Pintér György - Múzeumi krimik
A makettet még a 2009-es pozsonyi makettversenyen nyertem egy RC 1:16-os Pz.IV-es mellé.Ezeket a díjakat a Ružinov térség polgármestere által kiválasztott makett készítője kapta meg, jelenesetben én.Csakhogy én azt a versenykor nem is tudtam,mivel a makett mellé nem volt elhelyezve a "Díjazott makett" tábla, és a díjosztó végét nem vártuk meg.Csak 1-2 hét elteltével néztem meg a neten (kpmbratislava.sk), és ott láttam a makettemet és a nevemet.Már érdeklődtünk is telefonon a klubvezetőnél, és később sok tárcsázás után kiderült, hogy a díjak Ivan Púchy vannak.A következő héten szerencsémre pont Érsekújvárra kellett mennie,és úgy egyeztünk meg, hogy előtte eljön Szőgyénbe és elhozza.Mikor már nálam voltak,már nagyon örültem,és az RC tankot ki is próbáltam.
Na de jöjjön a cikk főszereplője,a Tamiya JS-3-asa,ami minőségben szerintem ugyanolyan,mint a széria többi tagja.Mivel még nem építettem 1:35-ös makettet,úgy gondoltam, hogy kipróbálok rajta egy-két számomra új technikát, és amit már régóta szeretnék kipróbálni,az a Friulmodel lánctalpa,amit már mindenhol dicsértek.
Már az építéskor úgy álltam a makettnek, hogy ez egy tesztmakett.Ezért nem is akartam feljavítani komolyan.Az építést az útmutató szerint csináltam,amivel gyorsan kész is voltam,mivel csak két dolgot javítottam ill. csináltam át.Először a két teknő összeillesztésekor keletkező hatalmas hézagokat Evergreen lapokból beragasztottam.Már csak az üzemanyagtartályok kapaszkodóit cseréltem le vékony fémlapokra.
Festés
A festést először a Vallejo m.c. golden olive festékével kezdtem, majd Revell festékekkel filtereztem.De valahogy nemigen tetszett,mivel nagyon rikított a zöld,és néhol jelentősen felszakadt a festékréteg.Ez még 2009 decemberében történt,amit akkor abba is hagytam és eltettem.Majd idén augusztus elején úgy gondoltam,valamit kezdeni kéne a makettel.A tervem először egy elhagyott roncs volt,amihez megtettem az első lépéseket.Lefújtam különböző vörös és barna Vallejo festékek keverékével.Erre jött a hajlakk és Vallejo félfényes lakk.A zöld alapszínt Vallejo model air Tank green és Pale green keverékével fújtam le, majd az alapszínbe kevertem még egy kis sárgát,és a panelek közepét így világosítottam.Próbálgattam száradás után a visszakoptatást,nem nagy sikerrel,ezért nem is bosszankodtam ezen,hiszen ez most csak egy tesztmakett.
A munkát folytattam a "fading" nevű technikával,ami abból áll, hogy különböző színű olajfestékkel pöttyöket viszek fel a felületre,majd higítós ecsettel a vízszintes felületeken összemosok a függőleges felületeken pedig lehúzok.A hajlakkos technika Vallejo festékkel eddig nálam nemigen vált be,ezért egy másik koptatási technikát próbáltam ki.Először a kopások mélységét készítettem el az alapszínbe kevert sárgával, majd azok kb. 70-80%-át kifestettem Vallejo fekete és égetett umbra festékekkel.Ezzel kicsit csaltam a sorrenden, mivel az átmosások előtt csináltam a kopásokat.Először jól felhigított Mig barna wash-sal mostam át a makettet, majd égetett umbra és sienna festékekkel.Jöhetett a porozás,sarazás.Először a lánctalpakon és a görgőkön imitáltam Mig pigmentekkel száraz földdel és Mig higítóval, amit egyszerűen ecsetel vittem fel a felületre.Az egész maketten ugyanezzel a keverékkel dolgoztam,csak sokkal finomabban.A felverődött sarat is ezzel a keverékkel csináltam úgy,hogy az ecseten egy fogpiszkálót huzogattam,és a sörtékről szépen "rárepültek".A görgők futófelületeit grafitceruzával satíroztam be, majd a lánctalpon is grafittal imitáltam a súrlódást.Végezetül Revell fekete és lakk keverékével megfestettem az üzemanyagtartályon és egy két helyen pöttyökben az olajfolyásokat.És még a mélyebb kopásokat az éleken néhol áthúztam grafittal.
Az alap egy egyszerű képkeret,amiben volt már faalap,és ezek oldalaira 3,5mm-es balsafalapokat ragasztottam, majd a belsejébe hungarocell került.Erre föld és papírragasztó keveréke, amibe madzagból készült fűcsomók, Noch fűcsomó, statikus fű,különböző gazok, model scene lapulevél és kavicsdarabok kerültek.Teljes száradás után bekentem az oldalakat vastag lazúrral, majd lemaszkoltam a keretet.Az első festékréteg Revell 16,ami szinte mindenhova került, majd a füves részek Humbrol 105-el.Az út kapott egy barna olajfestékes átmosást,majd ugyanazzal a földes pigmentes keverékkel beporoztam azt.Az egész munkát zárta a figura,ami olajfestékekkel lett festve, és a tábla,amit egy kis nyomdában nyomtattam ki műanyagra.
Szerintem első 1:35 méretarányú makettem nem is lett olyan rossz, pedig csak tesztmakettnek készült.