Jakovlev Jak-11 Ölyv

Jakovlev Jak-11 Ölyv

1:72, RS
Pintér György - Múzeumi krimik Az cseh RS Jak-11-es makettje a "short run" kategóriába sorolható, habár elég régóta kapható - szóval már előre fel voltam készülve egy-két kellemetlen meglepetésre. A készlet tartalmazza a magyar felségjeleket is - sajnos kissé hiányosan, csak hat csillagot kapunk, pedig nyolcra van szükség. A matricák a 19-es oldalszámú, a szolnoki Reptáron kiállított gépet ábrázolják. Megvettem hozzá Brengun maratás-készletét meg egy Yahu műszerfalat is, ugye, hát mert mér' is nem, de őszintén szólva nincs rá szükség.

A világosbarna színű darabok részletesek és formásak, a negatív vésett panelvonalak a legtöbb helyen szépek és egyenesek. Az öntőkeret bemenetei viszont nagyon otrombák, de egy kis ügyességgel azért ki lehet bányászni a darabokat anélkül, hogy túlságosan megsérüljenek.

A törzs összerakva
A törzs összerakva


Először is az törzs oldalait ragasztottam össze, úgy gondolva (helyesen), hogy a kétszemelyes pilótafülkét könnyen lehet majd később is alulról a helyére illeszteni. Keserves munkával kivágtam a motor hátsó, függőleges kipufogónyílásait is. Ez, mint később kiderült, felesleges időpocsékolás volt, hisz nem látszik belőlük semmi.

Az első komolyabb problémát a pilótafülke okozta. Akárhogy is tanulmányoztam a leírást és próbálgattam a darabokat, sehogy sem akart összeállni a fejemben az egész. De ahogy az eredeti gép fényképeit nézegettem, hirtelen rádöbbentem, hogy a tervezők által megbízott illusztrátor nemigen volt teljesen képben, és ezért tévesen rajzolta le az összeszerelést. Az M-alakú oldalfalak alsó, vízszintes rudacskáit tudniillik nem szabad a pilótafülke padlójához erősíteni, mint ahogy a rajz mutatja; ezek a padló alá kerülnek és az oldalkonzolok érintkeznek a padlóval. Ha a téves utasítást követjük, nem fognak beférni az ülések az oldalkonzolok közé és a túl keskeny kabin aztán szinte lehetetlenné teszi a makett összerakását.

Kész a kis fülke
Kész a kis fülke


Innen már kissé könnyebben ment a munka. Felraktam a műszerfal burkolatát (vagy húsz szárazpróba után), egy rakás kis maratás mütyürkét, kapcsolót meg a pedálokat, összeraktam az üléseket, hevedereket és mindent szépen kifestettem, úgy nagyjából a saját elképzelésem szerint. Miután meg voltam vele elégedve, az egész kabint beillesztettem a helyére a törzs alsó nyílásán keresztül és alulról megerősítettem pillanatragasztóval és sztirollemezekkel.

Na, jöhet a következő kaland: a szárnyak. A futómű aknái önálló kis darabok, amik szépek ugyan, de sajnos túl vastagok és megakadályozzák a szárnyfelek összeilleszkedését. Nekiálltam csiszolni és vékonyítani az aknákat, amíg már szinte áttetszők lettek. Még mindig nem volt elég; a szárnyak belsejét is alaposan le kellett csiszolni, amíg végül is minden rendesen összeért. A szárny alsó része és a törzs között lett ugyan egy kis rés, amit tömíteni kellett, de felül tökéletesen összeillett minden. A vízszintes vezérsík sem okozott komolyabb gondot, habár le kellett csiszolnom azokat az formátlan gombócokat, amik illesztőfüleknek szerettek volna megfelelni.

A lemaszkolt kabintető
A lemaszkolt kabintető


Az alsó kipufogócsöveket kis rézcsövekkel pótoltam. Felkerült a törzsre még egy rakás kis apróság, mielőtt elbúcsúztam a csinos kis pilótafülkétől és felragasztottam a kabintetőt. Ez ugyan középkori várfalnak megfelelő vastagságú, de azért elég tűrhetően átlátszó. Azonkívül hézagmentesen illik, ami ritkaságnak számít a short-run maketteknél. A futóművek a méretaránynak megfelelően szépen kidolgozottak, nem is nagyon kellett sokat babrálni velük.

Lemaszkoltam a kabintetőt és befújtam mindent szürke Ultimate Primer alapozóval. Csodás, végre eltűnt az a randa világosbarna szín, amit már - mi tagadás - eléggé kezdtem unni. Egy nap száradás után befújtam az alsó felületeket saját kikeverésű kacsatojás-zölddel (Tamiya XF-2 fehér, egy pici Tamiya X-23 kék és egy pár csepp X-25 zöld). Utána a felső felületek jöttek: Tamiya XF-19 szürke egy kis XF-24 világoskékkel keverve. Ez úgy nagyjából megfelelt a szolnoki gép színeinek. A panelvonalak közé egy árnyalattal világosabb festékkeveréket fújtam. Ezután egy réteg AKI Gauzy Enhancer csillogó lakk jött, és végül a pár matrica, amik megleptek a kiváló minőségükkel. A hiányzó két csillagot a HAD készletéből pótoltam.

Nem akartam nagyon koszolni a gépet, csak barna Tamiya Panel Liner-rel és 502 Abteilung festékkel hangsúlyoztam ki egy pár olaj- meg füstfoltot. Utoljára feltettem a drótantennát Uschi van Rosten-készletéből és ezáltal be is fejeződött ez a kalandos, de kellemes kis építgetés.

A törzs összerakva
A törzs összerakva
Az orr is a helyén van
Az orr is a helyén van
Így kell ezt összerakni, nem ahogy a rajz mutatja
Így kell ezt összerakni, nem ahogy a rajz mutatja
Kész a kis fülke
Kész a kis fülke
Szép a kis Yahu műszerfal
Szép a kis Yahu műszerfal
Pilótafülke beillesztve
Pilótafülke beillesztve
Így van lerögzítve alulról
Így van lerögzítve alulról
Na, öcsi, ez nem fog így menni
Na, öcsi, ez nem fog így menni
Csiszolva, nyiszálva, így már jó
Csiszolva, nyiszálva, így már jó
A szárnyak felül tökéletesen illenek
A szárnyak felül tökéletesen illenek
Azokat a bumfordi bütyköket le kell vágni, mert csak akadályoznak
Azokat a bumfordi bütyköket le kell vágni, mert csak akadályoznak
Viszlát fülke, téged sem látunk többé
Viszlát fülke, téged sem látunk többé
A lemaszkolt kabintető
A lemaszkolt kabintető
Fújjuk be a prajmerrel
Fújjuk be a prajmerrel
Kacsazöld
Kacsazöld
Kékesszürke
Kékesszürke
Légcsavar meg hasonló
Légcsavar meg hasonló
Matricázás
Matricázás
2024.03.25.
Utolsó módosítás: 2024.03.27.
mimoid, Göteborg
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Toth_Gabor
2024.04.05. 21:49:39
Nagon jó lett, gratulálok!
Johnie
2024.04.05. 21:51:09
De szép kis ékszer! Gratulálok!
ecsetes
2024.04.05. 23:49:17
Szép lett, gratulálok!
Nálam is elkészült, kicsit máshogy, több átépítéssel (pitot cső, szárnyvég lámpák, katonák, hűtőrács, rádiótér, antennák, hűtőzsalu, dudor a bal szárnyra, stb.). A Reptár gépéhez valóban kell a 8 csillag, de egyébként elég a 6 is ;)
A mi gépeinken a kipufogók nem függőlegesen lógtak ki a törzsből, hanem kicsit hátra felé dőlve.
A színeket nagyon jól eltaláltad a múzeumi géphez, szép a festés (bár használatban szerintem nem így festették)!
Miggyuri
2024.04.06. 04:07:30
Ami szép, az szép! Gratulálok!
Zoli
2024.04.06. 09:48:42
Szia,

Szép darab, gratula! Köszi, hogy bemutattad!
z
pmheros
2024.04.06. 19:24:47
Üdv!

Jól néz ki! Külön tetszik, hogy az antennaárbóc szépen van átfűzve a fülketetőn.
Szép munka!

Üdv.: pmheros
borisz
2024.04.10. 11:17:54
Nagyon tetszik! Nincs is mit hozzáfűzni, ez egy tisztességes építés.
A hangár miatt, amíg csak az index képet láttam, azt hittem, hogy igazi. A hangárról is tudnál egy bemutatót írni?
mimoid
2024.04.28. 10:04:07
Köszönom a kedves hozzászólásokat és a konstruktív kritikát! Borisz, a hangár egy papírmakett. Van az összerakásáról egy képsorozatom a ScaleMates oldalon. https://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=57594&p=albums&album=62027&i=62#62
Mekett
2024.04.28. 23:13:14
Nagyon szép és ritka magyar téma! köszönjük, hogy bemutattad!
hobbista
2025.01.10. 20:27:44
Ez igen! Kihoztad belőle amit lehetett.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció