Pintér György - Múzeumi krimik
A repülő az Eduard profipackos kiadásából készült. Ez annyiban különbözik az alapkészletből, hogy egy kis maratott lapon megkapjuk a legfontosabb alkatrészeket, mint a színes műszerfalat és hevedereket és pár műszert. Ennél több nem is kell, mivel egy igen részletes és szép készlettel van dolgunk. A felületek kidolgozása első osztályú, vésett panelvonalak finomak és a vásznazott részek megjelenítése is nagyon szép. A kabin kidolgozása is jó, de ebből úgyse látszik sok a nyitott kabin ellenére se. A futómű és a futóaknát fedő darabok is nagyon jól sikerültek. Mellékelik még a kabin és a kerekek maszkoló fóliáját is. Megvettem a CMK műgyanta feljavítóját is , ami tartalmazza a teljes kabinbelsőt, a felhasználásával elkészíthetjük a hátsó vízszintes vezérsíkokat kitérítve és a kerekeket is megtaláljuk. A maketthez 6-féle! festési variációt kínálnak mindegyikhez szépen nyomott vékony lakkrétegű matricákkal.
Az építés
Az építést szokás szerint a kabinnal kezdtem. Felhelyeztem a maratott műszereket majd lefújtam Humbrol 126-sal az egész kabint. Ezután átmostam az egészet híg tustintával, és a felesleget letöröltem majd az alapszín világosított színével szárazecseteltem és a legvégén lefújtam matt lakkal. A kabin építését a maratott műszerfal beragasztásával, ami nagyon gyönyörű csak kár, hogy szinte semmi se látszik belőle és helyére kerültek a hevederek. Az építést a szárnyak összeillesztésével folytattam. Ez a makett egyik legszebb része és gond nélkül is illeszkedett mindenhol. A szárnytő és a törzs összeillesztése gond nélkül minimális tömítéssel illeszkedett, csak a panelvonalakat kellett újra visszakarcolni. A gép alján viszont meglepetésül egy igen méretes rés tátongott. Ezt egy megfelelő vastagságú műanyaglap segítségével tüntettem el. Erre az eddig szinte gond nélküli építés miatt nem számítottam. A végén felragasztottam a kitérített műgyanta vezérsíkokat és az építés része be is fejeződött.
A festés
A festést egy alapos zsírtalanítással kezdtem. Ezután megfestettem a függőleges vezérsík píros színét. Ennek kimaszkolása után jöhetett az alsó szín, amit Gunze 67-sel végeztem, majd ennek a világosított színével kifújtam a panelek közepét és a kívánt szín eléréséig Gunze 323-sal ködöltem. A maszkolás után jöhetett a felső szín. Ezt Gunze 303-sal festettem meg és a belépőéleknél, az orrészen és a törzsön ennek a világosított színével fakítottam. Kicsit fel akartam dobni a gépet ezért pár panelt sötétebb árnyalatú zölddel fújtam meg, mintha azok egy már leselejtezett gépről lennének valók. A festés legvégén feketére fújtam a motorburkolat legelejét és a légcsavart illetve fémszínűre a kabintetőt. A maszkolószalagok eltávolítása után fényes lakkal fújtam le az egész gépet előkészítve így a matricázáshoz.
Matricázás, koptatás, végszerelés
A gépet nem sok matrica borítja és ezek felhelyezése sem okozott gondot a Gunze matricafeszítő és -lágyítója segítségével. Mivel nem sok panelvonal található a gépen ezért kicsit erősebben futattam be őket ezzel tagoltabbá téve a makettet. Ezt a műveletet híg tussal többször is elvégeztem. A koptatást ezüst színű filccel végeztem figyelve, hogy csak a fémből készült részekre kerüljenek. Ezek befejeztével több réteg matt lakkal állítottam be a gép fényét, majd denaturált szesszel higított Gunze feketével elkészítettem a kipufogó koromnyomait. Legvégül helyére kerültek a kerekek és már talpon is volt a legfrissebb makettem.
Végszó
Egy nagyon jó minőségű és könnyen összeállítható makett. Egyaránt megépíthetik a kezdők is egy egyszerűbb festéssel gyakorolva az alapfogásokat, a haladók pedig kinézhetnek maguknak valami testhezállóbbat és kihívásokban gazdag festési variáció a végeláthatatlan lehetőségek közül.