Pintér György - Múzeumi krimik
A hetvenes évek végén az amerikai hadsereg ráébredt, hogy túlságosan sokféle jármű végzi a szokásos napi feladatokat. Ennek a helyzetnek a további fenntartása nem tűnt gazdaságosnak és ésszerűnek. Ezért kívánatosnak találták egy egyszerű felépítésű járműcsalád kialakítását, amely a sok alapfeladat kiszolgálásán túl lehetővé teszi speciális felépítményekkel a különleges küldetések végrehajtását is. 1979-ben a hadsereg előzetes specifikációival egy versenyt írt ki az előbbi szempontok szerinti jármű tervezésére. 1981-ben a Hadsereg kibocsátotta a végleges műszaki specifikációját a járműnek, amit akkor úgy hívtak, hogy "nagy mozgékonyságú többcélú jármű". Az előbbi defínció angol rövidítése a HMMWV.
A jármű specifikációja lehetővé tenné számos addigi jármű lecserélését, továbbá biztosítaná a továbbfejlődés lehetőségét. A specifikáció kiterjedt mind a mechanikai és motorikus részekre mind pedig a megjelenésre. Ez elsősorban harctéri illetve bevetéskori igények kiszolgálását jelentette. A mintegy 40 cm-es szabad hasmagasság, a 60%-os hosszirányú és 40%-os keresztirányú lehetséges dőlési adatok a Hadsereg legtöbb járművének kívánalmával megegyezik. 1979-ben az AM GENERAL, a Chrysler és a Teledyne érdeklődött a projekt iránt. Az AM GENERAL-nak nem volt semmilyen modellje, amiből elindulhatott volna, ezért egy teljesen új dizájn kialakításához fogtak. A Chrysler a Saluki modelljét szánta alapnak, míg a Teledyne a Cheetah-t alakította volna át (a Cheetah a Lamborghini LM jelzésű terepjárója).
A prototípusokat letesztelték a Hadseregen belül is. A felmerülő problémákat követő kisebb módosítások végrehajtásával megkezdődtek a tesztpályás próbák. A teszt második fázisában katonák próbálták ki harci körülmények közt a járműveket, míg a harmadik fokozatban a világ különböző részein, különböző földrajzi és időjárási viszonyok közt kínozták a tesztpéldányokat. Mivel a leghamarabb és a legjobb eredménnyel az AM GENERAL fejezte be a tesztsorozatot, ők nyerték meg a versenyt, velük kötött szerződést az Amerikai hadsereg. Ezt tekinthetjük a HMMWV megszületésének.
A HMMWV lecserélte az M151 Jeepet, az M274 Mule-t, az M561 Gamma Goat-ot, az M718A1 mentőautót és ezenkívül számos addig alkalmazott járművet. 1983 elején a Hadsereg 55000 db-ot rendelt meg mintegy 1,2 milliárd dollár értékben. A 15 féle konfiguráció leszállítása 5 év alatt történt. 1989-ben egy újabb rendelést kapott a gyár több, mint 33000 db járműre. 2000-ig 140000 db készült az Indiana állami, Mishawakában székelő gyárból. 2002 elején újabb megrendelést kaptak 80 000 darabot a legújabb M1112, M1114, és M1116 verziókból.
Napjainkban USA hadereje, Dánia, Luxemburg, Belgium, Izrael, Lengyelország (2002 decemberi rendelés, 24 db M1113 mentőváltozatra) és Egyiptom alkalmazza.
A jármű alapvető koncepciója az azonos mechanikai alapokra (váz, rugózás, meghajtáslánc, motorházfedél, főbb karosszéria elemek) készülő különféle felépítmény. Öt fő változata van, köztük szállító/csapatszállító, fegyveres, és mentőautó.
M1025 fegyveres (armored) változat
Fémtetővel és üvegszálerősítésű műanyagból készült ajtókkal szerelik. A tető formája lehet hátul lecsapott vagy szögletes. Az ajtókon levő ablak polikarbonátból készül. A szélvédő golyóálló műanyag. A kerekek kilőtt gumival is használhatóak maradnak. A tetőre erősített fegyver 360 fokban tud körbefordulni. Fel lehet szerelni rá páncélzatot is. Ez különböző burkoló fémlemezekből áll, amik korántsem adnak teljes biztonságot, inkább csak a kisebb tűzerejű lövedékek ellen védenek.
M997 mentőautó
Kétféle változatban készül. A kisebb esetében a sofőrön kívül hordágy és 3 járóbeteg fér el, a nagyobb változatnál a hosszabb és magasabb hátsó résznek köszönhetően a kétfős személyzeten kívül négy hordágy és 8 járóbeteg szállítható. Ez utóbbi változatban légkondicionáló, fűtés és generátor is van. Alappáncélzattal rendelkeznek.
M1097 M1025 M997A2 M1114
karosszéria súlya 2676 kg 3075 kg 3474 kg 4447 kg
hasznos terhelés 1996 kg 1597 kg 871 kg 1043 kg
jármű teljes súlya 4672 kg 4672 kg 4345 kg 5216 kg
max. tengelyterhelés elöl 2041 kg 2041 kg 2041 kg 2610 kg
hátul 2948 kg 2948 kg 2948 kg 3176 kg
hosszúság 4,84 m 4,84 m 5,2 m 5m
magasság 1,83 m 1,88 m 2,59 m 1,88 m
befogadóképesség 15 m3 19,3 m3 29,4 m3 20 m3
vontatott súly 1905 kg 1905 kg 1542 kg 1890 kg
hatótávolság 443 km 443 km 443 km 443 km
rugózás elöl 167 N/mm 167 N/mm 167 N/mm 306 N/mm
2008.01.20
Megvettem az egyik nagy vágyam egy HMMWV párost.
Viszont megfogadtam hogy az SZKTV (szakma kiválója tanuló versenye) után állok neki a munkának.
2008.02.02
Vége az írásbelinek, túlestem rajta, és neki is állok az alváznak.
2008.02.09
19:56
A munka elején vagyok, a kérdés hogyan is nézzen ki? Az elején mindkettő kocsi 1 terepen lett volna de elvetettem az ötletet mert kevés a festékem, bár ki tudja.
Vettem egy Pelikan Plaka-Lack márkájú festéket, sajnos nem értek hozzá.
Az eladó csaj, akitől vettem azt mondta jó a műanyagra. de ez max műolajnak jó. Az ezüstkérdést egy ezüst lakkfilccel oldottam meg, ez bejött! De az ára kicsit húzós.
22:58
Felkerültek a kipufogók ezüstszínűre festve és nagynehezen felragasztva
Nekiálltam a kerekek lefestésének a borzalmas festékemmel (pelikan) de egy autón már ez a festés lesz.
2008.02.10
18:42
Vettem új festéket! A gumiknak egy matt feketét, és ez sokkal jobb, de ez sem tapad rendesen. Ezután jött a második meglepi, hogy az előző festék fényes és sötétebb teljesen nem passzol össze a mostani festékemmel szóval maratás, vagy 2 réteg.
23:11
Most az üléseket festem de, nem tudom miért, kisebb a jobb első ülés, mint a bal első.
Utánajártam a biztonsági övneknek, 2 fajta verzió létezik, a sima 2 pontos katonai, és a 3 pontos utcai kivitel, mivel én katonaira építem így a 2 pontost festettem fel. Egyszerűűen egy 0, 5-ös fekete filccel, nekem tetszik, mivel olyan egyszerű.
2008.02.16
Egy kis szünetet tartottam a makettezésembe a szalagavtóm miatt, próba stb.
21:06
Ismét az 1:72-esek világába
A műszerfalat vettem célba, mivel sajna nekem még nincs meg a profi készletem így nincs sok színem amivel tudok dolgozni
A műszerfal óráit az előbbiekben említett ezüst lakkfilccel festettem, azután kifestettem a többi részt feketére
a képen látszik az eredmény.
21:55
Az ajtók felragasztását megcsináltam viszonylag könnyen ment és jól illeszkedett
22:00
Az aknavetőt festem és ragasztom ez könnyen megy.
22:25
A terepmintázatot a ,,mesterem" javaslatára az olivazöld árnyalataival készítem. Gondolkozok még a barnán, de a zöld-fekete összeállítás tetszik!
22:30
Kezdenek összeállni a kocsik!
Az ambulance rakterét, ajtók, szélvédők és az üvegek kerültek beszerelésre.
2009.02.19
Már kevés van a végeredményig!
18:54
Felkerültek a visszapillantók az ambulance-ra, és az apróbb alkatrészek is.
19:10
Most ragasztom fel a terepmintás hummer-re a kerekeket..
20:33
Most HÁZILAG készítettem egy antennát
Nagyon egyszerűen a keretből kivágtam egy egyenes darabot, felmeregítettem öngyújtóval és széthóztam.
Az eredmény önmagáért beszél :)
22:00
Végre készen minden már csak ragaszani kell!
22:15
Készen vagyok mindkét hummerrel úgy döntöttem nem ragasztom fel a terep h1-es tetejét.
Vörös festék híjján a hátsó lámpákat később festem le
A matricákat holnapra halasztom már este van..
A dioráma készítéséről külön cikk készül a későbbiekbe. Remélem azt is olvasni fogjátok!
És még valami!
Én egy szerencsés ember vagyok, mivel a barátnőm segít! A munkába nem akadályoz és kifejezetten tetszik neki amit csinálok.
Köszönöm neki a türelmet! És nagyon szeretem!