"Holtan a patak partján" - Marder III.
1:35
Pintér György - Múzeumi krimik A jármű története tömören

A keleti hadjárat során a Wehrmacht olyan közepes és nehéz harckocsikkal (például: T-34, KV-1) került szembe, amelyekkel a német páncéltörő eszközök és harckocsik nem, vagy csak veszélyesen kis távolságból vehették fel a harcot.Az egyetlen önjáró páncéltörőlöveg (páncélvadász) típus, ami a Barbarossa-hadművelet idején rendelkezésre állt, az a 47 milliméteres páncéltörő löveggel felfegyverzett Panzerjäger I-es volt. Ebből a páncélvadász típusból is csupán 132 példányt tudtak felvonultatni a hadművelet kezdetekor, ami egy több ezer kilométeres arcvonalon támadó haderő számára messze nem volt elég.
A probléma orvoslására a Heereswaffenamt (a hadsereg fegyverügyi hivatala) egy sor "ideiglenes megoldásnak" szánt páncélvadász kifejlesztését határozta el. Így született meg a Marder I-es, a Marder II, illetve Marder III.

Ezek közös jellemzője, hogy zsákmányolt páncéltörő fegyverzetet és/vagy zsákmányolt harckocsi alvázakat használtak fel építésük során.
A fegyverügyi hivatal 1941. december 22-én adott megrendelést a Boehmish-Mährische Maschinenfabrik (BMM) vállalat számra egy Pz.Kpfw. 38(t) alvázra épülő könnyű páncélvadász kifejlesztésére. 1941 folyamán a Wehrmacht egységei nagy mennyiségű 76,2 milliméteres L/51 csőhosszúságú F-22 Model 1936 típusú tábori löveget zsákmányoltak a Vörös Hadsereg visszavonuló és katlanba zárt alakulataitól. Mivel akkortájt ez volt az egyetlen fegyver, ami képes volt a szovjet harckocsik páncélzatát viszonylag biztonságos távolságból átütni, ezért a németek PaK 36(r) néven rendszerbe is állították, és ezzel szerelték fel a Marder II-es és III-as páncélvadászaik jelentős részét.(A lövegek csöveit azonban újra kellet huzagolni, hogy azokból a német gyártású 75 milliméteres páncéltörő gránátokat is ki lehessen lőni.)

A gyártás során már elavultnak számító Pz.Kpfw. 38(t) Ausf. G és Ausf. H harckocsi alvázakat használtak fel, melyekre 50 és 16 milliméteres páncéllemezekből hegesztettek doboz-szerű felépítményt. A szovjet eredetű löveget a torony helyére építették és 11 milliméteres páncéllemezből készült, oldalfallal is rendelkező lövegpajzsot erősítettek rá. A cseh eredetű harckocsi alvázakban meghagyták a beépített MG-37(t) típusú géppuskát, hogy ezzel biztosítsák a jármű élőerő elleni védelmét.

A jármű a Panzerjäger 38(t) für 7.62 cm PaK36(r) hivatalos jelölés és Sd.Kfz. 139 jelzés mellett a Marder III elnevezést kapta.
1942 áprilisa és novembere között 344 páncélvadász készült a BMM üzemeiben 177 db Pz.Kpfw. 38(t) Ausf. G és 167 db Ausf. H alváz felhasználásával.

A Marder III-as nagyon hasznos fegyvernek bizonyult, ezért gyártását a zsákmányolt szovjet lövegek fogytával sem kívánták felfüggeszteni. A PaK 36(r)-t a 75 milliméteres, német gyártású PaK 40/3-asra cserélték. Természetesen ehhez jelentősen módosítani kellett a jármű kialakítását. A "doboz-felépítményt" egyetlen nagyméretű lövegpajzzsal helyettesítették, aminek következtében a legénység védelme valamelyest csökkent. A 7.5 cm PaK40/3 auf PzKpfw 38(t) Ausf H hivatalos jelölést kapta, de egyszerűbben csak Marder III Ausf. H néven szokták emlegetni. 1942 novembere és 1943 áprilisa között 243 jármű épült a BMM gyáraiban, további 175-öt pedig már meglévő (Pz.Kpfw. 38(t) alvázú) harcjárművekből építettek át Marder III Ausf H-vá 1943 folyamán.

A makett (Maquette)

Az elképzelésem az volt, hogy egy lerobbant, teljesen rozsdás, helybenhagyott régi II. világháborús járművet jelenítek meg. Ahhoz, hogy ez kellőképpen sikerüljön, be kellett szereznem egy megfelelő járművet. Az nem volt kérdés, hogy melyik ország páncélosai közül választok. Számomra természetes volt, hogy a Harmadik birodalomra esik a választás. Azért is tartom érdekesnek a német II. vh-s páncélosokat mert a téli álcafestés megkopása, koszolódása számomra szemet gyönyörködtető. Ezért is gondoltam, hogy a sok rozsda mellett itt-ott feltüntetek pár "fehér foltot".

A makett kiválasztásán nem törtem magam sokáig,vagy Panzer IV-es, valamilyen önjáró löveg vagy fél lánctalpas. A 2009 március 21-22-én megrendezett szolnoki makettversenyen ráakadtam egy Marder III-ra. Mivel már a börze a végét járta, nem tétováztam, rámutattam, hogy nekem kell!

Építés

Otthon aztán lestem mikor kibontottam. Szemenkénti lánctalp. OK. De hogy mindegyik csupa sorja legyen... ááááááá!!! Ezen kívül az építésnél is jópár illesztési hiba és más finomság is akadt.
Próbáltam a motorteret hangulatossá kialakítani festéklepattogzódással stb...

Beltér

Az első dolgom az volt, hogy a neten keressek Marder III. belteréről képet, de nem jártam sok sikerrel ezért megelégedtem más német harckocsikkal is. Észrevételem szerint mindegyik belseje fehér színt kapott (már amit láttam), ha nem így van akkor elnézést. Kezdődhetett a festés: Mivel nagymértékű lepattogzódást kívántam megjeleníteni, ezért temperát használtam, mert viszonylag vastag réteget képez és jól vissza lehet kaparni a felületet. Miután megtörtént ez a lépés, a lepattogzódás helyére megfestettem a rozsdát. (főként pasztelkrétával)
Mindegyik oldalon megcsináltam ezt majd behelyeztem az üléseket és a váltót, plusz még papírzsebkendőből készítettem rongyot és azzal fedtem le a beltér egy részét.

Külső

Az alap színnel kezdtem, amit sárga ill. barna Model Master festékekből kevertem ki.=> így kaptam meg a kívánt homoksárga színt.
Utána jöhetett a fehér álcafestés amit többnyire temperával csináltam, úgy mint a beltér esetében. Száradás után nagy részét visszakapartam.

A rozsdázás több fázisból állt:
1. Az alap színhez is használt barna és Revell Matt 6 (fekete) keverékéből állt össze a fő rozsda szín.
2. Az alap után Revell 31-et (piros) használtam a felületen.
3. lépés ként a sarkokat, éleket feketével szárazecseteltem.
4. Narancssárga pasztelkrétával értem el végül a kívánt hatást.

Dioráma

Mint sok esetben, itt is hungarocell az alap. Laminált parkettából készült a keret. Kivágtam szépen a patak és a domborzat mintáját, összeillesztettem, végül a hungarocellt belehelyeztem. A domborzatot hungarocell darabok és kasírozás segítségével csináltam.

Környezet

A kasírozott felületet száradás után bekentem tapétaragasztóval majd vastagon leszórtam homokkal. Miután megszáradt és a felesleget eltávolítottam róla, következhetett a műfű. Két féle műfüvet használtam. Mind 2 a Noch terméke. Az egyik 6mm hosszú, másik pedig kürülbelül a fele. Az "alapozáshoz" a rövidebbet használtam. A dioráma egész területét befújtam lakkal (kivéve a patak medret) és beszórtam műfűvel. A megfelelő fixálás érdekében átfújtam még 1 soron és ismét beszórtam fűvel amit ismét lefújtam, hogy a helyén maradjon. 1-2 perc száradás után felkapartam itt-ott a réteget és máris olyan hatást keltett mintha vastag rétegben állna a fű.

Ezek után a 6 mm-es füvet vettem kezembe és elszórtan elhelyeztem a "tájon". Ehhez a művelethez nem kell nagy tudomány: csak megfogtam egy "adag" füvet és technokollal illetve néhol tapétaragasztóval fixáltam.
A bokrok és a fák ugyanazzal a technikával készültek. Leírást nem szeretnék készíteni erről, inkább akit érdekel, az nézze meg a képeket. :)
Az egyetlen dolog amitől tartottam az építés alatt az a patak volt.

A patak

Sokat gondolkodtam, hogy vajon milyen legyen a meder kialakítása? Hagyjam "üresen"? Vagy megpróbáljam kialakítani kövekkel, törmelékekkel? Hát szerencsére a második lehetőséget választottam és neki is álltam a köveknek. Nagy része makett kiegészítő, vagyis inkább modell mert tudtommal a vasútmodellezéshez használnak főként ilyet. A terméket sajnos nem tudom mert jó pár éve a polcon porosodott már. Ezen kívül még a kertben is találtam pár megfelelő kavicsot. Belehelyeztem a patakmederbe a fa törmelékekkel együtt és nekiálltam a "víznek". Már nálam megszokott, hogy gyertyazseléből készítem el a vizet ilyen esetekben. Itt is ez történt. Fogtam az én kis kotyvasztós fazekamat, beletettem némi gyertyazselét (színtelent) majd nekiálltam "főzni".

Két réteggel már elkészültem, hát jöhetett a harmadik. Amikor kellőképpen megolvadt a zselé és venném le a gázról a fazekat... szikrát kapott a cuccos és belobbant az egész. Hoppá! Mit kéne csinálni? Elfújni nem bírtam, az pedig, hogy letakarjam nem jutott el parányi agyamig tehát megvártam míg elalszik. Pár perc múlva meg is történt. Mondanom sem kell szerintem, hogy szép fekete árnyalatot kapott a fazék. Na de hát még nem volt kész a patak! Na akkor a harmadik réteg gyertyazselét újra be a fazékba (ugyan abba ami felgyulladt XD) és mehetett a főzés. Mivel ugyanabba a fazékba tettem a zselét mint ami bekormolódott, ezért a megolvadt anyag szép barnás színt kapott. Hát ez került fel 3. rétegnek.

Hagytam pár órát hűlni és végső lépés ként a hullámok következtek amit a Vallejo Water Effects-jével értem el.
100_0718
100_0718
2
2
3.
3
4.
4
5.
5
6.
6
7.
7
8.
8
9.
9
10.
10
11.
11
Bokor készítése 1.
Bokor készítése 1…
Bokor készítése 2.
Bokor készítése 2…
Bokor készítése 3.
Bokor készítése 3…
Bokor készítése 4.

Lakkal lefújt állapotban.
Bokor készítése 4…
Bokor készítése 5.
Bokor készítése 5…
Bokor készítése 6.
Bokor készítése 6…
Bokor készítése 7.
Bokor készítése 7…
Bokor készítése 8.
Bokor készítése 8…
2009.05.28.
Utolsó módosítás: 2009.05.30.
Novák Máté, Tiszaalpár
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
wittman44
2009.06.03. 06:09:59
Nagyon szuper millio csillag és a maximális pont érte tőlem.

Üdv Wittman
Ólompingvin
2009.06.03. 06:38:07
Szia! ez nagyon jó lett! Ha pontoznánk, nekem is maximális. Remélem látunk még ilyeneket. Csak így tovább.
Icebreaker
2009.06.03. 08:31:31
Helló!
A páncélos nagyon ötös! Igazán nagyon szép munka! A patak víze is rendben van. Én a parton hagytam volna egy kis homokos részt, de nagyon klasz lett!
...csak gratulálni tudok! Minnél több ilyen munkát lenne jó látni!
Ice
Teuton
2009.06.03. 09:54:32
Hello Máté!
Nagyon szép munka! Nagyon jó összességében a dio hangulata is, és a jármű és a terep mind külön külön is igényes munkák. Egy kérdésem lenne: A gyertyazselét hol lehet beszerezni?
Üdv:Teuton
sipiricsi87
2009.06.03. 11:12:02
Ez igen! Nagyon szép lett, próbáltam hibát találni, de semmi. Remélem hogy még látunk ilyeneket, tényleg jó.
Icebreaker
2009.06.03. 11:52:09
...én találtam hibát! A garázson, meg a mellette lévő fészeren még dolgozz kicsit!Kissé elnagyoltak!:-D
Novák Máté
2009.06.03. 15:51:17
:P
Köszi mindenkinek :)
Teuton! A gyertyazselét hobby boltokban lehet beszerezni meg ha jól tudom akkor 100 Ft-os boltban is lehet kapni.
Novák Máté
2009.06.03. 15:51:59
:P
Köszi mindenkinek :)
Teuton! A gyertyazselét hobby boltokban lehet beszerezni meg ha jól tudom akkor 100 Ft-os boltban is lehet kapni.
Teuton
2009.06.03. 21:51:02
Köszi szépen!
vitarisi
2009.06.04. 16:52:01
Hello Máté!
Először is, nem ajánlom a természetes fényben való fotózást, mert csal, nem ugyanazt a színt adja vissza amilyen a jármű valójában, úgyhogy pár kritikám lehet hogy a képek miatt nem helytálló!
A festés pár helyen iszonyatoan vastag, néhol szinte elfedi a szegecseket! Az általad bemutatott jármű egy elhagyott páncélos, ami leírásod alapján nem égett ki, vagy robbant fel. Ebben az esetben egy-két helyen a festésnek még látszania kéne, mivel ezen festések 50 évet is kibírtak (vagyis hát nem:) de maradtak foltok, és ezt bemutathattad volna!). A megfolyások elég durvák lettek (főleg az oldalán a szegecseknél). Igazából nagyon nehéz elhagyott, teljesen rozsdás járművet készíteni...kicsit itt a rozsda nekem egyhangú...A terepről annyit, hogy ne használj egyszínű lombot, és ne legyen 2 bokor ugyanolyan, a változatosság gyönyörködtet, fújd át őket, variáld a zöldet, és még szebb eredményt fogsz kapni!
Az ötlet tetszik, és egész jól megoldottad a feladatot!
Üdv
Guliver
2009.06.04. 20:02:40
Szia Máté!
Gratulálok, nagyon szép lett! Kérdés: a gyertyazselé nem olvad el a szobahőmérsékleten? Nekem volt egyszer valami zselégyertyám kagylókkal meg kavicsokkal és úgy elolvadt a nyáron, mint a huzat. Az általad használt zselé másfajta, vagy csak nekem nem volt szerencsém?
Novák Máté
2009.06.04. 21:30:39
vitarisi!
A jármű színe valóban más néhol mert van, amikor estefele készült a kép.
A festést illetően pedig azért vastag, mert a "meszelős" technikával készült (de ez csak a fehérre igaz) Ha a rozsdánál is találtál ilyen szegecs hibát akkor nem biztos. hogy a festés hibája, mert elég rossz minőségű a makett.
A bokrokat illetően, valamelyik sárgább, valamelyik fehérebb mint az alap zöld, tehát próbáltam nem egyhangúvá tenni.
Ez most így sikerült, majd lesz jobb is.
Novák Máté
2009.06.04. 21:34:19
Guliver!
A zselét illetően, nekem is van diorámám ahol tényleg olvad és valami borzasztó, tehát javításra szorul. Ezen a diorámán is jó, hogy a átkentem a Vallejo termékével, legalább kisebb az esélye, hogy olvadni kezd, de kitudja..... Nameg koszolódna is és az elég kellemetlen.
meyer83
2009.06.08. 22:43:22
Kedves Máté!

Nekem egyedül a "bokrokkal" van csak bajom. Az általad készített bokrok leginkább egy idegen galaxis ismeretlen bolygóján játszódó helyszínre illenek. Szerintem mindenképp érdemes lenne lecserélni őket, mert a tankod és a dioráma értékéből nagyon sokat levon a "galaxis idegen" bokor.
Novák Máté
2009.06.09. 13:24:08
Nos, amit én csináltam """""""""""""bokrok"""""""""""""" azok teljesen megfelelnek a valóságnak. Nem tudom, hogy te h állsz vele de nekem volt alkalmam párszor tanulmányozni a bokrokat suliba menet a buszon és nem más galaxisba járok suliba.
Ja és nem cserélem le a """"bokrokat""" ha nem bánod.
leskl
2009.06.17. 09:09:13
Üdv
Kár, hogy nem cseréled le a bokrokat.
Hidd el, jobban nézne ki a diórámád (, habár így is tetszik). Túlságosan is egyszínű, hiszen a természet változatos, mivel egy bokron belül is sok többféle zöldet lehet találni (így életszerű).
Még egy tipp:
Máskor a bokrok, fák szárát ne kend be ragasztóval, mivel akkor ott is megtapad a műlevél. Így elégé illúzióromboló lesz a hatás. Ajánlatos a ragasztóspray helyett másfajta technikát alkalmazni. Én például ecsetes ragasztót használok, amivel csak a bokrok szárait kenem be. Igaz hogy a munkaidő megnő, de a hatás életszerűbb lesz, ha látszik a fa vagy bokor törzse.
Sok sikert.
Novák Máté
2009.06.17. 21:26:15
Oké, köszi. A bokrokat meg majd megpróbálom átszínezni.
Rommel93
2010.01.10. 14:30:33
GYÖNYÖRŰ!!!!!!!!!és a maxim-géppuskáról mit kell tudnunk?? :D
Novák Máté
2010.01.11. 10:46:32
Köszi!
Ezt a géppuskás dolgot, hogy érted? :)
Rommel93
2010.01.11. 21:15:23
Azt a géppuskát, pl. melyik cég gyártja?? Egyébként ez a rozsda-módszer beválik 1:72-ben is? Egy vietnami diót tervezek...
Rommel93
2010.01.11. 21:16:03
Jah, téll, és ez a kb. 3 mm-es műfű milyen árban van?? vasútmodellboltban kapható??
Rommel93
2010.01.11. 21:18:37
És ez a Vallejo-féle víz? ezt hol vetted?? :D tudom, sok a kérdésem, de szeretnék profitól tanulni :D
Novák Máté
2010.01.12. 09:44:44
Naszoval :P
A géppuskát a Zvezda gyártja. Szerintem 1:72-ben is beválik ez a rozsdázós módszer.
A műfű kb 700 FT. A 6 mm-es kb a duplája. Kapható vasútmodellboltban.
A Vallejo vizet a 2009-es szolnoki makettversenyen vettem 2490 ft-ért(200ml)
Rommel93
2010.01.12. 13:46:32
Köszönöm a segítséget! :D :D
Novák Máté
2010.01.13. 12:13:10
Nagyon szívesen!
holly007
2011.05.27. 19:41:25
hali:)
Nagyon tetszik ügyes kivitelezés!
gratulálok:)!
(ui.: az égő gyertyazselére máskor tegyél fedőt és azonnal elalszik(lábasfedél):D:D:D)
egy Tűzoltó!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció