Pintér György - Múzeumi krimik
Mindig a szovjet/orosz légierő kisebb-nagyobb helikopterei voltak a kedvenceim, amerikai vagy európai társaik valahogy nem nagyon keltették fel az érdeklődésemet. Aztán az interneten bóklászva merő véletlenségből beleütköztem a 056_001 képbe… a reakció: nekem egy ilyen gép kell!!!
1968 augusztusában az Izraeli Légierő (IAF) küldöttsége ellátogatott az Egyesült Államokba, hogy kiválasszák az IAF következő harci helikopterét. A küldöttség olyan helikoptert keresett, amely nagy teherbírású, jól kormányozható és robosztus, képes túlélni különböző kaliberű lövedékek közvetlen találatait. Megvizsgálták a Boeing CH-47 Chinook-ját, és a Sikorsky CH-53-at. A Hatnapos Háború alatt tanult leckék alapján a delegáció a Sikorsky-t választotta.
A CH-53 nagyobb és erősebb volt, mint az IAF más helikopterei, a harci helikopterek egy új generációját képviselte – előrelépést jelentett a mentőakciók, szállítási feladatok és a taktikai csapatmozgatás területén. 1969 szeptemberében érkezett az első két CH-53 Ashdod kikötőjébe, és megkapták héber nevüket: Yas’ur (Viharmadár). Röviddel ezután bevetésre is kerültek. 1970. augusztus 6-án létrejött az első Yas’ur század. Jelenleg a CH-53 az IAF fő szállító helikoptere.
Az 1980-as években az Israel Aircraft Industries a katonai csúcstechnológiát képviselő Elbit Systems-el karöltve modernizálta az IAF Yas’ur flottáját. Az 1997-ben befejeződött projekt keretében feljavították a CH-53 elektronikáját, megerősítették a gépeket, és legalább két évtizeddel meghosszabbították élettartamukat.
Az Italeri 1035 számú készletének nagy előnye, hogy kapható, olcsó, az alkatrészek szépek, sorjamentesek és amennyire én látom, még nem is túlságosan alak- vagy mérethibásak. Ami a legnagyobb hátrány: ezek az alkatrészek kevesen vannak. Hogy valakit egy ekkora makett teljesen üres beltere (belátni az üzemanyagtartályokba és a rotortérbe is…) mosolygásra, vagy sírásra késztet, az vérmérséklet kérdése, mindenesetre a makett alapos feljavításra ad lehetőséget – hely van hozzá.
A neten a CH-53E Super Stallion, az MH-53E és J, sőt a Németországban gyártott G és GS változatok belsejéről is elég jó fotókat lehet találni. Ezekből kiderül, hogy az egyes változatok belső kialakítása jelentősen eltérhet egymástól, érdemes tehát a megépíteni kívánt változatról adatokat gyűjteni. Az Izraelben szolgáló CH-53-asok belsejéről sajnos alig valamit találtam: egy fotót a raktér első feléről, meg egy másikat, ahol belátni a rakodórámpán át. A két kép nyújtotta minimális infó alapján nem kevés fantáziával kiegészítve a hiányzó részeket próbáltam egy tűrhető belső teret készíteni. Arra törekedtem, hogy a makettbe bekukkantva ne a sima üres falakat lássuk, hanem valamit, ami ha halványan is, de emlékeztet az eredetire. Az „új” fal jégkrémesdobozból készült, a belső főbordák helyét a törzs külső mintázata alapján rajzoltam meg. A főbordák vékony gemkapocsból, a vékonyabb bordák munkahelyi hulladékká minősített 0,375 mm-es műanyag kapillárisokból készültek. A falon fellelhető dobozokat régi alkatrészek méretre szabásával alakítottam ki. A raktérben az ülések alapját az Italeri Ju-52 3M mentő változatának hordágyai adták, a lábak a már említett kapillárisból készültek, a biztonsági öveket szürke szigetelő szalagból imitáltam. A plafon az oldalfalakkal megegyező módon készült, a padlón a középen lévő csörlő szervizajtaját pótoltam műanyag lappal. A rakteret a pilótafülkétől elválasztó falra került némi „mintázat” a fotó alapján műanyag lapokból, vezetékdarabból, valamint a harmadtiszt műszerei és felhajtott széke (régi alkatrészek) és egy tűzoltókészülék (egy kiszuperált walkman egyik pici ellenállása, pirosra festve).
A törzsfelek összeállítása után túl sok tömítést nem kellett alkalmazni, a többi alkatrész is viszonylag jól illeszkedett. Rendhagyó módon a pilótafülkét a törzs összeragasztása után rendeztem be. Túl sok feljavítást nem kapott, mivel a kész gépen nem túl sok látszik a pilótafülkéből a viszonylag sok „ablak” ellenére sem. Az üléseket rendes hátlappal és tartóvázzal, valamint biztonsági övekkel láttam el, befejezésül a plexi került fel. A törzs oldalára, a gép tetejére, a gép orrára, illetve az orr alatti részre és a gép aljára összesen kb. 50 (egész pontosan 48-at számoltam, de lehet, hogy tévedek) antenna, lámpa és egyéb kiegészítő alkatrész került fel (köztük a rakodórámpa módosított munkahengerei és a deszantajtó lépcsője). Ezek kimaradt alkatrészekből, illetve a készletben fellelhető alkatrészek felhasználásával, átalakításával készültek el. A főfutóaknák igényeltek még némi kiegészítést, az akna alja és a hiányzó oldalfalrészek, valamint a „benyúló” rész kartonpapírból készültek.
A hajtóművek kiömlőjével molyoltam kicsit, az ügyesebbeknek érdemes pl. vékony lemezre cserélni az egészet, mert így elég vastag maradt. A részecskeleválasztó kivezető csöve sajnos rossz helyen van, áthelyezni azonban nem mertem, féltem, hogy teljesen tönkreteszem a felületet.
A főrotorlapátokat jelentősen át kellett szabni: a végekből rajz alapján vágtam le a sarkokat, a lapát tőrészének megfelelő kiegészítését rakéták szárnyaival oldottam meg. A rotor némi rézdrót kiegészítéssel érte el végleges formáját.
A festéshez Testors/Model Master színeket használtam, csak a főbb színeket említve: 1728 Light Ghost Gray a beltér, 1764 European Green + 1728 Light Ghost Gray „szemre” keverve a gép tetején a „szervízsáv”, 1716 Pale Green a futószárak és a rotoragyak, 1942 Dark Tan maga a gép. A matricák egy része a készletből való, a „Rescue” nyíl, a Yas’ur 2025 feliratok, a rotorlapátok sárga csíkjai és a rögzítőpontokat jelölő sárga pontok, valamint a lajstromszámok saját készítésűek. Matricázás előtt és után selyemmatt lakkot kapott a makett, talán matricázás előtt fényeset kellett volna alkalmaznom, hogy elkerüljem a matricák alatti „mattulást”.
Nem gondolkodtam diorámában, az egyszerű alap csak a fotózás kedvéért készült, ezért nem is fordítottam rá nagyobb gondot. 14 hónapnyi (persze nem nap mint nap folyamatos) örömteli építgetés végeredményeként született meg a „mű”, amivel összességében minden hibájával együtt is elégedett vagyok. Várom makettező társaim véleményét, kellemes nyarat, jó makettezést mindenkinek!