Pintér György - Múzeumi krimik
A '80-es évek elején a Rubin Central Design Bureau által tervezett partvédelmi dízel-elektromos úbótot elsősorban ellenséges tengeralattjárók illetve ellenséges vízfelszíni egységek ellen fejlesztették ki.Csendes,kisméretű,könnyen manőverező,és nem utolsósorban (a nagy nukis tengókhoz képest)olcsó,sikeres típust sikerült alkotni,melynek exportváltozatát az évtized végétől kezdődően számos ország állította hadrendbe:Románia,India,Irán,Kína,Lengyelország,Algéria.
Lássuk a makettet!
Nagy várakozással vettem kézbe a Trumpeter "családi pizza" méretű:-) dobozát!Nem sok alkatrészből álló,de szépen kidolgozott makettel van dolgunk.
A törzset 3 darabból tudjuk összeállítani.Illeszkedésük hagy némi kívánnivalót maguk után.Nem tudom,hogy az én példányomon-e vagy mindegyiknél,de a részegységek meg voltak csavarodva,hullámosodva.Hiába ragasztottam belső merevítőket a törzs belsejébe,a hibát nem sikerült maradéktalanul kijavítani,ezért hosszas csiszatolás,tömítés következett.Felkerültek a hátsó vezérsíkok,illeszkedésük még a törzshöz képest is rosszabb,mindenhol 1 mm-es rés tátongott.Ezeket is tömítettem,csiszoltam.
Összerakva a testet és összehasonlítva tervrajzokkal,a makett orra kissé csúcsosabb mint kéne,és a kiemelkedő gerinc vonala sem pontos igazán,de nagyjából elfogadható.Aki akarja,faragja újra!:-)
A panelvonalak a törzs egyik oldalán szépen futottak,a másikon fokozatosan széttartottak.Ezeket is el kellett tömíteni,újra kellett karcolni.
Felkerült a parancsnoki torony.A fröccsöntés folyamányaként szép hosszanti árkok húzódtak mindkét oldalon,ezeket is tömíteni,szintbecsiszolni kellett.Az előrenéző lámpáknak csak a fészkét alakították ki.Ezek belsejét előre lefestettem feketével,majd kaptak egy átlátszó sztiroldarabot,imitálandó a borítást.A dízel hajtóművek kipufogóit nem készítették el a maketten,ezért a torony felső csücskébe mindkét oldalra martam egy megfelelő méretű fészket,majd ragasztottam beléjük egy-egy félbevágott sztirolcsövet.Tömítés,csiszolás után kapott még két-két áramlásterelő lapocskát.A paramcsnoki pit szimmertriáját egy sztirollappal korrigáltam.Ez az egység a középvonaltól balra eltolva található az eredetin.Felkerültek a bakok,csörlők,kötélvezetők.
Az eltömődött panelvonalakat újrakarcoltam Tamiya Scriberrel szigetelőszalag mentén.Sajnos,nem mindenhol sikerült maradéktalanul jól,főleg az ívelt vonalaknál.Ezt még gyakorolnom kell....
Következik az alapozás!
folyt.köv.
2008.0109.Kisz frisszítész:
Lealapoztam az makettet,majd megcsiszoltam vizesen 1000-2000-es papírral.A még talált pár hibát tömítettem.
Majd "egy gondolat bánt engemet"-alapon,miszerint miért nincs nyitva pár torpedónyílás,fogtam és levágtam az orr részt.Kimartam 3 nyílást,a két fentit és a bal hátsó-alsót.Belülről elvékonyítottam szépen óvatosan(persze egyikbe rögtön belekaptam....tömíthetem...)a nyílásokat gömbalakú marófejjel.Sztirolból kivágtam a hátsó falat és a belső rekeszeket.Kivágdostam maradék sztirollapokból és szálakból,rudakból a belső nyílások zárófedeleit,hidraulikáját.Ideiglenesen összerakva szite semmi nem látszik belőlük,ezért nem is lesz túlbonyolítva a részletesség.
folyt köv.