Hans "Assi" Hahn csípős kakasa

Messerschmitt Bf-109 F-4

1:32, Trumpeter No.02292 (2010)
Pintér György - Múzeumi krimik A makettet még karácsonyra kaptam, csak különböző okokból nem tudtam elég nagy figyelmet fordítani rá, így az elkészítés elhúzódott... de hát istenem legalább most sikerült kivárni a száradási időket! : D

A Kittről nagyon jó leírást lehet találni a hyperscale-n, itt a legtöbb hiba le is van írva (kb.3-4!). Az eredeti cikk, a makett nyers képeivel itt található: http://www.hyperscale.com/2011/reviews/kits/trumpeter02292reviewme_1.htm
De zanzásítva a tartalmát: a makett valójában inkább G-2es, mint F-4es. Ezt a cikk írója azzal magyarázza, hogy az orron apró beömlőnyílások és a szárnyban négyzetes futómű akna található. Őszintén szólva én féltem ezeket megpiszkálni, mert elég ügyetlenül bánok a hézagolóval és műanyag lapokkal, szóval ezeket a részleteket nem bántottam.

A kitt előnye, hogy az öntés szép, szinte mindenhol sorja mentes, előre szegecselt, rendkívül részletes és pontos a motor és a belső, fotómaratást alapból tartalmaz és a kerekekre valódi gumi kerül. Valamint a matricák kitűnőek, véknyak, de bírják a lágyítót, bár szinte anélkül is belesimulnak a résekbe! A festéshez pedig nagyon szép színes útmutató tartozik!!!
Ezzel szemben hátránya, hogy habár a belső nagyon pontos a törzs elemeiről ez már nem mondható el, a szárny-törzs kapcsolatnál van munka bőven! Azt is muszáj megemlítenem, hogy habár helyenként nagyon szép és részletes a makett, bizonyos részein hihetetlenül el van hanyagolva, pl. a futómű aknájánál a függőleges felületek szó szerint simák, a motorháztető belső falán irdatlan beöntési csonkok vannak és a kabinbelsőbe is érdemes behúzni pár kábelt. Ezenkívül érdemes bepróbálni a repülőtestbe a műszerfalat, mert nem teljesen passzolnak össze és akár le is törhet az egész (mint esetemben).
Mindezeket összevetve a makett négy-számjegyű ára igen alacsony szerintem, hiszen a hibái kis odafigyeléssel könnyen kijavíthatóak!
Különben a maketten van egy nagyon idegesítő hiba! Az egyik matrica felirata "Night anfassen"


Azok akik megvásárolják a makettet három verziót készíthetnek el:
A; Oberstleutnant Günter Freiherr von Maltzan gépe
B; Hauptmann Hans "Assi" Hahn gépe
C; Hauptmann Kurt Brandle gépe

Az utolsó 3 színű kamuflázsával számomra elég visszataszító volt, viszont az első két festés igencsak tetszetős! A döntésben a lustaságom és a pilóták hírneve döntött ismét, ugyanis:
-Assi elég ismert figura
-Assi gépén a kamuflázs a géptörzsön az üvegezés alá is benyúl, így a festése kevésbé macerás
-Assi gépén az orrkúp egyszínű, így elkerülhető a macerás maszkolás, aminek a végeredménye akár még csúnya is lehet!
-Nagy dilemma volt a választás a felségjelek miatt, de végül a kakas nyert a pikkel szemben!

Az építés szinte teljesen simán ment, csak a hajtómű több mint 50 darabos, szóval egy szavam nem lehet. Sajnos kicsit előreszaladtam a festéssel és a motorháztetőket lefújtam már mire úgy döntöttem, hogy egy ilyen szép hajtást nem akarok elrejteni! (Ez ugyebár a hátrányok közt említett csonkok miatt volt problémás) Különben mikor a makettet kinéztem úgy terveztem, hogy egy ócska műanyagjáték motorját átültetem a gépbe, de mivel vagy a valódi vagy a makett motort kellett választanom, végül a részletgazdagsága miatt az eredeti konstrukció mellett döntöttem, amit nem is bántam meg! A kabinbelsőbe behúztam pár rézszálacskát és egy sárga csövet, amit több képen is megtaláltam bár nem tudom milyen funkciója van. A műszerfalra az eredeti matrica került fel, de az egyes számlapokat külön körbevágtam, felraktam és végül egy csepp fényes lakkal le is kentem!

A kitt fotómaratásai nyersek, a színezésüket nekünk kell megoldani, és valószínűleg mert először bántam ilyesmivel elég ócska lett a festésük! A makett nagy mérete miatt úgy gondoltam, jól jön ha nem nyitom meg a kabintetőt (ami egyébként szintén nagyon részletes!) és inkább kihasználom, hogy az üveg kicsit torzít a látványon.. így a bekukucskáló szemek nem veszik észre, hogy mennyit bénáztam a biztonsági övekkel de a részetek még mindig viszonylag jól kivehetőek! : D

A törzs összeszerelésénél akadtak gondok, a motor kipufogói elég nehézkesen fértek csak ki (apropó majdnem leszedtem a kipufogókról a sorját, de mivel ugyan ott futott az eredetiken a hegesztés ezért direkt nem tűntettem el őket teljesen), hézagolót kellett használnom itt-ott bár ezek nem voltak annyira vészesek, gyakorlottabbak valószínűleg már meg sem említenék itt.

A festésnél a motorháztetőt és a csűrőt Revell Colorstoppal beragasztottam, valamint a kipufogókat is ezzel fedtem le! A gép sárga elemeit külön fújtam, hogy a maszkolással ne hibázhassak! A kamuflázst ismét úgy készítettem el, hogy lefénymásoltam az útmutató megfelelő méretűre nagyítva, majd ebből sablont készítettem. A gép oldalán a foltokat pedig lakkal kevert zölddel fújtam fel ( így sokkal finomabban tudtam felvinni a foltokat mintha csak festéket használtam volna).
Viszont belestem a festésnél abba a hibába, hogy az útmutatón volt egy bizonyos árnyalat, a konkrét előírt Gunze festék pedig rohadtul nem az a szín volt. Az RLM színkódot keresve pedig legalább 6 újabb változatra leltem. Végül úgy döntöttem kamatoztatom színtani ismereteim és szemre kikevertem az útmutatón látható árnyalatokat. Erről egy képet is csatoltam! A két szín eredetileg eléggé elütött egymástól, így a fényes lakkozás végén a megmaradt lakkba szürke festéket kevertem és kicsit átködöltem az egészet. A végeredménnyel különösen elégedett vagyok! : D

A festés végén az alsó részen egy kis postshadinggel kiemeltem a panelvonalakat, összeragasztgattam a megmaradt részeket, feltettem a matricákat, mindet átkentem nagyjából 4-5ször lágyítóval, hogy szépen besimuljanak, majd lelakkoztam még egyszer az egész gépet, átmostam egy kis híg fekete festékkel a szegecseket és a panelvonalakat, felfújtam a füstcsíkokat, illetve pár halvány barna csíkot is húztam, hiszen a legtöbb második világháborús gép így is koszolódott. Ezután lefújtam az egész gépet 50-50 százalékban kevert fényes és matt lakkal (egy repülős barátom megszólta az előző gépem, mivel a matt lakk annyira érdes felületet ad a gépnek, hogy nem tudna felszállni és ha jobban megnézzük a múzeumi példányokat azok sem mattak), utána kinyitottam a motorháztetőt és képek alapján behúztam pár kábelt, amiket rézdróttal össze is fogtam több helyen. A motorháztető kapott egy kis tuningot:
támasztékként egy injekciós tűt szedtem szét, illetve a motorra került egy matrica, ami eredetileg egy másik maketthez tartozott, angol szövege van de olyan apró, hogy olvashatatlan és így legalább jellegre helyes a motor! Valamint zárszerkezetet is fabrikáltam a megmaradt rézlapból.

Végül kifeszítettem a rádiókábelt és felecseteltem némi fémes kopást. Oh igen majd el felejtettem! Az építéskor kicsit meggyötörtem a tankot, hogy 2-3 apró horpadás is legyen rajta és a fém szín itt is előbújik hátul!

Én nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel, habár tudom, hogy ez a makett még messzi jár a tökéletestől!

Egy kis kiegészítés: A jobb futómű kb. 1 hete azt követően pedig pár napja a bal is kitört a gép puszta önsúlyától, és nekem nagyon gyanús hogy valami öntési hibája lehet.
Színcsekkolás_1
Színcsekkolás_1
Színcsekkolás_2
Színcsekkolás_2
Belső_1
Belső_1
Belső_2
Belső_2
Belső és motor_1
Belső és motor_1
Belső és motor_2
Belső és motor_2
Belső és motor_3
Belső és motor_3
Matricázás közben
Matricázás közben
Végleges_1
Végleges_1
Végleges_2
Végleges_2
Motor kábelekkel
Motor kábelekkel
Végleges_oldalról_1
Végleges_oldalról_1
Végleges_oldalról_2
Végleges_oldalról_2
Orr
Orr
Referenciakép_1
Referenciakép_1
Referenciakép_2
Referenciakép_2
Referenciakép_3
Referenciakép_3
2011.06.12.
Utolsó módosítás: 2011.07.08.
Lapidus, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
szecsigeri
2011.06.13. 17:16:16
Gyönyörű makett! Nem tudok betelni a látvánnyal! :-) Egy diorámát el tudnék alá képzelni (De csak tipp)
Csak így tovább, jó makettezést!
Üdv!
Lapidus
2011.06.15. 02:16:49
Hízelgő, főleg úgy hogy tegnap előtt írtam a cikket és még ki sem rakták! : D
J_K
2011.06.17. 09:26:01
Kedves Bence!

Gratulálok a maketthez, és a lelkesedéshez is.

Néhány megjegyzésem azonban volna. Az első, hogy érdemes az eredeti gépről fotót keresni. Akkor azonnal kiderült volna,hoy Assi gépén nem volt MG 151 gondola. A festés részleteit is pontosabban lehetett volna rekonstruálni, mert a Trumpeter ezügyben is mellényúlt kissé. Assi Hahn-ról komplett könyvet jelentetett meg pár éve az Eagle, lehet tehát anyagot találni.

A második, hogy egy grafikát soha ne vegyünk alapnak a festés színeihez, és ne ahhoz próbáljuk beállítani az árnyalatokat. Az RLM festékekről kiváló szakirodalmak állnak rendelkezésre, színmintákkal együtt.

A harmadik, hogy vigyázni kell a múzeumi fotókkal, mint referenciával. Egyrészt, Te egy DB 605 motort használtál, de a Bf 109 F-2 (amilyen az Assi-gép volt) valójában DB 601 N-el repült. Ez a kisebbik baj. A nagyobbik a vezetékelés színe. Múzeumi példányon lehet piros, de az eredetin nem ilyen volt. A kabinhoz is Bf 109 G-fotót tettél fel. Az F-ek elrendezése ettől eltért.

A negyedik, hogy a Trumpeter valóban összekeverte az F-et és a G-t, mit írtad. Sajnos ez a kabintetőre is vonatkozik. Ezen a maketten G-kabint látunk az F-változat helyett. Az alakhibával (oldalkormány) és a többi pontatlansággal együtt ez már zavaró:rápillantva nehéz eldönteni, milyen alváltozat szeretne lenni a makett.

Az ötödik, hogy a cikkben említett pilóta neve pontosan: Günter Freiherr von Maltzan, ha jól sejtem. A Freiherr a von-nal együtt csak nemesi előtag.

További jó makettezést!
Lapidus
2011.06.17. 11:30:48
Na az ilyen hozzászólást vártam én már nagyon régóta! : D Amit lehet pl. a nevet az javítom, meg megpróbálom forrásból összehozni, hogy a csövezésnek megfelelő legyen a színe.. szerencsére könnyen hozzáférhető alkatrészek szóval remélem nem lesz gond!
A gondolát nem hiszem hogy megpiszkálom most már, mert nem akarom tönkretenni a festést, ami vonatkozik a belsőre is, hiszen nem nyitottam ki a tetőt.

Az RLM színeknek viszont utánanéztem és azok az árnyalatok amiket használtam elvileg jók, csak az a baj, hogy a katalógusokban is egy RLM kódhoz 4-5 árnylat tartozik és ennek dacára az adott festék gyártók mint pl. a Gunze árnyalata sem passzol az RLM 74 és 75 csak szimpla szürke az egyik sötétebb és a viola árnyalatnak nyomát sem látom benne, ráadásul a hyperscale-n szoktam szétnézni és azért ott is marha nagy árnyalati eltérések vannak.

Mindezek ellenére én úgy gondolom, hogy a hozzászólásod eredménye nem ezen az egy maketten fog nagyobb minőségi javulást hozni, hanem az elkövetkező munkáimon és tényleg köszönöm az észrevételeket!
J_K
2011.06.17. 14:40:44
Szia!

Az RLM színeknél legjobb az eredeti színmintákkal összehasonlítani az egyes gyárak festékeit.
Erre nem használhatóak sem a monitoron látható színek, sem az eredeti színes fotók, sem a színes grafikák.
A Gunze 74/75 tényleg csal egy kicsit, de abszólút kezelhető. (A 75-öt pl. néhány csepp pirossal máris valószerűvé lehet tenni, és a 74 is majdnem jó).
Az összehasonlító táblázatok, festékből-festékbe váltó ajánlások gyakorlatilag használhatatlanok. Emberek állították össze, és mint tudjuk, mindenki másképp látja, másképp azonosítja a színeket. Ezért jó a kifestett eredeti színminta, és az ahhoz közelítő színbeállítás.

Jó makettezést!
Tibcsi
2011.06.26. 06:22:56
Szia Bence,

A szögletes futóakna nem feltétlenül hiba, mert a korai szériákat még úgy építették. Viszont a motorburkolaton a gyertyahűtők beömlői valóban csak a G változatokra jellemző.

Az F-4-es változatokon jól látható a faroktartó utólagos külső megerősítése, amit a maketten nem látok.

De ettől függetlenül szép kis Messzert faragtál. :)

Tibcsi
Tibcsi
2011.06.26. 07:11:27
Még annyi: a kabinban lévő sárga cső funkciója az, hogy a póttartályból a törzstartályba vezesse a benzint. Viszont a közepén (a két bilincs között) van egy átlátszó szakasza, hogy a pilóta lássa az üzemanyag áramlását.
Lapidus
2011.06.26. 17:40:39
Na legalább már ezt is tudom! Köszi! : D
Levix
2011.06.26. 18:40:00
Lapidus!

Szerintem meg k... jó lett. És olyan színű amilyen és kész.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Cs%C3%ADkszentmih%C3%A1lyi_Mih%C3%A1ly

Ez a lényeg semmi más!
corpus
2011.07.04. 12:11:15
Nagyon jól sikerült, gratulálok! Én most küszködök a motorral és az orral. Igaz, az enyém ICM... :) még egyszer grat!!! Jó nagy!
hobbista
2011.07.08. 10:57:14
Szia!
Minden hibája ellenére örülnék, ha én egy ilyen Messzert alkotnék. Gratula!
ősember 2000
2011.07.08. 12:33:13
Csak gratulálni tudok ezért a szép BF109-ért
holly007
2011.08.18. 21:21:09
Szia!

Pazar!!!!
Nem kicsit végeztél alapos munkát
Gratulálok!!
Üdv!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció