Pintér György - Múzeumi krimik
Első harcjárműs diorámámat valamikor az ezredforduló után készítettem, amikor kb 15 éves voltam, és nagyon megtetszett ez a méretarány, ezért elhatároztam, ha nem is tudatosan, hogy továbbra is ebben a témában fogok építeni. Egészen addig 1/72-es repülőket és harcjárműveket építettem, több-kevesebb sikerrel, inkább csak amatőr szinten sokszor festés nélkül.
Ennél a makettnél viszont elhatároztam, hogy akkori tudásom szerinti legjobban próbálom meg elkészíteni, ebben nagy hatással voltak rám a makettező magazinok, amiket akkoriban kezdtem el olvasni. Az ott olvasott technikákat megpróbáltam elsajátítani, tehát elindultam a tanulás útján.
Így esett a választásom a Tamiya kübelwagenjére, mivel egy egyszerű, kicsi, és mégis nagyszerű járművet szerettem volna megépíteni. Akkoriban még semmilyen háttéranyagot nem használtam az építés során, csupán az útmutatóra hagyatkoztam. Kicsivel később az építés közben rájöttem, hogy létezik a Tamiyának egy kiegészítője ehhez a készlethez, mely tartalmazza a motort, és egy figurát, aki épen szereli. Ezért elhatároztam, hogy azt is felhasználom, még izgalmasabbá téve a makettet.
Ötlet
Nem dédelgettem ezzel kapcsolatban sem nagyra törő álmokat, csupán arra törekedtem, hogy minél pontosabban készítsem el a makettet. Ugyanakkor szándékomban állt, hogy valamilyen környezetet készítsek a járműnek, egy diorámába foglaljam. Így arra jutottam, hogy egy elakadt, motorhibával küszködő járművet készítek, amely végül lehúzódott az útról.
Építés
A makett, és a kiegészítő összeszerelésével nem volt gondom, az alkatrészek abszolút pontosan illeszkedtek, így nem is volt szükségem tömítőanyagra, és csiszolásra. Így utólag visszaemlékezve, ez igen nagy szerencse, mert ha illeszkedési problémák lettek volna a makettel, akkor azokat valószínűleg nem tudtam volna megoldani akkori tudásommal. Építés közben számba vettem a lehetséges változtatásokat a makettel kapcsolatban, annak érdekében, hogy illeszkedjen a történetbe. Sok lehetőség nem kínálkozott, ezért csupán kinyitottam a jármű jobb hátsó ajtaját is résnyire, mintha ott mozgott volna a férfi, aki szereli a motort, valószínűleg a csomagtartóban való kutatáskor. Ebből következően a kiegészítő készletben lévő szerszámokat is kipakoltam az autó hátuljánál, valamint az alap készletben lévő kannát helyeztem a jármű mellé.
Festés
Következett a számomra kényesebb művelet, a jármű festése sötét sárgára, majd a zöld terepcsíkok felvitele. Az alapszínt az első, abszolút amatőr, alsó tartályos szórópisztolyommal készítettem (Chromax BD-138), talán még sűrített levegős flakonnal üzemeltetve. Ez után, mivel a szórópisztoly nem alkalmas vékony csíkok festésére, a zöld terepmintát ecsettel festettem, és ez sajnos látszik is. Minden festéshez Model Master festékeket használtam, így a figurákat és az apró részleteket, mint felszerelések, ponyva, műszerfal, motor stb. is azzal festettem. Utólag jöttem csak rá az ecsettel való festés hátrányaira, ami leginkább a zöld ruhás szerelőn látszik, mégpedig, hogy iszonyúan fényesre száradt. Sajnos nem emlékszem, hogy végül lelakkoztam-e a teljes diorámát matt lakkal, de sejtésem szerint nem…
Miután felfestettem a járműre a terepmintát, megpróbáltam finoman sötétíteni a mélyedéseket, de a kezdeti sikertelenségek után feladtam. Végül átfújtam az egész járművet finoman egy világos por színnel, hogy homogénebb legyen a színe. Az ablakra maszkot raktam, az ablaktörlő sugarában, mintha a port letörölte volna. Ezek után ugyanezzel a színnel szárazecseteltem a kiálló részeket.
Környezet
Ahogy az a képeken is látszik, a dioráma készítésben még sokkal analfabétább voltam, mint a makett építésében, megpróbáltam mohából bozótot készíteni, és egy fát is odabiggyesztettem, hogy legyen némi háttér. A domborzatot gipszből készítettem, és a járművet kicsit ferdén helyeztem rá.
Remélem, tetszik az alkotásom, én úgy gondolom, hogy nem változtatok már rajta semmit, nem javítom fel, így látható lesz majd a fejlődés a későbbi diorámákkal. Jelenleg még egy kész van, amit nemrég fejeztem be, és már nagyságrendekkel jobb, de azért várom az építő kritikákat.
További jó makettezést!
Felhasznált készletek
Tamiya: Kübelwagen Type 82 1/35 No.213
Tamiya: German Kübelwagen engine maintenance set 1/35 No.220