Pintér György - Múzeumi krimik
Az ötödik Sean Connery főszereplésével készült „Csak kétszer élsz” című James Bond film Tokióban játszódó jeleneteihez készítette a feltörekvő Toyota gyár ezt az egyedi Toyota 2000 GT kabriót, melyet eredetileg kupé formában a Yamahával együtt fejlesztettek ki. A kabrió változat elkészítésének oka roppant prózai volt. A viszonylag magas európai színész egyszerűen nem tudott kecsesen, - ha úgy tetszik sármosan, - ki és beszállni a lapos autóba a felvételek alkalmával. Első próbálkozásra egy targa változat született a filmkészítők kedvéért, de ebből is kilógott Connery feje, így a viccelődést elkerülendő, teljesen levágták a tetőt. A rohammunka miatt a ponyva tetőt nem lehetett mozgatni, csak dísz volt. Pénzt nem kímélő gyűjtők szívfájdalom nélkül építettek át több darabot is kabrióvá az eltelt évek alatt, annak ellenére, hogy az egyetlen eredeti példány most is egy múzeumban pihen. A mindössze 337 darabban gyártott kupé változatot eredetileg a Jaguár riválisának szánták, de a Yamaha gyártókapacitásának hiányosságai és a relatív magas ára nem tette lehetővé, hogy nagy karriert fusson be a különleges sportautó. A filmben több felvételén is váltakoznak az autó részletei, egyszer áttört kormány látszik a közeli (műtermi) felvételeken, a távolikon pedig az eredeti tömör anyagú látható. A napellenző, és az azt tartó krómozott fém rudak is hol fel, hol eltűnnek. Így egy kompromisszumos megoldást igyekeztem megvalósítani, a jellegzetességek meghagyásával.
A makett megépítésének ötlete már régen megfogalmazódott bennem, az idő előre haladtával viszont egy kis dioráma ötlete kezdett körvonalazódni a fejemben (az ötletadó képet is feltettem.) Sokáig kerestem a piacon egy kiváló makettet, de rá kellett jönnöm, hogy ilyet nem készítettek ez ideáig. Három cég készítette kabrió változatban a Toyota 2000 GT makettjét az évek folyamán, és az idő előrehaladtával, - a film emlékének halványulásával egyenes arányban, - ennek megjelenésére erre mind kevesebb esélyt láttam. Sok évvel ezelőtt lehetett kapni az Airfix darabját, amit ma horror áron lehet megvenni (több száz font), és nem túl szép darab. Az AMT sajátja is előfordul időnként, de az is alulról súrolja a 100 dollárt, ha éppen kapni lehet. Az egyetlen igazi alternatíva a Doyusha változat lehetne, nyitható motortérrel és oldalajtókkal, két álló figurával, az viszont 1/20 méretarányú, így nálam ez is ki lett lőve.
Első lépésként még a 90-es évek közepén műgyantából lemásoltattam a Tamiya Mark II. kerekeit, mely nem csak ehhez, hanem a Doyusha 1/24-es Aston Martin DB5-hoz is kiváló kiegészítő. Közben néhány évvel ezelőtt postaköltséggel alig 5000,- forintért sikerült az Ebay-ről beszerezni a Hasegawa gyártmányú Toyota 2000 GT makettjét, ami formailag a legjobb alapnak bizonyult a tervezett átalakításokhoz.
A futómű bedöntése fontos szempont volt, melyet sok faragás árán sikerült megvalósítani. A vezető oldalon a fenéklemez felé lettek döntve, míg az utas oldalon ellenkező irányba lettek átszabva. Ezekre kerültek fel a küllős kerekek. Az utastérbe extraként a megfigyelő rendszer kamerái és felvevői lettek a két ülés közé beillesztve scratchbuild elemként. Fotók alapján elkészítettem a pedálokat, de ebből vajmi kevés látszik a figurák elhelyezkedése miatt. Az ülések közepe matt, a két széle selyemfényű fekete, anno az eredeti is ilyen félbőr kombinációban készült. A padlóra fekete bársonypor került. A filmben „Aki” névre hallgató női figura a Fujimi Driver szettjéből való, a haját kellett elől két oldalt meghosszabbítani, és fru-fru-ját kellett kialakítani. A vezető kezei gyárilag ökölbe voltak szorítva ezért a kormányt csak úgy lehetett beletenni, ha azt a részt, ahol fogja kivágom, és a résbe illesztem a kezét. Ez jól is működött elméletben, de száradás közben a jobb keze lejjebb ereszkedett, ám ez csak a kész figura beillesztésekor vált nyilvánvalóvá, mert a kormány középállásban állt, míg a kerekek kanyarodtak. Az élethű Sean Connery figura a Doyusha Aston Martinhoz DB5-höz volt mellékelve, eredetileg álló pozícióban. Az ülővé alakított James Bond figura csak úgy fért be az utastérbe, hogy az ülését teljesen hátra kellett elhelyezni. Ezért el kellett felejtenem, hogy a jelenet elején belökött aktatáska és kalap is beférjen az ülés mögé. Eredetileg a ponyvatetőre hajolva képzeltem el miközben lő, de ez számomra megoldhatatlan feladatnak tűnt, így maradt a kanyarban éppen hátraforduló pozíció megvalósítása. A gyári fabetét matricákat nem raktam fel, inkább felfestettem ezeket. Valószínűleg motorral is gyárthatták ezt a makettet, mert motorháztető körüli rés néhol teljesen áttört volt. Ezt belülről 0,5 mm vastag műanyag lap felragasztásával szüntettem meg. A hátsó lámpatestek ötletesen vannak kialakítva, de már szárazon sem lehetett őket könnyen összeilleszteni festve pedig millimétereket kellett, körben szikével a belső oldalról eltávolítani. A rendszám vastag kartonra lett nyomtatva, ez adja meg a vastagságát.
Első próbálkozás
A kabrió felépítmény elkészítése volt a legnehezebb dió. Először a levágott tető helyett egy keretet készítettem az utastérbe benyúló rugó tornyok köré. Ez fixálta a kasztnit az alvázhoz képest, hogy mindig ugyanoda kerüljön vissza. A ponyvatető széle alá 0,5-ös sztirolból készült egy keret, ami a valóságban krómozott volt. Erre került rá a ponyvatető kétkomponensű puttyból megformázva. Sok kínlódás árán kellett rájönnöm, hogy a puttyból kialakított hátsó részt nem fogom tudni szépen elkészíteni, mert mindig letört valahol belőle a csomagtérajtó felkarcolása közben.
Második próbálkozás
A vesződséget megunva a puttyval fedett részt egy huszáros mozdulattal kifűrészeltem, majd a helyét sztirol lappal pótoltam, vigyázva, hogy a csomagtartó éle is kialakításra kerüljön. Erre már gond nélkül lehetett karcolni a kívánt formát. A festés is két próbát élt meg, mert az elsőt szó szerint elpolíroztam és a rétegek elváltak egymástól. Fékolajos fürdő után újrafestés következett, ennek tudható be, hogy a ponyvatető szélénél közvetlenül megmaradt, puttyra felhordott, vadonatúj festék besárgult a festést követő egy hétben, dacára a többszöri zsírtalanításnak. Gyanúm szerint a putty porózus felülete megszívta magát olajjal. Ehhez képest apróság volt, hogy a kerekeket az alváz és a karosszéria egyesítése után tettem fel, ami eléggé izzasztó tevékenységnek bizonyult, a bedöntött futómű miatt beszűkült térben. A szélvédő króm szegélye fóliázva lett, de sajnos nem múlt el nyom nélkül, hogy a keret kétszer is eltört az építés során, ezért van rajta két helyen is kisebb dudor. A végén találtam hullámos részeket a csomagtér körüli új felület fényezésében, melyeken még lehetett volna dolgozni, de több mint egy év távlatából úgy éreztem, hogy itt az ideje a dioráma befejezésének.
A dioráma elkészítéséhez Adóba László: Építsünk diorámát! I.-II. könyveit használtam, ezért az elkészítés részleteire nem térnék ki.
Konklúzió
Tanulság az, hogy túl sok újdonságot nem érdemes egy maketten kipróbálni, mert ezek egyesével is elég buktatót hordoznak magukban, így együtt pedig biztosan elcsúszik valahol a szépen felépített elmélet. Nálam a kabrióvá alakítás, futómű korrekció, figura átfaragás, és a számomra teljesen új anyagokkal történő dioráma építés is ezek számát gyarapította. Régóta vártam, hogy vitrinembe lássam, főleg a több, mint egy éves elkészülési időt figyelembe véve, és most örömmel tölt el a jelenléte, a hibái ellenére is.
Ezúton is szeretném megköszönni Rácz Róbertnek, hogy anno elkészítette a kerekek és a figura műgyanta másolatait.
Szűcs Lászlót illeti köszönet a Toyota 2000 GT beszerzéséért.