Küllőzés, küllős felnik készítése
Pintér György - Múzeumi krimik Az építésnek részemről több apropója is van. Mostanában főleg első világháborús repülőgépeket építek és az Interneten kutakodva több "feljavító" módszerrel is találkoztam. Egyik ebből a kerekek küllőzése, amin aztán egyszerűsítettem, mert a fellelt módszerek szerintem bonyolultabbak, mivel a tengelynek is ott kell lennie, amivel nehéz garantálni, hogy középen maradjon, illetve az egy darab cérnából, huzalból befűzött küllők szerintem nagyon bonyolítják a készítést, pedig a végeredmény szinte ugyanaz lesz.
Amiért komolyabban elkezdtem foglalkozni a témával, az egy olyan terv megvalósításának ötlete, aminek kivételesen nem a repüléshez van köze (legalábbis közvetlenül, de erről egy sör mellett vagyok csak hajlandó vitatkozni ;) ...).
Az építendő makett egy Mercedes Benz SSK az 1930-as évekből. Azt gondolom nem kell elmagyaráznom, hogyan kerül ide küllő, pedig nem is kerékpár. Ezeknél a klasszikus autóknál a felni elterjedten küllős volt ezekben az időkben. Hogy miért pont ezt a típust akarom megépíteni?
Mert ebből lehet papírmakettet találni, ami kitűnő alap egy scratch-buildnek, mivel így sok elemet nem kell megtervezni, csak lemásolni például sztirol lapból.

De térjünk rá a technikai részre, mivel a cikk alapvetően erről akar szólni. Sokat gondolkoztam azon, hogy hogyan lehetne az építendő autót minél élethűbbre megcsinálni és a sarkalatos pont minden esetben a küllőzés volt. A küllőzési technikákat tanulmányozva, majd kísérletezve a következőre jutottam:
A küllő anyaga damil lesz, aminek a rugalmasságára szükség van, mint később látni fogjuk.
A felnit külön kell elkészíteni és erre kell gumit, vagy gumi imitációt rárakni, mert a damil bekötözgetésekor elkerülhetetlen, hogy tökéletesen sima maradjon a felület; igaz, meg lehet oldani úgy is, hogy kifúrjuk azokon a részeken a kereket, ahová majd a damilt fogjuk behúzni és ebben az esetben maradhat egyben az egész, ha kell kitömködjük a megmaradt részeket.
Az elkészítés a következő képpen történik:
Gyűrű alakokat vágunk ki -jelen esetben kartonból, amiket a felnihez szükséges mértékben méretezünk, vastagítunk. A vastagítás fontos, mert a damil húzásakor egy vékony felni jobban hajlik, ami bosszantó dolgokat tud csinálni építéskor.
Az elkészült gyűrükön bejelöljük a küllők elhelyezkedését. Ehhez érdemes egy sablot kiszerkeszteni.
A damilt mindíg duplára vegyük, mert később így marad meg a két szál között a tengely (ezt később látni fogjuk).
Az egyik jelölésre ragasszuk fel pillanatragasztóval az egyik pár damilt úgy, hogy mindkét irányban maradjon bőven, de eközben tartsuk feszesen a szemben lévő jelöléshez, hogy a száradás után biztosan a jó irányba álljon. Arra is figyeljünk, hogy szorosan egymás mellett legyenek a szálak.
A szemben lévő oldalon összekötjük (nem kell csomózni) a két damil-párt, majd egy pötty pillanatragasztóval, feszesen tartva száradásig, rögzítjük.
Ezt addíg ismételjük, míg el nem fogynak a jelöléseink.
Most jön a tengely behelyezése. a szálakat a felni közelében szétfeszítjük például fogpiszkálóval, így könnyebben áttolhatunk a közepén egy hegyesebb végű tengelyt (pl. fogpiszkáló), persze figyelve, hogy egy szál se maradjon ki. Ha üreges tengelyt szeretnénk -én például fülpiszkáló nyelét használom, akkor azt rászúrva a fogpiszkálóra óvatosan át tudjuk húzni, így egyetlen küllő sem ugrik le olyan könnyen.
Ha jól csináltuk, tapasztalni fogjuk, hogy a tengely nagyon stabilan van a középpontban és ragasztani is csak azért érdemes, hogy ne tudjon leugrani.

Remélem sok, az elmúlt kor technikáját kedvelő makettező társamnak tudtam kiindulópontot adni ezzel a módszerrel!
Bízom benne, hogy idővel magának a Mercedesnek az építési leírását is publikálhatom majd.
P1190036
P1190036
P1110004
P1110004
P1130014
P1130014
P1190018
P1190018
P1190019
P1190019
P1190020
P1190020
P1190021
P1190021
P1190022
P1190022
P1190029
P1190029
P1190030
P1190030
P1190031
P1190031
P1190032
P1190032
P1190023
P1190023
P1190033
P1190033
P1190034
P1190034
P1190035
P1190035
2008.01.19.
Stefan
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Keri
2008.01.19. 20:29:16
Szia!
Nagyon jó,nagyon kreatív!
Várom a cikket a Merciről!
Keri
warbirds
2008.01.21. 08:51:10
Stefan ez tényleg nagyon ötletes. Ha adhatok egy ötletet a gumi elkészítéséhez:
bicikliszelep gumitömlője félbevágva. Még színre is jó lehet. :)
warbirds
Stefan
2008.01.21. 10:28:52
Örülök, hogy mindenkinek tetszik! A Merci meg folyamatban, ahogy van időm csinálgatom.
Warbirds! Köszi az ötletet!
Én két komponensű epoxyra gondoltam, de ez az igazi gumi még jobb.
Propellerfanatic
2008.01.22. 19:41:10
Szia Stefan!
Ez marha jó!
De azért a csotrogányokról se feledkezz meg! :)
Stefan
2008.01.23. 11:52:22
Prop!
Semmiképpen! Sőt tulajdonképpen ezekhez akarom majd elsősorban használni a módszert,
a Merci egy kicsit kísérleti jellegű kitérő is, de ha már elkezdtem, akkor megcsinálom.
ChevyG
2008.01.23. 15:22:32
Szuper!
100%!

üdv!
zsugabubus2
2009.12.07. 14:41:36
Szia.Nagyon jó a cikk és pont kapóra jön mert most kezdek hozzá egy teljesen saját gyártású simson-hoz.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció