Pintér György - Múzeumi krimik
A makett a Shanghai Dragon terméke. Első ránézésre nagyon szép, aztán kiderül jó pár hiba, amik közül talán a legnagyobb, hogy az illeszkedései sok kisszériás gyártónál is rosszabbak. Rengeteg szintbeli probléma is van a maketten. Ennyit még maketten nem tömítettem! A tömítésre kétkomponensű autógittet használok, mert gyorsan szárad (5 perc), száradás közben nem változik a térfogata, kicsit oldja a műanyagot és ezért tökéletesen hozzáragad, és bármilyen rétegvastagságban használható, akár új alkatrészek készítésére is alkalmas.
Számomra legnagyobb pozitívuma, hogy a matricalapján megtalálható a B.1+ 22-es magyar gép!
A makett építése előtt hosszas levélváltást folytattam Kormos Péterrel, aki szintén egy Ju-88-ast, egy bombázó változatot épített. Össze is jött vagy két oldalnyi gépelt anyag a feljavítandó részekről.
Az első teendőm volt, hogy a szárnyakra még az összeállítás előtt bekarcoltam a főtartó hiányzó panelvonalát. A motorgondola felső szárnyon levő része sokkal nagyobb és más alakú, mint a valóságban, de elég jól néz ki és nehéz átalakítani, ezért hagytam, ahogy van.
Ezután beépítettem az Aires futóaknáit, amik egészen elképesztően részletezettek és egy egységet képeznek a motorok tűzfalával. Ezután összeállítottam a főbb alkatrészeket. A gép orr része a kabinnal külön egységet képez, ebbe összeállítottam a CMK kabint, ami minden részében pontosan illeszkedett Nem úgy, mint az orr rész a törzshöz. A műszerfalból három is rendelkezésemre állt, a gyári, a CMK és az Eduard készletekből. Úgy döntöttem, hogy megcsinálom mind és a legszebbet építem be. Az eredeti fröccsöntött alkatrész nyert! Egy fontos különbség van ezen a részen. A bombázó változattal ellentétben a vezetőnek van célzókészüléke a géppuskák miatt. Ezután a kabintető következett. Beragasztottam a géppuskákat (csöveik nélkül), kapaszkodókat, kábeleket, és cigarettapapírból elkészítettem a fényvédő függönyöket. Elkészítettem a motort, a csöveket különböző vastagságú forrasztóónból, a vezetékeket rézdrótból készítettem. A pontos és biztos rögzítés miatt fúrtam egy lyukat a tűzfalba, és a motortestbe is. A motorba injekciós tű darabot ragasztottam, ezáltal munka közben a helyére próbálható és kész állapotban biztonságosan ragasztható a helyére.A fegyvercsövekhez és a pitotcsőhöz is injekciós tű darabokat használtam.
Sok tömítés és csiszolás után a gép készen állt a festésre.
Természetesen magyar gépet választottam, a matricán is szereplő B.1+22-es számút. Erről a gépről fennmaradt egy jó minőségű fotó, amiről méretezhető a törzsgyűrű, a nemzeti színek, a felségjelek, a légcsavarkúp nemzeti színei és az oldalszám is. Úgy döntöttem, hogy a mostanában Vas megyében sok helyen kapható Molak festékekkel fújom le a gépet. Nem volt rossz választás, mert lakkbenzinnel hígítva érdekes, a Humbrolnál fakóbb színei vannak, a fedőképessége pedig jobb, mint bármely más festéknek. A színek átmeneteit egyszerű szigetelőszalaggal kitakarva fújtam. Ezután a panelvonalakat fújtam át barnás-feketével, néhány helyen itt is maszkolva. Ahol túl erős lett, ott az eredeti szín visszaködölésével tompítottam. Pár helyen világosított alapszínnel átfújtam a panelek közepét, még kopottabb hatást elérve ezzel.
A gépen egy darab áztatható matrica sincs. A felségjeleket, a lajstromszámot és az üzemanyag háromszögeket CorelDraw10 programmal terveztem meg, majd öntapadós papírra nyomtattam, kivágtam és ezzel maszkoltam. A lépéshatárt jelző szaggatott vonalra pedig fotómaratott (saját készítésű) sablont használtam. A végeredmény szerintem élethűbb bármilyen matricánál. A festés végén Testors matt lakkal tettem egyenletessé a felületet. Ezután fújtam fel a kormozódásokat, festettem a kopásokat, olajfoltokat. Az archiv fotón megfigyelhető az erős kormozódás, ezt próbáltam utánozni.
Az alap rétegelt lemez, amire először matt barna festéket öntöttem, és ebbe szitált kiszárított földet szórtam. Száradás után PrismaColor mattlakkal fixáltam. Erre Heki hosszúszálú statikus füvet szórtam, amit szintén mattlakkal fixáltam. A füvet átfújtam különféle zöld színekkel, hogy változatosabbá tegyem.
Az Opel Blitz tartálykocsi az FM műgyanta makettje. Szépen kidolgozott alkatrészekből áll, de az én példányomon az alváz eléggé el volt csavarodva. A töltőcsövek itt is forrasztóónból vannak. Festését egy archiv képről vettem.
A létra szintén FM, a German Assembly Hall készletből való.
A figurák a Preiser Luftwaffe személyzetéből származnak, némi átalakítással. A hordók az ICM orosz figurakészletéből, a ládák pedig az Oliver Mark műgyanta készletből valók.
Felhasznált anyagok:
Ju-88 C-6, Shanghai Dragon
Ju-88 Cockpit Set, CMK
Ju-88 C-6, Eduard
Ju-88 Wheelbays and Engines, Aires
Opel Blitz Fuel Truck, FM Detail Sets
German Assembly Hall, FM Detail Sets
Luftwaffe Personnel, Preiser
Hordók, ICM
Ládák, Oliver Mark
Műfű, Heki