Horthy Héjája

Reggiane Re.2000 Falco I. (Héja)

1:72, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik A második világháború "előestéjén" a katonai repülés rohamléptékű fejlődésnek indult. Ennek következtében a Magyar Királyi Honvéd Légierő vadászerejének gerincét képező FIAT CR.32-k is elavulttá váltak. Bár az 1939 tavaszán megrendelt 68 darab FIAT CR.42 érkezése mérsékelte a helyzet tarthatatlanságát, azonban ekkor már egyértelmű volt, hogy a jövő az egysíkú behúzható futóműves fémépítésű repülőgépeké. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy német forrásból nem lehetséges korszerű repülőgépek beszerzése, a HM érdeklődése a római katonai attasé ajánlása alapján az olasz Officine Mechaniche Reggiane által fejlesztett Re.2000 felé fordult. A repülőgépet az amerikai Seversky P-35 nemhivatalos másolatának lehetett tekinteni. Az a szerencsés helyzet állt elő, hogy az olasz légierő ekkor nem mutatott érdeklődést a típus iránt, így a HM-nek módja volt lekötni a Reggiane teljes gyártási kapacitását. Így 1939 decemberében 70 darab ilyen típusú repülőgépet rendelt a magyar fél.

Az első 1940 májusában V.401-es oldalszámmal meg is érkezett, azonban jellemzően az olasz félnek felróható okból, az utolsó repülőgépet csak 1943 májusában szállították le. A kor "divatjának" megfelelően az "Ölyv" és a "Sólyom" után ez a típus is kapott egy hangzatos ragadozómadár nevet, és "Héjának" nevezték el. Az elnevezés országszerte ismertté, illetve hírhedtté vált, amikor 1942. augusztus 20-án a Horthy István főhadnagy, a kormányzóhelyettes, Sztaríj Oszkol mellett katasztrófát szenvedett a V.421 oldalszámú Héjával.

Köszönet Podvának az áttekintésért!

Horthy István a V4+21 lajstromú MÁVAG Héja pilótafülkéjében
Horthy István a V4+21 lajstromú MÁVAG Héja pilótafülkéjében
Horthy István repülőgépének roncsai
Horthy István repülőgépének roncsai
2025.11.19.
Zozó, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Nagyzo
2025.12.04. 07:45:55
Azt hiszem, ezt korábban már láttam a fórumon, akkor is nagyon tetszett, ütős az álcaminta!
warbirds
2025.12.04. 08:23:24
Gratulálok, nagyon szép lett a végeredmény. Nekem az alap kicsit sárgább, de színekről nem vitatkozom. :) A foltok tényleg nagyon jól sikerültek.
Podva
2025.12.04. 08:42:27
Bocs, hogy "okostojáskodok", de ténylegesen 1-2 db olaszoktól beszerzett Re 2000-et építettek át WM-14 motorral kísérleti célból. A többit a MÁVAG gyártotta licenc alapján szintén licenc alapján gyártott Gnome et Rhone K-14 (WM-14) motorral. Az import gépek Héja(O)-ként az itthon gyártottak Héja(M)-ként szerepelnek az iratokban.
Mekett
2025.12.04. 09:30:11
Nagyon tetszik a masina, ez a színkavalkád kifejezetten látványos!

@Podva: a szövegért engem üss! :D
Mekett
2025.12.04. 09:33:39
@Podva: köszi a helyesbítést, javítottam.
Hickory
2025.12.04. 10:36:30
Nagyon szép munka, ez a kamó mindig mindent visz.
pmheros
2025.12.04. 11:17:59
Üdv!

Nagyon jó ránézni, elbűvölő megjelenésű.

Üdv.: pmheros
ltom74
2025.12.04. 11:51:34
nagyon szep, gratula!
ecsetes
2025.12.05. 00:47:35
Szia!

Szép munka! Pár kiegészítést tennék azoknak, akik később akarják majd megépíteni ezt a gépet. Mindkét szárnyon volt pitot, a légcsavar tollak foltozva voltak, de a kúp nem, Ha fekete 21-es oldalszámmal mutatjuk be a makettet akkor nem kell a seriff jelvény (csak a fehér 21 esetében volt). A kamó színeit most nem említem, de a gyártó a szárnyak felségjeleit csúnyán alul méretezte, így a pozíciójuk sem megfelelő. Erről persze nem tehetsz.
Toth_Gabor
2025.12.05. 23:05:53
Nagyon szép makett, nagy kedvencem a masina!
Nekem az SH 48-as készlete van meg, de nem mertem még belefogni. Nem egy tál eper... Olvasva itt is a kommenteket, utána kéne nézni a részleteknek. Én Horthy gépe helyett - bár nagyon harmonikusak a szinei - egy korai, ék jelzésekkel ellátott példányt épitenék inkább
Yuki
2025.12.07. 16:04:04
Nagyon tetszik ezzel a festéssel,szép munka.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció