Ikarus 550

Ikarus 550

1:24, Saját készítés (2014)
Pintér György - Múzeumi krimik Ikarus 550

Sajnos nem sok időm volt idén makettezni de azért elkészült egy modell, mellette pedig alakul a makettező sarok is amit régóta megakartam csinálni.

"Az 1965-ben készült impozáns megjelenésű, 12 méteres Ikarus 550 olyan autóbusz, amely nem járta be a világ ipari kiállításait, létezéséről nem harsogott a sajtó, ennek ellenére rendkívül fontos szerepet játszott az Ikarus életében. Bálint György, Finta László és Oszetzky Károly a mátyásföldi gyárban alkotta meg ezt az optikai trükköket is felvonultató, a Kohó- és Gépipari Minisztérium által szakmailag díjazott prototípust, amely az új korszakot nyitó 200-as sorozat szellemi ősének tekinthető. Az első-hátsó boruló keretes, a napjaink járműveit idéző oldalbejáratú, magas padlószintes (HD) belső kialakítású, valamint a különleges, a hátsó rész tisztán tartása miatt áramlástani módszerekkel kialakított döntött hátfalú megoldás nemzetközi mérce szerint is magasra helyezte akkor az 550-est." Retromobil

Na igen, ez egy olyan típus amiből mindössze egy db. készült így nagyon kevesen láthatták.
Sorozatgyártás nem lett belőle, de nagyon sok újdonságot tartalmazott és sok dolgot hasznosítottak a későbbi modelleknél.

Elég nehéz volt elkezdeni, mert nincs róla jellegrajz sőt még pontos méreteket se tudni.
Kép is kevés van róla (a belső teréről nincs is) viszont egy kedves ismerősömnek köszönhetően kaptam róla egy pár nagy felbontású képet ami alapján már el lehetett indulni.
Elkezdtem tehát megrajzolni majd kivágni és összeragasztani a karosszériát. Szokásos tömítések, csiszolások után jött a fényezés. Viszonylag szép lett, aztán sajnos mikor kimaszkoltam, hogy fújom a pirosat azzal együtt lejött a fehér is illetve beleragadt a festékbe a ragasztó. (3 napot vártam a száradással előtte de úgy látszik ennek a spraynek több kell). Szóval visszacsiszoltam majd újrafújtam de így már nem lett a legszebb sajnos.
Felkerültek a fekete csíkok amik öntapadós fóliából lettek kivágva, amikkel szintén nem vagyok elégedett mert lehetne vékonyabb és egyformább illetve egyenesebb.
Az irányjelzőket, lámpákat most is plexikből vágtam, csiszoltam ki.
A hátsó lámpáknál szerencsém volt, az 1/87-es Ikarusokhoz ugyanis vannak alkatrészeim, itt találtam hátsó felniket, amik pont jók voltak méretben, így csak le kellett festeni.
Mivel színes kép nincs a hátuljáról ezért csak tippelek, hogyan lehetett elrendezve.
A szélén sötétebbek így valószínűleg azok voltak a féklámpák és belül lehettek az indexek, de az is lehet, hogy rosszul gondolkodom és ugyanúgy volt, mint később a 200-as szérián.
Itt a hátulján megfigyelhető a hasonlóság, igaz azok kocka lámpát kaptak de az elhelyezkedés hasonló illetve a süllyesztett rendszámtáblát is később így gyártották.
Sajnos a tetejéről sincsen kép csak egy olyan amin látszanak a tetőszellőzők, de az már nem tiszta, hogy vannak-e rajta bordák. Szerintem voltak, ugyanúgy mint a 200-ason de ezt nem készítettem el.
Az ablakokat egyesével hajlítottam a szokásos plexiből bár nem lettek teljesen egyformák.
A tömítés körülötte feketére festett befőttes gumi, ezek is egy kicsit össze-vissza vannak illetve ami a legjobban zavar, hogy az ablakoknál nagyon látszanak a ragasztások.
Mivel a belső térről nincs kép csak kb. tudtam megcsinálni mert egy oldal-felül nézeti kép van csak róla, azon látszott pár dolog ez elég kevés.
Prototípus volt így sok dolgot nem tettek bele, üléseket is csak 8 db-ot illetve valamilyen asztal lehetett a hátsó ajtónál talán mérőműszerekkel.
Végül felkerültek a tükrök és ablaktörlők illetve a feliratok.
A kerekek 1/24-es kamion gumik, a felniket pedig kartonból alakítottam ki.

Szerk.: Le kellett kicsinyítenem a képeket, mert sose töltődtek volna fel így viszont sajnos pixelesek lettek.
BeFunky_null_7.jpg
BeFunky_null_7.jpg
ikarus_550_prototype_1
ikarus_550_prototype_1
tn_550-06
tn_550-06
tn_550-22
tn_550-22
tn_550-23
tn_550-23
Eleje
Eleje
IMG_20140717_174031_355
IMG_20140717_174031_355
IMG_20140829_183054_713
IMG_20140829_183054_713
tn_DSCI3442
tn_DSCI3442
tn_DSCI3460
tn_DSCI3460
tn_DSCI3463
tn_DSCI3463
tn_DSCI3469
tn_DSCI3469
tn_DSCI3475
tn_DSCI3475
tn_DSCI3478
tn_DSCI3478
tn_DSCI3481
tn_DSCI3481
tn_DSCI3482
tn_DSCI3482
tn_DSCI3485
tn_DSCI3485
tn_DSCI3493
tn_DSCI3493
tn_DSCI3497
tn_DSCI3497
tn_DSCI3499
tn_DSCI3499
tn_DSCI3503
tn_DSCI3503
tn_DSCI3509
tn_DSCI3509
tn_IMG_20141103_111538_066
tn_IMG_20141103_111538_066
tn_IMG_20141103_115002_601
tn_IMG_20141103_115002_601
tn_IMG_20141102_102827_805
tn_IMG_20141102_102827_805
tn_IMG_20141102_102847_513
tn_IMG_20141102_102847_513
IMG_20140829_182926_727
IMG_20140829_182926_727
2014.11.02.
Utolsó módosítás: 2014.12.22.
Petya
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
filkorn
2014.11.06. 16:54:30
Nagyon szép munka, gratulálok!
Bogesz
2014.12.16. 05:43:59
Jó lett!
denkmeyer
2014.12.16. 11:09:34
Szép a makett és a fotózási helyszínek is, grat!
Petya
2014.12.16. 18:46:39
Köszi, ennek ellenére valaki igen lepontozta de annyi nincs benne, hogy megírja mi a baja vele. Ez az oldal már egy vicc komolyan:-)
puppancs
2014.12.16. 20:03:45
Valószínüleg az lehetett a illető problémája, hogy nem ő építette. :D
A scratch building engem nagyon lenyűgöz, igazából ez lenne a makettezés (lényege). Szép munka, gratulálok! :)
EdE the Brain
2014.12.16. 21:49:20
Kár panaszkodnod hogy mi nem lett jó mert szerintem egyáltalán nem látszanak a magadnak felrótt hibák!Egy szóval mocsok jó lett!Mindig is irigyeltem azokat akik csak úgy spontán nem dobozból hanem mindenféle anygból képek alapján csinálnak valamit!Egyszóval ne törődj a pontozással hiszen nem a névtelen lepontozóknak csinálod hanem elsőroban a magd szórakoztatására illetve azoknak akik értékelik a munkád!Csak így tovább!!
denkmeyer
2014.12.18. 14:57:50
Ha hibát keresünk, akkor én egyedül a busz homlokfelületének hangsúlyos élét említeném meg. Legalább is ez a részlet
az eredeti kivitelről készült képeken nem érezhető ennyire.
lacipapa
2014.12.18. 17:04:05
Nekem nagyon tetszik!Gratulálok!
Petya
2014.12.18. 20:48:11
Köszönöm az elismerő szavakat!
denkmeyer! Nem teljesen értem, arra gondolsz, hogy mintha a makett szögletesebb lenne mint az igazi? Legalábbis a lökhárító alatti rész az igazin befelé íves, ezt sajnos utólag vettem észre, mivel sajnos csak ilyen képek vannak róla.
denkmeyer
2014.12.22. 09:00:22
A lökhárító fölött a két lemez összeillesztésénél a középvonalban lévő függőleges élre gondolok.
denkmeyer
2014.12.22. 09:01:27
De az is lehet hogy csak egy rés van ott, egy kis tömítőpaszta + egy kis csiszolás és eltüntethető.
Petya
2014.12.22. 09:19:09
Így már értem, az szándékos, hiszen az igazit is így illesztették össze:
http://kepfeltoltes.hu/view/141222/tn_550-08_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
lacipapa
2015.02.13. 13:05:04
Nagyon tuti!Az ülések is meg lesznek benne?Gratulálok!
lacipapa
2015.02.13. 13:07:11
Bocs' most néztem meg jobban az eredetiben sincs.
Petya
2015.02.13. 13:59:57
Köszi, igen ez prototípus volt így nem volt benne több ülés, amit valahogy most nem is bántam annyira.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció