Pintér György - Múzeumi krimik
How to scratchbuild ships of paper
Jó kérdés. Először azt vágja rá az ember: biztos elmentek otthonról, aki képes papírból komoly hajómakettet építeni, esetleg a gyermekkorunk kéményes hajói jutnak eszünkbe. Lassan 15 éve (1995), amikor először láttam a TV-ben a második világháború története c. dokumentumfilm sorozatot. A csendes-óceáni harcokkal foglalkozó része nagy hatással volt rám, különösen a hatalmas japán csatahajók, és hordozók, valamint a felszálló amerikai repülők nyűgöztek le. Pár évbe telt, míg eldöntöttem, ezekkel fogok foglalkozni szabadidőmben. Csakhogy sehol sem lehetett kapni ilyen maketteket, internet még nem létezett. A repülőket összegyűjtöttem 1/72, 1/48-ban makettboltokból. Aztán gondoltam egyet, hátha papírból hogy sülhet el a dolog és építettem egy csatahajót. Nagy csalódással. Csúnya lett, horpadt, őszintén szólva eléggé kiakadtam tőle. Aztán lenyugodva, az internet segítségével végre előkerültek a 3 nézeti rajzok, fotók, pláne a makettező oldalak telis-tele klassz készletekkel. Az első ilyen jól dokumentált munkám a Kaga japán hordozó volt, jó sok pontatlansággal, de kezdésnek megerősített abban: hé érdemes folytatni.
Maradtam az abból dolgozz, amid van filozófiánál és cseppet sem bántam meg. Azóta számos makett végezte a cserépkályhában, de ami megmaradt és az újak emelik gyűjteményemet.
A műfajom, amit szeretnék bemutatni nem újkeletű, sokan alkalmazzák. Lényegében a papírra, mint elsődleges alapanyagra épül, ezen kívűl számos anyagot, technikát vetek be. Ez egy roppant nagy kitartást, türelmet, kísérletezőkedvet igénylő összetett munkafolyamat, ugyanis mindent magunknak kell legyártani. Kartonpapírok különböző méretben és vastagságban, jól használható szerszámok: ollók, sniccerek többféle méretben, sztirollapok, műanyag húzott szálak különböző vastagságban, csipesz, fóliák, gyógyszeres filmlapok, madzag, cérna, ragasztók, stb.
A munkafolyamat:
1. Mit is építsünk meg? Bármit, csak a fantázia, hely, pénztárca szab határt. Először azért ne egy másfél méteres jószággal kezdjünk, hanem kisebb méretű példányokat alkossunk: pl. tug boat, motorcsónak, tutaj.
2. Dokumentumok, források begyűjtése: rajzok, metszetek, fotók.
3. A méretarány kiválasztása, aztán elő a számológép. Általában 1/350, 1/200, valamint 1/72 méretarányban dolgozom, de vannak kivételek is.
4. A vastag (1-5 mm) kartonból kiszabni a sablonokat, hosszanti- és kereszt merevítéseket. Ez a legkritikusabb pontja az egésznek, mert ha itt rontunk, azt már később nem lehet javítani.
5. A bordákra a külhéjat ragasztani. Másik módja a bordák közé pur habot fújunk, majd száradáz után faragjuk. Mindkét munkafolyamat végén kétkomponensű gyantával, mestertapasszal kezeljük a felületet. Többször csiszoljuk vízesen, majd újra gyantázás, tömítés, egészen addig, amíg sima nem lesz.
6. Jöhet az apróságok munkafázis, a hajótörzs lemezelése, hegesztési varratok imitálása, korlátok (húzott szálból), deszkázat bekarcolása egyenként. A felépítményeket általában ezek után készítsük el, van amikor néha előtte elkészítem. Pontos lekicsinyített rajzok!!!
7. Festés. hagyományos makettfestékkel, a jól ismert eljárással. Megjegyezném, mindent ecsettel festek.
8. Utómunkák. Gyakran több év is eltelik a start-végeredmény között.
Remélem sikerült kedvet csinálnom ehhez a szokatlan, egyedi műfajhoz. Előnye, a hatalmas szabadság, bármit ami megtetszik az embernek meg lehet valósítani. Hátránya a lassú elkészítési idő és a káros vegyi anyagok, éppen ezért a gyantázást udvaron, vagy jól szellőztetett helyiségben végezzük.