Hellén égen lengyel géppel

PZL P.24G

1:72, IBG No.72524
Pintér György - Múzeumi krimik A lengyelországi Állami Repülőgépgyárak (PZL) kissé elkésve állt neki a P.11 vadászgépek továbbfejlesztésének. Így az emelt motorteljesítményű és erősebb fegyverzetű 24-es lengyel színekben nem repült hazája védelmében. (Bár ebbe belejátszott az is, hogy váltótípusnak egy másik, korszerűbb gépet, a PZL.50 "Jastrząb"-ot gondolták.)
Jutott viszont négy balkáni ország légierejébe. Így a bolgár, a török, a román és a görög légierő "szárnyait" erősítette. Amúgy a görög vadászflotta eléggé vegyes volt. Repült ott angol Gloster Gladiator, csehszlovák B-534 nyitott kabinú változata, francia Marcel Bloch MB-151 és a mai témánk, a PZL P.24G is. Ez a sokszínűség bonyolította az üzemeltetést, az alkatrész- és lőszerellátást.

Festmény a P.24G bevetéséről
Festmény a P.24G bevetéséről


Mint ilyen, a típus részt vett az 1940 őszén elkezdődő harcban a nagy étvágyú olaszok ellen, akik nem gondolták komolyan, hogy a görögök ellenállnak világhódítónak gondolt seregüknek. Pedig igen, sőt! Úgy alakult, hogy egy hónapnyi hadakozás után szabályosan kiszorították a támadókat görög földről és a harcokat átvitték az olaszok által uralt albán területekre. A harcban jeleskedtek a fémépítésű, sirályszárnyas lengyel gyártmányú gépek, amelyek a vadászlégierő gerincét alkották. A háborúban 37 olasz és 3 német gépet lőttek le. Köztük egyet tűzharc után "taran"-nal, azaz nekirepüléssel küldött a földre Marinos Mitralexis, a 22. vadászezred 24 éves pilótája, 1940. november 2-án.
Az ország németek általi lerohanása a teljes görög légierő pusztulásával járt, amely harcok során gépállománya harmadát vesztette el.

A PZL P.24 a P.11 továbbfejlesztett változata volt, amit francia Gnome-Rhône K14 motorjaival szereltek. A fegyverzetében helyet kapott két 20 mm-es Oerlikon nehézgéppuska is. Három prototípusa a 30-as évek első felében vált ismertté. A sorozatgyártású P.24 1936-ban repült először. Ekkorra két bombafelfüggesztőre egy-egy 50 kilós bombát is ráakaszthattak. A "D" változat magyar megrendelésre készült volna, de a királyi légierő végül az olasz CR.32-t vásárolta meg. Az "E" változat a román légierő számára készült. A török változat néhány gépébe amerikai Pratt&Whitney Wasp motorokat szereltek. A bolgár légierő 48 gépet vásárolt.
Az olaszokkal nem csak a görög égen csaptak össze a P.24-ek, mert egy példánya Abesszíniába került, ahol részt vett a harcokban.

A PZL P.24 egyetlen épen maradt példánya a török légierő múzeumában áll.
Nos, ennek a gépnek a makettjét készítette el ez az IBG. Maga a típus eléggé népszerű. Több cég is elkészítette a maga 24-esét. Encore, IBG és van "zacskós kiszerelésű" is egy lengyel gyártótól. A készlet egy olasz vadászgéppel küzdő 24-est mutat a doboz fedelén. Odabenn az IBG-től megszokott, tematikusan csoportosított öntőkereteket találjuk, szám szerint nyolcat. A kilencedik a kabintető elemeit tartalmazza, a szélvédőt három variációban is - ezek egy része a P.11-eseké. Ugyanitt található a műszerfal is. Kapuk egy fémmaratott lapot, három gépre elegendő lajstromszámokat és egy garnitúra felségjelzést. Az összeállítási útmutató három festésmintát ad. Egy fémszínűt és kettőt, ami 1941-ben terepszínű festést kapott.

Az egyetlen ép 24-es a török hadtörténeti múzeumban
Az egyetlen ép 24-es a török hadtörténeti múzeumban


Egy makettező kolléga hirdette a makettet a Makettinfón.
Az építés gyakorlatilag megegyezik egy P.11-es építésével. A két típus közti különbségeket a tematikusan összeállított öntőkeretek tartalmazzák.

Nekiálltam. Az építés már-már az álommakettezés kategóriája. A szürke alkatrészek szépen illeszkednek. Megfolyás, vetemedés még gondolati szinten sem fordul elő. Sorja, ahol van, hajszálvékony. Ha az építő követi a leírás lépéseit, nagyon nem nyúlhat mellé. Van alkatész, amit műanyagból és fémmaratásból is legyártottak. A készletben amúgy megtalálható a 11-es motorja, motorgyűrűje, futóműve is.

A motor összerakásánál figyelni kell a kapott "virág alakú" maratás pozíciójára! Olyan viszont, hogy a készre szerelt motor nem fér bele a motorburkolat alá, ami más maketteknél előfordul, itt szóba sem jön.
A négy géppuska burkolatán kimélyítették a hüvelykivetők nyílásait is. A két kipufogót vékony fúróval kicsit kimélyítettem, hogy csőnek látszódjék.
A szépen kidolgozott sirályszárnyat nem lehet rosszul berakni.

A festésnél a két színű felső és a kék alsó változatot választottam. Az egész felső felületet átfújtam "föld" színnel, aztán lefedtem, ahol ez a szín marad és ment rá a zöld. A győzelemnek ára volt. A maszkolófólia több helyen fölszedte a barna festést. Nem öröm. Végül pótolni tudtam a hiányokat. Összességében azonban egész jó lett. A kerekek is a helyükre kerültek. Hátra van még a zárt kabintető, illetve a légcsavar, valamint a négy (2x2) húszkilós bomba. Persze jön még a koptatás-koszolás menete, no meg a matricázás.
No, lassan célba érek. Megvan a kabintető festése és az irányzókészülék apró fém alkatrészei is a helyükre kerültek.

Bár kutattam görög oldalakon is, de nem sikerült hiteles információt szereznem arról, hogy mi volt a lajstromszáma Marinos Mitralexis gépének. Így az ehhez a festéshez gyárilag kapott lajstromszámmal készítem el a 24-est.

Ahogy elkezdtem felrakni a 20 kilós bombákat, az egyik leesett. 1/72-ben ez nem tartozik a hatalmas alkatrészek közé. Szóval laposkúszás az asztal alatt.
- Mit csinálsz? – kérdezte életem párja, a jobbik felem.
- Ledobtam egy bombát.
- És? felrobban?
- Nem. Úgy jártam, mint az amerikaiak '66-ban. Elvesztettem. - Végül azért csak előkerült ez is, mint anno az a négy hidrogénbomba.

A történet vége
A történet vége


Az alapot Vadásztól kaptam. Köszönet érte!

Forrás



https://warhistory.org/@msw/article/royal-hellenic-air-force-defends-greece-1940-part-i
Alapon ácsorogva
Alapon ácsorogva
Festmény a P.24G bevetéséről
Festmény a P.24G bevetéséről
A "sokszínű" görög légierő vadász-választéka
A "sokszínű" görög légierő vadász-választéka
Az egyetlen ép 24-es a török hadtörténeti múzeumban
Az egyetlen ép 24-es a török hadtörténeti múzeumban
Az első lépések
Az első lépések
Tizennégy henger 7x2 leosztásban
Tizennégy henger 7x2 leosztásban
Szépen kialakított panelvonalak
Szépen kialakított panelvonalak
"Lábon"
"Lábon"
Maszkolva
Maszkolva
Színesedik, színesedik...
Színesedik, színesedik...
Megsérült festéssel
Megsérült festéssel
Bombákkal
Bombákkal
Némi kopás itt-ott
Némi kopás itt-ott
A történet vége
A történet vége
Pilótával0
Pilótával0
2025.06.09.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Bagi Roland
2025.06.15. 10:00:56
Helló
Jól néz ki, a kopások a géppuska csövek füst imitálása a szárnyak belépőélén mind pont annyi amennyi kell se több se kevesebb,jó lett.
Sokat dobna egy kis pilóta figura a gép mellé, de nélküle is pofás dioráma.Látszik hogy nem ősemberek álltal gyártott brutális műgyanta készletből készítetted, szóval szép munka.
Miggyuri
2025.06.15. 10:24:53
Köszönöm! Várhatóan egy Airfix reptéri személyzetből származó alak kerül majd mellé, csak még be kell vonultatnom a görög, királyi légierőbe.
Mekett
2025.06.16. 23:04:08
Köszönöm az érdekes történeti és makettbemutatót!
Azért a török múzeumokban is rejtegetnek érdekességeket.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció