Pintér György - Múzeumi krimik
Mostanában elég sokat vitatkoztatok a Hobby Boss 1/72-es "egyszerű" készleteiről a Mig-15 kapcsán.Én egy dobozbontással szeretnék pici képet adni ehhez az 1500 Ft-os témához!
A bemutatásra kerülő repcsi nem a 15-ös,hanem az ellenfele,de ez már úgyis kiderült a címből.Életem első HB-makettje.A története röviden:Humbrol festéket hajtottam a készülő Char B1-esemhez,mert hozzám ésszerű közelségben (Ausztriát is beleértve) sajnos eltűntek a Humbrolok.Én ezt a márkát szeretem a legjobban.Színátváltással nem sikerült megoldani más -elérhető- gyártótól,a neten pedig a 3 festék árának 1,5- szerese lett volna a postaköltség.Tehát úgy döntöttem,hogy a Char megvárja türelmesen,amíg valahonnan leakasztom a színeket.Aztán az élet úgy hozta,hogy dolgom lett kis hazánk fővárosában és gondoltam, szép tankom,eljött a Te időd. Dolgom végeztével irány a Sas.A festék begyűjtése és egy kis eszmecsere után körülnéztem és megláttam a HB polcot a meglepően alacsony áraival.Kiszúrtam egy Devotine 520-ast,aztán végül a Sabrét vettem meg.Egy ideje küzdök egy régi Heller Sabréval.Évekkel ezelőtt kb. 50%-ig készült el,aztán félretettem.Néhány év alatt megnőtt a magam és munkáimmal szembeni igényem,úgyhogy elővettem a nagyon szépen illeszkedő,saját korában szerintem példás kis makettet és eldöntöttem,hogy komoly fejlesztésre lesz szükség a befejezéséig.
Pótoltam pár lemaradt részletet és folytattam volna tovább,de jött a panelek vésésének ideje.Sajnos az olyan lágy anyagból készült,hogy minden vésésnél szálazódik a felület.Vésés-csiszolás-vésés-csiszolás-csiszolás-csiszolás-szitkozódás-ősz hajszálak begyűjtése-sok gondolkodás megoldás nélkül-aztán újra félretevés,amíg valami csoda történik vagy megjön a megoldás technikája.Aztán megláttam a Sas-ban ezt,belenéztem és majdnem tátva maradt a szám.
A doboz kinézete szerintem elég kínais.Maga a doboz elég masszív, levehető tetős.Az elején az elég gyengén összeépített makettről fotó van egy égbolt-háttér előtt.Az oldalán néhány sor a gépről,és pár kép a makettről.A számomra igazi különlegesség bent van.Az alkatrészek egy fekete,vákumozott műanyag ágyba vannak beppattintva,ami tökéletesen a helyén tartja és védi őket.
Van benne egy félbehajtott A4-es összeállítási útmutató.Egyértelmű és jól áttekinthető.A másik oldalán színes festési és matricázási segédlet.Szerintem sokan megirigyelhetnék.
A készlet valóban egyszerű,31 alkatrészből áll.A törzs a függőleges vezérsíkkal egy darabból van kiöntve.A közepén végigfut egy lehelletvékony illesztési vonal.A szárnyak és a törzs alsó része szintén egy darabból lett kiöntve.A szárazpróba alapján elfogadhatóan illeszkedik a kettő.A legnagyobb gond a hátsó részen van,mert itt egy hangyányit becsúszik a törzsbe.Itt majd pozicionáló vagy távtartó darabokat kell házilag beépíteni.A felületek szerintem nagyon szépek.Vékony,finom vésett vonalak.Az Academy kitjeire emlékeztetnek engem. (Ez volt a Helleres kínlódásom után a löket a HB megvásárláshoz.Meg persze a barátságos ár.)
A első futóakna viszonylag tűrhető.Mély és mintázott.A főfutóaknák sajnos már nem.Nagyon sekélyek és a kerékagyak sülyesztésén (ezek is sekélyek) kívül teljesen üresek.A szívócsatornát jelzésértékűen,kompresszorlapátok nélkül kapjuk.Az apró alkatrészek elnagyoltak,eléggé leegyszerűsítettek.Lesz mit feljavítani!
Nyitva is beépíthetőek az oldalsó féklapok.A futóműajtók,féklapok belseje mintázott,és sajnos kilökőtüskenyomokkal tarkított.A kabintető egy darabból van,karcmentes és szép átlátszó,picit torzít.A két oldalán sajnos illesztő-pozicionáló darabok vannak.Ezekkel kell a törzsbe dugva rögzíteni.Függesztményként két póttartályt adnak.
A matricalapot lezárt nylontasakban kapjuk.Pontos nyomású,közepesen részletes,a színek eltaláltnak néznek ki.Sajnos az én példányomon a piros egy helyen nagyon halvány.Két lehetőséget kapunk.Egy 1953-as amerikait,a híres James Jabara gépét és egy dél-afrikait,szintén Koreából.Mind a kettő fémszínű, feketekeretes sárga sávokkal a törzsön és a szárnyakon.
A gépről nem sikerült megbízható 3nézeti rajzot szereznem,bár az igazsághoz tartozik,hogy nem nagyon kerestem.Amit hirtelen találtam az elég vicces.Így csak a Heller F-86-al tudom összehasonlítani.A Heller szárnyai picit jobban nyilazottak,a fesztáv ugyanakkora,a törzse néhány mm-rel hosszabb és a kabinteteje hangyányit magasabb,íveltebb.Összességében tehát a Hobby Boss F-86 icipicit kisebb benyomást kelt.Az eredeti gép fotói alapján,nekem a Heller hitelesebb,de ezt majd valaki más talán eldönti.
Remélem nem hagytam ki semmit!
A Mig vitájához visszatérve.A HB Mig-15-ösét nem láttam,de az F-86-ot bátran ajánlom ennyi pénzért mindenkinek,aki nem fél picit dolgozni vele.Szerintem sokkal jobb alap egy szép maketthez,mint a KP ősi, pontatlan,vetemedett borzalmai.Én is elkövettem azt a hibát,hogy nosztalgiázva bevásároltam a KP "csöveseiből", - sok munkával szép kis gépeket építek majd belőlük címszóval - a HB Sabre láttán,bár ne tettem volna!De,ismétlem,ez az egyetlen HB amit láttam,nem biztos,hogy mindegyik ilyen.
Egyszer,ha sorrakerül a hosszú listában (kb.100 év múlva) ,teszek majd fel képeket az építésről is.