jobb az ezüst, az üvegfelület tükröződését ebben a mérettartományban jól imitálja) Én is belefestettem az ezüsttel a korlátba, meg fordítva, sokat szitkozottam, aztán mindig kijavítottam. A tat festése a kötélzethez képest még mindig semmi... Amikor a tatot festettem azt se tudtam mit jelent a "szárazecsetelés" szó... :) Ha kérdésed van még írj bátran!
napoleon
napoleon
2008.06.04. 10:34:51
Kedves Lucky!
Nem tudom mi az a "hszt" amit az első sorodban említesz...
Köszönöm a javaslatokat, egyértelműen építőnek, pozitívnak fogom fel! Valóban túlhúztam a sudárszárakat, mivel minden cérnacsomót rögtön pillanatragasztó cseppel biztosítottam, korrekcióra már nem volt lehetőségem. A kötelek átmérőjének arányaival valóban nem tudtam mit kezdeni (bár ennyire pontosan nem ismertem az arányokat, mint ahogy leírtad), nézzétek el nekem, 1:226-os léptékben nem egyszerű ez egy kezdőnek... :)
üdv, napoleon
napoleon
2008.06.04. 10:40:44
Kedves Essex!
Köszönöm Neked is a hozzászólást, és a javító szándékot!! A kötélzet terén még van mit tanulnom/tanulmányoznom, jól rávilágítottatok! Renmélem ezzel Vass17-nek is sokat segítettünk!:) Most már érted miért bámultam úgy Pék György Airfix HMS Revenge-ét a Sugárban az Örs vezéren... :)
üdv, napoleon
vass17
2008.06.04. 11:16:38
Szerintem egyáltalán nem baj az, hogy ecsettel festetted, az eredetit sem festékszóróval csinálták:D Ha kellően hígitod a festéket, akkor nem sok különbség lesz, főleg, hogy ez egy régi vitorlás hajó, és nem egy tökéletes fényezésű Ferrari:)
Essex
2008.06.04. 13:01:06
Szia napoleon! A "Történelmi vitorlások" topikba tettem be képeket, így talán jobban érthető, mire gondoltam.

Csak nem Te voltál, aki a Sugárban kerested Pék Gyurit? :)
lucky
2008.06.04. 15:04:29
Szia Napoleon!
Arra gondoltam, h mások akik meg szeretnék építeni ezt a hajót azok tudják majd használni.
Sőt egy szintén mindenki által elkövetett gyakori hiba: a hágószálak sose feszesek.Mindig belógnak egy kicsit
Egyébként építőnek szántam én is:)
lucky
2008.06.04. 15:05:26
Szia Napoleon!
Arra gondoltam, h mások akik meg szeretnék építeni ezt a hajót azok tudják majd használni.
Sőt egy szintén mindenki által elkövetett gyakori hiba: a hágószálak sose feszesek.Mindig belógnak egy kicsit
Egyébként építőnek szántam én is:)
Essex
2008.06.04. 15:47:41
Mivel lucky megőrizte titkát, így én súgom meg: a "hsz" a hozzászólás rövidítése... :)
lucky
2008.06.04. 16:21:23
Megzavart az a T az Sz után...:)
mazooo
2008.07.25. 11:04:47
szép lett nagyon, az enyém is ilyen lesz, majd ha befejezem a hajótest festését, és rendesen neki tudok állni. a makett tényleg 1959es lenne? csak mert van egy revell felirat a tatfedélzeten ezzel az évszámmal...
napoleon
2008.07.28. 16:23:05
mazooo!

Köszönöm a hozzászólást! Az 1959-es felirat valóban ott virit a taton, bizony bosszuságot is okozott: először le akartam csiszolni, aztán rögtön rájöttem, hogy nem fogom tudni újrakreálnini a deszkapadlózat erezetének imitációját a helyén. Tehát erről rögtön letettem. Aztán arra gondoltam, hogy vmi fedélzeti cuccot (kötéltekercs, ponyva stb.) teszek a feliratra és ugy tűntetem el. Ezt végül a "nagy építés hevében" elfelejtettem, és csak akkor jutott eszembe, mikor Te most rákérdeztél... :)
Hogy az évszám azt jelentené, hogy ez a készlet még az eredeti '59-es, azt nem tudom...
Joe
2008.12.23. 12:08:20
Ez nagyon jól sikerült!! Jó hogy a kötéllétrát te csináltad meg így élethűbb. Olyan mintha egy fa hajómodel lenne nagyon jó lett, mingyárt rendelek egyet a netröl :)
napoleon
2008.12.23. 16:05:27
Köszönöm az elismerő szavakat, Joe! :)
napoleon
2009.05.12. 13:37:31
_DEL_Eretnek!

Köszönöm a dicsérő hozzászólást, bár a korábban hozzászólóknak igaza van a kötélzetet illetően... Örülök, hogy az én HMS Victory-m is a makettezés irányába terelt, büszke vagyok rá! Ifjú padavan! :)) A hajokrol én is hasonlóképp gondolkodom mint Te, modern csatahajó makettnek nem hiszem, h. nekiállnék. Egy történelmi vitorlás jöhet bármikor!
Sok sikert, örömöt az építéseidhez!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció