HH-65 Dolphin

Eurocopter HH-65 Dolphin

1:72, Revell, Matchbox
Pintér György - Múzeumi krimik Néhány évvel ezelőtt ellenállhatatlan késztetést éreztem, hogy belevágjak ebbe a valamikor Matchbox dobozban kiadott kávédarálóba.
Első ránézésre szép készlet. Aztán, ahogy jobban megnézi az ember, kiderül, hogy véres a torka is.

Az első elképzelésem a francia tesztgépre esett, mert a másik, azaz a USCG festéshez erősen hiányos volt a készlet. "Normális" matrica meg nem volt hozzá. Jól is nézett volna ki a fehér gép narancssárga sávokkal, de egy idő után be kellett lássam, hogy a belsejéről nem tudok megbízható képeket szerezni, így ejtettem a dolgot, maradt a parti őrség gépe, és a kutatás megfelelő képek után.



Nos itt is csak úgy-ahogy sikerült a dolog, összességében elég hanyag munkát végzett a Revell. Nem csak a keresőfényszórót, a komplett belsőt csörlőt kellett pótolni, a matricákkal is voltak gondok, illetve a külső téren is gyakorlatilag minden átalakításra szorult.

Vegyük sorra a belső teret. Itt pótolni kellett a plafont, egy belső falat, egy széket, a hátsó "csomagtartót", meglévő két széket pedig átalakítani, mert valamiféle..., hát ilyen trónokat adtak. Ezen kívül a jelzés értékű futómű aknákat kellett mélyebbre cserélni, illetve kifúrni a segédhajtómű kiömlőjét, beömlőjét.

A következő lépésekben még mindig nem kellett festékért nyúlni. Panelvonalak bekarcolása következett, illetve a csörlő kialakítása. Ezt abszolút a nulláról kellett pótolni, így kellett kampó, csörlőház, nyak, és a megerősített bekötése is, valamint a tetőn egy plusz ajtócska. Utóbbit szerencsére elég volt kivágni a makettből, a nyaknak fészket marni, a többi öntőkeret darabból és kártyából készült. Itt az volt a pláne, hogy eddigre szanaszét lett vágva az anyaga, komolyan oda kellett figyelni, el ne törjek valamit azzal, hogy erősebben megfogom.

A bontások után újra jött egy kis hozzáépítés. Jobb oldalt tolóajtó van, de ezt sem részletezték túl, úgyhogy a sínjeit is el kellett készíteni, és ha mát azon a területen dolgozik az ember, hamar kitűnik, hogy a padló nem mérethelyes, illetve az orrfutó aknájának nincsenek falai, így ezeket is meg kellett oldani betoldásokkal, tömítővel. Ekkor került sor a főfutók aknáinak letisztázására is. Tömítés, illetve vékony alu lemezből az áramvonalazó lapok is felkerültek, a gyári alkatrészek használatától ezúttal is eltekintettem.
Elkészült a forgószárny is; a rotor agyat kellett átszabni, mert eléggé szimbolikusra sikerült.

A tömítés eldolgozása után lényegében a beltér készen is volt, úgyhogy lehetett a kültérre dolgozni teljes egészében, így született a reflektor, ami külön személyes kedvencem lett a készleten. Ha pedig arrafelé jártam, egy ablakot be is kellett falaznom, a bal hátsó ajtót pedig teljes egészében eltüntetni. Ezt a Revell megint csak elfelejtette említeni.

A fentiek után jöhetett a törzsfelek összeillesztése. Ez igazából még nem zárta be a makettet. A jelentős mennyiségű Epokitt felhordása után- talán csak a faroktartót felső részét és a függőleges vezérsíkot nem kellett glettelni,- még hozzáfértem a belsejéhez is. Erre azért volt különösebb szükség, mert a pocsék illesztések miatt valóságos tömítő falak éktelenkedtek belül is, így ezeket utólag még festeni kellett. Meg betoldani egy B oszlopot jobb oldalra, mert valahogy az is kimaradt a készletből. Időközben pedig a hajtómű kiömlői felfúrták magukat, és a VOR antennákat is rézdrótra cseréltem.



Szóval következtek az ajtók, ablakok. Látható a képeken, hogy komoly beavatkozás kellett. Lényegében egészen a maszkolásig ment ez a faragás.
Az alapozáshoz elérve fehér alapot választottam, hiszen fehér és piros lesz a fedőszín. Szerencsére itt is kiélhettem magam, mert a törzsbe beépített felfújható úszózsákokat is meg kellett valahogy jeleníteni. Végül is ezek úgy születtek, hogy körbemaszkoltam a kérdéses területeket, és jó vastagon megfújtam alapozóval, aztán gyűrt alufóliát érintettem hozzá, majd ahol kellett, kicsit megcsiszoltam.
A rotorlapátok fénykép szerint festve egyszerű arányosítással átszámoltam a csíkok méreteit.

A fehér alapra természetesen a fehér fedőréteg jött, aztán szemre, képek alapján kevertem színt a piroshoz, majd amikor elégedett voltam az eredménnyel, be is takartam vele a gépet, utoljára maradt a fekete.
A végét nem spiláztam túl, fényes lakk, matrica, megint lakk, enyhe befolyatás, záró lakkrétek, végszerelés.
2019.08.03.
Utolsó módosítás: 2019.09.18.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Blerio
2019.09.27. 10:11:51
Szia Borisz!
Csak egy technikai kérdés: A kabintető napellenzőjének zöld színét, milyen festékkel ( gyártó, kód ) festetted?
Üdv
Blerio
borisz
2019.09.28. 10:52:51
Szia!
Gunze H94!
Blerio
2019.09.30. 17:47:09
Köszönöm.
Üdv
Blerio
Grimse
2019.10.01. 13:16:22
Szia Borisz!
Örülök, hogy ezt a helikoptert építetted meg, mert ez a típus a parti őrség színeiben az egyik nagy kedvencem! Az évek során több száz fotót gyűjtöttem össze róla, és ezek alapján elmondhatom, hogy amit kihoztál ebből a régi Matchbox készletből, nagyon szép lett! Mivel HH-65A és HH-65B változatú gépek - a Lycoming hajtóművek, és a megnövelt átmérőjű fenestron miatt - eltérnek az összes többi AS-365 Dolphin típustól, a levegőbeömlők, a hajtóműház, a fúvócső és a farokrész eltéréseit csak ezek teljes átalakításával lehetne orvosolni, amire - érthető módon - nem vállalkoztál. A sok feljavításnak hála, a makettet sikerült sokkal élethűbbé tenned, így már szépen visszaadja a HH-65A formáját, és egyedi jellegzetességeit. Nagyon tetszik a felnyitható tetőajtó és a csúszósínek házilagos kialakítása, a keresőfényszóród pedig egy igazi kis ékszer! Észrevettem, hogy a Matchbox által adott 13 lapátos régi "kis" csőlégcsavart kicserélted egy 11 lapátos változatra, ami szintén a HH-65A típuson lett bevezetve. Szeretném megkérdezni, hogy készítetted el ezt az alkatrészt? Nagyon élethűek lettek a vékony lapátok, és erről nem írtál a cikkedben. Érdekelne továbbá, hogy a 6540-es matricalapját hol szerezted be?
Végezetül néhány apró kritika. A mentőcsörlő háza szemből nézve lapított ellipszis formájú, és nem ilyen vékony, mint ahogy megformáltad, mert ez inkább a HH-60 Jayhawk csörlőjére hasonlít. A Trumpeter HH-65A készlet alkatrészeiből 1/72-re átszámolva a hossza 13,3 mm, a szélessége 6,6 mm, a magassága 5,3 mm. Az orrfutó mögötti részről kissé hiányoltam a rádió magasságmérő antennáit és a törzs alatti szervizpaneleket. A narancsvörös színt szerintem nagyon jól eltaláltad, azonban az orr részen csak a radar burkolata fényes fekete, fölötte a panel a szélvédő kereteivel már matt feketésszürke. Ezekkel együtt is nagyon tetszik a munkád, amihez gratulálok! Sokat segített, hogy rászánjam magam az 1/48-as Trumpeter készlet átszabásának a folytatására. (Ha a típus bármelyik részletéről szeretnél képeket, nagyon szívesen küldök!)
Üdv:
Grimse
borisz
2019.10.30. 12:37:26
Szia!
Köszönöm az elismerő szavak, és a kritikákat is. Először az utóbbiakra reagálnék, úgy tűnik, ezek elkerülték a figyelmemet. Az antennákat lehet, hogy pótolom, ha egyszer lesz rá vegyérték, bár ilyen szemölcsantennákat utálok faragni. A Zlinnél is megszenvedtem vele.
A fenestronnak a lapátjai alu italos dobozból vannak. Kivágtam egy csíkot, feldaraboltam, aztán igyekeztem egyenlően elosztva felragasztani. Eleve gyanús volt valami a gyárival, úgyhogy összenéztem a fényképekkel, aztán számoltam. A 6540-es jelzés valami partizánakció volt, ezek szerint. Már nem is emlékszem a dologra, több, mint két éve, hogy befejeztem a makettet, de most hogy rákérdeztél az rémlik, hogy kerestem megfelelő számot, számokat.
persze lehetett volna a végtelenségig folytatni a javítgatását a készletnek, de úgy voltam vele, hogy vannak más borzasztó készletek is, amibe nem feccöltem még hónapokat.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció