Pintér György - Múzeumi krimik
A következő építésem alanya a CF-18 Hornet Kanadai Királyi Légierős szolgálatának 20. évfordulójára megfestett demó F-18-as kicsinyített másolataként próbál helyt állni.
Eme színes festéssel ellátott gép volt a 2002-es légi bemutatók egyik fontos, dekoratív szereplője. Az elmúlt néhány évben már hagyománnyá vált, hogy a CAF 410 Cougar repülőszázad egyre vonzóbb festési sémákkal rukkol elő, majdhogynem festővászonnak használva az F-18-as darazsak felületét.
Pár kép az eredeti gépről
Makettnek eredetileg egy kereskedelmi forgalomban már nem kapható 1993-as kiadású SP98 dobozszámú Hasegawa lett kiszemelve Leading Edge matricákkal felvértezve. Sajnos a Hasegawa doboza hiányos volt, fő alkatrészek hiányoztak belőle, így egy másik alanyt kellett keresni. Ezért a választás egy épp akkor akciósan kapható 2022-es kiadású Kinetic ausztrál RAAF F/A-18A Worimi készletre esett. Az ausztrál változat dobozában is nagyon sok plusz alkatrész megtalálható, így akár egy kanadai gépet is építhetünk belőle. A matricák maradtak a Leading Edge által nyomtatott színes ívek, ezek stencileket is tartalmaznak.
Az építés kezdete előtt már leszögezett tény volt, hogy egy repülés közbeni állapot lesz a megjelenített feladat, tehát zárt kabintetővel, az ülésben egy beszíjazott pilótával, zárt futómű aknaajtókkal, állványon elhelyezett gép fog a dobozból épülni.
A Kinetic makett nem rossz. Igaz, kissé fura az alkatrészek bontása, főleg az orr-részen, de meg lehet birkózni az összerakásával.
Jómagam is megnéztem pár youtube videót mielőtt nekiláttam, olvastam negatívumokat a nehézségeiről, de összességében nem annyira rossz a helyzet mint amilyennek be van állítva. Szakaszosan és lassan kell haladni a ragasztással, összeillesztéssel, mindig egy kicsit csavarni, nyomni, húzni, tekerni az illeszkedő felületeken a haladás alatt. Türelemmel csinálva végül elfogadható eredményre jutunk. Persze tömíteni , csiszolni, szintbehozni való marad így is, de közel sem lesz vészes a végeredmény.
A futómű aknaajtók zárt állapotra helyezése okoz némi többlet munkát, anyagbeépítést, alaposabb eltömítést, de ugye aki alapból nyitottan , kiengedett futóművekkel tervezi ezeket megépíteni, annak nem lesz emiatt plusz dolga.
A kabinbelső , műszerfal szépen ki is festhető, de matricázhatjuk is. Mindkettőt alkalmaztam, ennek matricáit a Worimi készletből emeltem át. Bár a zárt kabintető alatt nem sok látszik belőle, a pilóta is sokat takar...
Kabin
Kapunk egy kis lap rézmaratást a HUD keretéhez, hevederekhez, visszapillantó tükrökhöz, az infracsapda szórókhoz, még a beszálló létrát is elkészíthetjük maratásból.
A kabintetőn végig húzódik egy hosszanti öntőcsík, Tamiya polírozó pasztáival és végül vaxszal sikerült láthatatlanná varázsolni ezt a csíkot. Sajnos nem egyforma vastagságú a kabintető csukódó átlátszó alkatrésze, hullámosan vannak benne méretbeli különbségek, így ezek minimális torzítást okoznak.
A makett festése nagyban függ a végső matricázástól. A kanadai székhelyű Leading Edge matrica gyártó mellékel a matricái mellé egy szabásmintát melyet kivágva és felhelyezve a makettre meg lehet rajzolni a határvonalakat amelyeket maszkolni kell festés előtt. A matricák (és így értelemszerűen a szabásminta is) az 1993-as kiadású Hasegawa makettre lettek tervezve anno.
Ezt viszont most egy Kinetic makettre kellett felhelyeznem. Tartottam tőle hogy lesznek észrevehető problémák egy esetleges inkompatibilitásból, de meglepő módon számottevő méretbeli különbségekből adódó gond nem merült fel.
Az egyedüli nagy gond a matricák idős korára vezethető vissza. Sajnos ezek a 23 éves matricák szakadtak, repedtek, szétestek a vízben való leáztatásuk alatt.
Azonnal beszereztem a Microscale Liquid Decal Film matrica javító folyadékát, bőségesen ecsetelve, öt rétegben alkalmazva ezt a folyadékot sikerült a hordozó papírról egyben lehozni a színes mintákat és felhelyezni a makettre. A Tamiya Super Strong lágyítót úgyszintén bőségesen alkalmaznom kellett hogy a görbületekre is megfelelő legyen a felfekvésük, végül sikerrel jártam.
Ámde az öt réteg javító folyadék megvastagítja a matricákat annyira hogy a kontúrjuk a maketten szemet bántóan látható legyen. 3000-es csiszoló szivaccsal estem neki a matricázott felületnek és némi vékonyítást sikerült rajtuk elérni. Nem lenne ezzel a művelettel sem gond, de már festett felület és matrica szélének határvonalán csiszolni nem egy leányálom. Sokszor belecsiszoltam magába a festésbe is, utólagosan sokat kellett így a festést is javítgatni.
Ez a mozzanat a szétszakadó matricáktól kezdve a szintbe csiszolásukig szerintem pár ősz hajszálat eredményezett, új magyar nyelvezetű szitokszavakat találtam ki, nem sokon múlt hogy feladjam ...
Legvégül kapott a makett egy félfényes lakk réteget, így már sokkal bátrabban mertem tapogatni, fogdosni. Túlzottan nem koszoltam rajta semmit, max. a hasi részen minimálisan vittem fel légecsettel kis sötétítést, foltozást.
Fegyverzet nem igen volt használatban egy ilyen demó gépen, én a szárnyak végeire helyeztem azért két AIM 9x-et. Az egyik fotón látható volt egy kis póttartály szerű függesztmény, kiderült, hogy egy bizonyos Travel Pod az illető, vagyis csomagtartó. Ilyen méretű tartályt nem mellékeltek a Worimi dobozában, így egy 1/72-es üzemanyag tartály lett átalakítva travel pod-nak. Megfestettem színes darázs mintásra ahogy azon képen is látszott, és felhelyeztem a has alá.
Az állvány egy Zvezda gyártmány, melyet piros-fehér csíkosra festettem imitálva a kanadai lobogó színeit. Érdemes az állványt is beragasztani a makettbe mivel nem tart erősen.
Összességében egész mutatós F-18-as építhető a Kinetic készleteiből ár/érték arányban.
Az ilyen színes-szagos festés tudom nem mindenki kedvence, de egy demo bemutató gép esetében elengedhetetlen. Valószínűleg a CAF 410 Cougars század parancsnokának irodájában megtalálható jópár darab ezen színes gépek kicsinyített másolataiból.
McDonnell Douglas CF-18 Hornet
1:48 Kinetic 48131