Pintér György - Múzeumi krimik
Mostani cikkemben, a Makettinfo egyik támogatóját szeretném bemutatni, a HighFly Aviation-t, akiknél bárki vezethet Boeing 737-es, vagy épp Airbus A-320-as repülőgép szimulátort.
A kezdet
2009 karácsonyára, egy érdekes ajándékot kaptam. Ez egy fél órás szimulátor repülésre szóló jegyet tartalmazott, mely a HighFly Aviation-nél váltható be. A kapott webcímen előzetesen utána néztem mire számíthatok. Már az ott látottak, olvasottak is arra utaltak, hogy egy nagy élményben lehet részem. Időpont egyeztetéskor megtudtam, hogy amennyiben igényelem, akár a helyszínen is további repidőt vásárolhatok a meglévő mellé, ezt rögtön ki is használtam, így a megbeszélt időpontban már egy órányi meglepetés várt rám.
Röviden, az akkori történet.
2010. május. Megérkeztünk a helyszínre (vihettem két vendéget magammal), melynek előcsarnoka, mint egy repülőtér beszálló terminálja volt berendezve. Itt fogadott Cseh János, aki a szimulátorban az instruktorom lesz. Gyors bemutatkozás után elindultunk a „repülőre”.
Az egyik folyosó végén jellegzetes ívelt ajtó, mintha valóban gépre szállnánk, mögötte egy-két lépésre a „pilótafülke” ajtaja. Mikor ez kinyílt előttem, nem hittem a szememnek. Előttem egy Boeing 737-es kabinja, teljes valójában. Gombok, kapcsolók, műszerek, világító kütyük,
szarvkormányok, gázkarok, az ablakon túl Ferihegy-2 terminál.
Elfoglaltam a helyem a jobb oldali székben, majd gyors oktatást kaptam a gép kezeléséből. Bevallom a felénél elvesztettem a fonalat, ezt Jani láthatta is rajtam, mert azt mondta, hogy inkább repüljünk, ami kell, azt menet közben elmagyarázza. Megbeszéltük, hogy első próbának lesz egy felszállás, sétarepülés Budapest felett, majd megközelítés, besiklás, leszállás. Beállította, amit kell, majd elmondta, miként indítsam a hajtóműveket. Mikor minden rendben volt, a gurulóúton megközelítettük a kifutót, megkaptuk a felszállási engedélyt, gázt adtam, majd megfelelő sebességnél elemeltem a gépet. Futómű be, felemelkedni az előírt magasságra, és repültem! Tettünk egy kört, majd a
Szentendrei-sziget felől, a Duna vonalát követve elrepültünk a Csepel-szigetig. Ott egy jobb fordulóval vissza, és Békásmegyer felől megközelítettük a repteret, majd a segédfények utasításait követve besiklottam, és apróbb döccenővel, de épségben leszálltam. Visszagurultunk a terminálhoz, fék, hajtóműveket leállít, és csend.
Csend, mert egyszerűen nem tudtam mit mondjak.
Csend, mert ezt így, elsőre feldolgozni idő kell.
Végül, már magam sem tudom melyikünk szólalt meg elsőnek. Mindezek után, még repültem egy New York-i éjszakai, esős felszállás-város felett sétarepülés-híd alatti átrepülés-esős leszállást. Ez is sikerült. Még maradt idő egy utolsó leszállásra, egy kis szigetre, ahol a tengerparttól a kifutó végét csak egy autóút választja el. Itt sajnos féloldalasra sikerült a besiklás, így futótörés, és felborulás lett a vége.
Megköszönve házigazdámnak az elmúlt egy órát, azzal búcsúztam, hogy remélem, még találkozunk.
A folytatás
2010. május
Mikor eljöttem a HighFly-tól, már érlelődött bennem a gondolat, hogy őket is megkérdezzem, támogatnák-e esetleg a 2010-es MOK Kupát. Végül felhívtam Janit, és rákérdeztem. Azonnal pozitívan reagált rá, így júniusban, már az ő ajándékaikat is szét tudtuk osztani a díjazottak
között. Mi több a gödöllői, Pelikán Kupához is biztosítottak támogatást. Ez a felajánlásuk, azóta is minden évben megismétlődik, így az idei, 2012-es MOK Kupáról is vihettek haza a makettezők HighFly ajándékokat.
A jelen
2012. május
Már tavaly szerettem volna egy kicsit mélyebben is megismerni a vállalkozást, ez most végre sikerült. Az idei jászberényi verseny előtt sikerült Cseh Janival összeegyeztetni egy nyugis időpontot, hogy ehhez a „cikkhez” anyaggyűjtésként beszélgetni tudjunk. Ez, legnagyobb
megdöbbenésemre ismét egy repüléssel kezdődött, most az Airbus A-320-assal, melyet itt is megköszönök neki. Ezután körbevezetetett az egész objektumon, végül kicsit beszélgettünk is a cégről.
E: Mivel néhány éve tartjuk a kapcsolatot, megkérdem, neked mi a státuszod a HighFly Aviation-nél?
Cs.J.: Maradjunk az Ügyvezetőnél, reptetem is a vendégeket, de most már nagyobb százalékban a cég ügyeinek intézésével foglalkozom. Van két kollégám, az egyik a Műszaki Egyetemen végzett repülőmérnök, a másik pedig Ferihegyen dolgozott, mint gurító, ő tolta ki a repülőket.
E: Mikor nyitottatok? Mikor alakult a cég?
Cs.J.: A cég elég régóta megvan, de 2009-óta tudunk üzembiztosan működni, tehát vendégeket is fogadni, hiszen ez saját fejlesztés, nem volt könnyű az összerakása. Közel másfél évig csak épült. Sok saját készítés, és újdonság van benne, amit akkoriban nem lehetett
még megvenni, tehát azt mi gyártottuk le, találtuk ki. Most már a piacról sokkal több mindent be lehet szerezni.
E: Technikai adatokat tudsz-e mondani?
Cs.J.: Maga a repülő szoftvere a Flight Simulator, ez a Microsoft terméke, bárki beszerezheti. Ami nálunk a legnagyobb érdekesség, az a vetítés. Ez egy 270°-ban körbevetített, félkörívesen meghajlított kép, 2.5 méteres magasságig, ettől van meg a térhatása. A mi kabinunk az nem mozog, ez egy fix bázisú, úgynevezett fixed base simulator, de ettől még az agyat nagyon csúnyán át lehet verni ezzel a térhatással, hogy olyan mintha mozogna.
E: Igen, ezt tapasztalatból tudom.
Cs.J.: Magán a gépen belül egy Projekt Magenta nevű szoftver fut, ez a logikát adja a 737-esnek, ezért tudjuk az összes műszert használni, így külön kimenettel is. Tehát magát szoftvert nem írtunk, ez megvásárolható. Itt a kapcsolók legyártása saját, például a kormány erőt érezzük azt mi csináltuk, kormányokat, üléseket mi készítettük. Fizikai kialakításban nagyon sok saját fejlesztés és munka volt, magát a szoftvereket meg lehet venni, ezeket több cég is árulja.
E: Az elmúlt több mint három évben, mennyire futott fel a HighFly, mekkora a látogatottság?
Cs.J.: Szerencsére népszerű, mondhatom, hogy hétvégenként 100%-on működik a szombat és vasárnap. Hétköznap, főleg napközben kevesebben vannak, de ott se mondanám, hogy nem jönnek. Az esti időszakban pedig szintén sokan látogatnak. Szoktam mondani bejelentkezésnél, hogy a hétvégéket foglalják minimum egy héttel előre, néha másfél, ez attól
függ, hogy milyen szezonban vagyunk. Hétköznap meg egy-két nappal előtte szoktunk helyet találni. Elég magas kihasználtsággal működik a dolog szerencsére, mert mindenki szereti a repülést. Tehát a portástól kezdve a vezérigazgatóig nem lehet tudni kit, érdekel a repülés, és
mindenki legalább egyszer ki akarja próbálni, hiszen ez egy annyira elzárt világ, a valóságban nem engednek be a kabinba már.
Még annyit, hogy konkrétan a szimulátornak nincs hivatalos jogosítása, ennek ellenére rengeteg példa van arra, hogy pilóták jönnek hozzánk gyakorolni. Tehát felvételi előtt ide ülnek be. Egy az, hogy közel van, kettő meg, műszeres szinten, tehát robotpilóta használat gyakorlása, multi crew, vagyis kabin együttműködési vizsga. Arra kifejezetten alkalmas, hogy ki, mit mond, mikor mond, mikor csinálja, illetve műszeres repülésre is alkalmas a szimulátor. Itt a flight modelbe lehet legtöbbet belekötni, hogy ekkora mozdulatra, emelkedne-e ennyit az igazi. Mivel ez játék szoftver, nem valószínű, hogy az életben el fogjuk érni azt a szintet, hogy pont olyan lesz, mint az igazi. Ehhez az Airbustól, vagy a Boeingtől kell venni a paramétereket, ők meg nem csak azért adják oda, hogy itt van tessék, már úgysem kell. Azért az már komoly cucc. Tehát repült órának nem elszámolható, míg egy igazi
szimulátor, például ami Ferihegyen is van, ott, ha beül bárki, el tudja könyvelni repült órának. Minden légitársaság elfogadja tapasztalatnak azt a szimulátort. A miénk gyakorlásra, felkészülésre alkalmas, de konkrét vizsga, hivatalos jogosítás nincs rajta. Nem egy Malév
pilóta volt itt felvételi előtt, most, hogy állást keresnek. Mind az Airbusban, mind a Boeingben, mert légitársaságonként változó, hogy melyiket preferálják.
E.: Terveztek fejlesztést?
Cs.J.: Folyamatosan! Itt inkább az a gond, hogy anyagi kérdése van a dolognak. Szeretnénk eljutni legalább egy úgynevezett FNPT2-es szimulátorig, ahol egy részét a pilótaképzésnek meg lehetne már a miénken is csinálni. Ez még egy kicsit messzebb van, a hatóságok elég szigorú feltételeket szabnak. Tehát ott nagyon sok mindennek kell működnie, ami egyelőre még folyamatban van, de lehetetlennek nem lehetetlen. Igyekszünk mindig frissíteni az olyan dolgokat, aminél élethűbb lesz a működés és az érzet. Ha erről kérdeznek, el szoktam mondani, ha jön egy pilóta és beültetem, keres egy-két gombot, de fel tud szállni, tud repülni, vissza tud találni. Tehát olyan nagy különbség nem lehet az igazi, és e között. Maga az igazi szimulátor közel másfél milliárd, és azért a szimulátorok többet tudnak, mint a repülő. Tehát, olyan vészhelyzeteket le lehet velük játszani, ami a valóságban nagyon ritkán fordulhat elő
, hogy ez mind egyszerre romoljon el. Olyan a túlbiztosítás felszállás előtt, hogy egy apró hibáért már nem engedik felszállni a repülőt.
E: Köszönöm a válaszokat, és sok sikert a további működéshez.
Akit érdekelne a szimulátor repülés, az a www.highfly.hu oldalon megtalál minden információt. Én csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki mindenki, nagy élmény!
A 2010-es repülésemről ezen a linken www.youtube.com/watch?v=PE_O8VxjkXw&feature=g-upl látható egy rövid videó, valamint a cikkhez kapcsolódó képeket itt alul tekinthetitek meg.