Pintér György - Múzeumi krimik
Az izraeli légierő pár repülőgépét bemutató sorozatom következő építése egy GWH készletre esett. Majdnem egy az egyben kapunk egy F-15E Strike Eagle vadászgépet izraeli matricákkal és fegyverzettel. A gyártó több makettjének ára valahol a kimagasló gyártók szintjén szerepel, kíváncsi voltam, vajon maga a doboztartalom is megfelel-e az árképzésnek? Úgy hallottam, az egyik legsikerültebb öntésük 1/72-ben a Sas, így aránylag nyugodt szívvel vásároltam meg.
Az építés első szakasza 2024. április 30-tól május 8-ig tartott (egy Rally Kamaz építésébe kellett belefognom), de ez idő alatt a fő részegységek már össze voltak ragasztva, a géptest le volt alapozva és már a hasi részt paneleztem.
Az egész makett majdhogynem click-es rendszerű, a teljes géptestet össze lehet rakni akár ragasztás nélkül is és szét is lehet szedni utána... Érdekes megoldás, bár a lazán ily módon kapcsolódó elemek között marad minimális hézag, elcsuszás egymáshoz képest, tehát nem passzentos. Én összeragasztottam a kapcsolódó elemeket, de ragasztás előtt érdemes a click-rendszer illesztőcsapjait eltávolítani, akkor nem feszülnek annyira az alkatrészek, mint a meglétükkel történő ragasztáskor. Érdekes az alkatrészbontás is, alig vannak láthatóan illeszkedő felek, legtöbbjüket külön elemekkel zárni, takarni kell, vagy adott panelvonal mentén illeszkednek.
Majd november 14-én folytatódott az építés, most már megszakítás nélkül, továbbra is csak dobozból.
Különösebb problémákba nem ütköztem az építés során, alig alig volt tömíteni való,de nem mondható el ugyanez az összerakási útmutatóról, néha el akar vinni a málnásba.
Az alkatrészek kidolgozása, részletezettsége 48-as maketteket megközelítő minőségű. A szegecsek, panelvonalak hajszálvékonyak, nem mélyek és rengeteg van belőlük.
Kivételt képez az átlátszó kabintetők vastagsága. Fórumbeli kollégákkal azzal viccelődtünk, hogy az alkatrészek vastagsága miatt kerülnek ezen készletek többe, mint az átlag, valamint orrnehezéknek sem kell súlyt helyezni előre, elég vastag és súlyos az a kabintető...
Előárnyékolás után a kamó színeit az Mr. Hobby H310, H313 és H74 kacsatojás-zöld szolgáltatta (a H74-be kevertem némi plusz zöldet), Blue Tack-kal maszkolva festettem. A hasi rész H307 lett.
Matricák terén a Hammers század 241-es, vagy az 5601-es tesztszázad 201-es repülőgépéhez kapunk jelzéseket.
A tesztszázad gépét választottam, szép színes a faroklogója... Úgy gondoltam, ha tesztelések végrehajtására szolgálatot teljesítő repülőgépet építek, akkor inkább szép színes gyakorlóbombákat helyezek el rajta a hozzáadott éles fegyverzet helyett. Az építésem alatt épp zajló gázai háborúban használandó fegyverzetből amúgy is kevés található a dobozban.
Összességében szép makett építhető csak közvetlenül dobozból is (én úgy jellemezném: "jó alapanyagból finomat lehet főzni") de igényesebb makettezők kicserélhetik esetleg a kerekeket (mivel a főfutók tárcsái nem az E változat tárcsái), némi rézmaratással imitálhatnak visszapillantó tükröket, pótolhatják a hiányzó 201-es számozást (igen, egy sorral kevesebbet nyomtattak), stb.
Következő izraeli témában egy F-4 Kurnass-t próbálok építeni, a Finemolds jóvoltából.