Pintér György - Múzeumi krimik
A makettet még karácsonyra kaptam, csak különböző okokból nem tudtam elég nagy figyelmet fordítani rá, így az elkészítés elhúzódott... de hát istenem legalább most sikerült kivárni a száradási időket! : D
A Kittről nagyon jó leírást lehet találni a hyperscale-n, itt a legtöbb hiba le is van írva (kb.3-4!). Az eredeti cikk, a makett nyers képeivel itt található: http://www.hyperscale.com/2011/reviews/kits/trumpeter02292reviewme_1.htm
De zanzásítva a tartalmát: a makett valójában inkább G-2es, mint F-4es. Ezt a cikk írója azzal magyarázza, hogy az orron apró beömlőnyílások és a szárnyban négyzetes futómű akna található. Őszintén szólva én féltem ezeket megpiszkálni, mert elég ügyetlenül bánok a hézagolóval és műanyag lapokkal, szóval ezeket a részleteket nem bántottam.
A kitt előnye, hogy az öntés szép, szinte mindenhol sorja mentes, előre szegecselt, rendkívül részletes és pontos a motor és a belső, fotómaratást alapból tartalmaz és a kerekekre valódi gumi kerül. Valamint a matricák kitűnőek, véknyak, de bírják a lágyítót, bár szinte anélkül is belesimulnak a résekbe! A festéshez pedig nagyon szép színes útmutató tartozik!!!
Ezzel szemben hátránya, hogy habár a belső nagyon pontos a törzs elemeiről ez már nem mondható el, a szárny-törzs kapcsolatnál van munka bőven! Azt is muszáj megemlítenem, hogy habár helyenként nagyon szép és részletes a makett, bizonyos részein hihetetlenül el van hanyagolva, pl. a futómű aknájánál a függőleges felületek szó szerint simák, a motorháztető belső falán irdatlan beöntési csonkok vannak és a kabinbelsőbe is érdemes behúzni pár kábelt. Ezenkívül érdemes bepróbálni a repülőtestbe a műszerfalat, mert nem teljesen passzolnak össze és akár le is törhet az egész (mint esetemben).
Mindezeket összevetve a makett négy-számjegyű ára igen alacsony szerintem, hiszen a hibái kis odafigyeléssel könnyen kijavíthatóak!
Különben a maketten van egy nagyon idegesítő hiba! Az egyik matrica felirata "Night anfassen"
Azok akik megvásárolják a makettet három verziót készíthetnek el:
A; Oberstleutnant Günter Freiherr von Maltzan gépe
B; Hauptmann Hans "Assi" Hahn gépe
C; Hauptmann Kurt Brandle gépe
Az utolsó 3 színű kamuflázsával számomra elég visszataszító volt, viszont az első két festés igencsak tetszetős! A döntésben a lustaságom és a pilóták hírneve döntött ismét, ugyanis:
-Assi elég ismert figura
-Assi gépén a kamuflázs a géptörzsön az üvegezés alá is benyúl, így a festése kevésbé macerás
-Assi gépén az orrkúp egyszínű, így elkerülhető a macerás maszkolás, aminek a végeredménye akár még csúnya is lehet!
-Nagy dilemma volt a választás a felségjelek miatt, de végül a kakas nyert a pikkel szemben!
Az építés szinte teljesen simán ment, csak a hajtómű több mint 50 darabos, szóval egy szavam nem lehet. Sajnos kicsit előreszaladtam a festéssel és a motorháztetőket lefújtam már mire úgy döntöttem, hogy egy ilyen szép hajtást nem akarok elrejteni! (Ez ugyebár a hátrányok közt említett csonkok miatt volt problémás) Különben mikor a makettet kinéztem úgy terveztem, hogy egy ócska műanyagjáték motorját átültetem a gépbe, de mivel vagy a valódi vagy a makett motort kellett választanom, végül a részletgazdagsága miatt az eredeti konstrukció mellett döntöttem, amit nem is bántam meg! A kabinbelsőbe behúztam pár rézszálacskát és egy sárga csövet, amit több képen is megtaláltam bár nem tudom milyen funkciója van. A műszerfalra az eredeti matrica került fel, de az egyes számlapokat külön körbevágtam, felraktam és végül egy csepp fényes lakkal le is kentem!
A kitt fotómaratásai nyersek, a színezésüket nekünk kell megoldani, és valószínűleg mert először bántam ilyesmivel elég ócska lett a festésük! A makett nagy mérete miatt úgy gondoltam, jól jön ha nem nyitom meg a kabintetőt (ami egyébként szintén nagyon részletes!) és inkább kihasználom, hogy az üveg kicsit torzít a látványon.. így a bekukucskáló szemek nem veszik észre, hogy mennyit bénáztam a biztonsági övekkel de a részetek még mindig viszonylag jól kivehetőek! : D
A törzs összeszerelésénél akadtak gondok, a motor kipufogói elég nehézkesen fértek csak ki (apropó majdnem leszedtem a kipufogókról a sorját, de mivel ugyan ott futott az eredetiken a hegesztés ezért direkt nem tűntettem el őket teljesen), hézagolót kellett használnom itt-ott bár ezek nem voltak annyira vészesek, gyakorlottabbak valószínűleg már meg sem említenék itt.
A festésnél a motorháztetőt és a csűrőt Revell Colorstoppal beragasztottam, valamint a kipufogókat is ezzel fedtem le! A gép sárga elemeit külön fújtam, hogy a maszkolással ne hibázhassak! A kamuflázst ismét úgy készítettem el, hogy lefénymásoltam az útmutató megfelelő méretűre nagyítva, majd ebből sablont készítettem. A gép oldalán a foltokat pedig lakkal kevert zölddel fújtam fel ( így sokkal finomabban tudtam felvinni a foltokat mintha csak festéket használtam volna).
Viszont belestem a festésnél abba a hibába, hogy az útmutatón volt egy bizonyos árnyalat, a konkrét előírt Gunze festék pedig rohadtul nem az a szín volt. Az RLM színkódot keresve pedig legalább 6 újabb változatra leltem. Végül úgy döntöttem kamatoztatom színtani ismereteim és szemre kikevertem az útmutatón látható árnyalatokat. Erről egy képet is csatoltam! A két szín eredetileg eléggé elütött egymástól, így a fényes lakkozás végén a megmaradt lakkba szürke festéket kevertem és kicsit átködöltem az egészet. A végeredménnyel különösen elégedett vagyok! : D
A festés végén az alsó részen egy kis postshadinggel kiemeltem a panelvonalakat, összeragasztgattam a megmaradt részeket, feltettem a matricákat, mindet átkentem nagyjából 4-5ször lágyítóval, hogy szépen besimuljanak, majd lelakkoztam még egyszer az egész gépet, átmostam egy kis híg fekete festékkel a szegecseket és a panelvonalakat, felfújtam a füstcsíkokat, illetve pár halvány barna csíkot is húztam, hiszen a legtöbb második világháborús gép így is koszolódott. Ezután lefújtam az egész gépet 50-50 százalékban kevert fényes és matt lakkal (egy repülős barátom megszólta az előző gépem, mivel a matt lakk annyira érdes felületet ad a gépnek, hogy nem tudna felszállni és ha jobban megnézzük a múzeumi példányokat azok sem mattak), utána kinyitottam a motorháztetőt és képek alapján behúztam pár kábelt, amiket rézdróttal össze is fogtam több helyen. A motorháztető kapott egy kis tuningot:
támasztékként egy injekciós tűt szedtem szét, illetve a motorra került egy matrica, ami eredetileg egy másik maketthez tartozott, angol szövege van de olyan apró, hogy olvashatatlan és így legalább jellegre helyes a motor! Valamint zárszerkezetet is fabrikáltam a megmaradt rézlapból.
Végül kifeszítettem a rádiókábelt és felecseteltem némi fémes kopást. Oh igen majd el felejtettem! Az építéskor kicsit meggyötörtem a tankot, hogy 2-3 apró horpadás is legyen rajta és a fém szín itt is előbújik hátul!
Én nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel, habár tudom, hogy ez a makett még messzi jár a tökéletestől!
Egy kis kiegészítés: A jobb futómű kb. 1 hete azt követően pedig pár napja a bal is kitört a gép puszta önsúlyától, és nekem nagyon gyanús hogy valami öntési hibája lehet.