Pintér György - Múzeumi krimik
A Szovjetunióban a sugárhajtóművek mellé megfelelő sárkányszerkezetet is ki kellett találni, ráadásul a szárnyak nyilazása is szóba került. Nosza, készítsünk egy olyan szerkezetet, amin repülés közben vizsgálhatók az új megoldások!
Erre a célra készítette el a MiG iroda az egyik páros számozású gépét. (Volt még a MiG-2, ami alapvetően felderítőgép volt, dízelmotorral az Északi Flotta állományában és a MiG-6, amiről annyi tudható, hogy csapásmérő gépnek készült, ha készült.) Nos az "Utka", azaz "Kacsa" nem harci gép volt. Favázas, vászonborítású, tolólégcsavaros csoda volt, kacsa elrendezésű kormányfelületekkel. Fedélzetén öt főnek volt hely. Valamivel több, mint 250 km/ó sebességre volt képes, ami valljuk be, nem volt egy világcsúcs még 1945-ben sem, amikor a "Kacsa" világra jött. De nem is ez volt a cél, hanem az új megoldások kikísérletezése. Arra pedig megfelelt.
Ennek az "olyan ronda, hogy az már szép" repülőgépnek az 1/72-es makettjét készítette el az orosz AviS.
A készlet elkészítésénél nem estek túlzásokba, de ami fontos, hogy élethű másolat jöjjön létre, az benne volt a puha, karton dobozban. Összesen 41 számozott alkatrész, amiből 7 átlátszó(nak szánt), logikus bontásban. Az összeállítási rajz a típus rövid, ukrán és angol nyelvű ismertetésén túl szöveget nem tartalmaz, jól értelmezhető rajzokat igen. Amire nem hívják fel a figyelmet, hogy mit kell tennünk, hogy a készülő makettünk az orrkerekén álljon, lévén, hogy ez a MiG-család első orrkerekes példánya. Igaz, a nehezéket nem is nagyon volna hová rejteni a vékony orrban.
Ami alapvető gond volt, hogy a készletet jópár éve vettem és az idők folyamán két alkatrésze szőrén-szálán elveszett, így ezeket majd valamilyen módon pótolnom kell.
A festéséhez egyetlen mintát kapunk. Az alap egy közelebbről meg nem határozott "krémszín" és sötétpiros.
Az összeállítás nem rejt csapdákat, szépen sorban egymás után. Egy kimondottan előnyös megoldást találtam. A hét apróbb-nagyobb átlátszó alkatrészt kivülről kell beragasztani, tehát a törzs festésekor még nincsenek benn, így a maszkolással sem kell vesződni. Az alkatrészek szépen illeszkednek, bár több helyen kis perem van. Csiszolás után javult a helyzet. Csak kevés sorjával találkoztam.