Pintér György - Múzeumi krimik
A HMS Bellona az angol haditengerészet egyik sok kalandot megért sorhajója volt.A cikk eredetije a www.shipmodeling.uw.hu
oldalon található, ahol a hajó modelljének elkészítéséhez egyéb információk is megtalálhatóak.
A 74 ágyús sorhajók a XVIII. századi tengeri hatalmak flottáinak döntő fontosságú részét képezték. A sorhajó kifejezés a
hajórajok egymás ellen vívott harcának alakjából ered. Először ezt a harcmodort az 1665-ben Lovestoft alatt vívott harcban, a
második angol-holland háború idején alkalmazták. Az elv az volt, hogy a hajók egymás után hajóztak, és amikor az ellenség
hajóinak vonalával szembekerültek, megkezdődött a tüzérségi párbaj. A hajók ezen formációjával szemben támasztott
követelmények annyira dogmatikusak voltak, hogy azt a kapitányt, aki a sort megbontotta, halálra ítélték.
A hajók sorban haladása a hasonló tűzerejű, sebességű és manőverező képességű hajók esetében volt a leghatékonyabb. Ennek a
követelménynek a legjobban a 74 ágyús hajók feleltek meg, szilárd hajótestükkel, erős fegyverzetükkel, a pótlólagosan
felhúzott vitorlázat pedig észrevehetően megnövelte sebességüket kedvező szélben.
Az ágyúkat a két ágyúfedélzeten helyezték
el. Az alsón a XVIII. század második felének tengeri harcaiban használt legnehezebb fegyverzetet a 36 fontos ágyúkat. A felső
fedélzeten 18 fontos ágyúkat helyeztek el. Az orrfedélzeten és az orrbástyán 9 fontos ágyúkat állítottak fel.
A XVIII. század végén a sorhajókat elkezdték felfegyverezni vagy átfegyverezni carronad-ákkal rövidcsövű ágyúkkal, amelyek
használata kényelmesebb, és a töltet súlya igen jelentős volt elérhette a 68 fontot.
A Bellona sorhajó építése 1758. május 10-én kezdődött Chatham hajóépítő műhelyében. A hajótestet 1760. február 19-én fejezték
be, és 1760. április 8-án a Bellona már elfoglalta helyét a nyugati hajóraj soraiban, csatlakozva Brest blokádjához.
1761 elejéig a hajó és személyzete semmivel sem tűnt ki. 1761 májusában a sorhajót átvezényelték a Tagus folyó torkolatához őrjáratozásra.
Néhány hónap fárasztó és unalmas szolgálat után, augusztus 13-án észrevették a két fregatt Malicieuse és Hermione kíséretében
lévő francia 74 ágyús Courageux-ot. A Bellona a Brilliant fregattal együtt követni kezdték a franciákat, ami 14 órán
keresztül tartott. Az ütközet másnap reggel öt órakor kezdődött. Néhány óra múlva a Courageux leeresztette lobogóját, a
fregattok elhagyták a harc helyszínét.
A francia sorhajón a veszteségek óriásiak voltak:240 halott és 110 sebesült. A hajó elvesztette a fő- és a hátsó árbocát, a
hajótest néhány komoly sérülést szenvedett. Az angol veszteségek:6 halott és 28 sebesült, a súlyosabb sérülés csak a hátsó árboc átlövése volt.
A trófea értékét csak igen sok év múlva lehetett értékelni az elfogott Courageux-ot alaposan átvizsgálták az angolok, és az
azon alkalmazott konstrukciós megoldásokat sok angol kétfedélzetes hajón alkalmazták.
A hétéves háború befejezése után, 1763-tól 1770-ig a Bellona Portsmouth-ban őrszolgálatot látott el. Azután nyolc évig
Chatham-i szolgálat következett, ami után két évig tartó rekonstrukció kezdődött. A hajó víz alatti részét rézlemezekkel borították, ami abban az időben újdonság volt.
1780 novemberében a Bellona kifut a tengerre, és díjat nyer az 54 ágyús holland hadihajót, a Princes Caroline-t.
1781 és 1790 között A hajó az Északi-tenger és Kelet-India között cirkál, kétszer vesz részt Gibraltár védelmében.
1794. június 5-én az angoloknak győzelmet hozó csata, aGlorious First of June után részt vesz a francia hajóraj üldözésében.
1795 és 1798 között a Bellona az Antillák körzetében tartózkodik, részt vesz néhány hadműveletben, többek között Martinique
és Puerto-Rico megtámadásában. 1795. január 5-én a Guadalupe szigetek körzetében vezeti a francia hajóraj megtámadását, két
év múlva pedig 1797. február 2-án a spanyol hajórajjal részt vesz a Gáspár-szigetek elfoglalásában.
1801. április 2-án a Koppenhága alatti ütközet a Bellona számára nem éppen szerencsésen kezdődött. A Russel-lel (74 ágyús) és
az Agamemnon-nal (64 ágyú) zátonyra futott, és a harcban, amit Nelson egész karrierje legborzalmasabb ütközetének nevezett, semmilyen szerepet nem játszott.
1805-ben a Trafalgári csata befejezésének pillanatáig a hajó javító műhelyben volt. Bár magát a csatát a hajó tétlenül
töltötte, részt vehetett a négy elszelelt francia sorhajó üldözésében.
