Ju-87 A

Junkers Ju-87 A Stuka

1:72, Special Hobby
Pintér György - Múzeumi krimik A makett

A dobozban a fröccsöntött alkatrészeket szürke öntőkereteken kapjuk. A műanygag alkatrészek kidolgozása szép vésett panelvonalakkal. Pár helyen beszívódásokkal is találkozhatunk, de azok könnyen javíthatók. Sorjával is elvétve találkozhatunk viszont a kisebb alkatrészekről nem egyszerű eltávolítani. Kapunk még egy kis maratott lapot, amin megtaláljuk a bekötőhevedereket a hátsó géppuskához a célkeresztet és egyéb alkatrészeket amiket a kabinhoz tudunk felhasználni. Itt található meg a zuhanófék is. Mellékelnek még egy kisebb műgyanta öntvényt, amin a géppuska tárait találjuk meg. Az átlátszó alkatrészek tíszták és nem torzítanak. A matricák szépen nyomottak és színelcsúszásmentesek a lakkréteg nagyon vékony rajta. A dobozból két II. világháborús és egy a spanyol polgárháborúban szolgált gépet építhetünk meg.

Az építés

A makett építését a kabinnal kezdtem. Itt egy kicsit el kell térni a leírástól, mivel a géppuskatárak az eredeti kabinban máshol voltak elhelyezve. Ha a leírás szerint próbáljuk összeépíteni, nem fér be a hátsó lövész ülése a kabinba. Rézdrótból újra elkészítettem a pilóta ülésének a keretét és beragasztottam a maratott hevedereket. Ezek után lefújtam a kabint RLM 66 színre. Feketével befolyattam a mélyedéseket, majd világosszürkével szárazecseteltem az egészet, hogy kiemeljem az éleket.
Összeragasztottam a két törzsfelet, de előtte elkészítettem a szegecselést és pótoltam néhány hiányzó panelvonalat. Itt viszonylag sokat kellett tömíteni, amire nem számítottam. Ezután a szárnyakat és a vizszíntes vezérsíkokat készítettem el. A szárnyakat összeragasztottam majd megszegecseltem. A vízszíntes vezérsíkokat kitérítve szerettem volna elkészíteni, ezért szétfűrészeltem őket és kitérítve ragasztottam vissza. Elkészítettem még a mozgató rudakat is és ezután hozzáragasztottam a törzshöz, majd rézdrótból megcsináltam a tartóoszlopokat is.
A szárnyakra ráragasztottam a kerekeket takaró burkolatot, itt is elég sokat kellett tömíteni. Esetleg érdemes berakni a kerekeket is, mert utólag elég problémás lehet. Ezek után egyesítettem a törzset és a szárnyat. Az illeszkedés itt se igazán jó és sokat kell tömíteni és csiszolni.

A géppuskát újra kellett építenem, mivel az eredetit sikerült elveszteni. Ezt úgy oldottam meg, hogy két injekcióstűt egymásba toltam majd méretre lett vágva és sztirollapból megcsináltam a markolatot. Legvégül megtisztítottam kimaszkoltam a kabintetőt, majd felraktam. Ha valaki szeretné elkészítheti nyitottan is, de ahhoz szét kell fűrészelnie. Végül felraktam a kisebb alkatrészeket és festés előtt zsírtalanítottam a gépet.

A festés

A doboztetőn található festéssel szerettem volna elkészíteni. Először a sárga jelzéseket fújtam fel a szárnyvégekre és a törzsre (Humbrol 154). Itt érdemes fehérrel aláalapozni, mivel a sárga fedése nagyon rossz. Ráfújtam még fekete színnel a járófelületek helyét is.
A festést az alsó szín felfújásával folytattam, ami RLM 64 (Gunze H67) lett. A maszkolás után a felső világosabb RLM 71 (Gunze H64), majd a sötétebb RLM 71 (Gunze H65) zölddel folytattam. Fontos, hogy várjuk meg a rétegek száradását, különben lépcsős lesz a festés! A maszkolószalag leszedése után a két szín híg keverékét finoman ködölve fújtam a makettra, ezzel szüntetve meg az erős kontrasztos hatást. Majd pár réteg fényes lakkal fújtam le a felületet a matricázáshoz és, hogy védjem a festést.

Matricázás, koptatás, végszerelés

Az építést a matricázással folytattam. A matrica minősége kiváló, a lakkréteg leheletvékony rajta. A Gunze matricafeszítőjével és -lágyítójával gond nélkül felhelyezhetők a felületre, még a szegecsnyomokba is besimult. Ezután egy panelező tollal paneleztem a gépet. A toll segítségével sokkal gyorsabb és egyszerűbb, ha véletlenül megcsúszna, akkor még rövid időn belül gond nélkül letörölhető. Ezt követte egy nagyon kevés koptatás. Legvégül a koromnyomokat próbáltam meg ráfújni a gépre. Itt sikerült majdnem elrontani a maketett, de erről majd később. Végül úgy döntöttem, hogy pasztellkrétával készítem el a füstnyomot.
Pasztell használata után minél előbb lakkozunk, mivel egy rossz mozdulat és letörölhetjük az egész eddigi munkánk. A matt lakkozás után felragasztottam a kisebb alkatrészeket. Felraktam a rádióantennát és pillanatragasztóval rögzítettem, majd feketére festettem.

"Takaró"

Mint fent említettem, megpróbáltam megfújni a koromnak a helyét. Ez nem igazán sikerült és megpróbáltam letörölni. Ezt finom mozdulatokkal végeztem, de így is feloldotta az alatta lévő rétegeket is. Akivel már megtörtént hasonló, az tudja, mit él át ilyenkor egy makettező. Hosszabb gondolkodás után rátaláltam a megoldásra. Ólomfóliából készítettem egy "takarót", amivel sikerült a problémás részt eltüntetnem a vizsgáló szemek elől. Lefestettem az egészet barnára, majd fekete temperával jól átmostam a felületet. Miután a tempera megszáradt, egy enyhén vizes ronggyal áttöröltem, így a mélyedésekben megmaradt a festék. Az éleket szárazecseteléssel emeltem ki, majd ráragasztottam a repülőre. Ezzel végleg elkészültem a makettel.

Végszó

A makett megépítését inkább haladóknak ajánlom a felhasznált anyagok és a sok tömítés miatt. A magyar gépek kedvelőinek is ajánlható, mivel a Magyar Légierőben is szolgált a repülő. Végeredményben egy mindenképp érdekességgel bővülhet gyűjteményünk.
Ju-87 A_1
Ju-87 A_1
Ju-87 A_2
Ju-87 A_2
Ju-87 A_3
Ju-87 A_3
Ju-87 A_4
Ju-87 A_4
Ju-87 A_5
Ju-87 A_5
Ju-87 A_6
Ju-87 A_6
Ju-87 A_7
Ju-87 A_7
Ju-87 A_8
Ju-87 A_8
Ju-87 A_9
Ju-87 A_9
Ju-87 A_10
Ju-87 A_10
2008.04.17.
Utolsó módosítás: 2008.04.18.
scout387
Kőszegi Makettezők Klubja
Köszönet Süle Szabolcsnak a rézdrótokért.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
OláhMatyi
2008.04.22. 17:41:52
Szia Gábor!

Gratulálok, hasonló szép makett lett, mint a p-40!Egyedül a szárnytőbe tudnék egy kicsivel tobb koptatást elképzelni, de ez legyen a legkisebb gond, kiváló makett!!!

Matyi
Mty,Matyi
2008.06.12. 19:56:14
Egy másik Matyi véleménye:
Szép de elbirna egy kis koptatást.

Matyi
scout387
2008.06.12. 20:27:03
Köszönöm szépen az elismeréseket.Megpróbáltam koptatni de nem igazán sikerült majd legközelebb.(Van még mit gyakorolnom)
Márky
2008.08.17. 20:12:17
A fémes koptatáshoz javaslom az ezüstszínű tollat vagy filctollat (papír-írószerboltban kapható) vagy a koptatandó színt keverd össze vmi világosabbal (sárgásbarna stb...) és finoman érzéssel vékony ecsettel vidd fel. Márk
Márky
2008.08.17. 20:12:51
Mellesleg a makett tényleg nagyon szép és igazi kuriózum az Anton-Stuka
scout387
2008.08.23. 17:33:19
Köszönöm Márky a tanácsokat, ki fogom őket próbálni.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció