Pintér György - Múzeumi krimik
ChevyG invitálására én is bekapcsolódtam a GM kisteherautók group buildba. A kiválaszott makett egy tuningolt ’57 Chevy Stepside lett.
Elég sok látható kilökőtüske nyomot kellett eltüntetnem, sorja és illeszkedési probléma is elég sok akadt, a legnagyobb talán a motorháztető és a sárvédők közt. A szélvédő kisebb mint a helye. Ezt két módon próbálom meg orvosolni: meleg víz alatt kissé felpúposítottam az ablak alatti részt. A belső festés után beragasztottam az üvegeket, lemaszkoltam, majd a kisebb réseket eltüntettem tömítővel, azt gumiszigetelésnek álcázva.
A raktér padlóját balsafából készítettem, ahogy az eredetin is fából készült. Először nyitva akartam megcsinálni a motorteret, de a fotókhoz hasonlítva nagyon nem tetszettek a belső arányai. Inkább lecsuktam a fedelet, leragasztottam és összecsiszoltam. Az Edelbrock feliratos légszűrőházat és szelepfedeleket kihagytam, jól mutat majd az asztalon. Ez a makett eleve több kor ötvözete, ilyen Edelbrock blokkok a 80-as évek végén voltak, ehhez a korhoz illik a felni is. A koncepcióm az lett, hogy ezt a kocsit tuning motorral és futóművel utcai és zárt pályás amatőr versenyekre használták, majd sorsára hagyták.
Az alvázat lefújtam PrismaColor matt feketével. Az alváz alapszíne egyébként is fekete, az ajtókárpitokat és a padlót is feketére akartam festeni. Ez a festék erősebb, mint a makettfestékek, de jó alapot ad a pigmenteknek is.
A belső teret kicsit feljavítottam, ez alapján (a belső festéshez is ez volt az ötletadó):
http://www.hotrodscustomstuff.com/hale57.html
Megcsináltam az ajtónyitót és az ablaklehúzót is. Nagyon nem dolgoztam ki, mert nem fog látszani, de a maketten csak panelvonalként jelölték, és ez nagyon nem tetszett. A kormányra szerelt automataváltó kart levágtam, (az enyém egy V8 Edelbrock motoros kéziváltós darab), a kormányoszlop bal oldalára pedig indexkart készítettem húzott szálból.
A meglepően jó műszerfalat kékre festettem, amit Vallejo akril fehér és sötétkék keverékéből állítottam elő. Kicsit világosabban ez lesz a külső szín is. A festés előtt a kilométeróra számlapját kimaszkoltam. A festésnél a pre shading eljárást alkalmaztam, a sík felület közepét vastagabban fújtam, a széleknél vékonyabban, így ott sötétebb. A maszkolások levétele után feketével átmostam az egész műszerfalat, amit bátran megtehettem, hiszen az alap akrilfesték. Fehérrel szárazecseteltem a kilométerórát, így láthatóvá és olvashatóvá váltak a számok is, majd fényes akril lakkal zártam le.
A végén nagy adag CMK porszín pigmentporral ecseteltem át az egészet, majd matt akril lakkal fixáltam. Ezzel a nem egyenletes festéssel is a használtságot, kopottságot hangsúlyozom egyrészt, másrészt ki lehet vele emelni a formákat, felületeket, virtuálisan felnagyítva a természetes fény-árnyék hatást. Ahhoz hasonló technika, amit a figurások a "fentről jövő fény"-ként emlegetnek.
A műszerfalnál fekete volt az alap, erre jött a kék. Ahol a valóságban is árnyék van (a felső perem alatt, vagy legalul) csak vékony kék festék került, átlátszik alóla a fekete. A függőleges részekre (kesztyűtartó fedele) vastagabb réteg, a szélvédő alatt lévő részre a kék színt még világosítottam.
Alapozásként lefestettem a kocsit csokoládébarna alapszínre, és hagytam megszáradni. A hajlakkos festést, amihez Taft Mega Strong hajlakkot és Vallejo akrilfestéket használtam. A Vallejo festékből egy sötétebb és egy világosabb árnyalatot használtam, itt is a fentről jövő fény technikát alkalmazva festettem fel.
A hajlakkot pisztolyba fújtam, majd vékony rétegben a makettre. Pár perc száradás után fújtam rá a világoskék akril réteget. 5 perc múlva elkezdtem visszamosni. Itt sokat segített a fotó. Visszamosáskor vízzel átecsetelem az egész felületet, majd mikor megpuhult, fogpiszkálóval és tömött sörtéjű ecsettel koptatom vissza.
A jobboldali ajtót fakó pirosra festettem, roncs autókon gyakran látni ilyet.
A garázst és a bútorokat balsafa lécekből és lemezekből készítettem. Alapozáshoz erősen hígított szürkésbarna akrilfestékkel folyattam be. A végső festéshez szintén a hajlakkos technikát alkalmaztam. A kiegészítők a Fujimi Garage and Tools szetjéből valók.