Jak-15 - vihar zavarta premier

Jakovlev Jak-15 Feather

1:72, PM Model No.PM 102
Pintér György - Múzeumi krimik Minden kezdet nehéz. A Szovjetuniónak sem volt egyszerű elkészíteni az első sugárhajtású vadászgépet. A háború idején nem nagyon volt idő a különféle kísérleti megoldásokra, persze igény lett volna rá. Így megszülettek az öszvér megoldású légcsavar+gázturbina, illetve a rakétahajtású vadászgépek. Ezek azonban még hiánypótlásnak sem voltak megfelelőek. Ekkor, a háború legvégén valahogy "beesett az ablakon" néhány német gyártású JuMo hajtómű, a 003-as és a 004-es variációból. Ezeket kellett összeépíteni valami meglévő sárkányszerkezettel.

A Szovjet Légierő igáslova a vadászok között a Jak-3 volt, ami nem volt valami kitűnő, csakúgy, mint a szárazföldön a T-34, de legalább sok volt belőle. Így aztán ennek a legutolsó szériájába építettek ezeket a hajtóműveket, no meg a konkurens MiG-9-be. (Oda két RD-20-as, leánykori nevén Jumo 003 került be.)
Közben pedig nem csak gondolat szintjén, de a sárkányt is át kellett építeni. Le kellett cserélni a folyton elégő farokkereket acélra. Így a pilóta gyakorlatilag rajta ült a hajtóműn. Az első felszállás néhány órával a MiG-9 első felszállása után volt, így az első a MiG-iroda gépe lett. (Ami ellentétben a puskaport soha nem szagolt Jak-15-tel, harci bevetéseket teljesített Kínában, az ottani légierő kötelékében.)

Egy kisebb sorozatot elkészítettek, hadd lássa a nagyérdemű, a Jak-15-ből az 1946. november 7-i díszszemlére. De a nagy fellépés nem sikerült, mert a rossz idő miatt törölték a premiert.

Az amúgy egyszerű szerkezetű gépet aztán többször továbbfejlesztették és jó alapja lett a komolyabb Jak-17-nek. De az már egy másik történet. Készült kétüléses változata is.

A makett nagyon népszerű a gyártók körében. Több cég is elkészítette a maga 15-ösét. Így vákuumformázott változatban a WAKU, a Dubena, papírmakettként a Modelarstwo Kartonowe és a Modelik, műanyagból 1:48-ban a Czeh Model, 1:72-ben az IBG, az Amodel, a PSC72 és cikkünk főszereplője, a PM Model is.

Valójában kezdőknek való készlet, ami összesen 17 számozott szürke műanyag és egy átlátszó alkatrészt foglal magában. Három géphez kapunk lajstromszámot, egy marék vöröscsillag kíséretében. Az összeállítási rajz áttekinthető rajzai mellé török, angol és német nyelvű leírást kapunk. A három lajstromszámhoz háromféle festés járul. Egy díszszemlés vörös, egy szürke és ez "szovjet-zöld". A festékkódok Humbrol, Model Master és Tamiya számozással olvashatók.

A törzsön, néhány helyen beszívódások találhatók, javításuk nem gond. A pilótafülkében nem sok minden van, de műszerfal nincs. Azt majd máshonnan kell pótolnom.



A törzs összeállításánál nem kell ügyelnünk a súlyelosztásra – lévén, hogy nem orrkerekes a kapott készlet. Maga az építés félórás munka. persze előbb illik kifesteni a fülkét és a sekély futóaknákat, a be- és kiömlőnyílásokat és a turbinára utaló alkatrészeket.
A törzs összeállítása és a szárnyak beragasztása után a nem túl bonyolult futómű jött. Aki már rakott össze Jak-3-at, annak teljesen ismerős lesz a feladat. Közben el kell dönteni, melyik festést választja az ember. Mivel mindhárom lehetőség egyszínű, kivéve a zöldet, mert annak alsó felülete égszínkék. Semmi tereptarkaság!

A minden irányban gömbölyű kabintető maszkolása volt komolyabb feladat, aztán matricázás – és ennyi.
A matricázás... na ja! A matricák ugyan nem a ness-matricák, azaz a vízben darabokra eső, szétugró fajta, de ez csak a látszat. A hagyományos módon előkészített, tehát csillogó lakk felületre felrakott csillagok bizony szerettek darabokat elhagyni, csakúgy, mint a számozás. A matt "gallérjukat", ami a matricákat fedő gyári lakk, szintén nem lehet egyszerűen matt lakkozással eltűntetni. Végül a legdurvább beavatkozás mellett döntöttem, szikével leszedtem a csúnya kinézésű jelzéseket és újramatricáztam az egész jelzéssort.
Dobozfedélrajz
Dobozfedélrajz
A matricaív
A matricaív
Kezdés után
Kezdés után
Festés előtt
Festés előtt
Festve
Festve
Töredezett matricákkal, átmatricázás előtt
Töredezett matricákkal, átmatricázás előtt
Javítva a matricák széle
Javítva a matricák széle
2025.06.16.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pmheros
2025.06.19. 12:46:08
Üdv!

Nem építettem még Yak-15 -öt, de egy Amodel itthon dobozban még erre vár. Mivel mindig mozgatta a fantáziám a típus, ezért anno megnéztem mit lehetne az elérhető makettekből legjobbat kiválasztani. Nekem is képbe került a PM Model, de a makett bemutatódat látva, utólag úgy érzem jó döntést hoztam hogy korábban nem ettől a gyártótól vásároltam Yak -ot.

Engem az alkatrész számok alacsony voltával már ritkán húznak be a vásárlásba, pedig preferálnám az irányt. Amikor azt látom, hogy a kabintető ennyire rosszul passzol a törzshöz, vagy a futóakna felett a szárny felső részén hatalmas beszívódás van, akkor nagyon el tud menni az ilyen makettektől a kedvem. A matricák óriási mínusz pont. Egy olcsó készlethez már nem akaródzunk venni kétszer drágábban kiegészítő matricát venni.

Öreg matricalapról én mindig csinálok próbaragasztást azokból a jelzésekből, amit egyébként nem használnék fel (amiért nem kár). Gondolom ismered a technikát, miszerint: Microscale lakkjával bevonatott kell képezni matrica mintáján, és csak a lakk megkötése után áztatni vízben. Sokszor segít. Utólag most azt mondanám, hogy érdemes lett volna a jelzések formáit körbevágni a minta mentén, de hát utólág már mindenki okos. Ha jól olvasom fényes felületre matricáztál, tehát a te oldaladról amit lehet megtettél.

Amúgy jó bemutató, köszönöm!

Üdv.: pmheros
Miggyuri
2025.06.20. 04:42:41
Hali!
A matricákból ennyi volt a kihozható az én tudásommal. Összességében örülök, hogy készen van - már, ha van olyan, hogy egy makett 100%-ig kész :) .
good8211
2025.06.23. 22:09:11
Napokban fejeztem be én is ezt a kis gépet. Hát nem egyszerű készlet az biztos de nagyon pofás. Én a dobozgrafikán lévő piros színűt csináltam meg.
Mekett
2025.06.23. 23:34:06
Annak idején biztos, hogy nagyon büszkék voltak erre a gépre. Tbilisziben (is) gyártották, a gyár által a generalisszimusz születésnapjára küldött dioráma ki van állítva a Sztálin-múzeumban, Goriban. Sajnos képem nincs róla, de valaki megkapta feladatnak, hogy a kis Jakot repülés közben ábrázolja, amint áthúz a "nagy tanító" - már akkor is múzeummá alakított - szülőháza fölött.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció