Pintér György - Múzeumi krimik
Ikarus 553 Avia
SKD-CKD rendszerű autóbusz vagyis helyben összeszerelhető.
A laprugózású, orrmotoros kialakítás jelentős kompromisszumokra késztette a gyár fejlesztőit, ezenkívül számolni kellett a közlekedés és karbantartás alacsony színvonalával is. A helyi viszonyokhoz és teherautó alvázakhoz igazodva, mérsékelt komfortfokozatú, de nagy igénybevételt jól tűrő autóbuszokat fejlesztettek ki.
A modellek közös jellemzője a sarkos, szögletes forma és az azonos homlok-hátfal volt.
Az Ikarus 553-as típusú midibuszban az első futómű mögött kétszárnyú harmonikaajtót helyeztek el. Ebben a szériában ez volt az egyetlen típus ami itthon is megjelent, de főként Irak és Csehszlovákia (Avia cég) volt a megrendelő.
A modell is olyan egyszerű lett mint az igazi.
Nem teljesen azt készítettem el, mint a képen mivel voltak olyanok, amiknek volt kijelzőjük és az ajtón alul nem volt ablak.
Szokás szerint sztirolból vágtam ki, de már nem kézzel, hanem multifunkciós géppel, ami gravírozó, fúró, csiszoló szerszám.
Szokni kell még, ezért nem lettek teljesen egyformák az ablakok de sokkal könnyebben és gyorsabban lehet így dolgozni.
A színt sikerült elég jól eltalálni és a tömítések is aránylag jól sikerültek, néhol sajnos megrepedt mikor leesett.
Az ajtókat nyithatóra csináltam, mert találtam pici zsanérokat, de még így is félbe kellett őket vágni. Kísérletnek nem volt rossz.
Belsejében mondjuk nem sok minden van, sima barna ülések, műszerfal, kormány és gyakorlatilag a részletessége itt véget is ér, mivel nagyon kevés belső képet találni róluk. Amik megmaradtak azokat átalakították büfé, lakóbuszokká.
A végén a két kép az Ikarus gyárban készült 1/24-es 553-asról készült, szerencsére ez is megmenekült egy gyűjtőnél.