Junkers Ju-88 A-4 a Magyar Királyi Honvéd Légierőben (álcázás)

Junkers Ju-88 A-4

1:72, Zvezda
Pintér György - Múzeumi krimik A makettet dobozból építettem, egyedül az antennák drótjait pótoltam damilból.

Dobozbontás után az alkatrészek minőségével meg voltam elégedve. Nincs sorja, a jobboldali kezelőpanelnél a külső oldalon van pici beszívódás, a baloldalinál pedig a fülkében kilökőtüskenyomok. A pilótafülke alatti és mögötti, két törzsfelet összeillesztő csapoknál is van egy-egy kis beszívódás. Egyik sem komoly, tömítőpasztával és polírozással könnyen és gyorsan orvosolhatók.

Kezdetnek kifúrtam a lyukakat a zuhanóféklapoknak, a has alatti merev antennáknak és a bombák gondoláinak. Mivel a házilag damilból készített antennáim pillanatragasztóval való rögzítése az eddigiek során már okozott gondot, most újítottam. A törzs tetején a kívánt helyeken nagyobb lyukakat fúrtam, majd a horgászkészletem műanyag úszórögzítő csöveit ragasztottam be. Ezeken fűztem keresztül a damilt, aminek a maketten belüli végén egy nagyobb csomót kötöttem, ez megakadályozza a kicsúszást és rögzíti az „antennát”. Hasonlóan jártam el a függőleges vezérsík antennacsatlakozásánál is.

Az első kihívást a gép alján lévő gondola összeállítása jelentette. Átlátszó alkatrészekből kapjuk, ennek megfelelően elég ridegek és nehezen ragaszthatók. Elég rossz megoldással, hosszában is sikerült félbevágniuk, összesen öt darabból áll. A helyes illesztésükkel és a hashoz történő ragasztással elszórakoztam egy ideig.

A pilótakabin üvegezését hat darabból oldották meg, ebből a gép orrában lévő jól illeszkedik. Az előre lefestett védekező fegyverzet beragasztása után a két kis körablak, valamint a törzsfelekre támaszkodó oldalsó ablaksorokat és a pilóta előtti/feletti üvegezést egyben megjelenítő alkatrész is pontos. A gond annak a két alkatrésznek a beragasztásával volt, amelyek a kis kör ablakokat a hátrafelé tüzelő géppuskákat együtt tartalmazták. Itt összesen hét (!) helyen kell pontosan illeszkedni a két darabnak egymással és a környezetükkel. Ez is eltartott egy darabig.

Az építés többi része zökkenőmentes, aki már elkészített pár makettet boldogulni fog.

Ecsettel festettem, a HAD matricakészletének rajzát használva kiindulásként, de változtattam rajta pár helyen. Fényképek alapján a függőleges vezérsíkon és a törzsvég oldalain, valamint a pilótafülke mindkét oldalán változtattam a mintán. A rejtőszíneket és a sárga törzsgyűrűt maszkolószalag segítségével, az üvegezést szabadkézzel festettem. Revell színeket használtam, a has R-49, a sötétzöld R-40, a világos zöld R-39, a sárga R-15. A belépőéleket, a légcsavartollakat és az orrkúpokat 2000-es csiszolópapírral koptattam és fémszínnel szárazecseteltem. Nemrég átvett, alig használt gép lévén nem vittem túlzásba egyiket sem. A panelvonalakat és a motor égéstermékeinek nyomát fekete vízfestékkel festettem, majd mostam vissza. Itt is csak mértékkel.

A HAD matrica oldalszámait az interneten fellelt fényképekkel, illetve a „Magyar Sasok” c. kiadvánnyal összevetve elbizonytalanodtam. A könyv szerint a Ju-88 A-4 gépeink oldalszáma B.401-B.451 volt, ezért aztán szétvágtam a B.149 matricákat és lett belőlük B.419. Az elhelyezésük sem egyértelmű, van olyan kép,ahol a sárga törzscsíkban van az első illetve utolsó betű/szám, én ezt választottam. Valamint a törzs alatti gondolában az A-4 gépeknél csak hátrafelé tüzelő ikergéppuska volt (mint a maketten is), de a HAD-rajzon olyan gépet mutatnak A-4-ként, amin van előre tüzelő is. Ez szerintem A-14 gép rajza és a B.149 számozás is ennek a típusnak megfelelő. Aki tud pontos infót,írja meg! Sajnos a HAD csak a kereszteket, oldalszámokat és a két Boszorkány századjelvényt adja az egyébként jól használható matricalapján.

A gépet átkentem matt lakkal, majd elkezdtem rögzíteni a damilból készült és alkoholos filctollal festett antennahuzalokat. A kényes művelethez ezúttal Loctite ragasztót használtam, valamint a damilokat megfeszítve, a végeiket a környező tárgyakhoz ragasztva vittem fel a kellő helyekre tűvel a pillanatragasztót. Száradás után a feleslegeket levágtam.
A talaj barnára festett vízzel kikevert gipsz. A gipszalapba előzetesen befúrt lyukakba ragasztottam a fákat, bokrokat. Ezek innen-onnan gyűjtögetett száraz növényi részek, amiket hajlakkal lefújtam, ezután szórtam rájuk a lombanyagot. Az alapra ragasztót kentem, és erre szórtam két különböző Busch műfüvet, valamint az erdei talajt elkeverve némi lombanyaggal.

Az emberek a Revell Pilots & Ground crew (German Airforce WWII) dobozából származnak.

A két álcaháló festett gézdarab, melyekre hajlakkal rögzítettem az erdőtalaj/lombanyag keveréket.

A vignetta a 4/1. Boszorkány zuhanóbombázó-repülőszázad egyik gépét mutatja be a keleti hadszíntéren: Harkov, 1943 májusa.
kép 1
kép 1
kép 2
kép 2
kép 3
kép 3
kép 4
kép 4
kép 5
kép 5
kép 6
kép 6
kép 7
kép 7
kép 8
kép 8
kép 9
kép 9
kép 10
kép 10
Ju-88
Ju-88
doboz
doboz
antenna megoldás 1
antenna megoldás 1
antenna megoldás 2
antenna megoldás 2
2013.10.02.
Utolsó módosítás: 2013.10.05.
ecsetes, Karcag
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
voivod
2013.10.05. 18:02:24
gratula....nagyon nagyon szép
Israti71
2013.10.05. 19:19:05
Szia Imi!
Nagyon szép lett,illik a kollekcióba:-)Remélem jövőre lesz alkalom bemutatni a nagyközönségnek is!
Üdv:D.A
ecsetes
2013.10.06. 19:18:09
Köszönöm! Ha lesz kiállítás, majd ezt is viszem Attila!
dzsonybravo
2013.12.29. 14:16:45
Szia!

Tetszik a munkád! Én is lassan neki állok ennek a típusnak 1/72-ben, szintén magyar festéssel és jelzésekkel szeretném megépíteni, csak a revell készletből! A HAD matricakészletét ehhez a típushoz honnan sikerült beszerezned? A honlapjukon nem láttam már.
ecsetes
2013.12.29. 20:41:46
Szia!
Örülök ha tetszik. Én régebben vettem a HAD-tól. Ami kell előre meg szoktam venni, jó lesz az később! Ha gondolod, a festési útmutatójukat be tudom scannelni és elküldöm. Bár itt-ott pontatlan, de berajzoltam a módosításokat.
dzsonybravo
2013.12.30. 10:40:35
Azt megköszönném! :) Lehet megfestem a jelzéseket ha nem találok matricát. dzsonybravo@freemail.hu-ra el tudod küldeni. Még 1x köszi!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció