Ikarus 60

Ikarus 60

1:24, saját készítés (2012)
Pintér György - Múzeumi krimik Régen jelentkeztem, mert sajnos a munka és egyéb elfoglaltságok miatt nem sok időm volt makettezni. Most viszont úgy döntöttem nem várok tovább és rendeltem polisztirol sikó lemezeket és nekiláttam egy veteránnak.

A típust már korábban terveztem a veterán sor alatt, csak a festésen gondolkodtam sokat. Nekem a MÁVAUT szürke szín jön be a legjobb a régi Ikarusok között, de mivel csuklósban már megvan így végül a troli változatot készítettem el. Ehhez volt festékem is viszonylag sok képet találtam róla, ráadásul most készült el Szegeden a Lanta által gyönyörűen restaurált 60T. Persze Rigó Endre munkáiról készített képek is sokat segítenek, különösen a tető kidolgozásában hiszen arról nincsenek képek.

Szokás szerint először megrajzoltam a buszt, majd elkezdtem kivágni. Egy kicsit nehezebb vágni, mint a kartont, főleg az ablakoknál, de nem nehéz, többször rá kell menni szikével. Az igazi troliknak valamiért már nem volt ez a kis háromszög ablak lent ami a sofőr kilátásában segített, de Én meghagytam, mert tetszik.
Ezután jöttek a hajlítások és összeragasztások. Nem lett tökéletes, vannak benne hullámok (az igazikban is voltak még ebben a korban).
Ragasztáshoz pillanatragasztót használtam, mert ezt már jól ismerem. Bár nem túl gazdaságos, nagyon kis kiszerelésben lehet csak kapni.
A ragasztás után kitömítettem minden rést, hézagot (na, ez az amit egy kartonnál nem lehet) és jött a csiszolás. 1-2 helyen túlzásba vittem (tető-sarok illesztések) itt eléggé elvékonyodott, volt ahol kis is lyukadt.
Végül jött az alapozó két rétegben, majd ismét csiszolás, de ezúttal vizesen, hogy teljesen sima felületet kapjak.
Ezután jött a fényezés, piros festék 3 rétegben, de így is néhol ködös. Az elején a fehér részt szintén fújtam de a festékpor ráment a piros részekre is, pedig alaposan kimaszkoltam, ezért az oldalát és a többi részt fehér makettfestékkel és ecsettel csináltam. Nem olyan szép, de ez biztonságosabb megoldás. A veteránoknál szerencsére beleférnek ezek az esztétikai hibák, még élethűbb is így.
Az áramszedő és villamos dolgok vegyesen készültek mindenből ami a kezembe akadt. A tető szélességjelzőket nem tettem fel, mert nem mindegyiken volt, a most elkészült 60-ason sincs rajta.
A tükrök felülre kerültek szintén emiatt de elnézve a régi képeket, inkább alul volt jellemző.

A beltér úgy készült, mint az eddigi papíroknál kartonból.
A korlátok forrasztó ónból készültek, de ez nagyon könnyen deformálódik így a későbbiekben inkább rézdrótot használok majd.
Sajnos összeépítés után el is dőlt az egyik de úgy-ahogy sikerült javítani. A sofőr mögötti fal utáni tetőtéri kapaszkodót viszont már nem tudtam visszarakni így az hiányzik. Minden más elkészült: fényes fehér burkolat, lámpák.

Vannak hibái...sajnos a méretet is elrontottam már az elején, mert a jellegrajzokon a magasság a talajtól van mérve, ebből le kell vonni a talaj-alváz közti távolságot, de ezt elfelejtettem. Utólag már nem tudtam sokat vágni, de annyival hosszabbra is csináltam, amennyivel magasabb.
Na igen, itt említem meg, hogy így sajnos egy picit hosszabb is lett, de ez csak az oldalsó ablakoknál látszik. A tömítések, festések terén is van még mit gyakorolni, de úgy gondolom elsőre nem is olyan rossz.
troli-t254
troli-t254
img_3660
img_3660
kezdetek
kezdetek
IMG_20120615_182308
IMG_20120615_182308
IMG_20120615_182422
IMG_20120615_182422
IMG_20120615_182451
IMG_20120615_182451
IMG_20120615_182324
IMG_20120615_182324
IMG_20120615_182336
IMG_20120615_182336
IMG_20120615_182356
IMG_20120615_182356
IMG_20120615_182349
IMG_20120615_182349
DSCI3186
DSCI3186
IMG_20130615_181835
IMG_20130615_181835
IMG_20130615_181908
IMG_20130615_181908
IMG_20130615_181931
IMG_20130615_181931
1040533_478859902202237_1041588988_o
1040533_478859902202237_1041588988_o
DSCI3392
DSCI3392
DSCI3416
DSCI3416
DSCI3394
DSCI3394
IMG_20131019_113303
IMG_20131019_113303
IMG_20131019_113111
IMG_20131019_113111
DSCI3397
DSCI3397
DSCI3400
DSCI3400
DSCI3402
DSCI3402
DSCI3420
DSCI3420
IMG_20131019_113218
IMG_20131019_113218
DSCI3423
DSCI3423
IMG_20131019_114208
IMG_20131019_114208
2012.06.09.
Utolsó módosítás: 2014.04.09.
Petya
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sziklakks
2013.10.21. 10:51:13
Szia!
Emelem először is a kalapom, mert a semmiből építeni valamit, az az igazán nagy teljesítmény a szememben.
Másrészt viszont kicsit csalódott is vagyok. Nem tudok napirendre térni az felett, hogy hogyan tudsz elsiklani olyan bakik
felett amik javítása nem lenne túl nagy feladat, de a végeredményt rettenetesen befolyásolja.
Gondolok itt a különböző formájú ablakokra, az ajtókon a leglátványosabb sajna, vagy a tetőkön a tömítők szintbecsiszolásának
elmaradása.:(
Petya
2013.10.21. 12:29:59
Üdv!
Köszönöm.
Igazad van, ugyanakkor ha elolvastad a cikkemet láthatod, hogy ez az első műanyag makettem így írtam is, hogy nem lett tökéletes. Mindent kézzel készítek, az ablakokat is szikével vágom majd reszelem tehát elképzelhető, hogy van 1-1 mm eltérés. Itt a baj inkább az volt, hogy miután beablakoztam, utána gondolkodtam, hogy belülről is kell burkolat és így már nehéz volt pontosan ugyanazt kivágni így néhol kívülről nézve is látszanak a belső burkolatok szélei. A tömítés-csiszolás Engem is zavar, pedig próbáltam sokszor tökéletesíteni..na de majd a következőnél!
bringa
2013.10.23. 22:28:17
Helló!
Én is gratulálok, de nekem is vannak fenntartásaim. Legpontosabban akkor tudnál dolgozni, ha valamilyen programmal megszerkeszted a rajzot, és sztirolból kivágatod. Hihetetlenül pontosan lehet dolgozni így. Egyébként minden elismerésem.
Zsolt
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció