KV 2

KV 2

1:35, Tamiya No.35063
Pintér György - Múzeumi krimik A keskeny földsávot, amely a Finn-öböl és a Ladoga-tó között fekszik, Leningrádtól, az Orosz Birodalom egykori fővárosától északnyugatra, Karéliának nevezik. A terület eredetileg Finnországhoz tartozott. 1940 februárjában azonban rendkívül heves harcok törték meg az addigi nyugalmat a hó és jég borította területen.

Lengyelország 1939-es német lerohanásával az időzített bomba felrobbant, és megkezdődött a második világháború. Négy héttel később Lengyelország eltűnt Európa térképéről, a Molotov-Ribbentrop paktum értelmében az ország nyugati része a németek által, a keleti pedig a Szovjetunió által lett bekebelezve. A Szovjetunió ezt követően elfoglalta a három balti országot, és jelezte területi igényét Karélia iránt. Miután a finnek elutasították a szovjet igényeket, 1939 novemberében kitört a háború a két ország között.
A szovjetek hiába voltak óriási számbeli fölényben, nem tudták kihasználni az előnyt a nagy hó, fagy és az ismeretlen területek miatt. A Szovjet hadsereg nem tudta áttörni a finn Mannerheim-vonalat, és óriási emberveszteségeket szenvedett el. A finn hadsereg titka a kiváló helyismeret, az elszántság, valamint a nagyszerű taktikai húzások voltak. Miután a szovjetek ráébredtek arra, hogy a Finn hadsereg nem fogja egykönnyen megadni magát, újabb, ezúttal szervezettebb erősítést kaptak. A Tyimosenko marsall vezette 13. és 7. hadsereg, több mint 20 hadosztállyal jelentős erőt képviselt. A Mannerheim-vonal összeomlása ezáltal csak idő kérdésévé vált.

1940. február 12. hajnal. Az idő még mindig ködös volt, noha a tegnapi tomboló hóvihar már elvonult. Az orosz táborban a bevetésre kész harckocsik motorjainak zaja töri meg a csendet. A tankokra váró orosz katonáknak csak a körvonalait látni a sűrű ködben. Hamarosan könnyű harckocsik érkeznek, egymás után sorban. Először csak a lövegtorony és lövegcső körvonalait lehet kivenni a távolból, majd röviddel ezután az egész tank láthatóvá válik. Tíz könnyű harckocsi vonul el a katonák előtt, akik mindezt csendben figyelik. Következnek a nehéz harckocsik, s mikor kibontakozik alakjuk a ködből, a katonák egyszerűen nem hisznek a szemüknek. A majdnem négy méter magas tank felülmúlta minden elképzelésüket. A katonák felmásztak a tankra, és olyan csodálattal tekintettek rá, mintha egy szuperhős érkezett volna az emberek közé.

Ez az érdekes jelenet a KV II-es nehéz harckocsi első bevetésén játszódott le. Sajnálatos módon, a harckocsit későbbiek során már nem köszöntötték hasonlóan kitörő lelkesedéssel és csodálattal. A későbbi, Németország ellen megvívott harcok során az önjáró löveg e hatalmas lövegtoronnyal nem eredeti rendeltetési céljára lett használva, azaz a gyalogság támogatására, hanem sokkal inkább ellentámadásokban vett részt, ahol megmutatkozott a tank lomhasága. A német páncélvadászhoz, az Elefánthoz hasonlóan a KV II-es sem tudta igazi erejét megmutatni, a hibás taktika következtében.

Az orosz ötlet, hogy egy tarackkal felszerelt támogató harckocsit gyártsanak, nagyjából egyidős a KV-1-es nehéz harckocsi fejlesztésének kezdetével. A lövegtorony fejlesztése a 152mm-es tarack számára 1939 februárjában kezdődött el. A toronyba M-10 típusú tarackot építettek, mely kumulatív lövedékeinek köszönhetően harckocsik ellen is bevethetővé vált. Miután a tarack osztott lőszert tüzelt, azaz külön kellett a lövedéket és a kivető töltetet betölteni, a harckocsi legénységének legalább négyfősnek kellett lennie, beleszámítva a parancsnokot. A lövedékek és kivető töltetek tárolása nagyobb helyet igényelt a szokásosnál, ez pedig természetesen nagyobb lövegtornyot is igényelt. Noha a korábbi szovjet harckocsik esetében a lövegtorony átmérője 1.8 méterben lett maximalizálva, a KV 2-es esetében azonban lehetetlen lett volna a négyfős legénységet és a lőszert egy ekkora helyre bezsúfolni. Így az eredeti tornyot kénytelenek voltak lecserélni, egy, már-már hegy nagyságú és magasságú új toronyra. Az új lövegtorony védelmét még vastagabb páncélzattal akarták biztosítani, ezáltal a homlokpáncélzat 110mm, míg az oldalpáncélzat 75mm vastag lett. Ennek eredményeképpen azonban a harckocsi súlya elérte az 52 tonnát.

A harckocsi prototípusa 1939 novemberében gördült le a gyártósorról, ekkorra egyébként már a KV 1-es is megjelent. Az első tesztek a tank számos hibájára mutattak rá, aminek fő okozója a rendkívül nehéz lövegtorony volt. A torony például nem forgott problémamentesen, amikor a harckocsi lejtőn közlekedett vagy akár állt. A hibák orvoslására azonban nem nyílott lehetőség, mivel a finn – szovjet téli háború pont a harckocsi megjelenésének hónapjában robbant ki, a szovjet katonai vezetés pedig úgy döntött, hogy a KV 2-est is bevetik a harcokban.
Az események végül a katonai vezetés igazát bizonyították, ugyanis a KV 2-esnek rendkívül nagy szerepe volt a Mannerheim-vonal áttörésében. Az egyik szovjet tábornok a következőképpen számolt be a KV 2-esek szerepéről a harcokban:
„A KV 2-esek megjelenése a harctéren döntő fordulópontnak bizonyult, különösen a megerősített vonalak áttörése terén. Az ellenséges lőfegyverek semlegesítése által lehetőség nyílt további ellenséges pozíciók és akadályok felszámolására, a tüzérség pedig nagyobb erőket tudott az ellenséges vonalak bombázására fordítani, ezáltal a finn ellentámadások kezelése is könnyebbé vált.”
A KV 2-es a Nagy Honvédő Háború kezdete alatt is harcolt, itt azonban a hibás felhasználása miatt nem aratott sikereket. Az orosz elképzelés egy hatékony támogató harckocsiról azonban továbbra is élt, pár évvel később megalkotva a SU-152-es rohamlöveget.

E igen hosszúra nyúlt bevezetőt az összeállítási útmutató első oldaláról fordítottam. Jöjjenek tehát a saját szavak, és nézzük milyen tapasztalatokat szereztem az acélmonstrum összeállítása közben!

Egy internetes aukciós oldalon igen jutányos áron sikerült hozzájutnom a teljes KV családhoz (1, 1B, 2), én pedig elsőként a szerintem legegyedibb, azaz a 2-es megépítése mellett döntöttem.
A doboz kibontása során hasonlóan jártam, mint a bevezetőben szereplő orosz katonák, ugyanis ami nagy, az bizony lekicsinyítve is nagy! Az öntőkeretekre tekintve egyébként a megszokott Tamiya minőség fogadott, sorját és egyéb kellemetlenségeket sehol sem találni, az építés során pedig az alkatrészek illeszkedésének pontosságáról is megbizonyosodhattam. Az építést külön nem nagyon részletezném, technikai akadályokba nem ütköztem, a második világháborús orosz tankok korántsem a bonyolult felépítésükről voltak híresek, no erre a példányra pedig ez az állítás többszörösen igaz. Egyedül a vontatókötél meghajlításával gyűlt meg a bajom, mindössze sokadszori nekifutásra sikerült az ideális ívben meggörbíteni.

A festésnél sem állt fenn túl sok választási lehetőség, egy fehérre meszelt téli változat, valamint az alap sötétzöld szín. Én az utóbbi mellett döntöttem, a Tamiya sötétzöld (XF-61) festékével fújtam le tetőtől talpig a makettet, itt ugyanis még a görgők gumifelületét sem kellett feketére lefesteni. A készlethez gumilánctalpat adnak, amit én fekete (XF-1) és acélszürke (XF-56) szín keverékével fújtam le. A hatást ennek ellenére túlságosan is világosnak érzem.

A festés után következett a matricázás. Mivel a háború kezdeti szakaszában az orosz harckocsikra nem festették fel jelzéseket, főként a legénység festett különböző hazafias szlogeneket a lövegtoronyra. A lövegtorony egyik oldalára a „Sztálinért” a másik oldalára pedig „Az orosz anyaföldért” felirat került.

Összességében elégedett vagyok a végeredménnyel, azonban ezzel a makettel már eljutottam arra a szintre, hogy érzem, valami hiányzik. Túlságosan is tiszta lett, kosz és kopások nélkül. Ez a tank már marad így, azonban a jövőben mindenképpen megpróbálkozom különböző egyszerű technikákkal, amik sokkal élet hűbbé varázsolhatják makettjeimet.
Várom a további észrevételeket!
KV II 1.
KV II 1.
KV II 2.
KV II 2.
KV II 3.
KV II 3.
KV II 4.
KV II 4.
2011.01.05.
Utolsó módosítás: 2011.01.07.
_DEL_Vörösfenyő
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Marcell 0708
2011.01.07. 17:42:18
Szia!
Nekem nagyon tetszik így is, de a kosz tényleg nagyon kellene.
Ajánlom a felhígított (ez esetben) világosabb festékkel való átmosást.
Remélem segíthettem!
Marcell 0708
2011.01.07. 17:42:58
Szia!
Nekem nagyon tetszik így is, de a kosz tényleg nagyon kellene.
Ajánlom a felhígított (ez esetben) világosabb festékkel való átmosást.
Remélem segíthettem!
Miggyuri
2011.02.01. 06:06:04
Két dologban szeretnék pontosítani. 1. A balti államokat 1940 nyarán, Livániát június 15-én, Észtországot és Lettországot június 17-én foglalták el a szovjetek. Augusztus elején mind a három állam persze, teljesen önként (?) felvételét kérte a Szovjetunióba. 2. A torony menetirány szerinti bal oldalán lévő jelszó egy kicsit vad. Így hangzik "For maty rosszija" nos, a "for" az angolban van. Oroszban a "za" az -ért toldaléknak megfelelő ebben az esetben A szülőhaza "rogyina maty", tehát legrosszabb esetben is "Za rogyinu maty" lehetne a felirat. "Za Rogyinu!" (A Hazáért!) felirat több maketthez is kapható. Próbáld inkább azokat használni!(Bár, találtam már helyesírási hibát orosz nyelvűnek szánt matricán is.) Így - a kevés - oroszul tudó számára is hitelesebb volna a maketted, ami egyébként tetszik, bár némi nyúzás nyomai elkelnének rajt.
cooper
2011.02.01. 07:39:07
nana még csak most jön a java,a koszolásról nincs elkésve hisz azt a végén kell elkésziteni úgyis,kezdésnek egyszerü vizfesték rákenés visszamosással kezdje abból baj nem lehet,tempera,gömbös vizfesték, pasztel kréta (fekete ,barna) mind 1 fillér két forint,sok sikert
Luthor
2011.02.01. 09:36:59
A felirat tényleg kicsit gáz megérné, hogy lecsiszold és újrafesd. Maga a makett a képek alapján első osztályú. A magam részéről csak nagyon visszafogottan koptatnám, filterezném, inkább csak az árnyékokat és magasfényeket emelném ki, koszt nemigen hiányolom.
silent8
2011.02.01. 09:53:03
Szia Vörösfenyő! A koszsolás és koptatás az nekem is hiányzik a tankodról! Viszont lenne még 2 észrevételem. Az 1, a vonókábelt írtad, hogy nehezen formáltad, de szerintem még ráfért volna egy kis hajlítgatás. Ahol szemből látszódik a kép ott lehet látni igazán, hogy nagyon szögletes még. A 2, az oldalról készült képen látszik a lánctalp illesztése. Azzal valamit kezdeni kellene. Pont a felső görgőkön középen!! Összességében nagyon igényes lett a maketted. Ezeket ha javítod teljesen elsőosztályú lesz. További jó makettezést kívánok!!
jerry82
2011.02.01. 10:00:31
Szia
Már többen is írták ha koszolni akarod a makettet nem késtél még el vele. Nekem azonban lenne pár észlevételem a lánctalp , vonóhorog , géppuska csöveit szerintem fesd át gunmetállal így aluminum színben elég érdekesen néznek ki ezzel szemben a futógörgők felülete lehetne alu színű
jerry82
2011.02.01. 10:12:39
ja és tornyon lévő illeszkedési hibát tömíteni kellene 2.kép további jó makettezést
Wolflaz
2011.02.01. 13:41:16
Nekem a szovjet páncélosok közül a KV II személyes kedvencem,(én a TRUMPETER-féle verziót raktam össze pár éve) szóval mindig nagy öröm viszontlátni egy-egy példányát másnál is. Leharcoltabb, viharvertebb állapotban tuti hogy még ennél is ütősebb lesz, bár nekem így is tetszik!
Han
2011.02.02. 02:44:18
Üdv! A görgők felületét pedig fesd le fémszínűre szerintem!
cicarobi
2011.02.19. 14:32:14
szia! NEkem mindjárt az tünt fel legjobban h ebben a szetben milyen hamis a lánctalp..persze ez ne ma te hibád..a gyártó ilyenre fröccsentette...no de azért ennyire mellé trafálni..sztem széleségben sem méretarányos a lánc! A tank ott van...nekem is van kv2!

A másik meg az hogy fest be és porold össze és koptasd...ne félj töle! Az igasság az hogy a tankot összerakni bárki össze tudja! De a festéssel és a kiegészitökkel kel életre! Keltsd életre! ..........merd!!!

tisztelettel robi!
holly007
2011.05.18. 13:50:01
Szép makett nekem tetszik a koszolásra anyitt : Ez most jött ki a gyárból:D
szép munka!!
Üdv!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció