Köztisztasági Múzeum – Budapest
Pintér György - Múzeumi krimik Súlyos vasak, hatalmas szegecssorok, sárga- és vörösréz, nehéz gépzsírszag, igazi steampunk érzés. Röviden így tudnám összefoglalni a köztisztasági múzeumot.

A Fóti úti szemétégető tömbje kilométerekről látszik, mégis kevesen tudják, hogy belül az egyik legérdekesebb magyarországi járműgyűjtemény van. Az FKFV 1985-ben nyitotta meg a kiállítását, ami az átlagember számára rendkívül egzotikus gépeket mutat meg. Minden gyerek akart kukás lenni, de ilyen közel kevesen juthattak ezekhez a gépekhez. Pláne kevesen ültek bennünk, pedig itt rendhagyó módon kívül-belül megismerkedhetünk velük.

A huszadik század első felének járművei a zárt múzeumban kaptak helyet és látszik, hogy vigyáznak rájuk. A későbbi gépek szabadtéren kaptak helyet, nem messze a most aktív flottától.

A múzeum egyik féltett darabja a Skoda ROK kukásautó az ötvenes évekből, ami jelenleg nem tekinthető meg. Ponyva védi az időjárástól, amíg elérkezik a reménybeli felújítás ideje. Jelenleg a hókotrós Krazon dolgoznak a műhelyben, így pillanatnyilag ő is távol tartózkodik.

A múzeumban számos tárgy segíti a múltidézést, sok érdekes kép kapott helyet a tablókon. Számtalanszor mentem el szemetesek, konténerek mellett, de érdekes egymás mellett látni a különböző korokra jellemző eszközöket. Aki budapesti utcaképet szeretné megjeleníteni diorámán, annak rendkívül hasznos lehet a tárlat.

Mindenkinek ajánlom, hogy látogassa meg a múzeumot, gyerekkel pedig egyenesen kötelező program. Hozza a régi Közlekedési Múzeum hangulatát - a jó értelemben.
Jelentkezni itt lehet: https://www.fkf.hu/letesitmeny-latogatas
A hőerőmű tömbje már messziről látszik
A hőerőmű tömbje már messziről látszik
A lóvontatású locsolókocsikat a 19. század végétől az 1920-as évekig használták
A lóvontatású locsolókocsikat a 19. század végétől az 1920-as évekig használták
Krupp-féle utcaseprőgép
Krupp-féle utcaseprőgép
Az épületet gépzsír- és olajszag lengi be
Az épületet gépzsír- és olajszag lengi be
A vezetőállás meglehetősen spártai - fülkének nevezni túlzás lenne
A vezetőállás meglehetősen spártai - fülkének nevezni túlzás lenne
A 26 LE-s motor középen kapott helyet, mint egy jóféle Porschében
A 26 LE-s motor középen kapott helyet, mint egy jóféle Porschében
A kerekek meghajtásáról egy combos lánc gondoskodott
A kerekek meghajtásáról egy combos lánc gondoskodott
A kefe hajtását kardán vitte hátra
A kefe hajtását kardán vitte hátra
Seprés előtt a saját víztartályából locsolta fel az utat
Seprés előtt a saját víztartályából locsolta fel az utat
...majd az út szélére söpörte a szemetet
...majd az út szélére söpörte a szemetet
A kefét a helyi műhelyben kötötték piassavából, egy brazíliai pálma rostjából
A kefét a helyi műhelyben kötötték piassavából, egy brazíliai pálma rostjából
A locsolófejek a fülke előtt
A locsolófejek a fülke előtt
Rába V locsolóautó
Rába V locsolóautó
Ezeket a Rábákat 36 LE-s benzinmotor hajtotta
Ezeket a Rábákat 36 LE-s benzinmotor hajtotta
A gumiabroncsot fából imitálták
A gumiabroncsot fából imitálták
A bodega berendezése elég minimalista...
A bodega berendezése elég minimalista...
...mégis jutott bele míves ruhaakasztó
...mégis jutott bele míves ruhaakasztó
Az 5000 l-es tartály gyönyörű iparosmunka
Az 5000 l-es tartály gyönyörű iparosmunka
Maszív szegecsek sora a tartályon
Maszív szegecsek sora a tartályon
Az anyósülésről lehetett a locsolóberendezést működtetni
Az anyósülésről lehetett a locsolóberendezést működtetni
A sofőrrel szócsövön keresztül lehetett kommunikálni
A sofőrrel szócsövön keresztül lehetett kommunikálni
A sárgaréz locsolófejek egy vagyont érnének a MÉH-ben
A sárgaréz locsolófejek egy vagyont érnének a MÉH-ben
A vízátfolyást súlyos vasakkal szabályozták
A vízátfolyást súlyos vasakkal szabályozták
Csepel D350 hulladékszállító
Csepel D350 hulladékszállító
Belül felrobbant egy zöldfestékes vödör
Belül felrobbant egy zöldfestékes vödör
Autentikus disznóbőr kabát is került a fülkébe
Autentikus disznóbőr kabát is került a fülkébe
A felépítményt a Köztisztasági Hivatal tervezte
A felépítményt a Köztisztasági Hivatal tervezte
Mindkét oldalon volt egy-egy lehajtható fellépő
Mindkét oldalon volt egy-egy lehajtható fellépő
Onnan öntötték a hulladékot a gyűjtőbe
Onnan öntötték a hulladékot a gyűjtőbe
Cordatic gumiabroncs a Csepelen
Cordatic gumiabroncs a Csepelen
Verro City önfelszedő seprőgép
Verro City önfelszedő seprőgép
Óránként 20.000 m²-t tudott megtisztítani
Óránként 20.000 m²-t tudott megtisztítani
Ezek már fel is szedték a szemetet, nem csak félresöpörték
Ezek már fel is szedték a szemetet, nem csak félresöpörték
A szörny gyomra
A szörny gyomra
A segédberendezéseket működtető hidraulika csövei
A segédberendezéseket működtető hidraulika csövei
Reis önfelszedő utánfutó seprőgép
Reis önfelszedő utánfutó seprőgép
Óránként 50.000 m²-t seperhetett fel
Óránként 50.000 m²-t seperhetett fel
Utcai szemetesek az 50-es évektől napjainkig
Utcai szemetesek az 50-es évektől napjainkig
Kukaevolúció
Kukaevolúció
Díszes öntöttvas radiátor
Díszes öntöttvas radiátor
Nevelő célú plakátok, ötletesen elhelyezve
Nevelő célú plakátok, ötletesen elhelyezve
Skoda locsolókocsi
Skoda locsolókocsi
LIAZ locsoló-mosó kocsi
LIAZ locsoló-mosó kocsi
Unimog hókotró
Unimog hókotró
Steyr hulladékszállító
Steyr hulladékszállító
Forgódobos felépíménnyel
Forgódobos felépíménnyel
Tolólapos tömörítővel
Tolólapos tömörítővel
ZIL-130 hókotró
ZIL-130 hókotró
A hagyományos fényszórók helyett felülre kerültek lámpák
A hagyományos fényszórók helyett felülre kerültek lámpák
Felül a "nyitott szóróanyag-felépítmény", alul a "hengerkefe"
Felül a "nyitott szóróanyag-felépítmény", alul a "hengerkefe"
A hóeke felfüggesztése
A hóeke felfüggesztése
Rosava gumiabroncs a ZIL-en
Rosava gumiabroncs a ZIL-en
Rába F26 hulladékgyűjtő
Rába F26 hulladékgyűjtő
A tolólapos tömörítő
A tolólapos tömörítő
Bedford szemétgyűjtő
Bedford szemétgyűjtő
Elöl kivillant a dob
Elöl kivillant a dob
A ponyva alatt egy Skoda ROK várja sorsának jobbra fordulását
A ponyva alatt egy Skoda ROK várja sorsának jobbra fordulását
A nálunk 1957-ben rendszeresített Skoda ROK volt az első "pormentes" hulladékgyűjtőnk
A nálunk 1957-ben rendszeresített Skoda ROK volt az első "pormentes" hulladékgyűjtőnk
Sokan ölnének ezért a neonfeliratért
Sokan ölnének ezért a neonfeliratért
2024.10.29.
Mekett
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Yuki
2025.01.04. 08:47:50
Szia nagyon jó kis cikket készítettél,nem is tudtam,hogy van ilyen múzeum meg,hogy milyen sokféle és milyen régi típusok is voltak amikkel dolgoztak.A képek is nagyon tetszettek köszönöm szépen.
Üdv:István.
Mekett
2025.01.05. 19:26:13
Örülök, hogy tetszett! Számomra is meglepő volt a múzeum léte is és a járművek sokasága, állapota. Persze rengeteg régi típus így is kimaradt, de dícséretes, mennyit meg tudtak őrizni és elismerésre méltó a megóvásukra tett erőfeszítés is.
páncélos
2025.01.06. 19:13:25
Jó a cikk! Évek óta tervezem, hogy meg kellene nézni, de valahogy sosem érek oda. Bedfordból csak a nagy fülkés változat maradt meg? Jó lenne körbefotózni. Ha tudtam volna, a 80-as években, hogy a MAZ-500-as családdal együtt eltűnnek (egyik napról a másikra), akkor lefotóztam volna még az utcán. Hány fő bejelentkezése esetén látogatható?
Mekett
2025.01.09. 12:38:56
Úgy tudom, 20 fő a minimum, megérdeklődöm, hátha sikerül intézni valamit. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció