Ikarus 620 MVK.Zrt

Ikarus 620

1:24, Saját készítés (2011)
Pintér György - Múzeumi krimik Ikarus 620 MVK.Zrt.

Épp a napokban gondolkodtam, amikor néztem a roncsokat, hogy azt a szép egyben levő 620-ast miért kellett cabriora alakítani?
Miért nem csinálták meg BKV vagyis FAÜ 620-asra?
Erre megjelent egy cikk, hogy elkészült a Miskolci Városi Közlekedés Zrt. 620-asa. Egyszerűen gyönyörű! Nem volt kérdés hát, hogy meg kell építeni, de még váratott magára, mert nem mutatták be, Április elején viszont mindenki számára elérhető lett, így szerencsére sok kép és videó készült róla. Motivációnak pedig a BKV Mozgásban című magazin egyik száma tökéletes, melyben szerepel egy cikk és egy poszter is (a kész modellnél látható).

Utazzunk egy kicsit vissza a múltba:
A most felújított busz eredeti rendszáma GA 95-16 volt, és 1969 decemberében állt forgalomba az Óbudai garázs járműveként. 1973. december 22-én a Mező garázsba, majd egy év múlva a kilián garázsba került, de 1976 októberében újra a Mező lett a telephelye, igaz csak néhány hónapig: 1976. december 16-án ugyanis - 444 000 km megtétele után - kivonták a forgalomból és selejtezték.

A modell készítéséről pár mondat:
Sajnos a színek miatt megint ezt a rossz kartont kellett alkalmazni amit szinte lehetetlen hajlítani, törik. Az elején a hűtőrácsot javítottam, beljebb került mint az igazi, bár így se vagyok teljesen elégedett vele. Rákerült az IKARUS 620 felirat, az indexek, króm szélű lámpák. A belső sárgához fel kellett áldoznom egy szike dobozát, de így élethű. Bár az eredetin most nem tudom milyenek vannak, a legtöbb képen átlátszó, de van egy cikkem, amin sárga. Városi kivitelnél az volt az elterjedtebb. Az első szélvédőket nehéz volt elkészíteni, mivel az osztó nem egy sima utólag ráragasztott léc, hanem ilyen nagy talpas megoldás, ezért 4 külön részből kellett elkészíteni csakúgy mint az eredetin. Körülötte természetesen elkészült a gumizás is. A műszerfalra rákerült az összes műszer illetve az Ikarus jel. Az ülések is az igazi mintjárá készültek, szélein kidudorodva, hogy megtámasszák a hátat. Az alja króm keretes, a kerékdobozon pedig eredeti mintára, nyomtatott padló.
A vezető és utasteret elválasztó fal szintén részletesen meglett építve, bár sajnos előszőr nem vettem észre, hogy az ablak része nem ér fel a tetejéig, így az nagyobb lett, utólag lett beragasztva a fehér csík felülre majd rá a feliratok. Belülre pedig felkerültek a sárga függönyök is.
Előszőr nyitható ajtósra akartam csinálni, elkészültek a zsanérok meg minden, de sajnos nem volt tartása a makettnek, a bal oldalon el is szakadt. Igazából ezt csak úgy lehetne megcsinálni, ha utólag rakja be az ember, de az megintcsak kivitelezhetetlen. Szóval beragasztottam a fülke ajtókat, de a harmonikát meghagytam nyithatóra, pedig azt eredetileg nem is terveztem. Felkerültek rá még a króm díszcsíkok is.
Az ajtó feletti jelződobozba pedig bevan vezetve a sín, amin az ajtók csúsznak. A tető belülről borítást kapott, kidolgozva mindennel.
Itt említeném meg a korlátokat, melyek forrasztó ónból, cinből lettek elkészítve, illetve az utastérben a vastagabbak rézdrótból festve.
Mivel a forrasztás még mindig nem az erősségem, ezért nehéz munka volt, ragasztva készültek.
Ugyanígy az ülések "tartóvasai" is ezüst cin-ből lettek elkészítve.

A hátuljánál nehéz dolgom volt. Több ívben is hajlik, amit sikerült is megcsinálni, de előszőr nagyobb lett, másodjára pedig a láng megkapta az írásvetítő fóliát és teljesen összehúzta így megint újat kellett csinálni. Tanúlság az, hogy még ilyen kis darabon se érdemes fóliát használni, csakis plexit, de sajnos már nem maradt.Aztán már csak a lámpák, lökhárítók és kipuffogó volt hátra.


A következtetésem ugyanaz, mint a 180-asnál. Ebből a kartonból nem lehet szépen megoldani a kerekítéseket, ezért a következő veteránnál teljesen más technikát fogok alkalmazni. Éppen ezért egy darabig most nem folytatom az 1/24-es sorozatgyártsát, de egy másik nagy munkát igen, amely itt is látható lesz. Ezenkívül írok egy cikket az anyagkiválasztásról, kérek mindenkit, hogy olvassa el és várom az észrevételeket, javaslatokat!

Egy pár felirat még hiányzik az oldaláról (MVK,95-16), mert sajnos a nyomtató halványabb színeket ad, így elüt a busztól. A képek minőségéért elnézést, sajnos még nem volt időm kivinni illetve amióta elkészült hűvös van és esik...
ff
ff
Kezdődik...
Kezdődik
Alakul
Alakul
Alakul
Alakul
Alakul
Alakul
alakul
alakul
alakul
alakul
alakul
alakul
alakul
alakul
620
620
kis haladás
kis haladás
kis haladás
kis haladás
eleje
eleje
alakul
alakul
alakul
alakul
másik oldala
másik oldala
Alakul
Alakul
Oldalrólk
Oldalrólk
Másik oldal

Mentségemre szóljon, hogy az igazinak is hullámos a teteje...
Másik oldal
félkész
félkész
másikoldal
másikoldal
belül
belül
még hiányos
még hiányos
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
korlátok alakulnak
Készen
Készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
nyitva
ff
ff
vegyes
vegyes
garázs
garázs
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
készen
cikkel
cikkel
nyitva
nyitva
belül
belül
belül
belül
belül
belül
belül
belül
belül
belül
belül
belül
Ik620
Ik620
mvk_bkv_varosi2
mvk_bkv_varosi2
mvk_bkv_hatulrol
mvk_bkv_hatulrol
620
620
2011.01.21.
Utolsó módosítás: 2011.07.25.
Petya
A képek az igaziról sajnos nem saját készítések. Élőben még nem volt szerencsém hozzá.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Z63
2011.07.26. 07:15:32
Szia Petya!
Gratulálok, nagy munka volt, megérte! Én műanyagban utazom, a kartonmodellekre nem nagyon figyelek, de erre felkaptam a fejem!
Ha jársz makettversenyekre, sokszor láthatók kartonból épült versenymotorok. Ott a művész sima "szürkelemezből" építi az alapot, majd autójavító, poliészterkittel kenegeti, csiszolgatja, majd festi. A végeredmény megdöbbentő, nem mondanád meg, hogy papírból készült. Legtöbbször fáziskészültségű cuccokat is láthatsz, amiről ellesheted a technikát. A te munkádat az új ötletekkel kombinálva, egy csomó mindent megvalósíthatsz( pl. gömbölyített felületek)az ívek törése nélkül. Dróthajlítgatással, forrasztással pedig tudok neked segíteni. Igaz a gyerek miatt alig van lehetőségem, de azért lassan megoldható!
A cikk jó, tetszik.
Minden jót,Z63
denkmeyer
2011.07.26. 07:23:35
Szia!
Nagyon szép munka, gratulálok!

denk
Maz
2011.07.26. 17:33:10
Hogy miért kellett kabrióra átalakítani? Talán mert annak a "szép egyben lévő" busznak a váza úgy el volt rohadva, hogy duplaannyiba került volna,ha a tetejét is újjáépítik.
Z63
2011.07.26. 22:18:07
Szia Maz!
Bocs, hogy beleszólok, de azon a telephelyen volt a mi cégünk is, tehát a kezdetektől láttam a munkálatokat és naponta szemmel követtem a munkálatokat. Azt a buszt az egykori NDK területéről hozták haza. Ezerszer jobb állapotban volt, mint az, ami egy pótkocsival roncsderbizett évekig különböző alkalmakkor. Ez utóbbit is elkezdték ott a telepen felújítani, de azt mondták, a tulajnak elfogyott rá a pénze és félbehagyták.Hetekig állt ott kibelezve, lecsupaszítva,új vasvázzal.A németországi busz átalakításakor levágott busztető hetekig,hónapokig feküdt a fűben és hallottam,van már rá vevő.
Üdv,Z63
szt.si
2011.08.12. 13:09:12
Sziasztok!

Az ominózus 620-ast én építettem át, a tulaj álmai szerint nyitottra.
Érdekes feladat volt néhány rossz minőségű fénykép alapján,a pontos méretek ismerete nélkül 1:1 méretarányban "makettezni"
Gratulálok a munkádhoz, szép lett!
Üdv.:Szt.si
Petya
2011.08.12. 13:29:59
Nem gondoltam volna, hogy ez az apró részlet fogja többek szemét szúrni. A cikk a makett-ről szól csak halkan jegyeztem meg, hogy NEKEM ez jobban tetszik mint a cabrio és sajnáltam azt a szép 620-ast mikor szétvágták.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció