Kék 11?

Messerschmitt Bf-109 K-4

1:72, Heller No.80229 (2007)
Pintér György - Múzeumi krimik 2007 karácsonyára egy Bf-109 K-4-est kaptam a legjobb haveromtól. Mondanom sem kell, hogy egyből a történelmi anyagba vetettem magam és egy magyar K-4-est kerestem, meglehetősen tartalmas történettel. Hát én a kék 11-est találtam, amelyet Tobak Tibor repült és 1945. április 16-án lőttek le Raffelding felett. Valószínűleg ezt a festést fogja kapni.

Magáról a makettről tudni kell, hogy nagyon jó minőségű, bár a próba-összeillesztésnél azt mutatta, hogy a kabintető első fele nem illeszkedik megfelelően. A panelvonalak és a szegecselés elképesztően jó, nem is beszélve a kormányfelületekről, amelyek vászonborítását tökéletesen élethűre sikerült elkészíteni a gyártónak. Örömódákat zenghetnék róla, de a képek kicsit többet mondanak!
1. öntőkeret
1. öntőkeret
2.öntőkeret
2.öntőkeret
3.öntőkeret
3.öntőkeret
4.öntőkeret
4.öntőkeret
5.öntőkeret
5.öntőkeret
Matrica
Matrica
Festési lehetőségek
Festési lehetőségek
Összeszerelési útmutató
Összeszerelési útmutató
Doboz
Doboz
2008.06.05.
Utolsó módosítás: 2008.06.17.
Stealthfighter, Paks
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Tibcsi
2008.06.07. 23:08:16
Szia,

Biztosan mások is fogják majd mondani, hogy a kék 11-es nem K-4 volt, hanem G-10 verzió. A magyaroknak nem volt K változatú Messzerjük.

Ezt csak a pontosítás kedvéért mondtam, mert külsőleg nagyon hasonló a két változat. A Heller makett esetében ez gyakorlatilag a külső futóaknaajtó (31, 32 alkatrész) elhagyását jelent. Ez a legfeltűnőbb különbség a K-4 és a G-10 változat között. Ja, és a bomba (23, 24, 25 alkatrész) helyett póttartályt tegyél fel, vagy hagyd üresen a helyét.

Amúgy nekem is kedvencem ez a Heller makett. :)

Tibcsi
Zebi
2008.06.07. 23:59:28
G-10-é alakításkor némi panelvonal-karcolgatásra is szükség lenne, meg a kabin is teljesen más. Bár ahogy nézem, itt a kabin kidolgozását eleve nem túlozták el, kb ugyanannyira (nem) hasonlít egy K-ra, mint egy G-re.
Első megközelítésben tényleg a futóakna-ajtók a legészrevehetőbb külső különbség, ha azokat lehagyod, akkor nagyjából jó lesz G-10-nek.
Stealthfighter
2008.06.08. 06:26:48
A neten ez volt róla fent így nem tehetek róla de azért kössz a tippet mindkettőtöknek!
Zebi
2008.06.08. 10:25:10
Azért hogy tovább árnyaljuk a képet, a kék 11 valószínűleg inkább fehér 6 volt ;-)
Tibcsi
2008.06.08. 11:22:42
Zebi,

Az nem a V.8+47-es G-6 volt? Annak a motorburkolatán volt egy fehér 6-os szám.

http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal4/3901-4000/Gal3978_Bf-109_Tobir/00.shtm
Zebi
2008.06.08. 12:04:54
Tibcsi,
Ezek a számok ismétlődtek a gépeken, tehát több fehér 6 is előfordulhatott, csak nem egyszerre.
Ezt a konkrét gépet (611962) a Punka és a Japo könyv is fehér 6-ként azonosítja, és azt hiszem ezen könyvek forrása a hivatalos nyilvántartás volt.
A pilóta visszaemlékezése mindig lehet pontatlan, gondolom a gépe festése érdekelte legkevésbé az adott szituációban, meg az évek távlatából már "átalakulnak" az emlékezetre bízott dolgok.
Erről a gépről sajnos nem maradt fotó, így ma már nehéz eldönteni, hogy a hivatalos századnapló, vagy a visszaemlékező pilóta téved. Az biztos, hogy a gyártási szám alapján egy Wiener Neustadt-i G10/U4-ről van szó, így az ott akkor szokásos színekre kellene lefesteni.
Podva
2008.06.08. 14:48:49
Hi
A kék 11-el Tobak T századtársa Dániel László hadnagy (ha jól emlékszem) hajtott végre hasraszállást valahol a dunántúlon egy alacsonytámadás után. Ez az esemény szerepel is a Puma-könyvben (a gép jelzésének említése nélkül)
Amúgy itt egy jó kis cikk a Heller K-4 G-10-esításéről, a módosítások a végén pontokba szedve
http://www.hyperscale.com/features/2000/bf109g10gi_1.htm
Üdv Podva
lori
2008.06.09. 21:05:25
Akkor beszállnék én is a buliba.
A kék 11-es tényleg egy G-10-es Messzer volt, de a magyarok is repülték a K-4 verziót a háború utolsó napjaiban. Egyszerűen a németek által hátrahagyott gépekből repültek át néhányat saját reptérre és mindenféle átfestés nélkül repülték őket. Ez szintén a Tobak Tibor féle könyvben van benne...
Amúgy Tobak Tibor első személyi gépe egy győri gyártású G-6 volt, W-1+31 jelzéssel. Sebesüléséből felépülve kapta a kék 11-es G-10-es Messzert. Ezen a gépen a vezérsíkok már nem voltak nemzeti színekre festve és men volt a Puma-jelvény sem a motorháztetőn. A törzsön lévő sárga azonosító sáv is át volt vékony rétegben festve, akárcsak a keresztek fehér belseje.
Zebi
2008.06.09. 21:27:46
lori,
Igen, a könyvben van egy ilyen rész, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ez igaz is. Amíg nincs se fotó, se hivatalos feljegyzés, addig tekinthetjük úgy, hogy ilyen verziójú Messzerünk nem volt. A németek se nagyon hagytak volna hátra ilyen gépeket, főleg nem azon a részen. A K-4-et csak Regensburgban gyártották, az meg egy kicsit odébb volt. Sokkal valószínűbb, hogy ott Tullnban Wiener Neustadti gyártású G-10-et szereztek.
Miből gondolod, hogy a kék 11 törzsén volt sárga azonosító sáv, pláne átfestve? Amennyire én tudom, erről a gépről nincs fotó ami ezt igazolná. A felségjelek belsejét meg valószínűleg nem kellett átfesteni, mert ott eredetileg is az álcaszín látszott. A felségjel közepét csak a szárny alján kellett átfesteni, ugyanis a német kereszt belül ott fekete, ahol a magyar jelzésen a világosabb színnek kellene lennie.
Podva
2008.06.09. 21:50:13
Szerintem kár erőlködni a kék 11-el mindaddig amíg fotó nincs róla.
Aki magyar G-10-et építene annak ajánlanám a Neubiberg-i fekete 6-osunkat, vagy azt a bizonyos 262-esen lovagoló bizonytalanszínű 12-est, ennek nagyon érdekes szedett vedett, javítgatott festése van és megszámlálhatatlan fotó lelhető fel róla...
Üdv Podva
lori
2008.06.09. 22:41:27
Zebi,
Gondolom, azokban a napokban nem éppen a fotózás volt a legfőbb gondjuk a srácoknak... :)
Podva
2008.06.10. 06:00:19
Hi az amiknak viszont a háború végén az volt az egyik kedvenc elfoglaltságuk...
Podva
2008.06.10. 09:33:50
Hi Timur
Szóval eldőlt a kérdés, és piros volt a 12. Csak nem került elő valami szines fotó? Semmiképp sem akarok vitába szállni veled, de azt el kell ismerned, hogy csak a panelvonalaknál festett alsó szárny, meg a törzstől eltérő színű foltozású vezérsík és oldalkormány, magyar gépeknél nem egy mindennapos dolog volt
Üdv Podva
Zebi
2008.06.10. 10:11:48
A piros teóriát én is kíváncsian hallgatnám :-)
Én sárgának látom, ahol a szám belelóg a sárga háromszögbe, szinte ugyanaz az árnyalata. A másik oldalon az MW jelzésénél meg a piros mintha világosabb lenne a számnál.
Az alsó festékspórolás ebben az időben szerintem elég szokásos volt, csak kevés képen látszik ennyire nyilvánvalóan.
A Japo könyvben van jónéhány példa, hogy a Diana-nál készült gépeken elő szokott fordulni az átfestegetett vezérsík. A vezérsík ráadásul külön egység volt, amit egy beszállító készített és festett. Így fordulhat elő, hogy például rengeteg K-4-en a törzs és a szárny 75/83, de a vezérsík és oldalkormány 81/83.
Zebi
2008.06.10. 10:54:34
Ez a Rotbraunos elmélet elképzelhetőnek hangzik.
Ami engem legjobban ezen a gépen zavar, hogy a szám színe látszólag megegyezik a kereszt belsejével. Nagyon nagy merészség azt mondani, hogy a kereszt belsejét is kikenték Rotbraunnal, például azért, hogy a kontrasztot csökkentsék? Azt nem tudom megmondani hogy miért, hiszen itt 83-nak kellene lennie, de a kereszt belseje mégis sötétebb, mint felül a kamuflázs. Azért az hozzáteszem, ez a sötétedés megmagyarázható lenne a frissebb, vastagabb festékréteggel is. De az egyezés a szám és a kereszt színe között akkor is zavarbaejtő.
A másik kérdés meg a szárnyak festése. Sajnos pont az a kép a legrosszabb minőségű, amin mind a két szárny látszik. A bal szárnyon mintha sötétebb lenne a festés, és hullámosabb a mintázata. De ezt nehéz megítélni.
Stealthfighter
2008.06.12. 17:27:57
Sziasztok!
Én viszont nem tarom kizártnak, hogy egy pár árnyalattal sötétebb a szám, mint a sárga háromszög.
Vagy esetleg narancssárga (márha ilyen színű számmal repült gép).
Rommel93
2009.04.12. 14:26:23
Ahhoz képest, hogy heller...fáj kimondanom, de nem rossz... =)
Rommel93
2009.04.12. 14:26:33
Ahhoz képest, hogy heller...fáj kimondanom, de nem rossz... =)
simonkaroly9
2009.11.27. 13:31:46
Nekem is van 1 K-4-esem, ami pont a festés miatt áll. én a top gunban olvastam Tobak Tibor cikkébe, hogy repülték a K-4et de nem saját gépeket hanem amit a repülő téren találtak.
Tibcsi
2009.12.03. 15:29:42
"Tobak Tibor első személyi gépe egy győri gyártású G-6 volt, W-1+31 jelzéssel."

Javítsatok ki, ha tévedek, de úgy tudom, hogy a "W" kezdetű jelzések a Wiener-Neustadt-i gyártásra utalnak. A győri messzerek "sima V" jelzést viseltek.
cserbal
2015.09.30. 09:03:39
Sziasztok.

Ne haragudjatok, tényleg nem szoktam beleszólni a Messzer-vitákba, de a Tobak-könyveket non-stop olvasom, most már rongyosra. A Pumák földön-égen (1989 kiadás) Most is kéz alatt van.
Szóval sorjában véve.
Tobak Tibor első 'személyes' gépe a V.8+47 volt, aminek az orrán volt a fehér 6-os (ez nem keverendő össze a háború vége felé alkalmazott színes lajstromszámokkal). Ebben az időben a gépeket még lajstromszámozták. A gépek századon belüli leltárja alapján ellátták az orron egy-egy számmal. erről csomó fotó van amúgy, más gépek, más orrszámmal. (Azt egy csomó forrás leírja, hogy az orrszámnak sem volt igazán gyakorlati haszna.) Jelzem, hogy az eredeti fotókon az orrszámok eltérő méretűek. A v8+47 fehér 6-osa pl elég nagy, de a V7+90-esen lévő 12-es orrszám picike, mint ahogy a V8+15-ösön lévő 5-ős orrszám is.
1944 őszén már nem a győri gépeket kapták a Pumák, hanem a bécsi gyárból kapott gépekkel cserélték, illetve pótolták a gépeiket. Ezekről írja Tobak Tibor, hogy olasz gyártású DB motorok vannak bennük, amiket nem szerettek. Személyes élménynek tűnik, így szinte biztos, hogy ő is W sorozatú gépet kapott (mint a század elsőtisztje, pláne valószínű). Ezek a gépek kapták a W.0+01 - W.2+25 sorozat számait. Ezek vegyesen voltak G6/U2 (ld Dániel László W.0+21 gépe), G6/U4 (Ld Tobak Tibor W.1+31 gépe), illetve G-14 gépek. Hogy Tobak Tibor a V8+47-től mikor vált meg, és az hova került, azt nem tudjuk. De az tudható a fent említett könyvből is, hogy 44 végén már a W1+31-et repülte. Viszont 44 dec 22-én nem ezzel a géppel repült, amikor lelőtték, hanem Halasi Sándor gépével. (ennek története a 186. oldaltól olvasható.) Felépülését követően (45 február) visszatér a századhoz, ekkor már G-10-esekkel repül a század. Erre a 217. oldal szolgál bizonyítékul.

Kék11. A 218. odalon elhangzik, hogy a Drótkefe (101/3) kék számokkal repüli a G-10-est. Ez után kapja meg a kék11 számú G-10-et (ld 220.oldal, 223.old alja, 234.oldal). Pintér Öcsi viszi a kék1-est (229. oldal), Dániel László a kék9-et. Szűcs Ferenc számára most nem emlékszem (a könyben meg nem tartok ott, butaságot meg nem írnék a rajról.)
(Cserny Miklós piros7, 232.oldal) A kék11-essel 45 ápr 16-án lövik le(258.oldal), ekkor ég meg az arca, ez egyben Tobak Tibor utolsó bevetése, így a Kék11 volt az utolsó gépe.

A 221.oldalon márciusi eseményeket ír, és megemlíti, hogy voltak G-10 és K-4 Messzerjeink is. De hogy a K-4-ket mikor kaptuk, arról nem szól egy forrás sem. Lehet, hogy a háború vég felé az itt-ott széthagyott német gépeket érti alatta a szerző.

Ha valaki máshogy tudja, mondja.de ha lehet, akkor forrásmegjelöléssel. Köszi
cserbal
2015.09.30. 09:05:26
Hi. azt el is felejtettem kérdezni, hogy:
-jól látom, hogy pozitív panelvonalas a készlet?
-hol lehet beszerezni még?

Üdv

Balázs
cserbal
2015.10.02. 08:36:38
Sziasztok!

A kettővel ezelőtti kommentemhez:
azóta is gondolkozok a K-4 kérdésen, de sehol nem találtam olyan forrást, hogy magyarok K-4-et repültek volna. A Tobak-féle megjegyzésben használt többes szám, birtokos eset lehet, hogy nem ránk, mint magyarokra, hanem mint a Messzert repülő pilótákra vonatkozik. Így is lehet érteni.

További jó munkát!

Balázs
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció