Pintér György - Múzeumi krimik
A német hadigépezet igáslova volt az Opel Blitz. A második világháború alatt minden fronton erős igénybevételnek voltak kitéve a szállítójárművek. Néhány ezer darabot gyártottak ebből a típusból, többféle változatban. Készült belőle légelhárítós, tanker, műhelykocsis és mentő változat. Jó terepjáró képességei miatt a háború minden frontján megfordult az Opel Blitz.
Elsősorban wargame játszásához építek harcjárműveket. Az Opel Blitzem megszületését is ez az irányvonal indokolta. A makett talán túl részletes a játékhoz, de úgy gondolom, hogy minnél élethűbbek a harcjárművek, annál élvezetesebb a játék. A dobozt kinyitva két öntőkereten 66 alkatrészt pillanthat meg az ember. Az összeállítási útmutató világos, könnyen érthető. Mellékletként kapunk egy átlátszó műanyag lapot, ami majd a szélvédő lesz, és egy matricalapot. A matricalap hat változat elkészítését teszi lehetővé: 21. páncélos hadosztály Észak-Afrika 1941/42, Luftwaffe Ramcke ejtőernyős csapat, 1. páncélos hadosztály Franciaország 1940, 8. hegyivadász hadosztály Olaszország 1945, 19. páncélos hadosztály Kurszk 1943, Panzer Lehr hadosztály Normanndia 1944.
A festékeket RAL, Model Master, Acryl? színkódok alapján adja meg a gyártó. Az összeállítás nem ütközött különösebb nehézségbe. Egy-két helyen, azért találkoztam sorjával, illetve kilökőtüskével. Úgy gondolom, hogy egy ilyen árkategóriájú makettnél ez nem lehet meghökkenés tárgya. A szélvédőket a kabin összerakásakor szabtam méretre, és ragasztottam a helyükre. Közben elkészült a kabin festése is. Az üléseket és a kormányt Humbrol 33 a belső tér többi része Revell 16 színt kapott. A ponyvát lecseréltem házikészítésűre. A platóba 4 darab U alakú drótot ragasztottam. Ezek a tartórudak, melyek a valóságban is hasonlóan néznek ki. Erre a vázra került rá a ponyva, ami pillanatragasztóval átitatott papírszebkendő. Először a nagyjából méretve vágott papír zsebkendő darabot hozzáragasztottam a drótokhoz, aztán átitattam a kimaradt részeket. Vigyázni kell, mert a zsebkendőben lévő egyes rétegek könnyen eltávolodhatnak egymástól. Ezt a műveletet csak jól szellőző helyiségben hajtsuk végre, mert a felszabaduló gázok rendkívül mérgezőek. A szellőzőnyílások is ugyanezzel az eljárással készültek. A megszáradt papírszebkendő ollóval könnyen vágható. (Erről az eljárásról a Modell és Makett magazin 2000/2-s számában lehet olvasni.) Mindezek után következett a festés. A 8. hegyivadász hadosztály Olaszországban 1945-ben szolgálatot teljesítő járművét jelenítettem meg. Az alapszín Revell 16 volt. Erre kerültek rá a Humbrol 160, és Humbrol 117 színű sávok. A gumik Humbrol 33 matt fekete színt kaptak. A fényszórókat Humbrol 11-gyel imitáltam. A matricák elhelyezése következett, amik vékony matt lakkréteget kaptak. A ponyva színe Humbrol 166. Száradást követően híg fekete, és sötétbarna oldattal átmostam az egész járművet. Az egyes rétegek között egy nap száradást hagytam. A terepfoltokat finoman szárazecseteltem az alapszínnel, hogy imitáljam a terepminta kopását. A ponyvát Humbrol 31 festékkel szárazecseteltem. Végezetül földszínű pasztelkrétaporal imitáltam az út porának lerakódását. A hangsúlyt az alvázra helyeztem, és a küszöb környékére.
A puhatestű járművek építésében nem voltam jártas, de meg kell állapítsam, hogy ezeknek a maketteknek az építése is lehet olyan izgalmas, és szakmailag kihívás, mint egy ugyanilyen méretarányú „nagyvad” építése. Bátran ajánlom a méretarány kedvelőinek. Nem a legtökéletesebb makett, de gyakorlásnak, új technikák kipróbálásának jó alanya lehet.