Pintér György - Múzeumi krimik
A makettet először kb 2 éve láttam összeépítve egy külföldi fórumon.Az IAF gépei mindig is tetszettek az egzotikus festésüknél fogva,ám a Sufa különösen megfogott a furcsa formája miatt.Eldöntöttem hogy egy ilyen makett nálam is díszelegni fog a polcon!Hozzá láttam a kiegészítők beszerzéséhez,azonban nem mindent lehetett megkapni hozzá.A legfontosabbra, az Isracast Sufa szettre több mint egy hónapot kellett várni.Végre együtt volt minden,jöhetett a sétagaloppnak éppen nem nevezhető építés.
Az alap Hase f-16b+ makettből a törzs, a vezérsíkok, a futószárak kivételével szinte semmi mást nem használtam fel.A futóaknák és a kabin az Airestől származik.A két kiegészítőt gond nélkül be lehetett építeni,minőségük elsőrangú.A kabinszett egyébként az f-16d-hez készült.Ennél nehezebb dió volt azonban az Isra tuningja.A mellékelt módosított orr részt nem használtam fel,mert elég bumfordi volt a két "szemölcs" antenna.Helyette Milliputból formáltam meg házilag,és csiszolással értem el az általam helyesnek vélt formáját.A késantennákat sztirolból alakítottam ki.Bár a két CFT(külső üzemanyagtartály) formája elsőre jónak ígérkezett, azonban a szárazpróbák megmutatták hogy itt bizony durva beavatkozásokra lesz szükség a pontos illeszkedéshez.A bal oldalnál elég volt egy kis hajszárítós melegítés,ellenben a másik tartály sehogysem akarta a törzs íves vonalát követni.Itt csak egy elég durva megoldás jöhetett szóba,mégpedig a gyanta darabolása.A tartályt két helyen,a szerelőpanelek közt elvágtam.Szigszalaggal felraktam a törzsre a három darabot,és miután belőttem pontos helyzetét,zselés Loctite ragasztóval fixáltam a darabokat.Ezután már csak ki kellett tölteni a hézagokat tömítőpasztával,formára csiszolni majd visszarajzolni az eltünt panelvonalakat.A törzsgerincen szerencsére kevesebbet kellet dolgozni,ám itt is hiányoztak a panelek,ezeket is pótolnom kellett.A CFT-ket és a gerincet kétkomponensű epoxyval fixáltam.Itt az a lényeg hogy amíg megköt(kb3-5perc),addig van lehetőség az állítgatásra.Miután ez megvolt,húzott szálból vékony csíkokat ragasztottam oda ahol a tartályok és a repülő törzse találkozik.Az eredeti fotókon itt egy tömítő gumicsík látható,azt próbáltam visszaadni.Miután ez is megvolt,jöhetett az alapozás.Gunze1000 surfecer háztartási lb-vel jócskán felhigítva.Bizony szükség is volt rá mert jól kihozta a kisebb hibákat!Újabb javítgatás és végre következhetett a dekoratív festés.A Gunze színeit használtam.A repülő alja és a függesztmények h308(fs36375)színt kaptak.A törzsön a foltok:homokszín h313(fs33531),a barna h310(fs30219), és a zöld h312(fs34227).Egyedül a zöldnél kellett eltérem a festési útmutatásnál,ugyanis ez a régebbi típusokra illik.A modern IAF gépek ennél jóval világosabb,sápadtabb zöld színt kapnak.Ezért fehérrel jócskán világosítani kellet a festéket.A festésnél ügyelnem kellett a terepszínek közti relatív kis átszóródásra, mivel az eredeti fotókon is csak pár centi a színek közti átmenet.Ezt úgy oldottam meg hogy Blue Tac gyurmából vékony hengereket formáztam,majd rányomtam a felületre.Ezekre pedig papírból készült sablont helyeztem.Így a makett és a sablonok közt kialakult egy kb 1.5-2mm rés, ami keskeny átszóródást eredményezett.A törzsön mivel sok a törés,meg az íves felület,a terep mintákat több részletben szórtam fel.Kb két nap száradás után jöhetett a dekoráció.A fantasztikus matricalapot az Isradecal követte el,kizárólag az f-16I típushoz.Az ív tartalmaz egy cd-t(!!!) amin rengeteg walkaround fotó,háttérkép, valamint a matricatérkép kapott helyet.Négy izraeli és egy szürke-szürke szingapúri madarat lehet felcicomázni.Én a Negev squadron egyik ritka szép "farkú" madarát választottam.A matricákat Gunze lágyitóval raktam fel probléma mentesen.Eztán két vékony réteg Gunze fényes lakkal lefújtam a jelzéseket.A végső fényréteget a Humbrol satin,és Revell matt lakkjának 4:1 keverékével sikerült elérnem.Ezt kb három nagyon vékony rétegben festettem fel,mindegyik közt egy nap száradási időt betartva.Koszolni nem nagyon akartam,hiszen aránylag nem régóta üzemelnek ezek a gépek.Jöhetett a végszerelés.Jól meg akartam pakolni a gépet,ehhez a Hasegawa 48-as modern bombaszettjéből raktam rá két lézerbombát.A légiveszély elleni védelemről pedig 2 Python-4,és két AIM-120C gondoskodik.
Végezetül felkerültek a piros Eduard RBF szalagok,és a vezérsíkok végére apró tuningként a statikus rudacskák húzott szálból.
Mivel ennyi meló után nem lenne jó ha a makett a por martalékává válna,egy üveges ismerősömmel készíttettem egy kis vitrint ami az általam fabrikált betonrészletre került rá.
Ezeket használtam fel ez építés során:
Hasegawa 1/48 f-16b+.
Hasegawa 1/48 modern fegyver szett (bombák).
Isracast Sufa szett.
Isradecal matrica.
Aires kabin,futóakna,hajtómű fúvóka.
Wolfpack Design Litening célkonténer.
Paragon Design Python-4 rakéták.
Eduard RBF szalagok.
Hobbydecal szárazmatrica jelzések a pilonokra,rakétákra.
És megannyi házi feljavítás.