Pintér György - Múzeumi krimik
Ebben a cikkben, illetve a közeljövőben érkező második részben egy olyan hajót szeretnék nektek bemutatni, amit talán mindenki ismer függetlenül attól, hogy a makettezés melyik témáját választja. Jelentős szerepe van a történelemben, hiszen olyan eseményekben vett részt, amik megváltoztatták a történelem folyását.
Történelmi rész
Az Akagit egy négy hajóból álló csatacirkáló osztály tagjaként kezdték el építeni 1920. december 7-én. A washingtoni flottaegyezmény miatt az építését félbehagyták. Ebből az egyezményből egyébként Japán később kivonult, így nem is írta alá, ezáltal nem is vonatkoztak rájuk az abban leírtak. Így 1923-ban repülőgép-hordozóként rendelték meg újra a hajót. 1925. április 22-én bocsátották vízre és 1927. március 27-re készült el teljesen. Eredetileg három repülőfedélzete volt és a felső szinten nem volt felépítmény. 1935 és 1938 között többször is átalakították: az alsó kettő repülőfedélzetet eltávolították, a felsőt pedig meghosszabbították. A hajó közepére egy harmadik liftet építettek, baloldalra pedig kapott egy kis méretű parancsnoki tornyot: ez szokatlan elrendezés volt, a kortárs hordozók közül csak a Hiryunál alkalmaztak bal oldali tornyot. A hatalmas Akagi könnyűszerkezetes építése, teljesen páncélozatlan, teakfa repülőfedélzete és a kárelhárítás alacsony színvonala miatt extrém sérülékenynek bizonyult, további súlyos problémát jelentett elavult, 120 mm-es nehéz légvédelmi fegyverzete.
A hajó a második világháború előtt tartalékként szolgált, a háború kitörése után viszont a Nihon Kaigun részeként több híres csatában is szolgált. Első bevetése során részt vett a többi hordozóval (Kaga, Shokaku, Zuikaku, Hiryu és Soryu) a méltán híres Pearl Harbour elleni támadásban. További akcióként sikeresen vett részt Jáva, Ceylon és Rabaul elleni támadásokban, 42-ben pedig már Darwin-t támadták gépei. '42 áprilisában sikeresen elsüllyesztették a RN hajói közül a Cornwall, Dorsetshire cirkálókat és az Hermes repülőgéphordozót. Végzete ebben az évben a Midway-i csatában érte utol.
Miért ez?
Az Akagit azért választottam, mert minden rendes japánhajó-bolondnak meg kell építenie ezt a típust, akár 700-ban, akár 350-ben. Vagy őt, vagy pedig a Kaga-t. Ez persze saját vélemény, de szerintem sokan így vannak, hogy minden témában vannak "klasszikus" makettek, amiket meg kell építeni. Természetesen a Kaga sem maradhat ki majd a jövőbeni tervekből.
Dobozbontás
Mostani versenyzőnk a Fujimi 1/700-as Akagi kitje lesz, ami full hull verzió, vagyis teljes hajótestes, nem pedig csak vízvonal. A makettről, illetve a keretekről egy jó dobozbontás, illetve fényképek elérhetőek kedvenc japán oldalunkon, a
https://www.1999.co.jp/eng/10575340 linken. Szeretem ezt az oldalt, mert rengeteg makett található rajta és nagyon sok kép is van, érdemes vásárlások előtt ellátogatni és körbenézni.
A doboz maga
A makett legnagyobb meglepetése, hogy egy snap-in kit, vagyis a teljes összeépítéshez nem szükséges ragasztó. Első hallásra sokan visszahőkölnének, hiszen azt gondolhatjuk, hogy ez akkor nem más, mint egy leegyszerűsített makett, kidolgozás nélkül. Egy játékszer... hát akkor érdemes a fenti oldalon a képeket még jobban megtekinteni, vagy itt van egy példa, hogy hogyan is néz ki a hajtótest oldala.
Jól látszanak a hajóablakok és a degauss kábel
Jól látható, hogy amennyire az akkori technológia engedte (2016-os kit) igenis megállja a helyét. A kit kora és a téma miatt rengeteg kiegészítő jelent meg hozzá. Nagyobb probléma, hogy ezen kiegészítők nagy része már nem elérhető, még a jól ismert beszerzési helyeken sem. De azért bele lehet futni, ha odafigyel az ember, én is így tettem. Így sikerült hozzá szereznem egy még eredeti Fujimi fotómaratás lapot, illetve egy ehhez a maketthez készült fa fedélzet és egyéb kiegészítőt.
ShipyardWorks fa fedélzet és egyéb csemegék
Az építés
A hajó építését, mint általában, most is a hajótesttel kezdtem. Ez ebben az esetben egy kicsit bonyolultabb, mint más, nem hordózok esetén, mivel gyakorlatilag három részből áll. A legegyszerűbb a vízvonal alatti rész, ezt amúgy is egy darabban kapjuk, csak a lapátokat, a hajócsavarokat és az ezeket meghajtó tengelyeket kell beépíteni. Következő rész a vízvonal feletti, vagyis a tulajdonképpeni hajótest felépítmény. A makett bonyolultságát az adja, hogy míg a test nagyrészt eléggé zárt, a hajó orrában, illetve tatjában plusz fedélzetek vannak, ezért nagyon figyelni kell az építésnél, hogy milyen sorrendben haladunk. Mutatok pár képet, hogy mire is számítsunk.
Tatrész felé haladva a csónakokkal
Ebben az a legszebb, hogy összerakás után, nem nagyon fog látszódni belőle semmi... és mennyi ilyen lesz még! 😊
Az előző képen látható rész oda került be
A felszállófedélzet alatti rész már egy kicsit szerencsésebb.
Beépítés előtt
És...
A tatrész jobb oldala
Az orr-rész sem járt sokkal jobban.
Valamivel jobb a helyzet...
A hajón vannak olyan részek, amik a beépítés után nem nagyon fognak látszani. Ennek ellenére a fotómaratás szettben erre is adnak alternatívát.
Jól látszik azért a különbség a két alkatrész között
Az is jól látszik, hogy egy ilyen "csapos" megoldással pattinthatóak össze az elemek.
Beépítés után nagyjából semmi sem fog belőle látszódni.
A kémény mögött, a fedélzet alatt
Fellépők, korlátok, daruk
A fotómaratásnak hála, gyakorlatilag az összes fellépőt ki tudjuk cserélni, ezáltal sokkal élethűbb lesz a makettünk, nem is beszélve a korlátokról, amik a teljes hajótest körül futnak és szerencsénkre benne is van a szettben.
Hajónk egyik legimpozánsabb része, és amiről az Akagi szinte azonnal felismerhető az a lefelé hajló kémény
A hajótest után foglalkozhattam egy kicsit a toronnyal, vagy ahogy mostanában hívják, a szigettel. Gondoltam, sokkal jobban néz ki, hogyha az ablakok nincsenek egybeöntve, hanem akár átlátható is. Sokat dob a kész torony élethűségén.
Eredeti állapot
Egy kis maratással
Mint említettem, a kithez rendeltem egy fa fedélzetet is, mivel nagyon sokat dob az esztétikai élményen. Ez tulajdonképpen egy öntapadós matrica, amit csak fel kell ragasztani az eredeti alkatrészre. Pár gyártó termékével már találkoztam, de a ShipYardWorks terméke nagyon vékonyra sikerült, csak ajánlani tudom!
A teljes fedélzet
A fedélzet középső része, kihagyva a helyet a szigetnek és a liftnek
A fedélzet első része, a terelők helyével
Az orr-rész
Végezetül néhány kép, hogy hogyan állunk most. A nagyobb részek csak szárazpróbaként vannak a helyükre helyezve, most jön majd a festés, a weathering, a repülőgépek, illetve kap majd a hajó egy dioramaalapot is.
A tatrész jobb oldala
A tatrész jobb oldala
A kémény
Haladunk az orr felé
Folyt. köv.