Pintér György - Múzeumi krimik
Felhasznált elemek:
Trumpeter 02045
TK-15 German Starr Track Links for Hetzer early/Hetzer late/Hetzer starr/Hetzer Flammpanzer
Negyedik összerakott, és az első 1/35-ös makettem. Nagy izgalommal fogtam bele a makett elkészítésébe, mivel az előző Italeri makettem vegyes érzelmeket hozott ki belőlem,és mert a Hetzer az egyik kedvenc formájú harcjárművem. Szerencsére itt nem igazolódtak a félelmeim, de előbb pár szót magáról a harcjárműről:
A Hetzer
Pontos nevén Jagdpanzer 38(t) (Sd.Kfz. 138/2) a módosított, megnagyobbított Csehszlovák LT vz. 38 alvázára épült, melynek terveit és gyártósorait Csehszlovákia megszállása után szerezte meg a Németország.
Ezt a Csehszlovák tankot egyébként a németek PzKpfw 38 (t) néven használták.
A Hetzer fő fegyverzete a 75 mm PaK 39 löveg és a tetőn elhelyezett MG 34-es, belülről irányított géppuska. A löveghez 40, míg a géppuskához 600 lövedéke volt. Maximális sebessége 40 km/h útszakaszon és 14 km/h terepen.
Maximális hatótávolsága 200 és 130 kilométer terep függvényében. 2584 darabot gyártottak belőle 1944-től a háború végéig. Első bevetésére az orosz fronton került sor. Ez a kicsi, fordulékony, és jól megépített tankvadász maximálisan 60mm-es páncélzattal bírt és elsődlegesen a gyalogos és páncélgránátos alakulatok tankelhárító fegyvereként szolgált.
A páncélzat nem volt vastagnak mondható, de a 60-70 fokos szögben történő megdöntés lényeges javított az effektív páncélvastagságot. A járművet rendkívül alacsonyra tervezték, ami tovább növelte védelmét.
1944 novemberében Hitler parancsára párat lángszórós tankvadásszá alakítottak a löveg lecserélésével.
Súlya 16 tonna, hossza 6,3 méter, szélessége 2,6 méter, magassága 2,14 méter
A makettről és az építésről
Ahogy tehát kezdtem, féltem egy újabb Italeri makettől, ám az építés elején azonnal megtetszett az, ahogy a teljes felfüggesztés életre kelt a szegecselésnek köszönhetően. Az előző cikkemben nagyon finoman az orrom alá dörgölte valaki, hogy egy makettnek nem kell működnie, mert nem játék.Nos, lehet, hogy ezzel megint valami nagyon nagy szentségtörést követek el, de számomra a makettépítésében nagyon nagy gyönyört okoz, ha látom, hogy mitől is működött egy ilyen acélszörnyeteg,és hogy minél élethűbben próbálják meg lekövetni az alkalmazott műszaki megoldásokat.
Ennél a makettnél imádtam, ahogy a futómű életre kel. Egyébként véleményem szerint ennek a járműnek remek és egyben nagyon egyszerű felfüggesztést sikerült kitalálni. Egy tipikusan ötletes és egyszerűségéből fakadóan jól működő megoldást terveztek.
A makett darabjai pontosak voltak, alig kellett alakítani rajtuk.
A kezdeti örömömet egy dolog vette el, amikor ez a remekül működő felfüggesztés a feltett gumilánctalp hatására szépen felvette a gömbölyded alakot. Természetesen nem kis elkeseredettséget okozott ez.Gondolkodtam több megoldáson, ám a végén sikerült találnom szemenként lánctalpat hozzá, ami ugyan 6 nappal visszavetette az befejezést, de megérte.Annyi szépséghiba adódott, hogy a fogaskereket a gumi lánctalphoz állítottam be, melynek a mérete némileg eltért a a szemenkéntitől. Ezt sajnos hosszas csiszolás és a fogaskerék szétvágásával sem tudtam tökéletesre alakítani. Ezt tehát egy kicsit leront az értékéből.
A második malőr akkor következett, amikor ügyetlenségemből fakadóan kiborítottam egy egész üveg hígítót a szerelőasztalon. Azon túl, hogy levertem magát a félkész makettet, tönkretettem a matricákat is.Innentől kicsit kisiklott a makett. Elkezdtem korrigálni a matricák kinézetét. Nem hallgattam az első megérzésemre, miszerint dobjam el a francba a matricákat és szerezzek be újat, hanem megpróbáltam feltenni, hátha nem mentek tönkre. Hát tönkrementek. Hogy hogyan sikerült a javítgatás, azt ítélje meg mindenki maga. Én olyan közepes eredménynek mondanám.
Ennél a makettnél viszont először alkalmaztam alkohollal felvitt pasztellporos sározási technikát. Korábban nem preferáltam, mivel a fölé fújt matt lakk a korábbi próbák során nekem mindig beopálosodott. Most a Revell 02-es matt lakkjával viszont működött.
A festéshez alapvetően Revell enamel festékeit használtam. Alapozáshoz 09 antarcit és 91 metál keveréket. A géppuskához 302 és 91 keveréket. Az álcázófestéshez 65 olajzöldet a zöldhöz, 84 bőrbarnát a barnához és 17 afrika sárgát sárgához. Rozsdásítás a megszokott 83-assal.
Alapvetően nagyon jó kis makett volt ez, a nehézségek és balesetek ellenére jó volt vele dolgozni. Amit talán hibaként mondhatok, hogy az elülső sárhányón elhelyezkedő dobozt gyárilag a sárhányó fölé emelték, de én akárhány képet néztem, arra jutottam, hogy az egy kutya közönséges fadoboz volt, gondolom alkatrész vagy szerszám tárolására.
Ezen felül biztosan sok hibát vétettem még, de nekem tetszik a végeredmény.