Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok!
Mindig érdeklődve nézem más makettépítők cikkeit és gyakran szívesen hozzá szólnék a témához, de azt éreztem, hogy nem volna egyenes dolog úgy hogy nekem nincs cikkem amihez mások hozzászólhatnak. Ezen okból indíttatva körbefényképeztem legutóbbi kedvencemet, majd két ujjal elkezdtem ütni-verni a számítógépem billentyűzetét...
A makettel már régóta szemeztem, de mindig letettem a megvásárlásáról a szerintem magas ár miatt, mígnem az egyik Bólyai Kupán sikerült hozzájutnom féláron a kicsikéhez.
A géphez műgyantából kapjuk a teljes kabinberendezést, a szárnyban lévő futóműakna részeket, a kipufogókat és a géppuskacsöveket és vákumhúzottan kapjuk a kabintetőt. A repcsi többi része fröcssöntött, nem túl részletes kidolgozással és jó pár helyen sorjával.
Összességében nagyon elégedett voltam kibontáskor a látvánnyal és később széles mosollyal az arcomon kezdtem az építésbe. Ekkor még nem sejtettem, hogy mennyi bosszúságba, nyugtatóba és kiköpködött nyálba kerül majd az elkészítés...
Elsőként a kabint építettem össze. Alapnak egy világosszürke színt kapott, amit sötétebb szürkével utóárnyékoltam, majd a kiálló részeket egy világosabb szürkével szárazecseteltem, végül befolyattam a mélyedéseket és a sarkokat híg feketével. A műszerfal fekete színt kapott, ezt gyengén fémszínnel szárazecseteltem át, majd fényes lakkot cseppentettem a műszerekre az üvegezés imitálása miatt. Amúgy a kabint a neten talált fotók alapján elég pontosan készítette el a gyártó. Mikor elkészültem a festéssel, a pilótaülés kivételével összeállítottam a fülkét a padlóból oldalfalakból, hátfalból és a többi kisebb alkatrészből, majd bepróbáltam a törzsbe. Legszívesebben percekig sikoltoztam volna, látva a több milliméteres méreteltéréseket. A fülkét végül többszöri szétszedés , csiszolás , összeállítás után sikerült beerőszakolni a helyére, és összeragasztani a törzsfeleket de ehhez a géptörzs két belső oldalából is le kellett csiszolni. Ekkor utolsó darabként be szerettem volna helyezni a pilótaülést. Nem sikerült. Kb. másfél milliméterrel szélesebb mint a rendelkezésre álló hely. Ekkor már nem szedtem újra szét az egészet, hanem nőgyógyászati módszerekkel az oldalkonzolokból távolítottam el azokat a részeket amik miatt az ülés nem fért be. Az ülés szélességéből nem tudtam csiszolni a kis anyagvastagság miatt.
A fülke után kivágtam az orron lévő beömlőnyílások panelját és kimartam a nyílásokat. Az anyagot elvékonyítottam és belülre rézhálót ragasztottam. A törzsbe egy feketére festett műanyaglap került, hogy ne lehessen átlátni hosszában a gépen a megnyitott nyílások miatt. Mikor elkészültem, a panelt visszaragasztottam a törzsbe és felragasztottam a vízszintes vezérsíkokat. Ezekbe rézdrótból vágott csapokat ragasztottam a jobb tartás miatt, ugyanis gyárilag csak egyszerű sík felületen kellene ragasztani őket, de attól féltem, hogy úgy nem lesznek elég szilárdak.
Nekiláttam a szárnyak összeállításának. A gyantából készült futómű aknák természetesen olyan vastagok, hogy a szárnyfeleket nem lehet egymáshoz illeszteni. Ezekből rengeteget kellett csiszolni. Az egyik egy helyen hártya vékonyságú lett, ami egyébként a futóművek későbbi beragasztásánál nem látható helyen ugyan, de meg is repedt...
Kivágtam a géppuskák hüvelykivető nyílásait a szárny alsó felén és itt is elvékonyítottam az anyagot. A szárnyakat belülről feketére festettem majd összeragasztottam. Kifúrtam rajtuk a géppuskacsövek és a pitotcső nyílásait, kifűrészeltem a helyzetjelző lámpák helyét és plexiből készítettem helyettük átlátszót.
A fotókat nézegetve ekkor tűnt fel, hogy hiányzik a leszálló fényszóró a szárnyakról. Találtam olyan képet, hogy mindkét szárnyon volt fényszóró és olyat is, amelyiken csak a bal szárnyon. Kis gondolkodás után mindkét szárnyon elkészítettem őket. Az ezekkel való nyűglődésről tanulmányt lehetne írni.
Mikor a szárnyak már egyben voltak ezekbe is csapokat ragasztottam és összepróbáltam őket a törzzsel.
Újabb sokkot kaptam. A futóműakna kör alakú részének törzsben lévő fele mindkét oldalon milliméterekkel kisebb mint a szárnyban lévő felek. A törzsben lévőket kivagdostam és megfelelő méretűeket építettem helyettük, majd beragasztottam a szárnyakat.
Következő lépésben összeállítottam a légcsavart. A légcsavarkúpon nekünk kell kifúrni a lapátok helyét, illetve ha mozgathatóra szeretnénk elkészíteni akkor tengelyt is készítenünk kell, hiszen az nincs a kúphoz, de még nyílás sem hozzá a gép orrán. Szeretem ha mozgatható a légcsavar, szóval ezt is elkészítettem. Hiányzik a légcsavartengelyen keresztül tüzelő 20 mm-es gépágyú torkolata is. Ennek elkészítéséhez a kúp hegyébe fúrtam egy kicsi fúróval, utána egy nagyobbal ezt kisebb mélységben megsüllyesztettem, majd a kisebb átmérőjű furatba egy rézcsövet ragasztottam a gépágyúcső imitálására. A rézcső az Albion Alloys készletéből való. Négy darab egymásba illeszkedő csövet tartalmaz, amik rengeteg mindenre használhatók( fegyvercsövek, pitotcsövek, stb...).
Kivágtam a kabintetőt. Ez viszonylag jól illeszkedett a helyére. Felragasztás előtt még készült bele egy tükör és valami, ami talán egy kapaszkodó. Felragasztottam a helyére, ami nem volt egyszerű a vékonysága miatt.
A gép alsó részére még felkerült két hűtő, majd tömítettem az egész gépet pillanatragasztóval és Revell tömítőpasztával. A csiszolásnál a kabintető az őrület határára sodort mert a kis anyagvastagság miatt a ragasztás nem volt erős és többször elrepedt a ragasztás, volt hogy a kabintető teljesen letört. Ugyanez igaz volt a szárnyakon lévő fényszórókra és a has alatti hűtőre.
A csiszolás után átvéstem a makett amúgy negatív panelvonalait mert túl sekélyek és határozatlanok voltak. Pótoltam a hiányzó panelvonalakat, majd a gépet átcsiszoltam. Befűrészeltem a csűrőket és a kormányfelületeket, felragasztottam a gerincen lévő antenna árbócot, amit még utána többször letörtem.
Maszkoltam a kabintetőt és az átlátszó alkatrészeket, majd a gépet lealapoztam egy szürke réteggel.
Az alapozás után előkerült hibákat javítottam, majd újabb szürke réteg után feketével előárnyékoltam a gépet.
Festésnek egy német zsákmánygépet választottam.
Lefújtam a gép hasrészét Testors 2109 French light blue gray színnel. Felül az alapszín Testors 2105 French dark blue gray, amit Testors 2106 French khaki-val és Gunze H17 Cocoa brown-al foltoztam. Mikor megszáradt, az egészet visszafújtam vékonyan az alapszínnel.Szokásomtól eltérően ekkor végeztem el a panelvonalak kihúzását a Z63 -féle filcekkel. Alul szürkét használtam, felül a sötétebb festésen feketét. Azért a fényes lakk előtt használtam őket, mert jobban fognak a matt felületre, viszont ha hibázok, nem lehet egyszerűen letörölni, mint a fényes lakkrétegről. Grafitporral koszoltam a gépet és felfújtam a kipufogók koromcsíkját.
Következett egy fényes lakkréteg, majd a matricázás. A matricák száradása után kihúztam a lefedett panelvonalakat és elkészült Revell 75 szürkével az utóárnyékolás. Nem feketét használtam, mert szerintem a gép színeihez az túl sötét lett volna. Miután elkészültem, felfújtam egy réteg matt lakkot. Lefestettem a kipufogókat rozsdaszínnel a végüket pedig feketére fújtam, majd a helyükre kerültek. A géppuskacsövek feketék, fémszínnel szárazecsetelve. Elkészültek és a helyükre kerültek a futóművek. A szálkereszt az Extratech készletéből való. A helyzetjelző fényeket hobby boltban kapható üvegfestékkel festettem. Szerintem sokkal jobban és egyenletesebben fednek mint a makettfesték gyártók hasonló festékei. Mivel valahol azt olvastam, hogy a gép nagyrészt nem fémből készült, ezért csak a csavarfejeket színeztem fémszínűre Z63 féle ezüstceruzával.
Végére maradt a légcsavar. Bár a fotókon nem ilyen ütött-kopott a légcsavar, de nem bírtam megállni, hogy ne koptassam meg. Ekkor próbáltam ki a hajlakkos módszert. Szürke alapozás után a légcsavar alumínium színt kapott, amit száradás után hajlakkal fújtam le. Mikor a lakk megszáradt, felvittem egy réteg Revell akril feketét, amit száradás után vizes fogpiszkálóval kapartam vissza. Ezzel lényegében elkészült a gép. Küzdelmes építés volt, de a végeredmény látványos,a készletet csak a típus fanatikus rajongóinak ajánlom. Kicsit hosszúra nyújtottam az írást, de nem árt tudni mire számítson az, aki belevág a készlet megépítésébe.
Üdv: hassan