Pintér György - Múzeumi krimik
E modern kori, koreai színterű diorámámat 2009 nyarán fejeztem be, építése nagyon sok örömöt hozott, és sok tapasztalatot szereztem a diorámaépítésben.
Főszereplői a Dél-Koreában állomásozó amerikai alakulatok, rendfenntartók, valamikor a koreai háború utáni '80-as, '90-es években. A dioráma alapja egy M151A2 Ford Mutt a Tamiya készletéből, és egy osztag amerikai katona a Dragontól.
A téma igen egyszerű, a jármű és figurakészlet kínálta lehetőség nyomán, egy ellátmányt szállító konvoj kér eligazítást a közelben lévő amerikai katonáktól, hogy merre menjenek.
Makett összeállítása, festése:
A jeep összeállítása egyszerűen és gyorsan ment, és a részletgazdagság érdekében felhasználtam az Eduard ehhez a készlethez kiadott fotómaratását is. Ez igazán sokat dobott a maketten, legszembetűnőbb az első lökhárító, a ködlámpa védője, az oldalsó rögzítők, ablaktörlők, illetve a motorháztetőn lévő rácsos levegőbeszívó rész, valamint a szerszámcsatok, tükrök és egyéb kis kiegészítők. Továbbá vékony rézdrótra cseréltem a motorháztetőn lévő fogantyút vagy ablaktartót, és a lámpát is ezzel egészítettem ki.
A makett összerakásánál egyik probléma volt a hátsó futómű kissé elméretezett felfüggesztése, mivel itt rövidre sikerült a rugó, ami a lengőkart tartja. Ennek eredményeképpen a jármű hátsó része lejjebb ül, mint kéne. Szerencsére ez a kész maketten nem túl feltűnő, csupán a kerékjáratoknál látszik, hogy a kerék majdnem hozzáér a kasztnihoz. Másik probléma a hátsó pótkerék alatti ütköző pozícionálása volt, mivel az Eduard maratása nem fért el. Így hát kényszermegoldásként lereszeltem egy keveset a pótkerékből.
A vontatón lévő szállítmányt mindenképpen le szerettem volna takarni valamilyen ponyvával, vagy hálóval, mivel a biztonságos szállítás érdekében mindig használtak ilyeneket. Ugyanakkor láthatóan akartam hagyni a tartalmát, ezért az utóbbinál maradtam. A hálót géz csíkból vágtam ki, majd lefestettem olívzöld és khaki színekkel, végül pedig egy dróttal kötöttem körbe.
Összességében a jármű kidolgozása megfelelő, illesztési hiba nem volt sehol. Az elnagyoltság csak a sofőr figuránál feltűnő, anatómiájában elég amorf, sisakjának alakja sem megfelelő, de kénytelen voltam felhasználni a jelenet kivitelezéséhez.
A jármű festését az útmutató szerint készítettem Modell Master festékekkel. A vörösessárga alapszínt több festékből kevertem, felfújtam a teljes makettre, majd rá az olívzöld csíkok, szintén festékszóróval. A fekete és por színeket ecsettel festettem, mivel akkori festékszórómmal még képtelen voltam ilyen vékony csíkokat fújni.
Utána következett a mélyedések befolyatása, amit sötétbarna színnel készítettem, majd a szárazecsetelés. A jármű hátsó, géppuska mögötti részét sötétszürke színnel koptattam, mivel a sok használat miatt elkopott a festés.
Koszolásban nagyobb hangsúlyt helyeztem a „pigmentekre”, amit lereszelt pasztellkrétaporral készítettem, több árnyalatban. Legtöbbet a citrom- és narancssárgát használtam, ezeket zöld krétával sötétítettem. A port szárazon és hígítóval keverve vittem fel a felületre, majd ahol túl sok lett,onnan ecsettel távolítottam el. A színek összhatásánál arra próbáltam törekedni, hogy egy némileg poros, kopott járművet kapjak, és illeszkedjen a koreai környezetbe. Véleményem szerint a pigmentek/ krétapor használatában az a legnagyobb előny, hogy utólag javítható, alakítható a felület.
Figurák összeállítása, festése:
Illeszkedési probléma itt sem volt, a Dragon figuráit mindig élvezet összeállítani.
Felszerelésük ugyan a vietnámi háború idejéről származik, de úgy gondolom, hogy kinézetében nem sokban különbözik a későbbi, modern fegyverektől. Sőt, az M4 és M16-os gépfegyvert még ma is használják. Egyedül a rádiós figura felszerelésén, rádióján látszik, hogy vietnámi időkből származik, de a részletesség miatt mindenképpen bele akartam tenni a diorámába. A kábeleket rézdrótból készítettem, a telefonzsinórt is, amit először szorosan feltekertem egy fogpiszkálóra, majd a figurára hajlítottam és rögzítettem pillanatragasztóval.
A figurákat először a jármű színéhez hasonló árnyalattal alapoztam le, utána pedig ecsettel festettem fel a bonyolult terepmintát. Először a zöldet, majd a feketét és koszos fehéret. A bőrfelületek festésénél gondot jelentett a megfelelő tónus eltalálása, ami elsőre nem is sikerült, túl sötét lett, ezért később egy világosabb árnyalattal is átkentem, hogy ne látszódjon az összes katona négernek.
Dioráma összeállítása:
A dioráma megkomponálásában nagy szerepe volt a figurák beállításának, a térképet tartó parancsnokot és a távolba mutató figurát mindenképpen egymás mellé akartam helyezni, valahol a jármű mellé. Az volt az elképzelésem, hogy a parancsnok a jármű anyósülésén utazik, mikor meglátja a másik osztagot, megáll a jármű és kiszáll, hogy beszéljen a katonával. Már csak azt kellett kitalálni, hogy hova kerüljön a rádiós, végül arra jutottam, hogy egy semleges pozícióba helyezem, amint épp a csoportosulás felé halad a rádióval.
A helyszínt minél részletgazdagabbra szerettem volna elkészíteni, olyanra, amilyen egy háborús övezet lehet a valóságban. Ezért a hátteret egy kerítés formájában képzeltem el, villanyoszloppal, amiről lelógnak az elszakított vezetékek, valamint hordókkal, amiben megállt az esővíz. Ehhez mérten a terepet is félig száraz, félig nedves állapotban próbáltam elkészíteni. A dioráma előterébe is helyeztem egy bokrot, és szögesdrótot készítettem vékony huzalból. A bokrok vasútmodellező algából, és házi mohából, valamint egy kiszárított, felfordított gyökérből készültek, amit barnára festettem. Az utat és a teljes terepet gipszből készítettem, ebbe nyomtam bele a tereptárgyakat. Befejezésként a teljes diorámát matt lakkal fújtam át, a hordóba pedig fényes lakkot csepegtettem.
Végül a keretet egy képkeretezőnél készíttettem, és egy házilag készített sablonnal fújtam fel a dioráma címét egy sztirol lapra.
Remélem, tetszik a művem, és ti is merítetek belőle némi tapasztalatot, ötletet.
Szívesen veszek minden tanácsot, észrevételt, ezért kérem,értékeljetek!
Felhasznált készletek:
Tamiya: M151A2 Ford Mutt w/ M416 Cargo trailer No.35130
Dragon: U.S. 1st CAVALRY No.3312
Eduard: M151A2 No.35413