Pintér György - Múzeumi krimik
Végre elhatároztam, hogy valódi fénykép alapján megépítek egy járművet, a lehető legnagyobb hűséggel. Ez igazi kihívás, hiszen a technikai nehézségek mellett a történelmi hűséggel is meg kell bírkózni. Ugyanakkor elejét veszi az olyan vitáknak, és okoskodásoknak, hogy pl. ilyen mintázatú festéssel akkor már nem készült, nem ilyen görgői voltak, nem lehet ennyire saras, stb.
Az előkészületek
a Dragon 6299-es makettjét választotam, sok fotómaratás, fém lövegcső, vontatószemek és szép kidolgozás jellemzi. Illeszkedése pontos, szép a kidolgozása. Az építés gördülékenyen haladt, a hegesztési varratokat több helyen pótoltam, vagy kiegészítettem. a teknő aljánál, az oldalán és a hátsó résznél is több helyen hiányoztak a varratok, ezeket célszerű pótolni, egyrészt mert az eredeti párducon is voltak ilyenek, másrészt pedig eltüntethetőek az illeszkedési vonalak.
Mivel a hengerelt acéllemez felületi egyenetlenségei meg szerettem volna jeleníteni a maketten, ezért a felszíneket átdolgoztam egy kicsit. A Dragonnál ezek tükörsimák, míg az életben kisebb lyukak, hibák, gyártási karcolatok találhatók, ezért szántam rá magam az átalakításra. A sima lapokra kicsi mélyedéseket szurkáltam egy tompább hegyes eszközzel (árral). Ezt követően Neoflex és hígító keverékével bevontam az oldallemezeket homlokpáncélt és a lövegtorony oldalát, vékonyan, ecsettel pontozgatva. Miután megszáradt, finom 1200-as csiszolópapírral simára csiszoltam. Ezután szabálytalan foltokban folyákony maszkolóból vittem fel itt-ott, majd ismét híg neoflexes réteg, száradás, csiszolás, maszkoló eltávolítása. Így jött létre az a felület, amely szerintem már megközelíti az eredeti képeken látható felszínt.
A lövegpajzsot és a lövegtorony homloklemezét szintén Neoflexxel tettem élethűbbé, mivel ezeket homokformában öntötték, felületük más, mint a hengerelt lemezé, ráadásul a torony homloklemeze egybeöntött volt, ami a Dragon esetében három darabból állónak látszott.
A kupola egybeöntött volt, ezt a Dragon két darabból szállítja, így a gondos összeállítás és az illesztések teljes eltüntetése igazi rabszolgamunka.
ezután a fotómaratások felhelyezése történt, nem kevés időt és koncentárciót igényelve. A csőtisztító hengert - mivel azt nyitott állapotban kívántam ábrázolni - szívószálból készítettem el.
Út a pokolba és vissza
Ezután az egészet Vallejo Air Color festékkel sötétbarna (redbrown és fekete keveréke) lefújtam. A Vallejo AC egyébként egy nagyon kezes, felhasználóbarát festék, az nem igaz, hogy egyből fújható, kicsit hígítani kell, de akkor is szép feszínt ad, gyorsan szárad és kényelmes a csöpogtetős kiszerelés miatt. Ugyankkor a gyári leírás ellenére szerintem nem ad olyan kemény felületet, mint pl a Gunze, azaz kis kaparás, csiszolás,ügyetlen hozzányúlás és már sérül is.
A koncepció az lett volna, hogy a barna alapra hajlakkot fújok, majd a végleges festés, és itt-ott megkoptatom a régi jól bevált technikám szerint. Sajnos ez nem jött be, csak találgatni tudok, de valószínűleg a hajlakk volt túl vastag, vagy a hajszárítós szárítás után nem vártam eleget és túl meleg volt még a makett, de a panzergelb szín felfújása után az egész felrepedezett, hólyagzott, szóval valami igazán ocsmány lett. ezt megpróbáltam többféle technikával eltüntetni, ráfújtam újabb réteget, csiszolgattam, de egyre rosszabb lett. ekkor már láttam, hogy nincs más lehetőség, le kell mosni az egész anyagot a szürke alapig. Rettnetes órák következtek, az eredmény mindig rosszabb lett, a sírógörcs kerülgetett.
Mostam vízzel, szintetikus hígítóval (a többi hígító a műanyagot is oldja), ecsettisztítóval, lefolyótisztítóval, de csak a szorgalmas dörzsölés segített. Persze az összes fotómaratás és apróbb alkatrész lepotyogott, egy része végleg eltűnt, kínszenvedés volt. Bizonyos pillanatokban már nem láttam értelmét a folytatásnak, mivel meggyűlöltem a Panther D-t, és nem voltam benne biztos, hogy legjobb tudásom szerint fejezném be...
Mivel azonban úgy neveltek, hogy nem szabad korán feladni, és a megfutatmosád még rosszabb érzésekkel töltött el, folytattam. A lemosás utáni állapot a fényképen látható. Ha kiégett jármű lett volna a cél, már kész is lett volna.
Lemondtam a hajlakkos technikáról, mivel akkor úgy gondoltam, hogy a Vallejo-val nem fér össze a technika. Az alapszínt és az álcázókat szintén Vallejo AC-ral fújtam fel, a mintáknál igyekeztem az eredeti fénykép alapján dolgozni. (alap: Panzer yellow+White, Tank green+White, Redbrown+White). A mintáknál jóval 1 bar alatti nyomással és vízzel iszonyúan meghígított festékkel dolgoztam.
Mivel a színezés nem lett olyan rossz, és kopásokat is akartam, ismét kísérteni kezdett a hajlakk. Gondoltam, hogy fordított technikával alakítom ki a kopásokat. Ezért a készre festett makettre ment a hajlakk, most már vékony rétegben, pisztolyból, majd a só, hajszárítás után pedig a sötétbarna szín, ahová kívánkozott. Rövid száradási idő ( 1 óra) után langyos víz, ecset, fogpiszkáló, az elfogadható végeredmény a képeken látható.
Tobvábbi kopások fekete akril és szivacs segítségével, itt-ott. Nagy a kísértés, hogy az ember túlzásba essen, de igyekeztem visszafogottabb lenni az eddiginél.
A matricák okoztak némi gondot, ugyanis csak több korábbi makettemhez adott számokból tudtam összeválogatni a 435-ös számokat, ráadásul egy kicsit kisebben, mint az eredeti, de úgy gondoltam, ezen túllépek. Mivel a torony hátsó oldalán lévő szám más módon -egyszínű feketével - volt felfesteve ezen a tankon, kénytelen voltam hátulra felfújni a számokat. A maszkolást folyékony humbrol maszkoló és cérnavékonyra faragott fogpiszkáló segítésével végeztem.
Ezután filterek, bemosások után nagyjából kész volt a makett.
A sarazást MIG-és AK-termékekkel készítettem.
A talapzat
Egy fa díszdobozt használtam, melyet kitöltöttem Nikecellel, majd erre jött végül egy gipszréteg, melyen az útrészlet nyomvonalát kialakítottam. Ezt MIG pigmentekkel és bemosókal színeztem földszínűvé, míg a fű a MiniNatur terméke, fólián árulják, és nagyon jól lehet használni, csipesszel ki kell venni, és felragasztani a helyére...
Ezután egy kis földszínű matt festékkel tompítottam a csillogását.
mivel még nincs kész, ezért folyt. köv.