1806. szeptember 14-én részt vesz a Foudroyant üldözésében és az Impetueux (74 ágyú) megsemmisítésében. Karrierjének
következő szakasza a holland partok blokádja és őrhajózás, a L Heros elfoglalása.
1814 szeptemberében a Bellona ötvennégy év szolgálat után Chatham-ben szétbontásra került.
A makett:
Miután elkészítettem életem első fahajóját (Constructo Santa Maria 1:100), a nagyobb méretű hajó makettek iránt kezdtem érdeklődni. Az áruk viszont kissé elkeserített. Sebaj,gondoltam, sok türelemmel akár egy saját építésű hajót is össze tudok dobni. Elkezdtem keresgélni a tervrajzok között és megtaláltam a Corel cég 1:100 HMS Bellona letölthető összeállítási rajzai ami tartalmazza a bordákat is. Kinyomtattam A4-es méretben ,tanulmányozgattam , és valami oknál fogva kíváncsi lettem, vajon milyen lenne egy papírból előre elkészített "tanulmánytest". Túlságosan agyonrészletezni amúgy sem lehetne ,a hajó alakját formáját viszon talán valamennyire hűen sikerülne elkészíteni és ha megnyeri tetszésemet, akkor bátrabban nekilátok egy "nagy" fahajónak.
A bordarajzokat kinyomtattam és kartonpapírra ragasztottam. Száradás után kivágtam és összeillesztettem a gerincet a
bordákkal. A hajó kezdett hasonlítani egy nagy hal gerincéhez szálkákkal. A palánkozás 3 mm papírcsíkokkal történt.
Természetesen semmi tartása nem volt a hajónak és a bordák között besüllyedt a palánk. Mint egy sovány ember bordaközei.
A palánkok felhelyezése után az egész hajót vastagon lekentem faragasztóval. Száradás után már volt tartása, viszont az egész
hajó huplis volt. Erre jött sok vékony rétegben a gyantás "folyékony fa". Ezzel nyertem is de veszítettem is. A folyékony fa száradás után üvegkemény lett, a papírhajómban már egy komolyabb ütés sem tett kárt viszont megszáradva a hajótestet lefele elgörbítette. Mivel volt már egy nagyon kemény alapom, Neoflex autójavitó tapasszal folytattam a hajótest gittelését amíg el nem tűntek a huplik. Szörnyen nézett ki legittelve és lecsiszolva de az első réteg alapozófesték már ismét előhozta a szép formát.
A továbbiakban a deformálódott fedélzet papírcsíkokkal történő kiigazítása történt amivel ismét elszöszmötöltem egy darabig. ( legközelebb távtartókat teszek a bordák közé,amik majd nem engedik a hajótestet deformálódni).
Maszkolószalaggal eltakartam a vízvonalat és a dörzsfákat, Revell festékkel lefestettem a hajót barna -fekete- sárga színekre. A vízvonal alatti rész a leírások alapján később rézlemezekkel lett befedve, ez nálam barna. Erősen gondolkodom, hogy a vízvonal alatti részt fehérre festem, szerintem a fehér szebb.
Az ágyúnyílásokat nem vágtam ki, csak fekete négyzet alakú papírdarabbal imitáltam mint "optikai csalódást".Az ágyúk fekete színű réz drót szigeteléséből készültek, az ágyú kerekei úgyszintén csak barna színűből, szalámiként felszeletelve. Nem a legszebb de "funkciójának" megfelel. A kisebb ágyúkból 12 db. elfért egy 5 forintoson.
A továbbiakban a fedélzeti elemek, korlátok, szellőzők készültek papírcsíkokból, majd az árbocok következtek amik végre fából vannak. Hurkapálcikából készültek 2 féle vastagságúból.
A kötélzet elkészítése a legbonyolultabb és legtöbb türelmet igénylő foglalkozás. Minden kötelet nem tudok feltenni, de ami maradt az sem kevés. Próbáltam a kötélzetrajz alapján megcsinálni a kötélzetet, de inkább csak látszik hogy valami valahonnan fut valahová. A csigák is inkább csak jelzésértékűek, vékony telefonkábel barna színű réz erének a szigeteléséből készült. A vitorlák is lassan készültek, az anyaguk hernyóselyem kendő. Erre ceruzával megrajzolom a vitorla körvonalát, majd ezt a körvonalat körbefuttatom pillanatragasztóval. A már kemény szegély ollóval simán szabható, többé nem foszlik szét.
Végül 2009.09.02-án befejezettnek tekinthettem a hajót, a hazaszállítása egy cipősdobozban fog történni.
2011 elején az internetet böngészve ráleltem egy diorámára ami egy vizen úszó vitorláshajót ábrázolt. Nosza szöget ütött a fejembe a dolog, de eléggé megtetszett ahhoz , hogy rávegyem magamat a test kettéfűrészelésére. Az alap sima hungarocell , a nagyobb hullámokat öngyújtóval alakítottam ki, a fodrozódás híg faragasztóban feláztatott wc papírból készült. A végén festettem ,szárazecseteltem majd az egészet fényes lakkal lakkoztam.