Kardhal

Fairey Swordfish

1:72, Ex-Frog/Novo
Pintér György - Múzeumi krimik Már régóta szerettem volna egy Swordfish makettet építeni, de 1:72-es méretarányú makettet már tíz éve nem is láttam. Választhattam volna a Tamiya 1:48-as (egyébként gyönyörű) készletét is, de annak ára nem igazodik a magyar átlagfizetésekhez...

Pár hónappal ezelőtt nagyon örültem, amikor végre megláttam egy polcon fekvő dobozt a Swordfish jellegzetes ábrájával. Kicsit gyanús volt a dobozon a sok cirill betű és a gyűrött papírdoboz, de az alacsony ár (alig több mint ezer forint) mégis vonzóvá tette a készletet. Miután otthon kinyitottam a dobozt, nem ért nagy meglepetés. A gyártó cég egy régi Frog szerszámot vett meg, amelynek már akkor felnőttnek számított, amikor én megszülettem.

A gépet körülbelül 60 világosszürke alkatrészből építhetjük meg. Ezek között megtalálhatjuk a futóműves és az úszótalpas változat alkatrészeit is. Miután kihámoztam az alkatrészeket a sorjából, már kicsit jobb volt a kedvem. A főbb alkatrészek vékony kiemelkedő panelvonalakat kaptak, amelyek viszonylag pontosak. Az első mérések szerint a méretek is csak 1-2 milliméterrel térnek el a pontos értékektől. Egy ekkora gép esetén ez igazán nem számít. Aki másképp gondolja, az csak fűrészeljen...

Tovább vizsgálva az alkatrészeket szomorúan állapítottam meg, hogy a kabinbelső csak a padlóból és 3 "gyomorlövéses" figurából áll (milliméteres beszívódás van a hasukon). Egy nyitott gép esetén az üres kabin elég feltűnő, úgyhogy komoly építőmunka vár rám. A törzs illeszkedése egész pontos, de azért a tömítőpasztát sem kell elraknunk a fiókba, később még szükség lesz rá. A törzs két oldalán pótolnunk kell két apró ablakot, mert a tervezők csak a körvonalakat jelölték a makett felületén. A motor a sorja lefaragása és némi csiszolás után egész jól néz ki. ha ügyesen festünk, akkor nem szükséges feljavítani. A légcsavar egy darabból áll, ennek következtében szerintem kicsit furcsán néz ki.

Az építés problémás része csak most kezdődik! A szárnyak elég érdekes megoldással készültek, és az illeszkedésük sem igazán pontos. A szárnyon található fényszórókat is pótolnunk kell. Azt nem hiszem, hogy a szárnytartó dúcok négyzetes keresztmetszetűek lettek volna, bátran használjuk a csiszolópapírt. A szárnyat akár hátrahajtva is elkészíthetjük, de az tényleg nem lesz egyszerű feladat. Mindenképpen szerezzünk be egy rajzot a pontos beállításhoz, de én meggondolnám a sablon készítését is. Ugyanez igaz az úszótalpakra. Nagyon gondos szerelést igényelnek, mert a legkisebb eltérés is nagyon feltűnő a kész gépen.

A mellékelt fegyverzet kimerül egy torpedóban, amelyet jobb, ha elfelejtünk, tartószerkezetével együtt. A legjobb, ha csak a tartószerkezetet készítjük el fémdrótból, a torpedót pedig fiókunk mélyére süllyesztjük.

Miután túléltük a megpróbáltatásokat, már csak a festés és a merevítőhuzalok elkészítése van hátra. A Swordfish tervezői sajnos nem spóroltak a huzallal, így eltart egy darabig, mire az összes a helyére kerül.

A készletből két változatot készíthetünk el. Egy világosszürke gépet a HMS Ark Royal fedélzetéről, 1939-ből (L9784), és egy úszótalpas, többszínű (zöld-szürke) gépet 1941-ből (V4367). Az úszótalpas verzió felvet egy kérdést. Az eredeti gépről hozzáférhető színes oldalnézeti ábrákon a gép torpedóvető-szerkezet nélkül, bombatartókkal a szárnya alatt látható, a dobozból viszont ezek hiányoznak. Sajnos fotót nem sikerült találnom az eredeti gépről, Így nem tudom, hogy a valóságban ez a gép milyen fegyverzettel repült. Jól jönne némi segítség...

A Swordfish-ról elég bőséges anyag található az Interneten. Szerintem ehhez nagy mértékben hozzájárult a Tamiya gyönyörű készlete is. Rengeteg fotót találhatunk az összeállított gépről, sőt néhányan lefotózták az öntőkereten lévő alkatrészeket is. Így akár a kabin alkatrészeinek méretét is levehetjük.

Ahhoz, hogy igazán látványos gépet kapjunk az építés végére, nagyon sok és precíz munkát kell végeznünk, és a festésnél is alaposan kell eljárni, mert sokat javíthatunk a látványon. A készlet nem igazán kezdőknek való, elsősorban a makett szerkezetének "érdekes" megoldásai miatt.

Információk a Swordfish-ról:
www.airwar.ru - többnézeti rajzok nemcsak a Swordfish-ról, hanem sok más érdekes és ritka gépről is (pl az I. vh. gépei)
British Aircraft of World War II, David Mondey, Hamlyn Publishing Group Ltd., 1982 - nagyon jó könyv a II. vh. összes (!) brit gyártású gépéről. Bőséges írott anyag, színes oldalnézetek és fotók! Kicsit nehéz beszerezni (nekem egy idegennyelvű könyvesboltban sikerült), de érdemes időt áldozni a keresésre.
2007.11.30.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció