Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok, ismét jelentkezek egy ecsettel festett makettel!
Nem most készült, kicsit odafigyelős, de azért nem vészes a készlet.
A kabinban feltétlen szükséges az alapos szárazpróba, mert sem az ülések, sem az oldalpanelek helyét nem pontosan adja meg a gyártó! A kabintetőt pedig nemes egyszerűséggel elfelejtették kifúrni az antennaárbócnak. Az orránál a törzs jobb oldala és a motorgyűrű közé pótolnom kellett, kb. 1 mm-es hézag volt. A futóműaknafedeleket szétvágtam, mert az álló gépeken nem egy síkban voltak a részei. Én az ecsetes festés miatt a panelvonalakat kicsit mélyítettem, a szegecselést is hangsúlyosabbra fúrtam fel.
Sorolom az általam elvégzett házi feljavításokat:
Javítások felül
- A hűtő eredetileg csak egy rücskös felületű négyzet, ezt én kivágtam és sűrű fonatú dróthálóval pótoltam.
- A hűtőzsalukat túl vastag műanyag lapként adja a gyártó, ezeket alulemezre (üdítős doboz) cseréltem.
- Kis rézdrótokból készültek a "katonák".
- A pitot injekciós tűből készült.
- A szárnyvégekbe és a farokba 1-1 lyukat fúrtam, ezekbe húzott szálat ragasztva imitáltam a helyzetjelzőket.
- A bal szárnyon a valóságban volt egy dudor (nem tudom, mi lehetett) ezt a gyártó lefelejtette. Putty-ból megépítettem és alakra csiszoltam. Hasonló módon jártam el a kabin mögött is.
- A rádióteret a saját gépeinknek megfelelően építettem át, ide én radírból a valóságra nagyjából hajazó rádiókat daraboltam, vezetékekkel.
- A hátsó műszerfalról hiányzó műszert húzott szál darabkájával pótoltam.
- Szintén alu darabból pótoltam a nyílásfedőt.
- A huzalantennák bekötési pontjait kifúrtam.
Javítások alul
- A bumfordi kipufogócsonkokat érvéghüvelyekkel helyettesítettem.
- Vékony rézdróttal és injekcióstű darabkákkal pótoltam a hiányzó alkatrészeket.
- A has alatti antenna tűzőgép kapocsból készült.
- A kis mozgatható ajtó szintén alumínium, de ezúttal krémtúró (vaníliás :) ) alufóliájából készült.
Továbbá a beépített fegyver injekciós tűből készült, a levegőbeömlőt is csiszolni-alakítani kellett belülről, a szárnyba a lámpa helyére kis ezüst kört ragasztottam, a motor elején kifúrtam a hiányzó lyukat, a futószárakat szétvágtam és injekcióstű darabokkal pótoltam ki.
Az antennahuzal Uschi superfine elasztikus szál.
A makettet különböző festékekből kikevert színnel festettem:
Revell 75 és Revell 5 keveréke, amit a harmadik rétegnél Humbrol 247-tel is megtoldottam. A negyedik és ötödik rétegnél is ezeket használtam, csak más-más arányban. A csillagok körüli folt Revell 75, Humbrol 89 és Revell 79 keveréke.
A matricák HAD termékek.
A 13-as géppel 1956. április 10-én Kunmadarasnál Bozó Pál fhdgy. és Némethy Zoltán fhdgy. lezuhantak, mindketten életüket vesztették. Rossz ómen volt a 13-as....