Ike inváziós taxija, avagy Schwimmwagen amerikai módra

Ford G.P.A. Jeep

1:35, Tamiya No.43 (1974)
Pintér György - Múzeumi krimik A makett egy rendkívül jutányos csereügylet keretében került a birtokomba. Ezt azért tartom szükségesnek kihangsúlyozni, mivel a makettet a Tamiya 1974-ben, azaz 35 éve adta ki először. Ennélfogva, a 3000 HUF körüli bolti árat nem szívesen adtam volna ki egy ősrégi - inkább játék, mintsem makett- készletért, főleg úgy, hogy majdnem hasonló áron, nagyságrendekkel modernebb színvonalú Tamiya Kübel és Scwimmwagenhez is hozzá lehet jutni. Mivel a makettet az előrehaladott koránál fogva eleve reménytelennek tartottam arra, hogy valami komolyat hozzak ki belőle, az összeépítés során, minimális időt szánva az építésre, kizárólag a festésre kívántam koncentrálni, afféle technológiai demonstrátorként, új technikák kipróbálására akartam felhasználni a makettet. Mindenesetre a nálam jó 7 évvel idősebb, komoly retro hangulatot árasztó makettnek járó kellő tisztelettel és kíváncsisággal vágtam neki az összeállításnak.

A doboz kinyitása után azonban kellemesen kellett csalódnom. Habár mai standardok szerint nagyon alacsony szinten van kidolgozva a készlet, a jármű csónakszerű, egyedi alakja nem teszi ezt szembetűnővé, sőt mi több, az általános benyomás kimondottan kedvező. Míg a készlet kortársa, a hetvenes évekbeli Tamiya ős-Kübelwagen, vagy ős-Tigris nevetségesen játékszerűen néz ki ugyanebben a minőségben, addig a Ford GPA alakja ügyesen elrejti a készlet hiányosságait.

A készlet három öntőkeretből áll, ebből egy a felszereléseket és a két mellékelt katona darabjait tartalmazza. A jármű viszonylag kevés alkatrészből építhető össze. A fellelt fotók és szakirodalom alapján a készlet többé-kevésbé pontos, a lehetőségekhez mérten - a gyatra, de szerencsére nem látszó futóművet leszámítva- nincs komoly, precíziós beavatkozást igénylő hiányossága/rendellenessége a makettnek. Mivel sorjával és illesztési nehézségekkel nem találkozhatunk, az összeépítés rekordgyanús gyorsasággal ment végbe. Bő egy óra alatt festéskész volt a makett.

A makettet Gunze Olive Green-jével fújtam le. A kis méret miatt ez alkalommal eltekintettem a pre-shading-től. Száradást követően láttam hozzá a filterezéshez, mely során sárga, fekete és fehér művészolajjal próbáltam tagolni a jármű zöld felületének egyhangúságát. A filterezést követően híg feketésbarna festékkel folyattam be a mélyedéseket, majd pedig világosszürke művészolajjal emeltem ki a kiemelkedő részeket.

Ezután felhelyeztem a matricákat. A matricák helyét előzetesen fényes lakkal lefújtam, ill. a matricák felhelyezése során Gunze matricafeszítő folyadékot használtam.

A következő fázisban barnásfekete festék és liszt keverékével kentem át a jármű alját. Száradás után különböző barnás árnyalatú pigmentekkel ecseteltem át az alvázat, és a jármű oldalait, majd pedig fixáltam a pigmenteket.

Az összeépítés utolsó fázisában felhelyeztem a kerekeket és beraktam az utastérbe az üléseket és a felszerelési tárgyakat és egy kiadós matt lakk réteget kapott az egész jármű.

Legvégül egy fa talapzatra raktam rá a Fordot, amin a talaj festékkel és pigmentekkel alaposan átkent homok-faragasztó keverékéből készült.

Összességében a készlet egy villámgyorsan megépíthető makett, gyakorlásnak kiválóan alkalmas, azonban ha élethűvé kívánjuk varázsolni, jelentős gyakorlatra és alapos feljavításra van szükség. Az ára miatt kezdőknek viszont nem ajánlom, mivel kellő rutin hiányában a játék-szerű végeredmény könnyen letörheti a lelkesedést.

A makett feljavítást igénylő főbb hibái:
- Az utastérben az oldalfalak simák, nincs bennük bordázat. Ezeket házilag be kell karcolni/vésni.
- Az elülső ülések formája, kifejezetten azok támláinak hátoldala, rossz formájúak. Új üléshuzatot kell készíteni.
- A hátsó ülés teljesen rossz. A valóságban három párna szerű, egymástól külön álló ülés volt hátul, szemben a makett egyetlen egy, tagolatlan ülőpárnájával.
- Hiányzik a hátsó benzineskanna rögzítő pántja.
- A jármű oldalán lévő, az ütközéseket tompító, a maketten műanyagból fröccsöntött kötélcsomókat valódi kötélből/spárgából készítettekre kell cserélni.
Ford2
Ford2
Ford1
Ford1
Ford3
Ford3
Ford4
Ford4
Ford5
Ford5
Ford6
Ford6
Ford7
Ford7
Ford8
Ford8
Ford9
Ford9
Ford10
Ford10
Ford11
Ford11
2009.07.06.
Utolsó módosítás: 2009.07.09.
Ehud Ehud (Ehud), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Bugsi
2009.07.15. 13:53:07
Jeee,
ezt gépet a kilencvenes évek elején én is megvettem, akkori makettező korszakom legjobb tudása szerint készítettem el, persze korántsem lett ilyen jó a végeredmény. Azóta is a vitrinben van, több éves hánykolódás után megmentettem...
Gerasimenko
2009.07.15. 14:45:40
Nagyon jól sikerült kis , kompakt makett! Az ütközőzsámolyok nagyon tetszenek és a festés is igazán látványosra sikeredett! Valósághűre..
Egy figura talán még dobna rajta !
pepe
2009.07.16. 10:53:44
Szia

Mindezt 1óra alatt építetted? Ennyi idő alatt a ragacs se szárad meg.
Gratulálok hozzá, nekem nagyon tetszik.
vitarisi
2009.07.17. 21:50:44
Hello Ehud!
Én is megépítettem a kis kedvest:) és felehasználtam hozzá az Eduard maratását. Az építéshez fűznék annyit, hogy megéri megvenni a feljavítót, mert nem kell házilag babrálni, adják a belső bordázást (mérethelyes tutira, házilag ez azért nehezebb..), oldalfalak, rácsok, benzineskanna tartó +pánt, kapaszkodók (sajnos egy versenyen egy olyan kapaszkodóval -1 ről indulsz ami a jármű oldalán van, az ugyanis így be van öntve, pedig a valóságban egy átfogható kapaszkodó volt), a lámpák keretje (ez is illúzió romboló így...túl vaskos), a...na nem sorolom, igazából gondolom nem akartad feljavítani, és örülök, hogy itt beteljesült az örök mondásom: "Egy közepesen összerakott, vagy akár fel sem javított makettet egy jó festés annyira fel tud dobni, hogy versenyt lehet vele nyerni!"
Gratulálok, megtörted az olivzöld egyhangúságát, szép lett! A megfolyásokat kopásokat, és a rozsdát hiányolom (vízi jármű!) ! Talán a csillagot is jobb lett volna sablonnal fújni (Eduard), de ez már szörszálhasogatás...
Üdv
meyer83
2009.07.21. 00:39:53
Üdv Ehud! Nagyon jó lett a festés, nagyon élethűre sikerült, főleg a jármű aljának finom, nem eltúlzott koszolása. Ha egy fémmaratott készlet is be lett volna építve/fel lett volna javítva, tuti éremesélyes.
Ehud
2009.07.28. 16:45:48
Köszi Vitarisi a hozzászólást, mindenben egyetértek veled. Lehet, hogy érdemes volna egy feljavítókészlet bevetésével is összeépíteni a makettet (bár nem tudom, hogy a kerekek és az alváz problémájára/kidolgozatlanságára van-e megoldás).
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció