KP MiG-15bis - "Fagot" a piramisok földjén

Mikojan-Gurjevics MiG-15bis Fagot

1:72, Kovozavody Prostéjov (KP) No.12 (1979)
Pintér György - Múzeumi krimik Egy újabb makett a régi építéseimből...

Azt hiszem, a repülés iránt rajongóknak nem kell különösen bemutatni a MiG-15-öt. A "tizenötöst" a Magyar Néphadsereg is rendszeresítette több alváltozatban is, és az utolsó repülőképes példányai egészen a 70-es évek legvégéig szolgálatban maradtak.

A KP csehszlovák makettgyártó kitjei hasonló legendák voltak, nagyon sok makettező kezdte a hobbit ezeken a műanyag repcsiken. Sokáig nagyon más alternatíva nem is igen volt kis hazánkban, talán csak a szerencsés fővárosiaknak adatot meg, hogy vasfüggönyön túli termékekkel is dolgozhattak.

Régóta dédelgetett tervem volt, hogy ezt a legendás kisrepülőt a legendás KP alapból megépítem, de úgy, hogy megpróbálom belőle és magamból a legtöbbet kihozni a rendelkezésemre álló eszközökkel és ismerettel.
Valami izgalmasat, egzotikusabb felségjelű gépet szerettem volna készíteni. Túrtam a netet, könyveket, mígnem ráakadtam Tom Cooper és szerzőtársai által publikált Arab Migs sorozatra. Az első kötet a MiG-15 és 17 történetével foglalkozik, miként kerültek az arab országokba ezek a szovjet vadászok, mely alakulatoknál használták őket és a legfőbb erénye, hogy eredeti fotók és szemtanúk alapján a gépek festését is rekonstruálják. A sorozat későbbi részeiben természetesen az előző részekhez is visszanyúltak és ahol vagy amely időszakról több, újabb infóhoz jutnak, azt a könyv elején kiegészítések és hivatkozások formájában leközlik.

Szóval ezekben a könyvekben találtam az egyiptomi MiG-15-ökről meg szinte mindent és az érdekes zöld-fehér-zöld felségjeles gépek azonnal megtetszettek. Szerencsémre nem sok keresgélés után az evilbéjen matricát is találtam, bár tizenpár évvel ezelőtt még nem volt ennyire telítve a piac. Ha a tizenötösről volt szó, leginkább a Varsói Szerződés országai, azon belül is lengyel, cseh, NDK, némi magyar matrica volt elérhető és persze a koreai háborús gépek dömpingje, melyeknek egy részéről azóta kiderült, hogy nem pontosak, vagy egyszerűen a matricakészítő fantáziája volt túl élénk.

Ős Kovozavody
Ős Kovozavody
Sokunknak ismerős Jaroslav Velc festménye. Az ő csodálatos festményei díszítették az ős KP makettek dobozait.


A következő lépésben szerencsémre megjelentek a Pavla gyanták (sajnos már el is tűntek), a gyártó egyik célpontjai a KP makettek voltak, így gyorsan beszereztem a MiG-15-höz készült kabint. A gyanta kabinbelsőhöz egy kristálytiszta vákuumhúzott kabintető is járt.
Így már minden a kezemben volt, amit akkoriban úgy gondoltam, szükséges lehet egy tisztességes kinézetű 15-ös elkészítéséhez.

Első lépésben a szárnyakat, vezérsíkokat, törzsfeleket lecsiszoltam, políroztam majd a +4 cseh kiadó MiG-15 típusváltozatairól szóló kiadványában található 1/72 rajzok alapján elkezdtem bekarcolgatni a panelvonalakat. Szegecselni nem szerettem volna, az a mai napig megosztó téma, kell-e vagy sem. Akkor nekem nem kellett. :) Egy-két vonalnál ezért csalni kellett.

Közben a Pavla gyanta kabint kifestettem és részleteztem, majd következett a törzsfelek összeilletése, a szárnyak és vezérsíkok felragasztása. Itt azért volt munka. Aki épített KP modellt az tisztában a készletek hiányosságaival. Sok-sok munkaóra ment el a tömítéssel, polírozással, majd újbóli tömítéssel és polirízással... Emlékeim szerint a szívócsatorna-törzs illeszkedése volt a legtragikusabb. Talán még tejfölös pohárból kivágott lapokkal is próbáltam az alkatrészek közötti szintkülönbségeket eltüntetni. Itt már éreztem, hogy kezd a lelkesedésem lelohadni és biztos csuklottak páran Csehországban.

A póttartályok emlékeim szerint annyira deformálódottak voltak, hogy ezeket egy másik KP készletből, a MiG-17PF-ből vettem "kölcsön". A fedélzeti fegyverek hüvelykivető nyílását kifúrtam és kifaragtam. A fegyverek csöveit különböző méretű injekciós csövekből készítettem.

A sok tömítés, csiszolás, polírozás után a gép kapott egy komolyabb tiszta szeszes fürdőt zsír- és portalanítás céljából.

A vákuumhúzott tetőtől féltem, mert nem sok tapasztalatom volt velük a múltban. Annyit tudtam, hogy a kivágásukkal el lehet rontani mindent, de ha az sikerül, akkor a helyére ragasztásban lehet egy-két bukfenc nekem, mint laikusnak. A netről néztem le egy számomra bevált technikát, miszerint gyurmát, vagy agyagot raknak a tető belsejébe, hogy teljesen kitöltse belülről azt. Így ha megfogom, akkor sem fog berogyni a vékony műanyag, nem deformálódik, vagy törik meg véletlenül. Óvatosan orvosi szikével körbevágtam, de kb. 1-1,5 mm-rel túlméretésre és folyamatosan a helyére próbálgatva vágtam a végső méretre.

A készre vágott kabintetőt alaposan zsírtalanítottam a gyurma után és ciánakriláttal a végső helyére ragasztottam. Itt nekem az anyagok különbözősége miatt más ragasztó nem működött egyáltalán. Kicsit féltem, hogy a gőzétől beopálosodik, de csodák csodájára ez nem történt meg, tiszta maradt.
Maszkolás után alapozó és alumíniumszín következett. A festékek a Vallejo Model Air festékei voltak.

MiG-15bis
1:72 KP


Következett a matricázás, panelezés és a végén egy védőlakk réteg.
A szárnyak felső felületén a fekete (vagy sötétszürke) védőfestést nem festettem fel, mert több fényképet is tanulmányozva nem tudtam egyértelműen megállapítani, hogy volt-e minden gépen, vagy sem és ha volt, akkor milyen színnel... Így maradt a semmi, a későbbi felfestés lehetőségét azért meghagyva. Természetesen azóta még több információm van és voltak felfestve "járócsíkok", de színűk még mindig kérdéses számomra, de a fekete a legvalószínűbb.

A makett nem lett tökéletes, de úgy gondolom, sokat kihoztam az öreg KP-ből. Bár ha lett volna még kitartásom és lendületem, lehetett volna több dologra is jobban figyelni. Például később vettem észre, hogy a futó mechanikus helyzetjelző "katonái" lemaradtak, pedig sokat dobtak volna a látványon. Hiányzik a gerincről egy antenna, a rádió szálantennája több, mint kérdéses, hogy fel volt-e szerelve ezeken a változatokon, a különböző alumínium panelek színét jobban hangsúlyozhattam volna, kicsit jobban részletezhettem volna a futógondolákat, stb... de ez már így veszett.

Hogyan is kerültek ezek a gépek a fáraók földjére



1952-ben egyiptomi tisztek (Free Officers Society néven váltak ismertté) megbuktatták és elűzték Farouk egyiptomi királyt a hatalomból és az országból, majd átvették a hatalmat Gamal Abdel Nasszer vezetésével. Néhány turbulens év alatt a nyugatbarát politikától egyre csak távolodott Egyiptom. Mivel az újonnan született izraeli állam folyamatos és nagyarányú haderőfejlesztésekbe kezdett, a nacionalista egyiptomi vezetésnek kénytelen-kelletlen lépést kellet tartani szomszédaival. A korábban beszerzett angol eredetű korai sugárhajtású gépek, mint a Vampire és Meteor, csak kisebb példányszámban álltak rendelkezésre és az új egyiptomi vezetés folyamatosan távolodott a brit koronától, az angol csapatok kivonását követelve az országból. Egy 1955-ös izraeli bombázás ráébresztette Nasszert és hadvezetését Egyiptom sebezhetőségére, így az egyiptomi hadsereg fejlesztése prioritást kezdett élvezni. 1955-ben megpróbáltak amerikai fegyvereket, köztük repülőgépeket is beszerezni, de az amerikaiak cserébe egyiptomi bázisokat kértek. Természetesen ez elfogadhatatlan volt, a távozó angolok helyébe egy másik ország katonái érkeztek volna. Így az amerikai forrás is elapadni látszott.

Mindeközben 1955 márciusában Nasszer titokban találkozott a kairói szovjet nagykövettel, hogy megvitassák egy lehetséges szovjet-egyiptomi fegyverüzlet részleteit. A szovjetek az eladásokat megtagadták de továbbították a kérést a csehszlovákok felé. Tárgyalások, kölcsönös látogatások és diplomáciai tapogatózások, manőverezések után Csehszlovákiát, mint pajzsot használva a szovjetek a háttérben rábólintottak a kérésre és az üzlet megköttetett.

1955. szeptember 12-én Kairó és Prága aláírta a szerződést, mely szerint Csehszlovákia leszállít 80 darab MiG-15-öt, 20 darab Il-28-at, tankokat, önjáró tüzérségi eszközöket, lövészpáncélosokat, stb. 1955. szeptember 27-én Nasszer bejelentette hivatalosan, hogy az üzletet megkötötték, nem kis sokkot okozva Washingtonnak, Londonnak és természetesen a szomszédos Izraelnek. David Ben Gurion, Izrael állam miniszterelnöke utasította vezérkari főnökét, hogy Izrael készüljön háborúra.

Operaton 105 kódnéven megkezdődött a cseh instruktorok, kiképzők, műszaki szakemberek és természetesen a haditechnika, köztük a MiG-15 szállítása Egyiptomba. Szovjet teherszállító hajók vitték az eszközöket Alexandria kikötőjébe. Ezzel Egyiptom hosszú időre a szovjet fegyverek korszakába lépett.

A történelem pikantériája, hogy pár hónapig mind brit, mind a szocialista Csehszlovákia katonái egyszerre voltak jelen Egyiptom földjén egy légbázison belül, mivel az utolsó brit katona csak 1956 áprilisában hagyta el az Abu Suweir bázist, miközben már javában folyt a bázison a csehszlovákok vezette MiG-15 tréning a kiválasztott egyiptomi pilótáknak.

Az új vadászok 1956. január 15-én egy 12 gépes kötelékrepüléssel mutatkoztak be Kairó felett az ország civil lakosságának.
Kicsit több, mint fél évvel később, 1956 októberében pedig már át is estek a háború tűzkeresztségén az egyiptomi MiG-ek, kitört a Szuezi Válság néven elhíresült második arab-izraeli háború francia és brit katonai részvétellel, de ez már egy külön sztori.

Itt látható, hogy nincs semmilyen egyedi azonosítószám, jelzés, vagy századjelvény felfestve a gépre
Itt látható, hogy nincs semmilyen egyedi azonosítószám, jelzés, vagy századjelvény felfestve a gépre


Az egyiptomi MiG-15bis-ek és UTI-k rendszerbeállításuk kezdetétől egészen 1958-ig a REAF zöld-fehér-zöld csillagos-félholdas felségjelét használták, fekete azonosító csíkokkal a törzs hátsó részen és szárnyakon alul-felül. A legtöbb gépen semmilyen azonosító szám, fedélzeti szám nem volt felfestve, századjelvények sem voltak láthatóak. A gépek natúr metál (alumínium) színűek voltak. A futóműaknák, futószárak és a kabin kékes-sötétszürke színre voltak festve.

Egy ebből a korszakból származó MiG-15bis (valójában S 103) 1/72-es makettjét kívántam megjeleníteni (több-kevesebb sikerrel) a KP kitjéből.

Felhasznált irodalom



Tom Cooper, David Nicolle: Arab MiGs part 1 és part 2
+4 Publication: MiG-15
MiG-15bis statikus kiállításon valahol Kairóban
MiG-15bis statikus kiállításon valahol Kairóban
Vízreszállt MiG-15
Vízreszállt MiG-15
Egy másik kép a vízre szállt gép kiemeléséről
Egy másik kép a vízre szállt gép kiemeléséről
Itt még a tóban a gép
Itt még a tóban a gép
Itt látható, hogy nincs semmilyen egyedi azonosítószám, jelzés, vagy századjelvény felfestve a gépre
Itt látható, hogy nincs semmilyen egyedi azonosítószám, jelzés, vagy századjelvény felfestve a gépre
Ős Kovozavody
Ős Kovozavody
Az építés és háttéranyagkutatás közben felhasznált irodalom
Az építés és háttéranyagkutatás közben felhasznált irodalom
A Tom Cooper és David Nicolle Arab MiGs könyvében található színes illusztrációk
A Tom Cooper és David Nicolle Arab MiGs könyvében található színes illusztrációk
...és fotók, melyek egy része eddig nem volt publikálva
...és fotók, melyek egy része eddig nem volt publikálva
2025.08.09.
Utolsó módosítás: 2025.08.10.
magyaralba
Köszönet Weizinek a makettről készült fotókért.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2025.08.13. 06:12:44
Gratu! Szép munka, különösen ebből a készletből.
abschattung
2025.08.13. 10:48:23
Imádom. :) Szép munka, kihoztad ebből a kis makettből, amit lehetett. És nagyon jó a leírás.
pmheros
2025.08.13. 19:06:11
Üdv!

Remekbe szabott kis madár lett ez így a sok belefektetett munka után. Nekem egyáltalán nem hiányoznak a szegecsimitációk, ez pont úgy jó, ahogy most van!
Gratulálok!

Üdv.: pmheros
ecsetes
2025.08.13. 22:42:55
Szia!

Nagyon jól sikerült, meg lehetsz vele elégedve! Én az Airfix készletét építettem meg ebben a méretarányban, előbb-utóbb bemutatom majd.
Az alumínium szín kifejezetten tetszik, sokkal jobb mint nálam.
Gratula!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció