I-16 Type 18, az "átmeneti" Rata

Polikarpov I-16 Type 18 Rata

1:72, Hasegawa No.51327 (AP27)
Pintér György - Múzeumi krimik Életem első I-16-jáért el kellett mennem Nyugat-Németországba (akkor még volt ilyen) és a Revell készletét megvennem pár márkáért. Voltam talán tizenkét éves? Inspirált, hogy elkészíthetem a Csakovszkij "Balti égbolt" című regényében megismert típust. És lőn! (A "Rata" szerepelt nagyanyám háborúról szóló történeteiben is, amiről később kiderült, hogy az nem "Rata", hanem Po-2 volt. Dehát, akkor minden "Rata" volt, ami szovjet/orosz volt és repült – a civilek számára.)

A legendás/hírhedt "Rata" több variációban is elkészült. Az idő folyamán némileg megváltoztak a méretei is, de inkább a motor és a fegyverzet volt, amit a tervezők a változó körülményekhez igazítottak. Azon, hogy a csillagmotoros vadászgép a harcok kirobbanására már nem volt igazán versenyképes a német légierő gépei jó részével, nem tudtak változtatni. Arra viszont mindenképpen jók voltak ezek a javítások, hogy az apró, fordulékony vadász komolyabb tűzerőt tudjon szembeállítani az ellenséggel, s így talán csökkentse saját hátrányait.
Így került a képbe a 18. változat M-62-es, kétsebességes feltöltőjű motorjával, az ehhez szükséges 92 oktánszámú üzemanyaggal. Az addigi 8470 méteres csúcsmagasságot 9300-ra növelték (nyitott fülkével!) Jellegzetes a motormaszkon felül látható háromszög alakú nyílás, ami a feltöltőhöz vezetett. Látványos még a légcsavaragy, ami más, mint az addigi típusváltozatoké. Ja, hogy miért "átmeneti"? Mert nem egészen 200 darab készült belőle.

A típus nagyon népszerű makettgyártó körökben. Nem tudom, megszokott méretarányok közül van-e, amiben nem készült el. Talán csak a hadihajókhoz kitalált 1:350-ben és 700-ban nincs. Vagy ha van, nem is látható. :) Többféle fémmaratás, fehérfém futószárkészlet, 3D matricás műszerfal is kapható hozzá.
Nos, ennek a szépségnek 1:72 kicsinyítését adta ki a japán gyártó. Persze létezik a sítalpas finn variáció is, de az más alváltozat. Maga a készlet nem új. Idén (2025) éppen 30 éves, ennek ellenére megállja a helyét a jelenlegi készletek között is. Tiszta, határozott alkatrészek, logikus bontás, semmi extra. Valószínűleg az álom-makettezés kategória. Dobozból is látványos.
Hogy majd miféle festést, jelzéssort kap, az még a jövő zenéje, van választék. Esélyes, hogy nem a kapott – és a korai Hasegawáknál vastag hordozójú matricákat fogom használni. Hogy a fegyverzetet kiegészítem-e 82 mm-es rakétákkal, majd kiderül.

A kabin összerakásával kezdtem. Nem csalódtam, a műszerfal-matrica húsz percnyi áztatás után is csak darabokban jött le. Amúgy minden a szokásos Hasegawa-minőség. Ha a belső részeket, úgy mint: kabin, motor előfestem, az összeépítés már-már gyerekjáték. Pontos illeszkedések, sorja teljes hiánya, szóval tiszta üdülés. Persze, elkapkodni akkor sem kell. A ragasztások nem száradnak gyorsabban, mint mondjuk egy Amodelnél. A futómű összerakásánál variáltak egy kicsit. A fedőlemezeket nem ragasztottam fel. A téli üzemmódnál ezeket a valóságban sem mindig szerelték vissza a sítalpas bevetések előtt/után.

Egy valahonnan megmaradt kereten találtam rakétákat. Már csak indítósíneket kell kreálnom hozzájuk, így valószínűleg rakétafegyverzetet is kap a "Szamarcska".

Kopottan, használtan, zárólakk nélkül
Kopottan, használtan, zárólakk nélkül


Halványszürke alsó festés után a felső felületeket előbb zöldre fújtam, majd jött a visszamosható fehér. A komplett motorborítás fekete színt kapott. Erre is jöttek a fémszínű koptatások. A kipufogók némi rozsdát is kaptak. A kétágú légcsavarra nem tettem fel a kúpját. Ez válaszható variáció. A típus több gépén láttam orrkúpos, illetve anélküli lehetőséget.

A futómű drótkötelét húzott szálból készítettem el. A maradékosban találtam egy ki tudja, honnan megmaradt keretet, rajta egy csomó 82 mm-es rakétával. Szintén maradékból vagdostam indítósíneket, szám szerint hatot.

A matricák: vegyes-vágott. Mint számítottam rá, szinte használhatatlanok. De ahogy az Eötvös bohóc rikoltozta annak idején a Nagycirkuszban: "Van másik!" A csillagok egy része a DB-3-hoz, másik része az R-5-höz kapott lapokról származik. Az I-153-hoz kapott számok jelentek meg a farokrészen. Mondtam: vegyes-vágott.

Már csak egy némileg havas alap kell hozzá és készen van a Vörös Légierő egyik újabb darabkája.
Már csaknem készen volt minden, csak a géppuskák helyén voltak lyukak, hiszen a kapott alkatrészeket nem akartam beépíteni. Ehelyett injekciós tű kerül fegyvercsőként a helyére. Így egy fokkal talán élethűbb a „Szamaracska”.
Dobozkép
Dobozkép
Variációk egy témára
Variációk egy témára
Némileg koptatva
Némileg koptatva
Még csillagtalanul
Még csillagtalanul
Kopottan, használtan, zárólakk nélkül
Kopottan, használtan, zárólakk nélkül
Csillagokkal, számmal
Csillagokkal, számmal
Némileg koptatva, koszolval, géppuskák nélkül
Némileg koptatva, koszolval, géppuskák nélkül
A kúp nélküli légcsavarral és a rakétákkal
A kúp nélküli légcsavarral és a rakétákkal
Készült az alap
Készült az alap
... közben egyre hullt a hó
... közben egyre hullt a hó
Fegyverzettel
Fegyverzettel
Fegyverzettel
Fegyverzettel
2025.08.21.
Utolsó módosítás: 2025.08.28.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2025.08.27. 16:35:09
Szia!

Nem rosszból, de a belépőéleken azokat az illesztési vonalakat jobb lett volna eltüntetni. :/
Miggyuri
2025.08.27. 16:48:00
Még lesz vele munka, mert a helyére kell raknom az injekcióstű géppuskákat, akkor alakul véglegesre. Amúgy teljesen igazad van. Köszi!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció