"Kajla" a műtőasztalon, avagy "Nővérke, kérem a szikét!" II.

Mikojan-Gurjevics MiG-23MF Flogger

1:72, KP
Pintér György - Múzeumi krimik Az első rész sikere után itt a folytatás! Ebben a részben is a KP kapja a főszerepet, de ezúttal a MiG-23-as kerül terítékre/boncasztalra.
A KP kitekre korábban írt összes jellemző érvényes erre a készletre is, tehát ugyanúgy nehézkesen beszerezhető, de a magyar légierő típusait építőknek kötelező elem. Az alkatrészek minősége is azonos a 21-es készletével, tehát van mit feljavítani. Talán a panelvonalak szebbek kicsit, illetve a néhol túlbonyolítottnak ható alkatrészbontást új alváltozatok megépítése lehetőségének kell betudni. Ezt megerősíti pár olyan alkatrész is, amit már a leírás is fel nem használandónak minősít. Többet nem is írok a készletről, aki találkozott már KP-val, az tudja, miről beszélek.
Vegyük tehát sorra a teendőket: a készlet mellé beszereztem ezt-azt a feljavítópiacról, nevezetesen gyanta futóaknákat és kerékkészletet, pilótakabint, réz pitotcsövet, valamint egy Tumanszkij R-29 hajtómű részletet is, tehát lesz mit fúrni-faragni. Ezek beépítése kábé ugyanakkora műtétet igényel majd, mint a MiG-21UM esetében.

Első lépésben a törzs hátsó részéből marófejjel eltávolítottam a főfutóaknákat, és helyükre gyanta elemeket tettem. A kisebb réseket kétkomponensű epoxigyurmával töltöttem ki. Ezután jött a kabin és az orrfutó akna beépítése. Előbbi esetében levágtam a műanyag elemről a hátfalat, mert ezt teljes egészében adja a feljavító és másképp nem fér a helyére. Az illeszkedés még így sem tökéletes, mert kicsit szélesebb a kelleténél a kabin, de az oldalfalak vastagságából csiszolva lehet csalni kicsit. A műgyanta műszerfal nem tetszett, így azt levágtam a célzókészülék alól és rézre cseréltem. A célzókészülék helyét a műanyag alkatrészre öntött dudorok levágásával alakítottam ki. Ez eddig meglepően gyorsan ment, nagyobb problémába nem ütköztem. A feljavított részeket alapozóval lefújtam. Száradást követően a kabin és alkatrészei a jellegzetes orosz türkiz színt kapták, illetve a kabintető részeit is ezzel festettem. A műszerek, kezelőszervek kifestése tűecsettel történt képek alapján, ahogyan a katapultülés színezése is. A műszerfalon lévő műszerekbe fényes lakkot cseppentettem, hogy üveghatású legyen. Ezután az első törzsszekció két felét óvatosan összeragasztottam, hogy az illesztéseknél ne alakuljon ki lépcső, amit csiszolni kell majd.

Következett a hajtómű megalkotása, ami szintén a törzsbe kerül. Ehhez egy szép darab rézlemezt kell hengeresre hajtani, majd további réz és műgyanta elemeket illeszteni hozzá. A hengereléshez egy fúrószárat használtam, amit a rugalmas felületre (több rétegben összehajtott papírtörlő) helyezett rézlemezen görgettem oda-vissza. Ezáltal felkunkorodott a két vége és lassan felvette a megfelelő alakot. A két végét összeragasztva készen is volt a henger, amit be lehetett ragasztani a hozzávaló gyanta gyűrűbe. Erre aztán még rákerültek a szintén hengerelt sugárszűkítő lamellák. Ezt egy egységként festettem le alapozóval, majd a belső részt kifújtam AK Extreme metal burnt ironnal, a kiömlő végét pedig némi Jet exhaust színnel festettem kívül-belül. Ezt követően különböző szürke, barna, fekete pigmenttel poroztam, kormoztam az egészet. Ezután vettem a lángterelő gyűrűt, amit fakó zöld színre fújtam, majd összeragasztottam az acélszínű turbinalapátsorral, végül beragasztottam az égéstér hátuljába. A sort - és a további belátást - egy gyanta elem zárja le, amit szintén acélszínre festettem és feketével folyattam be. A végeredmény elég pofás lett, ez így egy egységként kerül majd beépítésre a madár "fenekébe".

Jöttek a sorban a szívócsatornák, itt két jelentős problémát kell orvosolni: az első, hogy hiányzik a belső részen lévő két-két áramlásterelő lap, illetve az utánuk lévő két-két plusz légbeömlő ajtó csak panelvonalak szintjén van érzékeltetve. Ezeket tehát kivágtam, majd marófejjel jelentősen elvékonyítottam a nyílások szélét. A nyíló lemezeket mustáros tubusból vágott téglalapokból alakítottam ki. Ezután bekarcoltam az áramlásterelő lemezek helyét és ezekbe a vájatokba formára alakított fémlemezeket ragasztottam. Összeállítottam a beömlők két-két alkatrészét, itt azonban sokat kellett dolgozni, ugyanis az oldallemezek illeszkedése nagyon gyatra volt. A hátoldalon pillanatragasztó és szódabikarbóna, a szívócsatorna belsejében pedig hegyes fogpiszkálóval felvitt tömítő és sok-sok csiszolás után ezek is készen voltak. Azaz készen lettek volna, ha nem veszem észre, hogy hiányzik a két leszálló fényszóró helye, aminek burkolatát egyébként adja a készlet az átlátszó alkatrészek között. A beömlőkön viszont csak két kör alakú jelzés van, így nem volt más hátra, mint házilag megcsinálni (ezt is). Mivel az ide beépítendő átlátszó alkatrészek bumfordi vastagok, így ezeket egy mozdulattal vágtam a kukába. Helyette megfelelő átmérőjű fúróval kimélyítettem a fényszórók helyét, majd a furat közepébe egy másik apró vakfuratot tettem. A lencse alakú mélyedést ezüsttel kifestettem, majd átlátszó húzott szálat ragasztottam be. Ennek a szabad végét előbb lánghoz tartottam, így a hőtől kicsit összeugrott, ami így jól utánozza az izzót. Végül lyukasztóval kiütöttem egy megfelelő átmérőjű kört egy vékony átlátszó lemezből és ezt tettem a furatra. A ragasztáshoz PVA ragasztót használtam.

A továbbiakban a törzs összeépítése előtt el kell döntenünk, hogy a változtatható állásszögű szárnyakat hogyan szeretnénk beépíteni. Legyen mozgatható, vagy fixen beragasztjuk valamelyik végállapotba? Előbbi esetben érdemes lehet külön festeni a szárnyakat, mivel van olyan részük is, ami összeépítés után már nem igazán hozzáférhető egyik vagy másik állásban. Utóbbi esetben utólag is be lehet építeni őket, viszont így fixen állnak (parkolási helyzetben jellemzően hátranyilazott állapotban). Én az utóbbi mellett döntöttem - nem utolsósorban helytakarékossági szempontból -, így a mozgást biztosító csapokhoz kialakított lyukaknál kivágtam a műanyagból egy-egy darabot, hogy később oldalról be lehessen csúsztatni majd a szárnyakat a törzsbe és itt megragasztva rögzíthetők legyenek. Ezzel a szárnyak külön festhetővé is váltak, több dolog egyelőre nem volt velük.

Következett a törzs hátsó részének összeállítása, amelynél szintén fontos az aprólékos ragasztás a csatlakozó felületek bonyolult formái miatt. Ehhez az egységhez csatlakozik aztán az orr-rész, a kétoldali légbeömlők, a vízszintes és függőleges vezérsíkok, a pótvezérsík alsó egyharmada, valamint a hajtóműkiömlő. Érdemes az egyik fél belső oldalára némi műanyagcsíkot ragasztani végig az illesztésnél, mert azok elég vékonyak, könnyen szétválnak. Ezek a pontosabb illesztést is segítik, mert nem engedik befelé mozdulni a találkozásnál a törzsfeleket, így síkban maradnak és kevesebbet kell tömíteni. A ragasztó száradását követően bepróbáltam a hajtóművet, ami elsőre nem fért be a helyére. Körben le kellett csiszolni pár tizedmillimétert a törzs belső részén, úgy passzolt csak a helyére.
A folytatásban az orr-szekciót felragasztottam a törzsre, majd ehhez hozzáépítettem a két oldalsó légbeömlőt is. Az egyiknél vékony műanyag lemezzel alá kellett pakolnom, mert keskenyebb volt a kelleténél, a másik viszont jól illeszkedett. Végül felkerült a függőleges és a vízszintes vezérsík is, utóbbiak drótcsapolással ellátva a stabilabb tartáshoz. A függőlegesnél szintén szükség volt egy kis kőművesmunkára, mert a vezérsík aljának íve nem követte a törzs felső részét. Az elején és a végén csiszolva próbáltam eltüntetni a közepén lévő rést, de végül inkább műanyag lapok felragasztásával pótoltam ki az anyaghiányt a középső részen. Így ragasztható lett a vezérsík teljes hosszban, ami sokkal stabilabb tartást adott. A maradék hézagokat kétkomponensű epoxigyurma és vizes bázisú tömítő segítségével szüntettem meg. Az epoxigyurma nedves eszközzel jól alakítható és nagyon keményre köt. Ez jól megtartja a vizes tömítőt, ami így nem szívódik be, a felesleg pedig nedves fülpiszkálóval könnyedén eltávolítható.

A nagyobb darabokból már csak az orrkúp és a pótvezérsík felragasztása maradt. A kúpnál viszont akadt egy horderős probléma: akárhogy forgattam, mindig volt egy kis lépcső a csatlakozásnál. Úgy döntöttem, hogy a felülnézeti részen illesztem pontosan és majd az aljánál kipótolom a törzset. Ez azonban magával hozta, hogy újra kell karcolnom és szegecselnem az orrfutó előtti részt. Lehet, hogy egyszerűbb lett volna úgy csinálni, hogy teljes körben maradjon lépcső, majd azt visszacsiszolni a kúpból, de akkor meg a formája sérült volna. Ragasztás előtt persze kitömtem horgászólommal, hogy az amúgy is "fenék felé" lejtő gép nehogy felbillenjen. Ezután alul felpakoltam az epoxigyurmát a lépcsős illesztéshez és nedves spatulával eldolgoztam a nagyját. 24 óra száradást követően készre csiszoltam a felületet, majd visszakarcoltam az eltűnt panelvonalakat és szegecseket. Végül felkerült a pótvezérsík törzshöz csatlakozó része - szintén drótcsapokkal megsegítve -, valamint a gépágyúgondola és az orr alsó részén lévő infravörös érzékelő doboza. Ennek ugyan az elején két "ablak" van, így azt kis darab maszkolószalaggal letakartam festés előtt.

Ezzel a főbb alkatrészek összeépítése meg is történt, ideiglenesen feltettem a szélvédőt és a kabintetőt maszkolás végett. Azaz csak tettem volna, mert itt is akadt probléma: az egyik az volt, hogy a gyanta HUD nem fért el a szélvédő alatt, a másik pedig, hogy a nyíló rész jó egy mm-rel keskenyebb volt, mint kellett volna. Ez utóbbi probléma valószínűleg a túl széles gyantakabinra vezethető vissza, de már nem volt mit tenni. Innentől tehát egyértelmű volt, hogy a kabintető nyitva marad majd. A szélvédővel viszont kezdeni kellett valamit: karcsúsítottam kicsit a HUD-on, illetve a szélvédőkeret alá dolgoztam műanyag lemezzel és epoxigyurmával. Így sikerült annyira megemelni, hogy bár a valóságban semmit nem lehetne előre kilátni, de legalább fel lehetett ragasztani a szélvédőt. A nyíló részt Blu Tack-be ágyaztam a helyén, így maszkoltam a kabint. Jött tehát a szokásos zsírtalanító/kosztalanító mosdatás, majd pedig a fekete alapozás.

Száradás alatt elpepecseltem az apróbb dolgokkal: lefújtam a gyanta kerekeket, összeállítottam és festettem a törzs alatti póttartályt és a maradék alkatrészek közül kikerestem két dupla indítósínt és 4 db R-60-as rakétát. Ezeket a törzs két oldalára szántam, a szárnyak fix része alá pedig R-23-as rakétákat terveztem a hozzátartozó pilonnal. Elkészültek továbbá a futószárak, aknaajtók, az ezeket mozgató hidraulikus karok.

Indult a festés: először az alsó részt fújtam színre, majd tűecsettel kifestettem a futóaknákban lévő vezetékeket és tartályokat a megfelelő színekre. Az infraérzékelő előtti részt feketén hagytam, mert ez a valóságban is ilyen volt. Ezután következett a felső-oldalsó rész festése, persze csak maszkolást követően. Itt először a legvilágosabb színnel kezdtem és fokozatosan haladtam a legsötétebb felé. Kivételt csak a javított részekre - a jobb szárny belépőéle sérült több helyen is egy balaesetnél - fújt foltok jelentették, mert itt ezek értelemszerűen a festékrétegek legtetején helyezkedtek el. A foltozást szabadkézzel készítettem, és mivel először csináltam ilyen összetettségben, kicsit izgultam is, hogy jó lesz-e. Hála istennek az AK Real Colors festékek nagyon szépen viselkedtek és a pisztoly is hajlandó volt finom átszóródásokat produkálni. Az egész procedúra mintegy 4-5 órát vett igénybe, ami után már kezdett felsejleni a végső állapot. Persze azért volt még bőven mit finomítani a dolgon, így a fényes lakkozást követően egy sötétszürke bemosással "érleltem" össze a színeket, valamint barna pasztellkrétából reszelt porral kentem át finoman a főbb panelvonalakat.

Következett a végszerelés és a matricázás. Beragasztottam a futóműveket, a hajtóművet, feltettem a rakétaindító síneket, illetve a póttartályt. A stencilmatricákat a HAD-tól szereztem be, illetve a lajstromszámokat is az ő egyik készletükből vettem. Az ékeket az eredeti készletből használtam fel. A végén matt lakkal fújtam le a gépet, majd levettem az ideiglenesen rögzített kabintetőt és beillesztettem a katapultülést is. A tetőt nyitott állapotban rögzítettem vissza. Beragasztottam az orrkúpba a pitotcsövet, azonban ekkor tűnt fel, hogy a szélvédő előtti segédpitottal nem találkoztam... Az öntőkereten nem hagytam alkatrészt, tehát nem dobhattam ki. Megnéztem gyorsan a Super-hobby oldalán lévő keretfotókat, így kiderült a turpisság: KP-ék nemes egyszerűséggel lehagyták a keretről ezt az alkatrészt! Elég bosszantó szarvashiba, de így marad, amíg nem szerzek egy pótalkatrészt. Van egy Academy MiG-23S készletem is, talán onnan másolok majd egyet. Végül vékony rézdrótból pótoltam még a statikus kisütőket a teljesség kedvéért.

Ezzel egy jó hosszú folyamat végén lett egy hellyel-közzel jól kinéző MiG-23-asom a bosszantó hibák ellenére. A vitrinben jól mutat, de aki igazán jó és pontos makettet akar kihozni, annak még számos hiányosságát kell pótolnia/javítania. Remélhetőleg egyszer egy komolyabban kivitelezett készlet is megjelenik a piacon, mert elég sok országban megfordult a típus.
001
001
002

A beépítésre váró plusz alkatrészek tömkelege.
002
003

A legnagyobb meló a főfutó aknák ceréje, mert ezeket előbb ki kell marni a törzsből. De elég jól illenek a helyükre.
003
004

A kabin már kicsit macerásabb, szélesebb kissé a kelleténél, így a két oldalából csiszolni kell.
004
005

Az orrfutó aknával nincs különösebb gond.
005
006

Készül a hajtómű. Már így is jól néz ki.
006
007
007
008
008
009

Festés után pedig még jobb lesz.
009
010
010
011
011
012

Kivágtam a plusz légbeömlő redőnyök helyét a szívócsatornákon.
012
013

Belülről jelentősen el kellett vékonyítani az anyagot.
013
014

Készülnek a légterelő lemezek is.
014
015

Kissé nyitott állapotban beragasztva a redőnyök
015
016

Kész szívócsatorna
016
017

Szemből így néz ki.
017
018

Pótoltam a hiányzó leszálló fényszóró fészkét is.
018
019

A törzs hátsórésze ragasztva. Az oldalát pillanatszorító tartja síkban
019
020

Az orrkúp illesztési hibája.
020
021

A műszerfal és a célzókészülék a helyén. Jól látszik a betoldás a törzs tetején a túl széles kabin miatt.
021
022

A szárnytőben volt mit tömíteni...
022
023

... mindkét oldalon.
023
024

A nagyobb részegységek a helyükön, a szárnyakat külön
024
025

Készülőfélben az új, állítható méretű fotóparaván is.
025
027

Alapozást követően.
027
028

A hasa már szépen szürkül...
028
029

... aztán már a háta/oldala is.
029
030
030
031
031
033

Egy kis bemosás, pigment ideo-oda...
033
034

Ebből a szemszögből kajla igazán a "Kajla" :)
034
035

Kicsit jobban is lógathaná a fenekét...
035
036

A dupla R-60-as indítósínek
036
IMG_20230213_190253
IMG_20230213_190253
IMG_20230213_190512
IMG_20230213_190512
IMG_20230213_190359
IMG_20230213_190359
IMG_20230213_190311

Végre fent vannak a matricák is. Hosszadalmas munka volt az apró stencileket feltenni.
IMG_20230213_190311
IMG_20230213_190443
IMG_20230213_190443
2023.02.08.
Utolsó módosítás: 2023.02.13.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2023.02.24. 10:08:37
Na, ezt jó lesz áttanulmányozni, mert van itthon RV és KP csomagolás is.
atika
2023.02.24. 10:53:38
Szép.
Kicsit furcsa volt az ékek helyzete a félszárnyon. Nem akarlak felbosszantani - ismétlem, tetszik -, de: [URL]http://hunavia.freeweb.hu/TYPE/MiG-23%20base/SERIALMiG-23/MiG23MFIDNo11HuAF/photos/photo20.jpg[/URL]
A színei viszont nagyon ott vannak! :)
warbirds
2023.02.24. 16:13:20
Hát kövezzetek meg, de én max. pár fok eltérést látok a linkelt képen lévő ékek és a maketten lévők között... De mindegy, nekem így is tetszik.😁 A színek - mint utólag kiderült -, nem teljesen fedik a valóságot, de összhatásban szerintem jól áll a gépnek. Amúgy sem szoktam ezer százalékig az eredeti megépítésére törekedni.
slowmotion
2023.02.24. 16:30:00
Hát ez nagyon szabó lett, gratula!
pmheros
2023.02.24. 21:40:59
Üdv!

A KP az RV szerszám átvétele, de úgy tűnik az átvétel csupán a műanyag részek tekintetében történt meg. Az RV az apró antennákat egy maratáson adta a saját készletéhez. A KP ezt a maratott lapot nem csomagolja a készletéhez. Eddig úgy tudtam a hiányzó segédpitot is azon a maratáson kellett hogy legyen, de most újra megnézve a teljes RV MiG-23 kínálat dobozbontásait, azok egyikében sem látok ilyen elemet. Sőt az összeállítási rajzaikon sincs alkatrész azonosítószám rendelve a rajzokon egyébként szereplő segédpitot elemhez. Ez kivételesen nem KP hibának tűnik. (Én a MiG-21 -esemnek csiszoltam egyet sztirolból, az okosabbak leöntették volna mintáról). Elnézve a munkád minőségét, nem aggódok érted, ügyesen meg fogod oldani a hiányt.

A szárnyon lévő ék felségjelzés iránya elsőre nekem is szemet szúrt, de azt hittem, hogy ezen a gépen esetleg állhatott így. Nézve az eredetiről képet, a többi hozzászóló észrevételével kell, hogy egyetértsek. Én az adatlapomon lévő P-38 -asom bal légcsavarjainak tévesen a hátsó oldalait matricáztam fel, ezért szentségtörő módon menetiránynak háttal lettek beragasztva. Van ilyen, ne szomorkodj, így is remekül néz ki a madarad!

Kérdés: a vízszintes (stabilizátor) alatt még ezután fested a terepmintát ?

Jó a cikk is. Sokat meg sikerül mutatni a makett eredendő nyűgjeiből, és a szükséges beavatkozásokból. Tetszenek a megoldásaid is.

Üdv.: pmheros
warbirds
2023.02.24. 22:37:21
Azt tervezem, hogy fogok egy maradék 21-es pitotot, levágom az elejét, aztán kúposra csiszolom a végét és egy darab rézlemezből teszek rá a "nyakat", amivel a törzshöz csatlakozik.
Többet már nem nyúlok viszont hozzá, mert ilyenkor már csak rontani tudok a dolgon.
Johnie
2023.02.24. 23:33:18
Hát csak ismételni tudom a KP Mig21-nél is leírtakat.
Nagyon szépen megoldottad az akadályokat, illeszkedési problémákat, volt akkor ennél a makettnél is rááldozott munkaóra rendesen, hogy a végeredmény olyan szép legyen mint amilyen lett. Első pillantásra nem is gondolná az ember, hogy a későbbiekben mivel találkozik majd; kimondottan tetszetősnek tűnnek elsőre a nyers alkatrészek még a kereteken...
Gratulálok, szép munka, a cikkben is részletesen kitértél minden apró buktatóra, útmutatásod alapján másnak is sikerülhet egy jó építés.
Mekett
2023.02.26. 18:32:17
Nagyon szép munka! Köszönjük, hogy bemutattad!
Tibcsi
2023.02.27. 07:45:39
Nagyon szép munka, gratulálok! :)

A felségjel kérdéshez annyit tennék hozzá, hogy a fellelhető képek alapján úgy irányozták be az ékeket, hogy kb. a 47 fokos szárny-állásnál néznek menetirányba előre. Egyedül a 12-esről láttam olyan képet, amin esélyes, hogy a teljes hátranyilazott (74 fokos) helyzetben néznek előre.
warbirds
2023.02.27. 09:28:05
Köszönöm, akkor az lesz a sztori, hogy ezt is ugyanaz a balfék festő csinálta... :)
Tegnap legyártottam egy segédpitot csövet, még van hátra egy. Közben belekezdtem egy másik projektbe is, "Mig-szállottság" munkacímmel... :D Az is érdekes történetnek ígérkezik. :D
Propellerfanatic
2023.02.27. 15:07:01
Szia!
Nagyon szép munka, nagyon tetszik!
Nem is tudtam, hogy a 23-ason is voltak ékek. Azt hittem, csak csillagos volt.
Respect és Tisztelet!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció